Op 30 december 1987 werd de proloog verreden van de 10e editie van de rally Parijs-Dakar. Samen met mijn vader was ik er bij op deze regenachtige dag in Frankrijk. Het vier kilometer lange parkoers bij Cergy-Pontoise was een grote modderpoel.
Regen en modder maakten het niet alleen voor de deelnemers lastig. Zowel Jan de Rooy (600) als Theo van der Rijt (601) reden, vanwege te lage bandenspanning, het rubber van de velg van de TurboTwin trucks. Eenzelfde probleem trof Georges Groine (602). De Fransman verspeelde één van de achterbanden van zijn Mercedes-Benz.
De foto condities waren zeer matig. Waar ik tegenwoordig makkelijk kan kiezen voor een andere sensorgevoeligheid (ISO waarde) op mijn digitale spiegelreflexcamera, had ik destijds slechts één soort film bij mij. De twee gebruikte 400ASA kleinbeeldfilms boden net genoeg flexibiliteit om een redelijke sluitertijd te gebruiken. Met 36 foto’s per rolletje was het kiezen welke voertuigen gefotografeerd konden worden. Het handmatige filmtransport en de afwezigheid van autofocus leverden mij een extra uitdaging. In 1987 waren dit soort camera’s heel gebruikelijk. Pas nu realiseer ik mij dat het tegenwoordig toch allemaal een stuk makkelijker is om goede foto’s te maken.
Het kleine 35-70mm zoomobjectief op de camera bleek voldoende te zijn voor de uitgezette off-road piste. Veiligheidsmaatregelen waren eind jaren ’80 nog niet zo strikt. Alleen een afzetlintje en een enkel hek scheidden de deelnemende voertuigen van het publiek.
De auto’s van Tijsterman (242) en Bezemer (633) kon ik gelukkig later fotograferen in Nederland. De foto’s welke ik van deze deelnemers maakte tijdens de proloog bleken mislukt te zijn.
Vandaag, dertig jaar na de 1988 editie van ‘le Dakar’, zie ik een leuke collectie foto’s. Het was een bijzonder leuk, maar zeker ook voor de fotograaf zwaar evenement om te bezoeken.
242 – Mitsubishi Pajero van Kees & Mieke Tijsterman (BedrijfsautoRAI 1988)
344 – Mitsubishi Pajero
371 – Steyr Pinzgauer
520 – VW Transporter T3 Synchro
600 – DAF 95X1 TurboTwin
601 – DAF 95X2 TurboTwin
602 – Mercedes-Benz NG 1936AK van Georges Groine
603 – Mercedes-Benz NG 1936AK
604 – Pegaso 7223
605 – Pegaso 7223
606 – MAN 19.361FLT
607 – Tatra T815VD10 van Karel Loprais
608 – DAF FAV3600
609 – DAF FAV3600
612 – Perlini 105F Red Tiger
613 – Perlini 105F Red Tiger
614 – Perlini 105F Red Tiger
615 – Tatra T815VD13
620 – Tatra T815VD13 van Clay Regazzoni
621 – Iveco TurboStar
628 – Volkswagen LT45 4×4
629 – Star 266
631 – MAN 14.360FAEG
633 – Pegaso Troner 2236 van Cor Bezemer (Vierhavenstraat, Rotterdam)
637 – Tatra T815
640 – Mercedes-Benz NG 1936AK
641 – Mercedes-Benz Unimog
642 – Mercedes-Benz Unimog
643 – Tatra T815
645 – Tatra T815
647 – Mercedes-Benz Unimog
648 – Mercedes-Benz Unimog
649 – Mercedes-Benz Unimog
650 – Mercedes-Benz NG 1936
651 – Mercedes-Benz NG 1936
656 – Mercedes-Benz Unimog van Frits Kisben
https://www.truckfan.nl/picture/1211336/
Wisselen lekke achterband bij Georges Groine