De oogst van een Engels weekje vakantie

Op dinsdag 21 augustus 2018 parkeerden mijn vriendin en ik onze Saab in de Stena Hollandica, in Hoek van Holland. Zeven uur later reden we in Harwich weer van de boot af. We hebben ons geen moment verveeld daar. Spelletjes, boeken, lekker eten, wandelingen over het zonnedek en om het af te maken draaide Mamma Mia II in de bioscoop aan boord.

Hoek van Holland.

Mooi uitzicht op volle zee.

De containerhaven van Felixstowe. We konden ons hotel in die stad vanaf de boot zien, maar het was een uur rijden vanaf de veerhaven. Foutje in onze planning… Maar als je de volgende ochtend het hotel uit stapt en direct dit uitzicht hebt ben je dat snel vergeten.

Veel te zien en te doen op de boulevard.

Het vreet wel aan je busje, die zee.

De beloofde parkeerplaats bij het hotel was er helaas niet, maar de straat om de hoek was best een mooi decor.

Op dag twee reisden we van Felixstowe naar een B&B in Banbury. Deze stad hadden we min of meer blind op de kaart aangeprikt om naar toe te gaan. Blijkt het ineens vlak bij Silverstone en Gaydon te liggen, en zitten er in de stad tientallen racebedrijven, waaronder een Formule 1 team (Haas), gevestigd. Ons B&B was geweldig, Basil Fawlty kan hier nog wat van leren.

Onderweg naar Banbury ook even langs de weg staan spotten, hier komt later een eigen blogpost van.

Dat geldt ook voor het bezoekje aan de vestiging van CMG bij Newport Pagnel Services.

Scania 124 ~ Maloney.

Scania R450 ~ Eddie Stobart.

Volvo FH16 ~ M.K.

Scania R450 ~ On Point.

In Banbury het prachtige historische centrum bezocht.

’s Avonds nog een wandeling gemaakt. Ik wilde eigenlijk maar 100 meter lopen, naar de beide buren die respectievelijk Range Rovers en Jensens restaureren. Maar we kwamen in een pub een dorp verder (Adderbury) terecht, waar we heerlijk gegeten hebben.

Scimitar 1800Ti.

Range Rovers.

Land Rover Discovery.

Ford 4000.

Mercedes-Benz Sprinter.

Vauxhall Victor.

Prachtig landschap.

Volvo FL ~ Oxfordshire Fire & Rescue.

Mitsubishi L200 ~ Police.

LDV Maxus.

Caterham Seven.

DAF CF ~ Royal Mail.

Jaguar F-type.

Mini.

Heerlijk eten hier.

Mooi uitzicht bij het eten… Daarna met de taxi terug en het bed in.

Dag drie, het plan was in de ochtend even een uurtje naar het British Motor Museum in Gaydon. Dat werden drie uren, het museum was veel groter en vooral mooier dan gedacht. Hier komt uiteraard een eigen blogpost van, dus voor deze algemenere blog houd ik het bij een paar overzichtsfoto’s en plaatjes vanaf de parking.

Morris ~ Holland County Fire Brigade.

Jaguar XJS ~ Police.

Austin.

Foden Alpha.

Daimler.

Prototypes.

Langs de rand van het museum loopt een ‘tijdlijn’.

De allereerste Land Rover.

Restauratie-afdeling.

Jaguar.

De collectie is echt gigantisch. Omdat lang niet alles in het museum past, mag je ook het depot bekijken.

Morgan.

Next stop: Stratford-upon-Avon, de geboortestad van Shakespeare.

Helaas de enige Hino foto van deze week.

Scania P360 ~ Wrights.

Vauxhall Vivaro ~ Police.

In Stratford-upon-Avon hebben we het MAD-museum bewonderd. Mechanical Art & Design. Geweldig museum, als je ooit in de buurt bent absoluut naar toe gaan! Je mag bij alle uitgestalde stukken op een kopje drukken om het in werking te zetten. Bovenien kun je er zelf eigen knikkerbanen en dergelijke maken.

Bloemetjes-robot-beer.

Marble MAD Tower, door Jelle Bakker (bekend van zijn knikker-youtube-kanaal en ‘het is hier autistisch’). Er zijn in totaal drie van Jelle’s creaties in het museum te bewonderen.

De gremlins vandaliseren een schilderij van Shakespeare.

‘recycled Rover’, met onder andere kever-onderdelen.

Het geboortehuis van William Shakespeare. Niet een van mijn favoriete schrijvers. Gelukkig is er in de stad ook veel van J.K.Rowling te zien, dat is wél een van mijn favorieten.

Tussenstopje(s) onderweg terug naar het B&B. Van de stop bij het circuit van Silverstone zijn geen foto’s.

Scania – Matt Gregory.

Scania P230 ~ Sandy’s Removals.

Tanks a lot was helaas al gesloten, maar buiten de hekken was ook het een en ander te zien, zoals een Land Rover.

Vickers.

De enige tanklimo ter wereld.

De zaken gaan denk ik goed, een Bentley als servicevoertuig.

Volvo FH ~ Hymas.

Dag vier vertrokken we bij de B&B om via Oxford naar the Great Dorset Steam Festival te gaan. Oxford is een prachtige stad, puur genieten.

Dit keer niet in de binnenstad parkeren, maar aan de rand van de stad en dan per dubbeldekker verder.

Omdat het in Engeland zo vaak regent hebben ze een hele bijzondere uitvinding: dit soort hokjes waar je in kunt gaan staan bellen of appen zonder nat te worden zijn in grote getale over het land verspreid.

In de bibliotheek is nog tot eind oktober een prachtige tentoonstelling over Tolkien (de schrijver van onder andere The Lord of the Rings en The Hobbit) en zijn werk. Helaas was fotografeen in de tentoonstelling verboden. Tolkien was professor op de universiteit van Oxford.

Ik vind het knap hoor, met zo’n bakbeest in een drukke binnenstad achteruit een krap poortje in. Als jij dat kunt: chapeau.

Oxford University Museum of Natural History: een van mijn absolute hoogtepunten van deze vakantie. Voor ik zo gek op trucks werd, was ik, als kleine Alex, minstens zo gek op dinosauriërs. Soms moet je 30 jaar oude jeugddromen gewoon waar maken.

Nee, ik probeer hier niet een brontosaurus het museum uit te smokkelen, dat is het Indische eten van de avond er voor wat achter mijn shirt geklemd is.

Niet iedere dino is groot: deze is kleiner dan een kip.

Dodo.

Het museum omvat één gigantisch grote zaal. Aan die zaal grenst nog een andere zaal met nóg een museum. Deze hebben we bewust overgeslagen om onze hersenen geen overdosis te voeren. We komen hier absouut weer terug.

Ook de botanische tuin mocht natuurlijk niet ontbreken op ons toeristische Oxford dagje. Hier maakt Hanna later nog een eigen blogpost van, deze foto zal ook mensen die trucks leuker dan bloemen vinden bevallen gok ik.

Op een bedrijf met zo’n goede naam kun je bouwen!

Renault Master ambulance.

Wright ~ The Oxford Bus Company.

De typisch Britse taxi’s zie je lang niet in alle steden. Wel in Oxford, zo blijkt.

Alexander Dennis ~ Sapphire.

Schoon transport.

Mercedes-Benz Citaro ~ Connector.

Zo stap je niet in een hondendrol (al was even opruimen niet veel meer werk geweest dan er een pion bij te zetten).

Je moet er even voor in de file staan, maar dan heb je ook wat: de Dorset Steam Fair heeft niet voor niets het woord GREAT in haar naam.

Normaal zul je mij niet zo snel in een tent zien. Maar voor dit evenement maakte ik een uitzondering.

Over de Great Dorset Steam Fair komt natuurlijk een eigen blog (wel meer dan één zelfs…), hier alvast een voorproefje met een piepklein deel van het showterrein in vogelvluchtperspectief.

Helaas moesten we halverwege de GDSF (en onze vakantie überhaupt) hals over kop weer terug naar Nederland door privé-omstandigheden. Een laatste foto bij het aanmeren van de boot in Hoek van Holland.

No Responses

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *