De Truckspotter – De ansichtkaarten van Groenewegen en Heijnen (deel 9)

Het fotograferen van trucks ‘in het werk’ en tijdens diverse evenementen (de agenda vind je op truckfan.nl) brengt voor de fotograaf dikwijls een waslijst vol uitdagingen. In de serie De Truckspotter neemt Jaco Terlouw je mee in de wereld van de truck fotografie. Jaco’s uitgebreide foto collectie kun je zien op truckfan.nl.

Vanaf begin jaren ’80 begon ik, naast het zelf maken van truckfoto’s, met het verzamelen van ansichtkaarten met hierop vrachtauto’s. Verschillende bedrijven en fabrikanten gaven deze kaarten weg tijdens evenementen en tentoonstellingen. Vaak hadden ook de chauffeurs een stapeltje kaarten bij zich om weg te geven aan belangstellenden. In deze tijd was het internet nog ver weg. Facebook, Twitter en websites bestonden nog niet. De ansichtkaart was één van de eerste en primitieve vormen van het gebruik van Social Media.

De regen van de afgelopen dagen bracht mij op de zolder van mijn huis. Ik vond het een mooie gelegenheid om eens op zoek te gaan naar nog meer negatieven uit mijn begintijd als truckspotter. Behalve een map met negatief strookjes vond ik ook een doosje met hierin een flinke stapel ansichtkaarten. De kaarten waren totaal aan mijn aandacht ontsnapt, maar drie verhuizingen verder was ik blij dat ik het doosje tegen kwam bij het zoeken naar iets anders. Het negatieven liet ik even voor wat het was, al heb ik deze wel naast de computer en negatiefscanner in het thuiskantoor gelegd.

Ik scande twee kleine series kaarten. De eerste serie bevat reclame kaarten van trailerfabrikant Groenewegen Etten-Leur, de tweede serie laat de activiteiten zien van Transportbedrijf Heijnen Roosendaal b.v. De foto’s op de kaarten zien er professioneel uit, maar de ervaren fotograaf ziet direct het verschil tussen product fotografie en het maken van reportage foto’s. Niet alleen de afbeelding op de voorzijde van de kaart is interessant. Ook de informatie op de achterkant is zeer de moeite waard. Opvallend is dat alle kaarten van Groenewegen de indicatie ‘ Port Betaald Etten-Leur’ op het postzegel gedeelte van de kaart hebben staan!

De ansichtkaarten van Groenewegen zijn een samenvatting van het beschikbare portfolio van deze fabrikant. Kort wordt per product beschreven wat de voornaamste eigenschappen zijn.


2-assige aanhangwagen
Zelfdragende uitvoering
Carrosserie geheel vervaardigd uit aluminium
Voorzien van laapklep
Luchtgeveerd
Lengte en hoogte naar verkiezing


Huckepackverkeer
Hijsarmen
Wegklapbare achterbumper
Knikbaar pootstel
Standaard Groenewegen huckepack carrosserie
Voorzien van huckepack vastzethaken


3-assige veetrailer
Kleine zwanenhals uitvoering
Chassis aangepast aan de wensen van Uw carrosseriebouwer
In diverse types leverbaar, ook als aanhangwagen uitvoering


Door Groenewegen werd een betrouwbaar besturingssysteem ontwikkeld
Toepasbaar op 1, 2 of 3-assige opleggers. Slechts 2 scharnierpunten waarborgen een minimum aan onderhoud. Dit systeem is uitsluitend toepasbaar in combinatie met luchtvering.


Standaard wide-spread
Geschikt voor elk merk polyester koelopbouw.


Huifcarrosserie
Onze weldoordachte standaard carrosserie nu ook leverbaar op alle type motorwagens.


Wissellaadbakken
Kompleet Groenewegen programma
Opbouw op motorwagen
Constructie en produktie wissellaadbakken
Constructie en produktie aanhangwagen voor wissellaadbak


Aanhangwagen voor wissellaadbakken
Met of zonder luchtvering
Voor alle soorten van systemen
Te bouwen naar Uw specifieke eisen
In diverse laadvermogens


Groot volume aanhangwagen
Afm. 7,89 x 2,95 x 2,42 = 56,3 m3.
Trekstang met zwanenhalsmodel
Opgebouwd uit standaard Groenewegen carrosserie onderdelen
Laadvloerhoogte 970 mm


2-assige zelfdragende aanhangwagen
type AGA-10-10
Inwendige afm. lengte x breedte x hoogte: 8,50 x 2,42 x 2,80 m.
Eigen gewicht: 4.760 kg
Laadvermogen: 15.240 kg
Luchtgeveerd: merk Sauer
Laadvloerhoogte: 109 cm
Banden: 8.25 x 15 Michelin

De ansichtkaarten van Transportbedrijf Heijnen Roosendaal BV richten zich meer op het binnenhalen van transportwerk. De nadruk ligt op het laadvolume van het wagenpark.


Klassieke kombi
Motorwagen lengte 6,10 m x breedte 2,42 m x hoogte 2,45 m. Inhoud 37 m3
Aanhangwagen lengte 8,10 m x 2,42 m x 2,45 m. Inhoud 48 m3
Totaal 85 m3


Groot volume kombi
Motorwagen lengte 6,54 m x breedte 2,44 m x hoogte 2,81 m. Inhoud 45 m3
Aanhangwagen lengte 8,17 m x 2,44 m x 2,90 m. Inhoud 58 m3
Totaal 103 m3


Super groot volume kombi
Motorwagen lengte 7,32 m x breedte 2,46 m x hoogte 2,85 m. Inhoud 51 m3
Aanhangwagen lengte 8,25 m x 2,46 m x 2,90 m. Inhoud 59 m3
Totaal 110 m3


Caisse mobile
De modernste manier om vloeistoffen te vervoeren gekombineerd met rail/road tanktransport.
Inhoud: 1 compartiment van 27.500 liter / 25 ton
Doordat zijn afmeting 7,15 m is, kunnen er 2 wisseltanks tegelijk op één trainwagon. ADR/RID gekeurd.


Luchtgeveerde oplegger
Voor zowel normaal metende als volumineuze goederen. Schuifzeilen voor snel laden en lossen.
Lengte 12,20 m x breedte 2,46 m x hoogte 2,60 m. Inhoud 79 m3


Containervervoer
20/30/40 feet containers met 3-assige trekkers


Huckepack
Gekombineerd rail/road tankvervoer
Tanks van 3 en 4 compartimenten

Inhoud 3 compartimententanks:
2 maal 11.500 liter
1 maal 7.000 liter

Inhoud 4 compartimententanks:
4 maal 7.500 liter

Laadvermogen: 25 ton
ADR/VLG gekeurd.

Tot slot nog een ‘losse’ kaart die ik vond in dezelfde stapel.

Een vertrouwd beeld op de weg…
…zijn de vrachtwagens van Holwerda BV.
Het dienstenpakket is opnieuw uitgebreid. Holwerda BV verzorgt nu de distributie van normale, koel- en vriesgoederen, met een frequentie van tweemaal per dag in de drie noordelijke provincies en de Waddeneilanden.

Produkten die vóór 07.00 uur bij onze overslagbedrijven (met koel- en vrieshuis) te Meppel en Drachten zijn aangeleverd, worden binnen 6 uren bezorgd. (Uitgezonderd de Waddeneilanden).

Om 13.00 uur wordt opnieuw gestart en indien de aanlevertijen van de ontvanger het toelaten, worden de voor 12.00 uur aangeleverde produkten nog dezelfde dag bezorgd.

Alle hiervoor ingezette wagens zijn voorzien van een koel- c.q. vriesinstallatie, laadklep en handpalletwagen. Deze voorzieningen garanderen u een zorgeloze bediening van uw relaties.

Inmiddels zijn ruim dertig jaar verstreken sinds ik de ansichtkaarten in handen kreeg. Destijds spraken de afgebeelde trucks tot mijn verbeelding en gebruikte ik het gekozen camerastandpunt als inspiratie voor mijn eigen foto’s. Van het kijken naar andermans foto’s leer je tenslotte ook veel over kadering, standpunt en positionering. Met mijn blik van vandaag zie ik een heerlijk stuk transportnostalgie.

One Response

  1. Jan Van Pelt 31 januari 2017 Reply

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *