MAN TGS met Hybride PTO voor duurzaam kranen

Duurzaam werken gaat verder dan de aanschaf van een Euro 6-truck. Duurzaamheid moet verankerd zijn in de bedrijfsvoering en gedragen worden door alle medewerkers. Dat is de mening van Barend van Kessel, directeur van Van Kessel Wegenbouw uit Geldermalsen. Onlangs nam zijn bedrijf een nieuwe MAN TGS in bedrijf met een WVT Hybride PTO.
MAN TGS 2nd gen
Duurzaamheid gaat verder dan Euro 6 en dat onderstreept Barend van Kessel met de aanschaf van zijn nieuwe MAN TGS 33.440 8×4 met Hybride PTO. ”Met deze truck kan de chauffeur met de autolaadkraan werken zonder dat de motor draait. Dat scheelt niet alleen geluid en uitstoot van CO2, maar werkt bovendien ook veel veiliger. De chauffeur kan nu op normale toon spreken met omstanders en dat was met een normale PTO niet mogelijk’’ aldus de heer Van Kessel.
MAN TGS 2nd gen
Compromisloos
Van Kessel is bijzonder betrokken bij een duurzame bedrijfsvoering. Zo heeft het bedrijf zonnepanelen op de bedrijfsgebouwen en wordt er GTL-brandstof toegepast in allerlei machines zoals trilplaten en minigravers. “Voor zover mogelijk werken wij duurzaam, niet alleen voor ons zelf maar het wordt ook van ons verlangd. Een duurzame manier van omgang met het milieu is een wens van onze opdrachtgevers. Onze chauffeur Edwin van de Grijn wees me op het bestaan van deze hybride-oplossing voor de aandrijving van de autolaadkraan. Ik heb me toen meteen laten informeren door WVT en dat leidde tot deze investering. Ik zag meteen de milieuvoordelen, maar mijn eis was dat het een compromisloos werkend systeem moet zijn. Volgens ons is WVT daar in geslaagd.’’
MAN TGS 2nd gen
Widespread
De nieuwe MAN TGS werd afgeleverd door MAN-dealer ROSIERVANDENBOSCH waarna de volledige opbouw door Wierda Voertuig Techniek in Joure werd uitgevoerd. De standaard 8×4 werd door WVT voorzien van een gestuurd Widespread-tandemstel. Door de toepassing van 10 tons voorassen in combinatie met het 23 tons tandemstel ontstond een GVW van 43 ton. WVT monteerde een VDL haakarmsysteem en een Palfinger Epsilon Q 150Z 84 autolaadkraan. Belangrijk bij deze Z-kraan is dat de knijperbak binnen de voertuigbreedte blijft als de kraan is ingevouwen.
MAN TGS 2nd gen
Hybride PTO
De aandrijving van de autolaadkraan vindt plaats door de hybride PTO. Door het accupakket ‘s nachts op te laden met groene stroom uit de zonnepanelen kan er vervolgens vier uur gewerkt worden op één lading. Als de spanning te laag wordt dan neemt de dieselmotor de aandrijving automatisch over van het hybride systeem. “Compromisloos, veilig, schoon en omarmd door de chauffeur die er mee moet werken. Dat is duurzaamheid die uitstekend inpasbaar is in onze bedrijfsvoering”, aldus Van Kessel.
MAN TGS 2nd gen
Van Kessel
Van Kessel Wegenbouw is een aannemersbedrijf dat werkzaam is in de grond- weg- en waterbouw. Het bedrijf werkt met 20 medewerkers voor voornamelijk lokale overheden. Speciaal voor de nieuwe generatie duurzame voertuigen schakelt het bedrijf om op de nieuwe ‘groene’ huisstijl. De nieuwe MAN is het eerste voertuig in de nieuwe kleurstelling.
MAN TGS 2nd gen

MAN TGS 2nd gen

MAN TGS 2nd gen

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *