Een illuster voertuig, waarbij de roots nog bij Hanomag / Tempo liggen, is de Mercedes-Benz Vario. Uit de Düsseldorfer kwam de T2, die op haar beurt in 1997 weer op werd gevolgd door de Vario, waarmee de optiek en naamgeving weer in lijn met de rest van het Mercedes-Benz bedrijfswagenprogramma lag. Daimler zag het helaas niet zitten een Euro 6 versie te ontwikkelen, ook omdat men inmiddels eigenaar is van Fuso, zodat men met de Canter een ander voertuig in dezelfde gewichtscategorie heeft. Toch denk ik dat de Vario gemist zal worden!
Met name voor dit soort ombouwen is de Vario een ideaal chassis, hier een Lamboo van Initial Hokatex
Poolse topsleeper. Het scheelt wel Maut 😛
Naast een hele rij Scania’s had KLMV ook een Vario lopen, met name voor regionaal werk.
Ook bij waardetransport is een zwaar chassis handig, de bepanstering weegt er vaak in.
Met Spier opbouw voor UPS. Spier heeft al een opvolger op het zwaarste Sprinter chassis geïntroduceerd inmiddels.
Ja, ook dit is een Mercedes-Benz Vario…
Henk de Boer, met een leuke alternatieve ster.
In België is de Vario populair als schoolbus.
Op de IAA in 2012 was de Vario er nog bij, maar was wel al alom bekend dat het zijn laatste grote beurs zou zijn…
Depannage
Vuilniswagentje voor binnensteden.
T2 met Vario frontje, lastig de verschillen te zien.
Ook in Engeland kun je hem als midibus tegen komen.
Ruthmann hoogwerker opbouw
Je kunt hem ook pimpen 😛 Of ‘de hele Hella catalogus er op schroeven’, zoals dat wel eens wordt genoemd.
Nog een midibus, dit maal een Auwärter Teamstar
Mijn favoriete truckje! Ik zal ‘m gaan missen. Mooi eerbetoon, Alex!
De Vario wordt nog steeds geproduceerd; echter niet meer voor West-Europa.
kijk bijvoorbeeld Mercedes-Benz China, Singapore, Morocco (www.mercedesbenz.ma/content/morocco/mpc/mpc_morocco_website/fr/home_mpc/van/home/new_vans/models/vario_670), Midden-Oosten, Algaria en de T2 zie Mercedes-Benz Argentina,