Voorbeschouwing RTL GP Dakar Preproloog

De RTL GP Dakar Preproloog is het grootste ééndaagse Dakar evenement ter wereld en uniek in haar soort. Alle Nederlandse teams weten dat de Preproloog het moment biedt om zich te presenteren aan het publiek. Voor de liefhebbers van Dakartrucks is het veelal een ruim van te voren in de agenda genoteerd evenement waar men absoluut bij wil zijn. Dichter bij de teams, rijders en rallytrucks kan je niet of nauwelijks komen. Wie en wat kunnen we dit jaar verwachten?
Iveco Powerstar
Om te beginnen: Team Iveco Petronas De Rooy met titelverdediger Gerard De Rooy, voormalig adjudant Ton Van Genugten is dit jaar, naast de Argentijn Frederico Villagra, de 3e snelle rijder die het team inzet. Voor velen is Wuf van Ginkel als snelle assistentie voor het team, de grote verrassing. Ginaf Rally Power slaat een jaar over, dus had Wuf z’n handen vrij voor een Ivecostuur. We kunnen dus weer Wuffen als van ouds, al is een Van Ginkel in een ander merk dan een Ginaf toch even wennen. Het lijkt er op dat het team, in tegenstelling tot Dakar 2016, nu met 4 in plaats van 5 trucks de strijd aan zal gaan.
Iveco Trakker
Het tweede topteam van vaderlandse bodem is natuurlijk het Eurol Veka Man (EVM) team. In het afgelopen voorjaar werd snel werd duidelijk dat het team met minimaal 4 trucks wilde gaan deelnemen aan de komende uitdaging op het Zuidamerikaanse contingent. Manager Marcel van Vliet dacht de teamsamenstelling al snel rond te hebben, maar uiteindelijk bleek het toch zo makkelijk te gaan en moest er streep door de naam van Ales Loprais gehaald worden. Hoe en wat precies is niet helder, maar de Tsjech gaat de komende Dakar rally van start in een Tatra van het Buggyra team. Naast de vertrouwde kopmannen Peter Versluis en Hans Stacey weet het team zich versterkt met de komst van Arthur Ardavichus. Deze voormalig Kamaz rijder, maakt nu de overstap van het Bonver Dakar Project en dus van een Tatra Jamal naar MAN. Inzet van een 4e truck lijkt niet te lukken. Op de Preproloog is men aanwezig met twee trucks.
MAN TGS 2nd gen
De afgelopen jaren heeft Mammoet Rallysport zich opgeworpen als het derde topteam en ondanks fikse tegenslagen maakt men een steeds sterkere indruk. Het team was met 2 trucks te klein om de volgende stap te zetten richting top en nu men samen optrekt met het Riwald Dakar Team moet men in staat zijn om de aansluiting met de absolute top wel definitief te vinden. Het afbranden van de Renault Sherpa bracht na wanhoop, vooral veerkracht en doorzettingsvermogen te weeg. Aan een nieuwe Sherpa voor Martin vd Brink wordt bij het Tsjechische MKR in een 3-ploegendienst gewerkt en zo moet het lukken om alsnog in de sterke bezetting te starten zoals men oorspronkelijk van plan was. Het gecombineerde team Riwald-Mammoet zal met 4 trucks de competitie aangaan: Naast de genoemde Vd brink zullen Gert Huzink en Pascal de Baar in een snelle frontstuur Renault rijden, waarbij De Baar als snelle back-up zal fungeren. De Ginaf van Ed Wigman zal als extra back-up dienen.
Renault K-serie
Een vierde team met veel potentie is dat van Dakarspeed in combinatie met Toptrucks Dakar. Maurik van den Heuvel (Dakarspeed) kwam vorig jaar voor het eerst uit met een Scania torpedo, maar stuitte in zijn ambitie naar een top 10 positie op twee grote obstakels: een DAF krachtbron die te weinig vermogen brengt en geen teamgenoten in de wedstrijd. Nu lijken beide zaken opgelost te zijn door over te stappen naar een Scania krachtbron en de alliantie met Vick Versteijnen (Top Trucks Dakar). Met twee Scania Torpedo’s kunnen de beide heren weleens voor verrassingen gaan zorgen.
Scania eigenbouw
Helaas moeten we Ginaf Rally Power missen, al zien we Ginaf Rally Service wel terug. Onder de begeleiding van dit service team vallen de equipes van Smink Rallysport (Jos Smink), Van Velsen Rallysport (Aad van Velsen) en Rainbow Truck Team (Gerrit van Werven). Van Jos Smink mogen we het meeste verwachten. De ervaren Smink moet met de doorontwikkelde Ginaf in staat zijn om top 15 te rijden.
Ginaf X2222
Het legertje DAF’s is minder groot aan het worden, maar de veelal van oorsprong door Aard Schoones en Eimbert Timmermans gebouwde DAF’s zijn nog steeds aanwezig en dienen als uitermate geschikte trucks voor teams als Fried van der Laar Racing (Jan van der Laar), Tilburg Truck Parts (Frank Tilburgs), Dakar Team De Groot (William De Groot) en Firemen Dakar Team (Richard De Groot).
DAF CF Euro 6
Zondag zal de Unimog van Kornelis Offringa ook weer aanwezig zijn. De onverwoestbare truck zal wederom als servicetruck in de wedstrijd deelnamen voor het Team Bastion Hotels en zo Maike Willems en Rob van Pelt in de Toyota Hilux helpen daar waar nodig. De status van de kleinste Nederlandse Dakartruck mag ondertussen legendarisch genoemd worden. Niet spectaculair, maar wel heroïsch zijn de prestaties van Offringa in het achterveld van het Dakar strijdtoneel.
Unimog onbekend/overig
Voor zo ver we kunnen opmaken uit de deelnemerslijst van de RTL Dakar Preproloog zullen we het met bovenstaande teams moeten doen. Mensen als Aart Schoones, Adwin Hoondert, Jan Lammers, Edwin van Ginkel, Johan Elfrink en Marc Leeuw zullen we moeten missen, tenzij er nog last minute wijzigingen komen. Of we Nederlandse equipes tegen gaan komen in de alternatieve Africa Eco Race is ons niet bekend. Gek genoeg zijn we als rallytruckland, sinds deelname van Jan De Rooy en Hans Bekx in die rally niet meer vertegenwoordigd. Hoe dan ook; genoeg om van te genieten aanstaande zondag op het Eurocircuit te Valkenswaard. Voor meer info: www.preproloog.nl.
Ginaf X2223
Tekst: Robert Baarda.
Foto’s: Hans Kramer (preproloog 2015)

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *