Een systeem wat ik tot nu toe alleen nog van foto’s kende, en dan ook alleen nog van dit bedrijf, is de vierassige truck met enkelas kortgekoppelde kip-oplegger, waardoor een vijfasser ontstaat die binnen de Duitse wetgeving is toegestaan, waar dat normaal tot voor kort niet mogelijk was. De as van de oplegger wordt als de truck leeg is opgetrokken! De trekker is een DAF CF85, de oplegger een Meierling, Heyer heeft meerdere van zulke combi’s rondrijden.
Toen ik de truck in het vizier kreeg had ik het geluk dat hij achter me reed en er een stukje voor me een bushalte was. Snel de auto neergezet, een fietser tot stoppen gemaand (anders was ze precies in beeld geweest… Ze keek wel erg verbaasd.. Heb haar vriendelijk bedankt toen ik klaar was met foto’s maken 😛 ) en de camera gereed gemaakt. Een foto zonder verkeer en op een bouwplaats was leuker geweest, maar ik ben al lang blij dat ik deze bijzondere combinatie nu op de foto heb!
Toen ik eerder op de dag bij de bietenfabriek stond zag ik een identiek broertje al van een afstandje passeren, toen deze zeer matige foto gemaakt, maar daar zie je wel goed de koppeling tussen as 2 en 3 zitten.
Dit soort voertuigen worden in Duitsland nieuw niet meer toegelaten. Daarom koopt Heyer wel nieuwe “trekkers” en reviseerd de opleggers.
In Slovakije is dit systeem recent opgepakt door VS-Mont: http://www.vsmont.sk/index.php?show=104
Groetjes,
Roger
Het betreft een vierasser met een enkelas oplegger .In lege toestand is de oplegger LADING !!! ALS hij geladen is moet de oplegger naar achteren geschoven worden (schotel is verschuifbaar )je moest een bepaalde afstand hebben tussen laatste as trekker en eerste as oplegger .heeft ook 2 kentekens volgens mij !
Daar gaat het artikel over, waarom lees je dat niet eerst voor je er op reageert!?