[manual] Hoe installeer ik een turbofluit?

In mijn Citroën ZX ligt een 1.9 dieselmotor. Een heel fijn en betrouwbaar motorblok, maar niet echt snel. Nu was dit motorblok van PSA ook in een ‘geblazen’ versie, dus met een turbo te koop. Daarom heb ik vandaag het besluit genomen een turbofluit te installeren. Nu kun je daar een langgerekte geschiedenis van maken, maar ik ben gewoon meteen aan de slag gegaan. Hier een instructie voor de mensen die zelf een turbofluit in hun auto willen.


Doe de motorkap open, en kijk vol bewondering naar dit motorblok. De 1.9 PSA dieselmotor is één van de beste motoren die ooit gebouwd is, en is in tientallen auto’s leverbaar geweest. geen Franse troep, maar echt betrouwbaar genoeg om ook in diverse Japanse auto’s gemonteerd te worden. Hier kun je als amateur-monteur dus maar één ding mee doen. Afblijven! Doe de motorkap weer dicht.


Koop de benodigde onderdelen. Dit zijn:
1: een stift
2: een koord
3: het belangrijkste onderdeel, de fluit.


Voorzie de fluit met de stift van de text “TURBO”. PAS OP VOOR BRANDGEVAAR! Niet tweemaal het woord “Turbo” achter elkaar zeggen, de kans op spontane zelfverbranding is dan groot. Dat heeft geen praktisch nut, en is zelfs heel pijnlijk.


Laat de inkt drogen. Hang de fluit met behulp van het daarvoor bestemde ringetje aan de achterkant van de fluit aan het voor dit doel geïnitieerde clipje aan het koord. Hang deze constructie vervolgens op een plek naar keuze in de auto. Let hierbij wel op het ontstaan van een eventuele onaanvaardbare dode hoek, of de mogelijkheid om klem te raken in andere auto-onderdelen.

Instructie voor gebruik: bij toerentallen van boven de 2500 toeren heel hard op het fluitje blazen. Succes!!!

4 Comments

  1. Mike 22 januari 2013 Reply
  2. Martijn 18 januari 2017 Reply

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *