MAN TGX 6×4 Euro 6 voor Niek de Groot

Niek de Groot van het houthandels bedrijf N.G. de Groot Rondhout uit Jistrum is de trotse eigenaar van het eerste MAN Euro 6 bouwvoertuig in Friesland. De MAN is afgeleverd door Wierda Bedrijfswagens B.V. uit Joure. Dit bouwvoertuig zal worden ingezet voor het transport van bomen.

De TGX 26.480 6×4 BL is uitgevoerd met de nieuwe zuinige en super schone MAN D26 Euro 6 motor, goed voor 480 pk en 2300 Nm. MAN Euro 6 motoren staan voor de hoogste efficiëntie. MAN realiseert door het gebruik van toptechnologie het laagste brandstof-verbruik, uitstekende vermogensdichtheid, de hoogste betrouwbaarheid en een lange levensduur.

Aan de 6-cilinder motor is de MAN Tipmatic versnellingsbak met 12 versnellingen en terrein software gekoppeld. De Tipmatic geeft het vermogen door aan de achterassen met hypoide overbrenging. Door deze terrein software gecombineerd met de sterke MAN aandrijflijn is zelfs het zwaarste bospad voor deze combinatie een peuleschil. En door géén gebruik te maken van de naafreductie assen blijft het eigen gewicht van het voertuig laag, wat meer laadvermogen oplevert.

De ruimte van de grote XLX cabine is een uitkomst voor de Groot, die hiervóór de smallere LX cabine op zijn TGA had. Met name het extra derde kastje rechts boven in vindt hij geweldig. In gedachten had de Groot alles al weer helemaal ingedeeld maar er blijft nog een zee van ruimte over. Daarnaast is de cabine zeer stil van binnen wat veel comfort voor de bestuurder oplevert. Deze cabine is tevens standaard uitgerust met het nieuwe MMT multimedia systeem incl. USB aansluiting. Een genot voor elke chauffeur, die nu telefoon, muziek en beeld gecombineerd tot zijn beschikking heeft.

Het MAN 6×4 chassis is uitgevoerd met een bladgeveerde vooras en een luchtgeveerd tandem. Gegarandeerde tractie en een stabiel chassis zijn belangrijke eigenschappen hiervan. De Groot heeft jarenlange ervaring met deze configuratie opgedaan in de diverse bosgebieden en is daar uiterst tevreden over. Nieuw bij dit voertuig is het unieke ontlast systeem voor de laatste tandemas, waardoor er nog nauwkeuriger gestuurd kan worden.

De opbouw inclusief de Palfinger Epsilon kraan is door Carroseriebouw Yntema uit Heerenveen samen met de Groot overgebouwd van de TGA naar de nieuwe TGX en begint daardoor aan een tweede leven. De Groot kan weer verscheidene jaren vooruit met deze unieke Euro 6 combinatie.

Aan de buitenzijde heeft Spuiterij Elzinga uit Jistrum, naar volle tevredenheid van de Groot, de cabine voorzien van de mooie metallic kleur. Door de kleur iets door te laten lopen in de bumper is een fantastisch geheel ontstaan, het nieuwe visitekaartje van de Groot.

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *