Zuinig rijden in de nieuwe Volvo FH met vier zitplaatsen

Volvo Trucks Nederland heeft onlangs een nieuwe Volvo FH met vier op kenteken geregistreerde zitplaatsen in gebruik genomen. De truck wordt ingezet voor trainingsdoeleinden. Volvo’s training ‘Zuinig Rijden’ maakt het mogelijk om het brandstofverbruik te reduceren. Deze training haalt het maximale uit de chauffeur aangezien hij op enthousiaste en motiverende wijze de nieuwe FH leert kennen.
Voor de praktijktraining Zuinig Rijden die voor 7 uur meetelt binnen de verplichte 35-uur nascholing wordt gebruik gemaakt van de nieuwe Volvo FH. Deze truck is speciaal voorzien van vier luchtgeveerde stoelen en Volvo I-Shift Fuel Economy.

“De nieuwe Volvo FH is de beste en meest vooruitstrevende Volvo-truck ooit. De truck beschikt over de juiste voorwaarden voor een laag verbruik. De chauffeur speelt echter ook een cruciale rol in het leveren van een optimale prestatie. Een praktijktraining van Volvo Trucks, uitgevoerd door onze eigen trainers, is de perfecte aanvulling om de FH-techniek onder de knie te krijgen”, verklaart Berend Kamphuis, Manager Transport Solutions Volvo Trucks Nederland.

In de praktijktraining met de nieuwe FH leert een chauffeur optimaal om te gaan met de technieken van zijn nieuwe truck. Optimaal gebruik van de I-Shift en VEB in combinatie met een juiste rijstijl zorgen voor een lager brandstofverbruik.

Vier zitplaatsen op kenteken
Ook voor verhuisbedrijven en takelbedrijven kan het noodzakelijk zijn om extra zitplaatsen in het voertuig te hebben. Tijdens het rijden mogen alleen die zitplaatsen gebruikt worden die ook op het kenteken vermeld zijn. Op het bed meerijden is niet toegestaan.

Lesvoertuigen voor praktijkexamen C/CE in gebruik genomen na 31 oktober 2011 moeten voorzien zijn van een derde zitplaats en deze moet ook op het kentekenbewijs vermeld zijn. Voor oudere lesvoertuigen (die niet aan de regelgeving voldoen) in gebruik genomen voor 1 oktober 2003 bestond een overgangsregeling. Deze overgangsregeling loopt 30 september 2013 af. Het homologeren van de extra zitplaatsen is in die gevallen vaak niet mogelijk of zeer kostbaar.

De veiligheid van de twee extra stoelen is uitgebreid getest in het Volvo Cars Safety Centre. De stoelen zijn onderworpen aan computersimulaties en daadwerkelijke botsproeven. Voor de bevestiging van de stoelen aan de cabinevloer is een speciaal ontwikkeld frame toegepast.

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *