Onlangs was ik in Wörth am Rhein, bij de grote Mercedes-Benz fabriek. De blog over het Branchen-Informations-Center hebben jullie al gezien, maar het hoofddoel van mijn reis was één kleine eigen fabriek op het enorme terrein: de fabriek waar de specials gebouwd worden. Hier lopen alle modellen van de Unimog (die nog lang niet altijd een Euro 6 motor heeft, dus meer modellen dan je denkt) kris kras samen met de Mercedes-Benz Zetros (vooral een legertruck) en de Mercedes-Benz Econic (het meest gebruikt in de reinigingssector) van de band. Bij hoge uitzondering kreeg ik een uitgebreide rondleiding en mocht ik er zelfs fotograferen.
Zo worden de kale chassis bij de fabriek aangeleverd.
Vlak voor we de fabriek in gaan komt deze pasgeboren Mercedes-Benz Econic er uit gereden.
Voor intern transport gebruikt men waar mogelijk natuurlijk ook Unimogs. Deze Unimog U90 is nog uit Gaggenau, waar de Unimogs vroeger werden gebouwd, meegekomen.
Zo worden de cabines aangeleverd.
Het begin van de productielijn, het aankleden kan beginnen. Opvallende weinig mensen op de foto’s hierna trouwens. De voertuigen worden niet door Oempa-Loempa’s gebouwd, maar het was simpelweg net lunchpauze op het moment dat ik mijn rondleiding kreeg.
Aan de andere kant van hal 20 worden de chassis verder afgebouwd.
Mercedes-Benz EconicUnimog.Mercedes-Benz Zetros.
Daar komen de assen.
Het moment dat de motor in het chassis komt wordt de ‘verloving’ genoemd.
Weer even terug naar de cabine’s. Het bijft toch bijzonder dat het goede chassis en de goede cabine altijd precies tegelijk op het goede moment klaar zijn. Puik stukje logistiek en planning.
Het ‘huwelijk’ is het moment dat de cabine op het chassis geplaatst wordt.
Klaar! Tijd voor de laatste tests.
En als de truck dan klaar en goedgekeurd is, mag hij naar buiten, wachten op verzending naar de klant of opbouwer.
Wat eigen materieel.
Schier oneindige parkeerplaatsen vol trucks…
Een rijtje wat klaar staat om naar tweeweg-uitvoering omgebouwd te worden, bijvoorbeeld door Zagro, waar ik een paar dagen eerder ook was.
Tentoonstellingsterreintje…
Zeer veel dank aan Daimler voor deze unieke gelegenheid!
No Responses