ASG deed vele jaren vele harten sneller doen slaan. In Nederland was er zelfs een club voor het Zweedse transport en logistiekbedrijf: VASGEN. Vereniging ASG Enthousiasten Nederland. Ook ik (Marco Havers, red.) ben daar in een ver verleden nog lid van geweest. Bijeenkomsten van de club waren onder andere bij de Napoleon in Hank en bij wegrestaurant de Lichtmis bij Nieuwleusen. Ik spaarde in vroeger dagen alles wat maar met het merk Scania te maken had. Van de verzameling Tekno trucks was en aanzienlijk deel daarvan dan ook Scania’s van ASG.
ASG is in 1935 opgericht als AB Svenska Godsbilcentraler, later omgedoopt als AB Svenska Godscentraler. Omdat het bedrijf vooral bekend stond onder het acroniem ASG, veranderde het bedrijf zijn naam in 1979 in ASG AB. ASG was een Zweeds transport- en logistiekbedrijf, waarvan de hoofdtak het wegvervoer was, zowel nationaal als internationaal via de dochteronderneming ERT (European Road Transport). In 2000 verwierf Deutsche Post (de Duitse Post) via dochteronderneming Danzas de volledige ASG, die de naam veranderde in Danzas. In 2002 kocht de Duitse post DHL, dat vervolgens werd genoemd als naam, toen het wereldwijd beroemder werd geacht dan Danzas, dus vanaf het najaar van 2003 wordt de voormalige ASG DHL genoemd. De veel al blauwe trucks met de bekende pijl zag je in Europa overal rijden. Omdat ASG ook voor Scania reed voor cabine- en chassisonderdelen zag je de Scania trucks veel in Meppel en Zwolle.
In mijn jonge jaren was ik veel te vinden op de Meppeler industrieterreinen en heb veel verschillende wagens van ASG op de foto gezet. Met VASGEN ben ik in 1994 op reis geweest naar Zweden. Met deze club langs verschillende depots en transportbedrijven die voor het transportbedrijf met de pijl transporteerden gereden en vele trucks gefotografeerd. We werden bij sommigen zelfs op kantoor ontvangen met een lunch en uitgebreide uitleg over het bedrijf.
In 1996 ben ik met mijn vader op reis geweest naar de Scania fabrieken in Zweden. Zowel bij de fabrieken in Södertälje als in Oskarshamn geweest. Door mijn toenmalige contacten bij Scania in Zwolle was deze trip tot stand gekomen. Niet alleen bedrijfsbezoeken bij de beide fabrieken waar op dat moment de lijnen net omgebouwd waren voor de 4 serie. (Ik mocht hier toen onder strikte voorwaarden in beide fabrieken fotograferen.) Ik mocht toen zelfs als eerste Nederlandse chauffeur zelf rijden met de allernieuwste Scania Torpedo, hierover volgt later nog een blog. Op dat moment stonden ze alleen nog maar in truckmagazines. Was dus toen een bevoorrecht mens. Ik heb daar ook talloze ASG trucks op de foto gezet. Je zag ze daarop iedere weg wel rijden. Ongelooflijk…
Op vakantie naar Denemarken met mijn ouders, zus en zwager, werden 2 dagen ingepland om foto’s te maken van vrachtwagens. De rest van de foto’s zijn geschoten langs Nederlandse en Duitse wegen. De hobby die ooit flink te noemen was, rest bijna niets meer dan fotoboeken, enkele dozen met Scania brochures en instructieboekjes en klein reclamemateriaal. Van de Tekno’s heb ik al jaren niets meer staan. Alles ooit verkocht in een vlaag van…… De foto’s en negatieven lagen vele jaren in een doos op zolder. Sinds 2 jaar ben ik de foto’s nu aan het uploaden op truckfan.nl. Het is toch zonde dat niemand genieten kan van de vele duizenden geschoten foto’s. Zo nu en dan komt er een speciale blog over de foto’s met een bepaald onderwerp. De negatieven zijn niet meer in optimale conditie toch veel plezier van de foto’s die jaren geleden geschoten zijn.Scania 92.Scania 143.Scania 112.Scania 142.Scania 113.Scania T113.Scania 143.Scania 142.Scania T113.Scania 113.Scania 113.Scania 112.Scania 143.Scania 143.Scania 142.Scania 112.Scania 113.Scania 111.Scania 143.Scania 111.Scania 142.Scania 143.Scania 113.Scania 93.Scania 142.Scania 113.Scania 143.Scania 141.Scania 112.Scania 92.Scania 93.Scania 141.Scania 93.Scania 142.Scania 142.Scania 142.Scania 92.Scania 113.Scania 142.Scania 143.Scania 142.Scania 143.Scania 143.Scania 112.Scania 93.Scania 143.Scania 142.Scania 143.Scania 142.Scania 113.Scania 142.Scania 143.Scania 141.Volvo FH12 1st gen.Scania T113.Scania 142.Scania 143.Scania 143.Scania 143.Scania 142.Scania 143.Scania 113.Scania 142.Scania 141.Scania-Vabis L76.Scania 143.Scania 113.Scania 113.Scania 112.Scania 143.Scania 92.Scania 82.Scania 141.Scania T113.Scania 142.Scania 113.Scania 142.Scania 143.Scania 143.Scania 142.Scania 143.Scania 142.Scania 113.Scania 82.Scania L110.Scania 141.Scania 81.Scania 113.Scania 142.Scania 143.Scania 114.Scania 93.Scania 113.Scania 142.Scania 143.Scania 112.Scania 143.Scania 113.Scania 112.Scania 112.Scania 142.Scania 92.Volvo F16.Scania 142.Scania 113.Scania 141.Scania 113.Scania 113.Volvo FH12 1st gen.Scania 111.Scania 143.Scania 140.Scania 113.Scania 143.Scania 143.Scania 142.Scania 112.Scania 143.Scania 142.Scania 142.Scania 113.Scania 143.Scania 142.Scania 93.Scania 113.Scania 142.Scania 142.Scania 113.Scania 124.Scania 142.Scania 113 Streamline.Scania 112.Scania 110.Volvo F12.Scania 142.Scania 143.Scania 142.Scania 142.Scania 113.Scania 143.Scania 113.Scania 142.Scania 143.Scania 143.Scania T142.Scania 113.Scania 113.Scania 113.Scania 111.Scania 142.Scania 142.Scania 143.Onbekend oplegger.Scania T113.Scania 143.
Tekst en (alle 189) foto’s: Marco Havers.
Geweldige foto’s Alex. Ik kwam op deze pagina toen ik het laatst met iemand overhad dat ik samen met een schoolvriend vroeger op de LTS in Zwolle alle wagens van ASG en ERT telden die langs de school reden en ik hierdoor begon te denken wat er van deze firma geworden is. Helaas maar misschien noodzaak, overnames. Zo ver ik weet waren de trailers van ERT eerst in een rood-gele uitvoering en vanaf 1981/82 in de blauw-gele uitvoering. Weet jij of van de rood-gele uitvoering nog ergens foto’s zijn op internet? Tot zover kan ik ze niet vinden.
met vriendelijke groet,
Paul
Na mijn militaire dienst, kwam ik te werken bij het hoofdkantoor van Van Gend en Loos aan de Catharijnesingel, 47 in Utrecht op de afdeling HV1 (handel en vervoer 1) Dat was in 1963 denk ik. Anderhalf jaar later, stuurde de directeur, Hr de Vries, mij voor een opleiding voor een jaar naar Zweden, naar ASG in Helsingborg. De Zweden waren in die tijd heel vooruitstrevend op het gebied van wegvervoer. En daar moest ik kennis van nemen. Voornamelijk werden er bloembollen vervoerd naar Zweden. Een belangrijk segment voor VGL voor hun markt in Zweden. Ik heb ervan genoten, vrienden op kantoor gemaakt. En ging uit in Helsingoer (Denemarken) met de veerpond. En korte bezoeken afgelegd aan de kantoren in Trelleborg en Goeteborg en het hoofdkantoor in Stockholm. Waar ik ook zo’n Tekno model van een ASG auto mocht ontvangen. Hartelijk dank voor je uitstekend bericht. Het riep mooie herinneringen op. Dank je dat ik de fotos mocht zien.
is deze firma volledig in rook opgegaan of is er nog familie die dit in ere houdt?