Eén van de meest opvallende nieuwstjes op de IAA is de BMC Tuğra. BMC staat voor British Motor Corporation, maar daar heeft het al decennia niks meer mee te maken. De Turkse dochter is zelfstandig verder gegaan nadat het Britse (voormalige) moederbedrijf de stekker er thuis uit heeft getrokken.
Waar die andere Turkse truckfabrikant, Otosan Ford, met de F-Max met maar één chassis-variant (4×2 trekker) en één cabine variant komt (en dan alsnog Truck of the Year worden…) komt BMC meteen met een hele reeks aan uitvoeringen. Helaas zijn ze voorlopig alleen in Turkije te koop, maar ik sluit export op termijn zeker niet uit. BMC zal daarbij waarschijnlijk ook kijken naar het al dan niet succes hebben van de nieuwe Ford op de diverse markten.
Bovenstaande foto’s zijn allemaal door Martin Vonk gemaakt. Omdat BMC bij ons vrij onbekend is, ook nog even een blik op het verleden, aan de hand van foto’s van Jan Clevering.
De BMC Fatih heeft nog duidelijk Brits invloeden.
De BMC Pro was de eerste geheel eigen truck, ontworpen door Pininfarina. De koplampen doen mij altijd aan de Citroën BX denken.
Facelift van de BMC Profesyonel.
BMC Levend is gebaseerd op het busje wat wij in Nederland het beste als DAF 400 hebben leren kennen.
No Responses