De Ford Cargo was er al in de jaren ’80, hij was ontwikkeld als wereldtruck. Daardoor is de ontwikkeling in verschillende poten door gegaan. Voor ons het bekendst was de Britse Ford Cargo, deze tak is door Iveco overgenomen. Het is dan ook geen toeval dat de Iveco Eurocargo nog steeds enorm veel op de Cargo lijkt. Iveco heeft veel dingen van de Cargo-productie over gedaan aan Ashok Leyland in India, die nu nog steeds trucks bouwt met een zelf doorontwikkelde Cargo cabine. In de USA werd de afdeling zware trucks door Daimler over genomen. In de periode daarna kon je de Cargo kopen als Sterling, tegenwoordig schijnt hij voor speciale toepassingen zoals veegmachines nog steeds te koop te zijn, inmiddels als Freightliner. In Turkije en Brazilië bouwt Ford nog we zware trucks, daar heeft men hem zelf verder ontwikkeld naar een moderne truck. Onlangs is zelfs de GINAF HD5395-TS gepresenteerd, die ook deze cabine draagt. De oorspronkelijke Ford Cargo is in Nederland zo goed als uitgestorven. De exemplaren die er nog zijn, hebben vaak een agrarische achtergrond. Als paardenwagen, of om een Ford oldtimer tractor mee te vervoeren. Gelukkig hebben we de foto’s nog!
Nog veel meer Ford Cargo foto’s kun je uiteraard op truckfan.nl vinden.
Deze is ook nog in Frankrijk gebouwd geweest als militaire truck met de merknaam Panhard. Ook in Tanzania wordt deze als Nyumbu gemaakt voor het leger.