Het fotograferen van trucks ‘in het werk’ en tijdens diverse evenementen (de agenda vind je op truckfan.nl) brengt voor de fotograaf dikwijls een waslijst met uitdagingen. In de serie De Truckspotter neemt Jaco Terlouw je mee in de wereld van de truck fotografie. Jaco’s foto’s kun je zien op truckfan.nl .
Het industrieterrein
Sinds mijn eerste stappen op het interessante pad van de truckfotografie ben ik te vinden op industrieterreinen. In mijn eerste jaren kwam ik vaak en graag op Hordijk-Oost in Rotterdam-IJsselmonde en Dierenstein in Barendrecht. Eind jaren tachtig was het prima fotograferen op industrieterreinen. Bij truckdealers en transportbedrijven was ik altijd welkom op het erf.
Op het erf bij MAN dealer P. van der Velden in Barendrecht.
En bij de collega’s van Bestebreurtje (tegenwoordig Best Trucks) op hetzelfde industrieterrein.
Niet veel later voegde ik de Waalhaven aan mijn vaste spotplekken toe. Allemaal prima locaties voor de truckspotter. Er was nauwelijks een hek te bekennen in die tijd. Ook de vrije truckparking aan de Noorderhelling in Rotterdam was een prima fotolocatie. De tegenwoordige truckparking bij Rotterdam-Beverwaard is hermetisch gesloten voor de fotograaf.
De C(E) en D voertuigen van Verkeersschool Blad stonden altijd aan de Noorderhelling in Rotterdam geparkeerd buiten de lesuren.
Vandaag de dag loop ik bij uitzondering een rondje over de industrieterreinen Papland en Avelingen in Gorinchem of het Transportcentrum Schelluinen-West. Ik zie dan steeds veel mooie voertuigen geparkeerd staan achter hekken. Het hekwerk maakt het voor de fotograaf nagenoeg onmogelijk een goede foto te maken. In het algemeen kan ik zeggen dat ik niet graag meer op het industrieterrein kom.
Vanaf de straat een foto van het erf van DAF dealer Van Tilburg-Bastianen in Gorinchem.
Op 29 augustus bezocht ik de Truckshow in Numansdorp. Als ik een evenement bezoek probeer ik ook altijd even het lokale industrieterrein mee te nemen in de fotografie. De oogst van het rondje over industrieterrein Middelsluis viel mij niet tegen, maar ik had er meer van verwacht.
Een Mercedes-Benz Düsseldorfer vind ik altijd een leuke spot. Deze stond gewoon aan de straat geparkeerd. Het is altijd plezierig fotograferen als het licht een beetje goed staat.
Een zonnige dag kan behoorlijk frustrerend zijn tijdens de truckfotografie. Het is niet verkeerd een combinatie ‘geknikt’ op de foto te zetten, maar ik sta dan liever aan de binnenzijde. Daar kon ik nu niet staan.
Dan toch liever de hele combinatie ‘recht’ geparkeerd en in de schaduw. Het tegenlicht valt gelukkig achter de bebouwing.
Hoewel geparkeerd achter een hek stond de Mercedes-Benz Actros MP4 van Kramp mooi te poseren voor de foto.
Lastiger werd het bij Helleman. De DAF XF105 was zeer lastig achter een hek in het dock neergezet.
De foto van de DAF van Helleman vind ik een typerend voorbeeld van hedendaagse fotografie op een industrieterrein. Steeds vaker staan de trucks achter metershoge hekken opgesteld. Als truckspotter vind ik dit jammer, maar helaas zijn de hekken noodzakelijk om ongenode bezoekers op afstand houden. Toch is het niet alleen maar kommer en kwel voor de truckspotter. Een singel kan ook een prima barrière zijn, waar de fotograaf geen last van heeft.
Bij Dubbeldam Truckcoating in Schelluinen fotografeerde ik deze Volvo F16 vanaf het fietspad langs de N216. Vanuit de werkplaats werd ik gespot en ik mocht op het erf de Volvo nogmaals fotograferen.
De buurman van Dubbeldam is MAN dealer Rosier van den Bosch. De MAN TGX 2nd generatie van Kees van Herk stond klaar voor aflevering. Het fietspad bood ook hier een prima plek voor de fotograaf.
Hoe ga je om met een ogenschijnlijk onneembare vesting? De simpelste oplossing is om gewoon te vragen voor toestemming om op het erf foto’s te maken. Stel je vraag bij voorkeur bij de receptie. Leg uit wat je van plan bent en waar jouw foto’s terug te vinden zijn. Het kan zijn dat je een embargo op publicatie krijgt. De MAN van Kees van Herk mocht ik pas publiceren nadat de truck was opgehaald door de chauffeur. Ga hier met respect mee om. Een volgende keer word je ongetwijfeld herkend en heb je kans dat je dan geen foto’s mag maken op het erf.
Bij Van Tilburg-Bastianen kreeg ik, na het even gevraagd te hebben, toestemming om op het erf foto’s maken.
Ook bij Rosier van den Bosch is het geen probleem om met een fototoestel over het erf te lopen. Uiteraard heb ik hier ook toestemming gevraagd.
Ben je wat minder sterk in je communicatie, of vind je het gewoon eng om mensen aan te spreken, dan kun je wellicht foto’s maken door het hek. Houd er wel rekening mee dat niet ieder bedrijf hier even vriendelijk mee om gaat.
Het is zondagmiddag, hek is gesloten en er is niemand te zien bij Alb. Swijnenburg in Ottoland. Dan maar het telezoom objectief op de camera en door het hek de foto maken.
Ook op boerenbedrijven kun je beter even vragen of je welkom bent. Met alle erftoegang beperkingen wegens besmettelijke dierziekten moet je geen risico willen nemen. Ook op boerenbedrijven geldt dat je beter eerst even toestemming vraagt.
Helaas wordt er steeds minder ‘langs de straat’ geparkeerd. Een begrijpelijke keuze, want niet iedere passant heeft dezelfde goede bedoelingen als de truckspotter. Toch is het jammer dat de foto mogelijkheden op deze wijze erg beperkt worden. Gelukkig zijn veel bedrijven uitermate vriendelijk in het faciliteren van de truckfotograaf!