Van Dijk kampioen Truckpulling 2015

Het Van Dijk Truckpulling team is Nederlands kampioen in de categorie 9,5 ton Hobbysport. De teamleden toonden zich in hun eerste gezamenlijke seizoen oppermachtig door tien van de elf wedstijden te winnen met de maximale score: hun Volvo FH16, Ny Titan genaamd, trok in alle runs een ‘full pull’.
Volvo FH16 3rd gen
Martijn Slingerland, monteur bij Van Dijk Woerden, was tot vorig jaar samen met collega Udo Tonus chauffeur bij het Volvo Van Dijk Truckpulling team. Door het samengaan met Renault Trucks had het gecombineerde truckdealerbedrijf ineens twee trucks en twee teams onder één dak. “We zijn er maar eens goed voor gaan zitten. Rob van den Brink en Alexander Kroone van Team Renault Utrecht hadden een Renault Premium 400, wij een Volvo FM10. Mooie wagens, maar niet de top. We hebben een verlanglijstje met specificaties gemaakt en vervolgens kwam het hele bedrijf in actie. Van Dijk stelde een Volvo FH13 schadetruck ter beschikking en in samenwerking met Volvo Trucks Nederland zijn we zelfs aan een 16 liter testmotor uit Zweden gekomen. Ook zijn alle sponsoren ons trouw gebleven. Zonder hen was dit allemaal niet mogelijk geweest.”

Teambuilding
De schadetruck kreeg een plaats in de werkplaats in Utrecht. Vier maanden lang hebben tien Van Dijk-monteurs zich in hun vrije tijd sterk gemaakt om dit voorjaar aan de start van de competitie te kunnen staan. “Het was echt een project van iedereen, anders hadden we het ook niet zo snel voor elkaar gekregen,” vertelt Martijn Slingerland. “Het meeste is gedaan op de donderdagavonden, na werktijd. Eerst moest het chassis worden gericht. Daarna hebben we er de Zweedse 16-litermotor ingezet, een cabine samengesteld uit andere schadegevalletjes, de achterassen vervangen door één as met een zware overbrenging, de versnellingsbak vervangen… eigenlijk hebben we de truck van de chassisbalken af opnieuw opgebouwd.” Het nieuwe ca. 1000 pk sterke paradepaard werd Ny Titan gedoopt, Zweeds voor ‘Nieuwe Titan’ en een eerbetoon aan het legendarische Volvo neusmodel uit de jaren ’50 en ’60.

Spelen met de ondergrond
Bij truckpulling moet de truck een sleepwagen over een afstand van 100 meter proberen te trekken. Lukt dat, dan krijgt de truck de maximale score voor een ‘full pull’. In totaal bestaat een wedstrijd uit twee, drie en soms vier runs waarbij de sleepwagen steeds zwaarder wordt afgesteld; deze boort zich tijdens de pull steeds dieper de grond in door een gewicht dat naar voren gebracht wordt. De krachten op de trekker zijn zo groot dat deze zich opricht en gaat steigeren. Dat ziet er spectaculair uit, maar draagt ook bij aan het trekvermogen van de truck. “Doordat de voorwielen van de grond komen, komt er meer gewicht op de aangedreven achteras en krijg je meer tractie. Maar als de voorkant teveel steigert, dan komen de trekhaak en sleepkabel te laag te liggen en boort de sleepwagen zich alleen maar dieper de grond in”, weet Martijn Slingerland.
De Ny Titan van Van Dijk weegt een kleine 7 ton en wordt voor de run verzwaard tot 9,5 ton door stalen gewichten in een constructie achter de as en cabine te hangen. “Elk team heeft zo zijn eigen methode om de truck te verzwaren. Je moet spelen met de ondergrond: een kleibaan is taai en zwaar, een zandbaan is wat losser. Daar slip je eerder dus gooien we al het gewicht achterop. De goede bandenspanning, goede gewichtsverdeling en wegrijden in de juiste versnelling, daar kun je de race mee winnen.”

Overwinteren
De kampioenstruck overwintert dit jaar in de werkplaats van Van Dijk Woerden. “De wedstrijden zijn afgelopen, maar we zullen er toch nog lekker druk mee zijn,” vermoedt Martijn. “Om te beginnen moet de koppeling eruit. We gebruiken een vliegwiel van speciaal staal dat elk jaar opnieuw gekeurd moet worden door de organisatie. Verder gaan we natuurlijk alle onderdelen nalopen en waar nodig verbeteren. Vorige winter gingen we naar Utrecht, nu komt Utrecht hier. Het is een enorm leuk teambuildingsproject.”

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *