Op mobile.de vind je niet alleen de complete voorraad van Kleyn Trucks, ook de conculega’s hebben wel eens aparte dingen te koop. De truck op bijgevoegde foto’s, die tot voor kort bij een Oostenrijkse handelaar te koop stond, is een absoluut hoogtepunt op dat gebied. Rond 1990 rommelde het aardig in de Europese truckwereld. Vooral de kleine merken wisten dat ze alleen niet zouden overleven en kropen daardoor steeds meer naar elkaar toe. Zo ontwikkelden DAF en Pegaso samen de ‘Cabtec’ cabine, die nog steeds, in flink aangepaste vorm, op de XF wordt toegepast. Steyr had zelf een hele goede cabine ontwikkeld voor haar lichte en middelzware trucks, maar was naarstig op zoek naar een opvolger van de 91, de zware serie. Daartoe is dit prototype ontstaan, met een Steyr chassis en V8 motor, maar een Pegaso Troner cabine. Erg apart! Wel jammer dat dit niet naar een museum of desnoods verzamelaar is verkocht, binnenkort gaat hij op reis naar Afrika…
Steyr en Pegaso hebben het uiteindelijk beide niet overleefd. Niet lang na de bouw van dit prototype ging Steyr op in het MAN concern en Pegaso naar Iveco.
Sedon Atkinson ook nog he 😉
Uiteraard, dat was een dochterbedrijf van Pegaso op dat moment.
Hallo, weet u waar het voertuig naartoe is gegaan?
Staat in het artikel vermeld, specifieker kan ik helaas niet worden.