Nissan Leaf: Volwassen genoeg om te trouwen


De Nissan Leaf kwam op de markt als een puber, een kleintje die tegen de gevestigde orde in ging door alles anders te doen dan we gewend zijn. Geen benzine- of dieselmotor, maar aangedreven door electriciteit. En dat voor een enigszins schappelijke prijs. Met de tweede generatie is alles gegroeid behalve de prijs. Is de Leaf met een ruimer interieur en een grotere actieradius geschikt voor een langdurige relatie? Om dat te testen zijn we niet dagelijks van en naar het werk gereden, de gemiddelde Henk en Ingrid weten inmiddels dat zij die 36 kilometer zonder problemen kunnen overbruggen. Voor deze test werden 4 dames bij elkaar gezocht voor het ultieme vrouwenuitje: het uitzoeken van een trouwjurk. Passen de dames erin en kunnen we zonder kreukels een trouwjurk mee naar huis nemen?


Het is geen probleem om 4 volwassenen, met een lengte van 1,65 tot 1,78 meter, in de auto te passen. Op de achterbank zou je ook 3 kinderen kwijt kunnen, waarvan degene met de kortste pootjes in het midden moet, omdat er een duidelijke verhoging in de vloer zit die ruimte maakt voor de techniek die eronder huist. Links voorin is niet perse de meest begeerde plek. Het stuur is niet in diepte verstelbaar, waardoor je voor je gevoel iets te ver naar voren moet reiken. En doordat er nogal wat camera’s en sensoren bovenin de voorruit zijn geplaatst, zit de binnenspiegel iets te laag. De stoel is wel in hoogte verstelbaar, maar ben je boven de 1,75 meter dan zit je het liefst zo diep mogelijk om onder de spiegel door te kunnen kijken. Wel zijn er genoeg vakjes en bakjes, ook voor de achterpassagiers, om flesjes drinken, telefoons en andere spulletjes kwijt te kunnen. Door het ontbreken van een motorblok hebben ze bij Nissan een flinke dashboardkast kunnen plaatsen. De dames hadden genoeg tijd om ongestoord rond te neuzen, want de auto rijd comfortabel. Geen Frans comfort, maar aangenaam genoeg om zonder losgetrilde vullingen over straatwerk in een oud binnenstadje te kunnen rijden. Door het ontbreken van een brandstofmotor hangt er geen groot gewicht voor in de neus, de accu’s liggen in het midden, in de bodem van de auto, waardoor het rijden over een bochtig boerenweggetje ook geen straf is. De meeste bochten zijn met de handen op de ‘kwart voor drie’ positie te ronden, kom je op een rotonde dan moet je wel even overpakken. Wat geen straf is, want het stuur met afgeplatte onderzijde ligt prettig in de hand. Zeker wanneer je de stuurverwarming gebruikt. In combinatie met de stoelverwarming is dat een goede oplossing in koud weer. Het kost namelijk minder energie, en actieradius, dan wanneer je de kachel aanzet. Daar komt bij dat het ook een luxe gevoel geeft, wat goed past bij de sjieke blauwgestreepte bekleding en de blauwe stiksels in de zwarte lederlook bekleding van het dashboard. Effectief is het ook, want druk stiekem op het knopje voor de achterbankverwarming, en binnen 5 minuten word er geklaagd dat de opvliegers beginnen. Ben je benieuwd hoeveel er precies van de actieradius word afgesnoept, dan kun je op het scherm in het midden van het dashboard grafieken naar voren halen die je precies laten zien hoeveel je verbruikt en hoeveel je tijdens het afremmen weer oplaadt.


En dat opladen, of regenereren, gaat gemakkelijk wanneer je gebruik maakt van de e-Pedal. Start de auto met de startknop, schakel met het futuristische bolletje de D in en de auto blijft staan. Normaal gesproken begint het voertuig dan al langzaam te ‘kruipen’, maar de e-Pedal laat de auto stil staan en is meteen een hellingproef-assistent. Trap het gaspedaal (of acceleratiepedaal) in en de auto begint te rollen. Je kunt het pedaal tegen de bodem trappen, dan rijd je menige GTI of RS zoek bij een stoplichtsprint, maar dit snoept natuurlijk wel wat van de actieradius af. Net als bij die GTI of RS trouwens. Laat je voor het volgende verkeerslicht het rechterpedaal weer opkomen, dan begint de auto vanzelf af te remmen. Zet je rechtervoet terug op de vloermat en je word lichtjes in de gordel gedrukt, zo stevig remt de auto af op de motor. En dat helemaal terug naar stilstand, zonder dat je het rempedaal hoeft aan te raken. Gelukkig voor achteropkomend verkeer gaan de remlichten wel branden wanneer je dit doet. Over lichten gesproken: in de automatische stand kijken de sensoren naar de hoeveelheid licht buiten, en rijd je overdag met alleen 2 ledstripjes aan in de koplampen, zonder achterlichten. Niet ideaal wanneer je een tunnel in rijd, bij mist of een laagstaande zon. Laat de lampen dus lekker allemaal branden, die enkele kilometer actieradius kun je beter opofferen voor een stukje meer veiligheid.

Over actieradius gesproken, volgens de EV database heeft de Leaf met een 40 kWh batterij (de versie met 62 kWh volgt later) een bereik van 160 tot 345 kilometer. Rijd je ’s winters op de snelweg dan kom je niet verder dan 160 kilometer, voor Henk en Ingrid is dat 2 dagen forenzen naar het werk. Rijd je ’s zomers in de stad dan kun je het rekken tot 345 kilometer, wat in de praktijk betekent dat je maar heel weinig hoeft te laden wanneer je alleen in de stad rondrijd. De auto die voor de test klaar stond had een kilometerstand van 783, met een verwachte actieradius van 275 dankzij de voor 98% volgeladen accu. Van de dealer naar huis, naar de bruidswinkel en via thuis weer terug hebben we 87 kilometer gereden, maar wel 131 kilometer van de actieradius afgesnoept. Daarbij moet wel gezegd worden dat er toch regelmatig met de stoelverwarming werd gespeeld en er regelmatig flink werd geaccelereerd bij een verkeerslicht. Om de snelheid, het verbruik en de bekeuringen wat in toom te houden, beschikt de auto over een adaptieve cruise control. De gewenste afstand tot je voorligger kun je middels knopjes op het stuur gemakkelijk instellen, en kom je in een situatie waarbij je even door een gaatje kleiner dan 50 meter moet persen op de snelweg om de afrit te kunnen pakken, dan ben je het systeem de baas door het gas in te trappen, zodat achterliggers hun anker niet voor je uit hoeven te gooien. Binnen de bebouwde kom werkt de snelheidsbegrenzer goed. In het dashboard staat aangegeven wat de maximumsnelheid ter plekke is, zodat je niet eerst naar borden hoeft te zoeken voordat je met de knopjes op het stuur de maximumsnelheid instelt. Wil je 65 rijden waar je 60 mag, dan gaat de snelheid eventjes knipperen in het scherm om je te laten weten dat je te hard rijd. Hoe zuinig je ook rijd, uiteindelijk zal je toch een keer aan de lader moeten. Met de laadaansluiting type 2, of Mennekes-stekker kun je bij een laadpaal of het kastje dat naast je oprit hangt in 7 uur de batterij weer vol hebben. Snelladen kan ook, dan is in 40 minuten de actieradius vergroot van 23 naar 184 kilometer. Ga je bij vrienden langs die in de rimboe wonen waar geen laadpaal beschikbaar is, dan vind je in de kofferbak ook nog een snoer met ingebouwde omvormer waarmee je via elk willekeurig stopcontact kunt opladen. Hoe lang je bij die vrienden moet blijven hangt af van je rijstijl en de afstand tot thuis, want volledig opladen duurt een paar uur langer dan via een laadpaal. In de kofferbak zijn aan beide zijden handige netjes gemaakt, waar je de stekkers makkelijk in kunt opbergen.

Wat moet het uiteindelijk allemaal kosten? De Leaf is er vanaf €38.940 euro als N-Connecta, waarmee je een zeer complete auto hebt. Meerdere airbags en afkortingen, maar ook de e-Pedal, dodehoekwaarschuwing in de zijspiegels, automatische airco met timer (zodat de auto aan de lader alvast kan opwarmen en je ’s ochtends niet hoeft te krabben en koud instapt), meerdere laadkabels die ook nog eens vergrendelen wanneer je ze in de neus inplugt, camera’s rondom, waarschuwingen wanneer er iemand achter je langs rijd tijdens het achteruit rijden en een kofferbak die groot genoeg is voor een trouwjurk met toebehoren. Of 6 kratjes bier, het is maar net waar je prioriteiten liggen. De Tekna is er vanaf €40.540 euro en voegt daar onder andere stoelbekleding van synthetisch leder of ultrasuede en een uitgebreider geluidssysteem aan toe. De TZ-763-G is een N-Connecta van €30.930 ex btw, voor particuliere kopers komt daar 21% BTW bij wat de prijs op €37.425,30 euro brengt. Het ‘tanken’ is nogal variabel in prijs, laad je thuis dan gaat je energierekening een paar euro omhoog volgend jaar, (snel)laden bij een laadpaal varieert van 16 tot 59 cent per kWh plus de abonnementskosten van een laadpas en dan zijn er nog werkgevers die een laadpaal kosteloos beschikbaar stellen voor het personeel. Een maandelijks voordeel heb je doordat er voor elektrische auto’s geen motorrijtuigenbelasting betaald hoeft te worden.

Vind je deze uitvoering toch iets te prijzig, dan vind je bij renses-online.nl diverse andere Leafs, waaronder modellen van het eerste type. Iets minder actieradius, maar altijd nog genoeg om een dagje mee te gaan shoppen.

Met dank aan Mariska van bruidsmodemariska.nl in Assendelft voor het beschikbaar stellen van de kofferbakvulling. Tekst en foto’s Martha de Boer.

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *