Leyland Sherpa ~ Minnema


In 1974 introduceerde Leyland een bestelwagen met de wel heel voor de hand liggende naam ‘Van’. Een jaar later werd de naam Sherpa, vanaf 1978 werd hij onder de merknaam Morris verkocht. In 1981 richtte Leyland Freight Rover op als onderdeel van de Land Rover groep, dit model kwam daar onder te vallen, de naam veranderde naar Freight Rover 200 series. Eind jaren ’80 ging het niet echt heel lekker met de Britse auto-industrie, om een understatement te gebruiken. Rover en Leyland werden weer onafhaneklijk van elkaar, Leyland werd overgenomen door DAF, die het model daarop in Groot-Brittannië vanaf 1989 als Leyland-DAF 200 ging verkopen, bij ons liet men de naam Leyland zelfs helemaal vallen. DAF had zich verslikt in deze overname en ging zelf in 1993 ook kopje onder, men ging doorstarten, maar in afgeslankte vorm. De bestelwagen afdeling werd zelfstandig onder de naam LDV (Leyland DAF Vans). In 2006 werd dit bedrijf op haar beurt weer overgenomen door GAZ, waarop de productie van de LDV Pilot werd stilgelegd. BMC bouwt in Turkije echter nog steeds een afgeleide van dit busje, de BMC Levend.

In 1984 kwam er een zwaardere variant, de 300-series, welke later via de DAF 400 zich door zou ontwikkelen tot de LDV Convoy.

Een nogal bewogen historie voor dit busje dus, welk ander busje is er nu (zonder badge engineering 😉 ) onder (minstens) zeven merknamen verkocht?

De LDV was bij ons nooit een succes, zo heel nu en dan zie je nog wel een DAF 400 of zelfs 200 ergens staan, maar een Leyland Sherpa had ik nog nooit gezien. Tot 30 augustus jongstleden, toen was het exemplaar van Minnema aanwezig bij de optocht voor oude crossauto’s ter ere van de vijftigste autocross van Hallum. Of facebook had ik al van Richard Minnema begrepen dat dit busje er bij zou zijn, ik ben heel eerlijk, dat was voor mij de belangrijkste reden deze optocht bij te wonen.

One Response

  1. Ina Geurtsen 23 februari 2021 Reply

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *