Formido Finaleraces 2014: race 1 op zondag


DAF XF Euro 6
Voor aanvang van race 1 waren er een aantal opvallende wijzigingen in het startveld. Eerder vandaag had ik al bericht over het debuut van Ferry van Drunen, maar er was nog een heel opvallende wijziging. Cees Zandbergen zijn Rainbow Warrior had motorschade opgelopen, die truck zou niet meer aan de start kunnen verschijnen. Als Cees niet meer in actie zou komen zou hij in plaats van op de tweede plek kunnen zakken naar de derde of vierde plek, mocht hij wel rijden kon hij nog strijden voor de eerste plek in het algemeen klassement op de zondag. Wat er toen gebeurde is voor mij precies waar PTH en The Truckrace Battle voor staan. Erwin Kleinnagelvoort had de truck waar hij vorig jaar nog mee reed meegenomen, voor de show (en omdat die te koop staat). Cees kon met die truck op zondag rijden, maar dat had nog wel wat voeten in aarde, er was natuurlijk niet op gerekend dat die truck in actie zou komen, bovendien moest Cees zijn stoeltje in de truck gemonteerd worden. Er waren coureurs van vijf verschillende teams tot ver in de nacht aan het sleutelen, om er maar voor te zorgen dat Cees zou kunnen rijden. Iedereen in The Truckrace Battle wil winnen, maar iedereen wil ook dat alle auto’s (en coureurs…) over de finish komen.
Mercedes-Benz Axor MP2
Tijdens de race zelf gebeurde er ook veel. Het ging drie trucks breed door de tarzanbocht direct na de start. Daarna ontketende zich een gevecht prachtig gevecht tussen Erwin Kleinnagelvoort, Frans Smit en Sascha Lenz. Kleinnagelvoort wist zich van het gevecht los te maken en reed richting Werner Lenz die op kop lag. Frans Smit en Sascha Lenz reden rondenlang letterlijk bumper aan bumper in het gevecht om de derde plek. Misschien wel de spannendste strijd die ik tot nu toe in het truckracen heb gezien, waarbij Frans Smit toonde over een flinke portie talent te beschikken om de Duitser zo lang achter hem te houden. Uiteindelijk kwam Lenz, wiens auto nu eenmaal wat sneller is, toch voorbij. Ondertussen was aan de kop de strijd tussen de andere Lenz en Kleinnagelvoort vol losgebarsten. De gigantische voorsprong van Werner werd steeds kleiner, uit eindelijk kwamen de heren met slechts 0,6 seconden verschil over de finish. Als de race nog een ronde langer had geduurd had het podium er wel eens heel aders uit kunnen zien.
Cees Zandbergen
Ook achter de kop was genoeg te zien. Marco Donk, Ferry van Drunen en Jan van Holland bleven dicht bij elkaar en wisselden regelmatig van posities onderling. Helaas moest Marco Donk opgeven met intercoolerproblemen, waarna Jan van Holland Ferry van Drunen voorbij reed. Ook Cees Zandbergen eindigde nog achter Jan van Holland, hij moest nog erg wennen aan de besturing van zijn geleende truck.
Mercedes-Benz logo
1 Werner Lenz
2 Erwin Kleinnagelvoort
3 Sascha Lenz
4 Frans Smit
5 Jan van Holland
6 Cees Zandbergen
7 Ferry van Drunen
8 Rody Smit
9 Wim Groteboer
10 Marco Donk
Scania eigenbouw

Scania T113

Scania T112

Volvo FE 1st gen

Mercedes-Benz do Brasil

Mercedes-Benz do Brasil

Mercedes-Benz do Brasil

Scania T113

Scania T112

Mercedes-Benz Axor MP2

Scania T112

Scania T112

Scania eigenbouw

Volvo F12

Mercedes-Benz Axor MP2

DAF XF Euro 6
Elena


Scania eigenbouw

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *