Jonker Veendam en Koeneman uit Sappemeer vormden samen de dochteronderneming ANEXCO (Algemene Nederlandse EXpeditie COmpagnie), om het grensoverschrijdend papier- en kartonvervoer van deze beide firma’s efficiënter te kunnen regelen. In 1965 verkocht Jonker zijn aandelen aan het Duitse transportbedrijf Rhenus en veranderde de naam in Newexco. Men was huisvervoerder van de Duitse papierfabriek Nordland, wat de naam ‘Nordtrans’ van de Duitse vestiging verklaart. In het begin was Newexco niet winstgevend, Koeneman verkocht stukje bij beetje zijn aandelen aan Rhenus, totdat dit bedrijf alle aandelen in har bezit had. Toen werd de naam van Nordtrans in Rhenus veranderd, de heer Koeneman zelf vertrok naar Lommerts. Bij Newexco in Winschoten kwam op dat moment een nieuwe directeur, die als één van de eerste bedrijven met eigenrijders begon, verder werd transportbedrijf Brul overgenomen. Rhenus ging op in het grote Schenker / Stinnes transport, dat vond Newexco niet zo goed binnen het bedrijf passen, eind jaren ’90 werd het verkocht aan De Bruin uit Surhuisterveen, via die weg is het opgegaan in het grote Vos concern. Van Delden rijdt nog met een Volvo FH12 Globetrotter XL-70 in de Newexco kleuren en er zijn nog een paar ex- Newexco wagens op de kermis beland die nog in de oude kleuren rondrijden. Grootste kans om nog een auto in Newexco kleuren te zien zal dus wel in Griekenland zijn gok ik, daar hebben ze, net als veel Newexco charters destijds, een voorkeur voor ‘dikke’ Volvo’s.
Volvo FH16 ~ Abels Nieuwschans, inmiddelst in dienst bij een Vlaamse kermisexploitant.
MAN F90, inmiddels van een kermisexploitant
Renault Magnum ~ J. Klijnstra Drachten
Ja vriend Koeneman heeft veel op zijn geweten, overal waar hij kwam liet hij een spoor van vernieling achter, het begon met het bedrijf van zijn Vader en eindigde met Lommerts.
Jonker is nooit van Newexco geweest… jonker er is op gericht door Dhr: Jurien jonker aan de molenstreek (Veendam Centrum). later kwam John Jonker op de zaak te zitten. rond de jaren 50 bouwde Jonker de bekende Jonker loods naast zijn des tijds woning/kantoor woning (Inmiddels gesloopt door brand) een paar jaar later kwam de Tank cleaning er bij aan de van Stolberg weg naast Nivoba. in de jaren 80 bouwde Jonker de bekende blauwe loodsen aan de Spoorhavenweg (Veendam-Noord) ook wel te zien van af de n33. Jonker nam begin jaren 90 Newexco, Lomerts, De Bruin en Flikkema etc over. rond 1995 verkocht John Jonker zijn zaak aan Harry Vos uit Oss. dat later Vos logstiek werd en een paar later De Vries transport group (Achter familie van Jonker) in 2010 werd het IMS Veendam is. en dat is het nog altijd, en nooit ven Newexco geweest of van die Duitser.
Vraag es wat chauffeurs voor dat je zoiets er op zet 😉
Die kunnen je een hoop vertellen!
Deze info komt van een Jonker chauffeur 🙂 Bovendien zeg ik nergens dat Jonker ooit van Newexco was. Volgende keer beter lezen voor je een reactie plaatst? 😛
Ik vindt de Newexco kleuren schitterend, als ik weer voor mij zelf ga beginnen mettertijd dan worden dat de kleuren alleen boven de voorruit wordt de bruine balk helemaal door getrokken. In die bruine balk komt dan de bedrijfsnaam in het zelfde kleur geel, maar dan wel reflecterend.
Waarom wordt Berend Oldeboom nergens als directeur genoemd ?
Volgens mij was het Bruno Oldeboom (of Oldenboom) die eind jaren 70 en begin jaten 80 van de vorige eeuw directeur van Newexco was. Toch?
De DAF 95XF BG-TH-02 was van Tonnie Wiegman (helaas is hij aan longkanker kort na zijn pensioenering). De DAF is na zijn pensioen verkocht aan Greving in Hoogeveen.
Mijn opa en oma hebben in Winschoten aan de Piet Heinstraat gewoond, op de Ludensweg stond de Volvo F10 of F12 van Willie Loos. De Italeri bouwpakket van de Volvo heb ik in de kleuren van Newexco geverfd, met een twee assige trailer erachter, ook in de Newexco kleuren. Dat was niet zo moeilijk, in die tijd was de kleur geel en de deuren zwart, geen balken of het embleem van Newexco. Dit bouwpakket was ook mijn eerste bouwpakket, later kwamen er nog bouwpakketen van Lommerts (Scania) en Broersma (MAN) en Jonker (Iveco Turbostar) bij.
Regelmatig liep ik met mijn opa en oma door het Stadspark en daarna naar de Papierbaan, om het terrein van Newexco te bekijken.
Toen was ik 18 jaar, nu 51, en de bouwpakketen zijn helaas door verhuizingen gesneuveld…….Maar zou ik weer tijd hebben, mijn volgende bouwpakket word een Volvo met trailer in de kleuren van Newexco!!
Klopt, dat was mijn opa, Bruno Oldeboom. Hij was in die periode inderdaad directeur van Newexco. Als jonge jongen ooit begonnen bij Jonker Veendam.