Wereldauto: Ford Cargo

Ford Cargo Turkije
Er wordt wel eens gezegd dat tegenwoordig alle auto’s op elkaar lijken. Er zijn nogal wat automerken die aan badge-engineering doen, dus feitelijk dezelfde auto verkopen met een andere merknaam. Toch zijn er auto’s die wel heel veel namen lijken te hebben.
Ford Cargo Turkije
Vandaag een artikel die niet over een personenwagen gaat, maar een vrachtwagen. Ook commerciële voertuigen worden nog wel eens onder vele verschillende namen verkocht. De Ford Cargo is zo’n voertuig. De Ford Cargo werd ontworpen door Patrick Le Quément en werd in 1981 geïntroduceerd. Het was de opvolger van de in Groot Brittannië populaire Ford D-Serie, die in Europa maar weinig potten kon breken. Een van de kenmerken van het design van de Cargo waren de zijruiten die ver naar beneden liepen, zodat de bestuurder een goed zicht had op voetpaden. Niet lang daarna stopte de productie van de Transcontinental, waarna de Cargo enkele nieuwe varianten kreeg, voornamelijk om de rol van de Transcontinental te kunnen vullen. De vrachtwagenproductie van Ford werd in 1986 aan Iveco verkocht.
Ford Cargo Turkije
Zodoende warden enkele jaren Iveco en Ford-voertuigen met de dubbele merknaam Iveco-Ford verkocht, voornamelijk in Groot Brittannië. De Cargo zou bij Iveco worden opgevolgd worden door de Iveco EuroCargo, ook als Iveco-Pegaso verkocht. Ford bouwde de Cargo ook in Brazilië en importeerde deze in Amerika, alwaar hij de Ford C-serie opvolgde. Toen Ford ook haar Amerikaanse truckproductie verkocht aan Freightliner werd de Cargo ook als Sterling Cargo en Freightliner Cargo aangeboden. De Braziliaanse versie werd ook in Argentinië en Venezuela gebouwd en aldaar en in Oceanë soms aangeboden als Ford Trader. Ook in Turkije werd de truck bij Fords Turkse partner Otosan gebouwd, die korte tijd de merknaam Ford-Otosan gebruikte. De Turkse en Braziliaanse truckproductie zou blijven, tot op heden, waar ook nu nog Cargo’s van de band rollen. Deze Cargo’s zijn in de loop van de tijd voorzien van nieuwe motoren, nieuwe cabines en de truck werd volledig herzien in 2012. Van deze volledig herziene vrachtwagen krijgt het Nederlandse Ginaf ook cabine’s geleverd. Naast deze eigen productie waren er ook in licentie gebouwde vrachtwagens in India – de Ashok Leyland Stallion, Ashok Leyland Cargo en Ashok Leyland Ecomet, in Sri Lanka als Lanka Ashok Leyland Cargo, in Tanzania als Nyumbu en in Frankrijk voor het Franse leger als Panhard TC54.

Foto Rising Africa



Ford Cargo Turkije
Ford Cargo Turkije
Ford Cargo Turkije
Ford Cargo Turkije
Sterling CargoSterling Cargo, foto Jos Gijsbers.
Iveco-Ford CargoIveco-Ford Cargo.
GINAF HD5395TSGINAF HD5395TS.
Ford CargoFord Cargo
Ford Cargo
Ford Cargo
Ford Cargo
Ford CargoAmerikaanse Ford Cargo, foto Jos Gijsbers.
Ford Cargo
Ford Cargo Turkije
Tekst: Jan Clevering.

One Response

  1. Jan Clevering 20 mei 2021 Reply

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *