Tussen 1964 en 1966 werden aan de Koninklijke Landmacht zeven zwaar transport trekkers van het type Faun L1212/45 VSA afgeleverd voor gebruik door de Nederlandse troepen in het Duitse Seedorf. De Faun trucks vormden een combinatie met DAF YTS10060 diepladers. Eén van de zeven Faun’s werd voortijdig afgevoerd vanwege een ongeval. De overige zes Tropco’s werden in maart 1983 uit dienst genomen.
Vanaf 1985 werden zeven MAN 40.440 trekkers gebruikt door het Nederlandse defensie onderdeel in Seedorf. In de periode tussen het afvoeren van de Faun’s en het in gebruik nemen van de MAN’s werd de FTF MS-4050 in Duitsland gebruikt.
De MAN 40.440 DFAT 6×6 werd ook gecombineerd met de DAF YTS10060 dieplader. De V10 dieselmotor, met een slagvolume van 17,4 liter, leverde 440 pk bij 2300 rpm. De krachtbron werd gekoppeld aan een ZF versnellingsbak met retarder. Twee 20-tons Rotzler lieren werden achter de cabine gemonteerd.
De MAN’s en FTF’s werden tegelijk uit gefaseerd en vervangen door de Mercedes-Benz SK2648 Tropco.
Tekst en foto’s Jaco Terlouw.
Las net jbet stukje over de MAN TROPCO. Bij mijn weten liepen deze alleen bij 840 zwaartransport compagnie in Soesterberg. Ik zat daar zelf ook in die tijd. Alle foto’s hebben ook het logo van 840 op de trekker staan. Groet Edwin.
Waren een tijdelijke oplossing ivm afvoer FAUN,s.
Mercedes kon nog niet de zware trekkers leveneren.
Deze M.A.N hadden een automaat.
MAN had geen automaat en was er ook niet om de faun te vervangen we hadden het druk bij 840 dus er moesten trekkers bij komen meer niet