Beste Babette (deel 33) Toerist in eigen land


Beste Babette, de planning vorig weekend liep dus even anders dan we van tevoren dachten. Zondag werd er geen motor gereden, na het platgooien van de garage gingen de mannen verder met het omleggen van de stroom en het aanleggen van verlichting in het motorhok. ’s Avonds werd er nog wel een beetje getoerd, vooral omdat we naar Vader en Moeder moesten om te gourmetten en Wingman graag zijn nieuwe uitlaatbrom wilde laten horen. Aan tafel met Vader, Moeder, Zusje, Zwager en de nichtjes werd alles doorbesproken. Hoe gaat het op school, op het werk, wat zijn de plannen voor de vakantie? Vader was teleurgesteld dat de garage al plat lag, hij had zich verheugd op een maandag slopen. Daarom werd bekonkeld dat we maandag ochtend, want zo gaat dat als iedereen vrij is met Pasen, zouden afspreken bij Oom om een rondje te toeren. Lang uitslapen was er dus niet bij, al om half 10 moesten we aan de koffie/thee zitten. Met 4 dikke Honda’s, van luxe fauteuil tot brommende chopper tot hoogzitter, reden we daarna de snelweg op. Eerst een stukje richting het zuiden *smiley die z’n schouders ophaalt* denk ik, we waren Amsterdam voorbij. Daarna werd de route toeristischer, tot we eindigden bij een huisje in het bos, waar de andere Oom van zijn vrije weekend zat te genieten. Na de grote brokken speculaaskoek kwamen de broodjes vlees met knoflooksaus en rauwkost op tafel *smiley die over z’n buik wrijft* goed eten, vriendelijke bediening (vooral omdat we zelf onze koffie en thee moesten ophalen in de keuken) en een rustig terras in het zonnetje, het was er goed toeven. De mannen moesten het ook over de navigatie hebben. Vader heeft een nieuw systeem gekocht, Oom een nieuwe motor met een ingebouwd systeem *smiley die achter z’n oor krabt* en mannen van een bepaalde leeftijd die technische snufjes uitproberen, dat blijft een dingetje. Gelukkig was ik met de hoogzitter, want de terugweg leidde niet alleen via een paar doodlopende wegen, maar ook over stoffige karrensporen, boerenerven en wegwerkzaamheden. De korrel vloog in het rond en gelukkig waren er net een paar brutale fietsers voor ons uitgereden die het bouwhek voor ons open hielden, zodat we niet hoefden af te stappen *smiley die met z’n ogen rolt* motorrijden met de familie, Nederland lijkt soms meer op survival dan het wilde Noorwegen…

Dinsdag was de eerste werkdag van de week, en we mochten ons meldden bij het kleine keetje bij De Stolpen. Een loswal die bestaat uit een trechter waar af en toe een kraan bij word geplaatst. Voor het lokale loonbedrijf mochten we met 4 auto’s drainagezand gaan uitventen naar verschillende adressen. Toeren langs de gekleurde bollenvelden, huppelende lammetjes en veulens, zeker geen straf om zo de week te beginnen. Op de radio was het nieuws echter niet zo tulpkleurig, een tijdje terug had iemand via veranderingen in de markt en het verloop van voorgaande recessies al eens berekend dat we 4 mei 2020 weer in een nieuwe kredietcrisis duiken. Daar werd toen nog een beetje lacherig over gedaan, nu kwamen er zo zoetjes aan wat berichten voorbij die de voorspelling lijken te bevestigen. De gemiddelde huizenprijs is gestegen tot iets boven de 3 ton, een bedrag wat 2 starters met een voltijdbaan alleen bij elkaar krijgen als ze bovenmodaal verdienen en al een flinke zak spaargeld hebben. Iets wat in de praktijk weinig voorkomt. Fanatieke funda-kijkers is het al opgevallen, maar het zal voor de anderen ook geen verrassing zijn dat huizen nu niet meer binnen een week verkocht zijn en wat langer met een bord in de tuin blijven staan. Dan is er nog het verschil tussen de lange en korte termijn rente. Normaal gesproken betaal je voor een lening over korte termijn meer rente dan voor een lening over een lange termijn (zeg ik dat goed zo, of is het precies omgekeerd?), maar nu is dat omgedraaid, iets wat bij vorige grote financiële crisissen ook gebeurde. Raak je in de stress van al die rampscenario’s? Geen paniek, want vandaag word begonnen met de vierjarige proef om wiet volledig te legaliseren. Op een aantal plekken word legaal wiet verbouwd, dan bedoel ik niet de hennepboeren in het zuiden van het land, die de planten kweken voor het maken van kleding en dashboardbekleding van hennepvlas, maar hennep met een THC-gehalte dat hoog genoeg is om er iets van te merken in je lichaam. Dat word vervolgens legaal naar coffeeshops gebracht waar alles gewoon in de boekhouding kan worden opgenomen waarna het legaal verkocht kan worden. Gaat deze proef een flinke recessie voorkomen? Waarschijnlijk niet, maar we blijven er in ieder geval wat relaxter onder. Een hoop mensen zijn bang dat Nederland nu massaal aan de joints gaat, maar cijfers uit het buitenland laten zien dat de buurt er eigenlijk door is verbeterd. Er zijn geen schimmige types die in onderverhuurde schuren branden veroorzaken door slordig afgetapte electriciteit, er lopen geen schimmige types over straat die aan iedereen proberen te verkopen want mensen die het willen hebben gaan naar een coffeeshop en wanneer ze onder de 18 zijn krijgen ze gewoon niks, de kwaliteit word ook beter in de gaten gehouden, als je het zo zegt is het vreemd dat het zo lang heeft moeten duren voordat we dit eindelijk eens gingen doen. En dan was er nog een ander bericht wat bevestigd dat mensen wel gezond praten maar ondertussen anders handelen: de supermarkten verkopen meer Marlboro sigaretten dan Coca Cola frisdrank *smiley met opengesperde ogen* roken is nog steeds zo normaal in ons land, dat een merk waar wettelijk gezien geen reclame voor mag worden gemaakt, het beter doet dan een merk dat miljoenen uitgeeft aan marketing en zelfs met ‘gezonde’ versies komt.

Die namiddag kon ik ook nog even gezond aan de gang. Project garage kwam in een stroomversnelling afgelopen weekend, en Wingman had nu meteen maar een container besteld om de boel af te voeren. Even een uurtje heen en weer lopen en spijkers ontwijken, toen lag het hele gebouw in een compacte bak en was de tuin enorm ruim *smiley die in z’n handen wrijft* dat zijn mooie opschieters.

Woensdag mocht jij weer met een andere chauffeur op pad. Begint het al op te vallen? Eigenlijk had ik in gedachten al een heel verhaal klaar, over vrouwen in topfuncties die 80 uur per week werken en dat ik me dan zo schuldig voel, terwijl ik aan de andere kant met al die overuren zoveel spullen heb kunnen kopen, maar dat ik zo weinig vrije tijd over houd om ervan te kunnen genieten. Lang betoog kort: deze maand ben ik begonnen met deeltijd werken. Een dag minder met de vrachtwagen om een dag meer te kunnen chillaxen *smiley die achter z’n oor krabt* wat in de praktijk niet erg wil lukken, aangezien ik een beetje door sla in het ‘whoehoe vrije tijd! Kunnen we eindelijk allemaal dingen gaan doen!’. Zo was deze woensdag een dagje Keukenhof ingepland. Ik was er nog nooit geweest, Moeder, Oma en Tante wat jaren geleden wel, maar ook zij wilden wel weer eens kijken. Het was bijster fascinerend, duizend verschillende soorten tulpen, op speelse wijze geplant met verschillende kleuren door elkaar of in de vorm van een grotere afbeelding. Lange en korte stengels zorgden voor een speels effect of juist een egaal oppervlak in combinatie met blauwe druifjes. Waar trouwens ook veel verschillende soorten van zijn. Net als koningskronen, hosta’s, gerbera’s, kalla’s die eigenlijk een wat moeilijkere naam hebben. En orchideeën, die in 1 van de paar gebouwen stond uitgestald. Van de simpele roze die je bij het tuincentrum vind tot soorten waarvan de blaadjes lijken te zijn geschilderd. Vlekjes en verfstrepen, maar toch echt allemaal zo gekweekt. Lange en korte stengels, of juist dikke stengels waar meerdere bloemen uit groeien. We keken onze ogen uit. Hoewel het mega-oubollig klinkt, zou ik dit toch wel aanraden als een leuke uittip. Maar wel met een paar adviezen erbij: op woensdag was het geen feestdag en er werd wat regen voorspeld, toch stonden we het laatste stukje nog in de file op de heenweg. Via de ANWB hadden we kaarten met korting gekocht die nog tot het einde (19 mei) geldig zijn, dus mocht de file te erg zijn, dan hadden we ook nog een andere dag kunnen gaan. Tijdens de zonnige Paasdagen werden mensen opgeroepen om weg te gaan, zoveel file stond er, bedenk dus goed wanneer je hierheen wilt. Rond 11 uur waren we binnen, als ik het me goed herinner. Oma had heel verstandig de rollator meegenomen, en dat kan ik iedereen aanraden. Dat of een kinderwagen. De rollator kwam goed van pas toen we op een terrasje naar zitplaatsen zochten. Na 3 koffie met appelgebak en 1 thee met een muffin waren we 22 euro verder. Een flesje water kost 2,85. Neem dus genoeg zakgeld mee of laad die kinderwagen vol met eten en drinken. We zagen regelmatig mensen op bankjes en in het gras picknicken met zelf meegebracht eten. Niet alleen zuinige Hollanders, ook Chinezen/Japanners, Duitsers, mensen uit India (Indianen?) en nog wat andere afkomsten die we niet goed konden verstaan. Heb je wel kinderen mee, dan kun je die in de speeltuin, kinderboerderij of het doolhof los laten. Er schijnen tientallen kinderen dagelijks vermist te worden, dus schaam je niet om je eigen kinderen ook een paar uur ‘kwijt’ te zijn. Heb je alles gezien, alle strakke tuinen en losjes ingedeelde perken langs slingerende paadjes, alle uitstallingen binnen, het mozaïek en de dure souvenirwinkels, let dan even op de vertrektijd. Provinciaaltjes als we zijn, stapten we even na 4 uur het park uit *smiley die op het stuur trommelt* de reis van de parkeerplaats naar de rotonde waar je weer de openbare weg op rijd, duurde net zo lang als de totale heenreis. Voor 3 uur wegwezen (het park is al vanaf 8:00 open, dus dan loop je al een paar uur) of blijven eten en naar 6 uur vertrekken (sluitingstijd is om 19:30). De hele file lang hebben we in de navigatie zitten zoeken naar een restaurant in Halfweg, zodat we niet door de drukte van de Coentunnel hoefden, tot Oma net voor we de snelweg opdraaiden met het idee kwam om in het restaurant te eten waar je onderdoor rijd *smiley die tegen z’n voorhoofd slaat* dat is ook zo, we zijn al zo ver van huis dat we gewoon boven de A4 kunnen gaan eten. Na een smakelijke hap in het truckerscafé reden we zonder files terug om Oma en Tante af te zetten, waarna ik Moeder thuis bracht en met een dreigende regenbui op de brommer stapte om het laatste stukje naar huis te rijden.

Zodat ik donderdag toch niet helemaal uitgerust weer aan het werk kon. Het volgende uitje word niet zo’n dagvullend programma. Om een beetje bij te komen liet de planner ons alleen rijden, van Schagen naar Heerhugowaard. Van de loswal, via verkeerslichten die niet echt meewerkten, naar een nieuw stukje industrieterrein, dat ingeklemd ligt tussen een zonnepark en een nieuwe weg. Op de radio werd verteld over de Afrikaanse varkenspest in China, dat er daarom in Nederland word gewaarschuwd voor hogere prijzen en mogelijk zelfs lege schappen *smiley die achter z’n oor krabt* moet er dan niet in China gewaarschuwd worden voor lege schappen? Van de week werd nog verteld dat het aantal megastallen enorm is toegenomen in Nederland, en dan gaan wij varkensvlees te kort komen? Dat lijkt me sterk. Alhoewel *smiley die op het stuur trommelt* in China worden tientallen miljoenen varkens geslacht, niet voor consumptie maar omdat ze besmet zijn. De Chinezen kwamen eerder al deze kant op om onze melkpoeder te kopen, nadat er in de Chineze poeder vreemde stofjes waren gevonden. In China word enorm veel varkensvlees gegeten en het idee dat ze naar een grote exporteur toe komen (zoals Nederland) om de boel leeg te kopen, is waarschijnlijker dan het idee dat ze massaal vegetariër worden. Al met al een gunstig vooruitzicht voor de varkensboeren, want nu kan de prijs eindelijk weer eens omhoog. Over prijzen gesproken: zo’n tweederde van de Nederlanders ziet het beprijzen van het gebruik van de auto wel zitten, in plaats van het beprijzen van het bezit. Oftewel ze willen rekeningrijden, of vroempoen, of geef het beessie een naam. Een duurder tarief voor rijden in de spits zien ze dan weer niet zitten, een beloning of korting voor rijden buiten de spits is wel weer interessant *smiley die aan z’n kin krabt* dit is een makkie voor de overheid. Luister meneer Rutte, zo gaan we het doen: je maakt 2 tarieven, de ene geld van ’s ochtends 6:00 tot 9:00 en ’s middags van 15:00 tot 18:00, de andere geld voor de rest van de dag en de nacht. In plaats van de tarieven ‘normaaltarief’ en ‘duurder spitstarief’ te noemen, prijs je ze aan als ‘normaaltarief’ en ‘goedkoper spitsmijdend tarief’. Zo werkt het bij de stroom ook, met overdag een normaal en duurder tarief, en ’s nachts het daltarief, niemand die daar vraagtekens bij zet. Met dat foefje hoef je aan de prijs verder niks te veranderen, is iedereen blij dat ze niet het duurdere tarief betalen, en kunnen we eindelijk gaan zien of mensen de auto wel degelijk laten staan wanneer ze direct financieel geprikkeld worden.

Vrijdag mochten we weer in Schagen startten, dit keer reden we met 2 auto’s naar de klus. Weer via de N245, of S3 zoals ie in de wandelgangen bekend staat. Niet naar Heerhugowaard maar rechtdoor naar Alkmaar, waar weer een nieuwe woonwijk uit de grond word gestampt. De S3 heeft als bijnaam Stress3, het is geen fijne weg om te rijden. De verkeerslichten lijken zo afgesteld te zijn dat je vaak moet remmen. Zie je een auto of fietser op de kruisende weg staan, dan verandert het groen voor doorgaand verkeer heel snel op rood. Bij een enkel licht kun je er met rood op gokken om niet te remmen als je niks ziet staan, zodra je over de eerste lus heen bent springt het licht op groen. Of moet je alsnog hard remmen als er een fietser achter de struiken vandaan op het knopje had gedrukt *smiley die z’n schouders ophaalt* zo spelen we dat spelletje. Het verkeerslicht waar we linksaf moesten, richting Sint Pancras en de nieuwbouwwijk, was echter nog niet zo goed voorbereid op de grote hoeveelheid verkeer die er straks langs gaat. Het licht bleef gewoon 5 minuten op rood staan. Geen overdrijving, op de boordcomputer kon ik dat bijhouden. Zodra het scherm begon te knipperen dat we al 5 minuten stil stonden zonder een reden te hebben gegeven, zocht ik dan maar een illegale manier om over te steken. Gek genoeg ging het licht wel op groen als er een auto achter ons stond. Toen we bij wijze van test het rondje daarna niet helemaal doorreden tot de witte streep maar op de lus bleven staan, hadden we na 2 minuten nog steeds geen succes. Veinzen dat je met meerdere auto’s voor het verkeerslicht staat, werkt dus ook niet. Begrijp me niet verkeerd, een rood licht is zeker wel iets waar je rekening mee moet houden. Vooral wanneer het om het rode tankmeterlampje in het dashboard gaat. Vanuit de overheid kwam het voorstel om mensen die met een lege tank of accu op de vluchtstrook stranden, een bekeuring van 1500,- euro te geven. Volgens een woordvoerder van de wegsleepdiensten heeft dat weinig zin. Ze willen een auto zo snel mogelijk van de weg hebben. Wachten op de wegbeheerder die moet controleren of de tank leeg, duurt dan te lang, daarmee schiet je het doel voorbij. Hij zei dat er geen statistieken worden bijgehouden, dat er van de 10.000 meldingen zo’n 2% te maken hebben met een lege tank was dan ook een schatting. Met zulke kleine aantallen zien ze bij de bergingsbedrijven liever dat er strenger word gecontroleerd op het rijden op afgekruiste rijbanen. Bij de ANWB word wel van alles bijgehouden, zij krijgen jaarlijks zo’n 4500 meldingen van mensen die met een uitgepruttelde auto naast de snelweg staan. Voornamelijk auto’s met een brandstofmotor. Hoewel er op veesboek en watsep nog wel eens foto’s voorbij komen van een Tesla die met een aggregaatje erbij in de berm is gezet, lijken bestuurders van electrische auto’s beter in de gaten te houden hoe ver ze nog kunnen rijden, dan bestuurders die om de paar kilometer een tankstation tegen komen *smiley die aan z’n kin krabt* als we straks dan toch over gaan op rekeningrijden, kan zo’n bekeuring misschien wel meteen meegenomen worden, dat is helemaal ideaal, hoeft er geen weginspecteur of agent meer heen om iets te constateren en een boete uit te schrijven.

Zaterdag was Koningsdag. Volgens de voorspellingen moesten we ons warm aankleden, want kou en regen zou de feestgangers kunnen onderkoelen. ’s Ochtends was het nog stralend mooi weer. Voor Wingman lag project garage na een drukke week even stil, maar ik begon toch wel te twijfelen of we niet naar buiten moesten. De tuin in, of een kroeg in misschien? Eerst maar even de kwalificatie van de Formule 1 race in Bakoe kijken, wat geen verkeerde keuze was want de tv moest harder gezet worden, zoveel regen daalde er kletterend neer in de tuin. Binnen de familie hebben we de gevleugelde uitspraak “in Zweeloo kan alles”, maar voor Bakoe geldt dat ook. Het circuit loopt door de straten van een oude stad in Azerbeidzjan, wat betekent dat je hier en daar nog wat van de gewone verkeerssituatie kunt zien. Witte strepen die zijn weg gefreesd, gebouwen verpakt in een dikke laag schuimrubber en natuurlijk de putdeksels van het riool die nog gewoon in de weg zitten. Tijdens de training werd 1 van de meer dan 300 deksels in het traject losgetrokken door de zuigende werking van de aerodynamica, waarna Russell er nietsvermoedend zijn Williams overheen stuurde en de complete onderkant van de auto aan barrelen reed. Totale paniek natuurlijk, de baan moest schoon geveegd worden, de deksel terug in de grond gestampt, alle andere deksels moesten ook nagekeken worden en ondertussen werd Russells auto afgesleept *smiley met opengesperde ogen* door een lokale wegsleepdienst die geen rekening had gehouden met tijdelijke loopbruggen, want hij tikte niet alleen de brug aan, maar sloopte daarmee ook zijn kraan waarna de hydrauliekolie over de rijdende tandpastatube drupte. Tijdens de training waren Leclerc, Vettel en Verstappen het snelst. Gasly had een ander probleem, ongeacht de tijd die hij neer zou zetten moest ie toch vanuit de pits starten. Er is een regel dat de wedstrijdleiding op elk willekeurig moment de auto na mag kijken, tijdens de training betekent dat een melding om over een weegbrug te rijden die aan het begin van de pits staat opgesteld. Mis je de melding of de weegbrug, dan mag je niks aan je auto veranderen en moet je crew je achteruit naar de weegbrug duwen ofzo. Gasly kwam echter naar binnen voor een nieuw setje banden, miste de oproep op het bord en reed naar zijn crew die de auto meteen opkrikte en van vers rubber voorzag. Klein foutje met grote gevolgen, de straf die hierop staat is namelijk starten vanuit de pits.

De eerste kwalificatie liet Gasly nog wel even zien wat hij kon, door de snelste tijd neer te zetten. Na het zwaaien met de zwartwitte vlag kwam meteen de rode tevoorschijn. Was er gister een Williams afgeschreven door een putdeksel, nu had Kubica met de andere Williams een bocht te scherp aangesneden, waardoor hij de barrier indook in de krappe bocht waar een oud gebouw op de hoek staat en er geen uitloop mogelijk is. Na wat vertraging gingen de 15 snelste coureurs door naar de tweede kwalificatie, die halverwege werd stil gelegd omdat Leclerc in dezelfde barrier als Kubica was geëindigd. Een goede reclame voor JLG verreikers, maar alleen voor de kenners want alle logo’s en bedrijfsnamen waren vakkundig afgeplakt met grote stroken ductape. Na de onderbreking waren er nog 7 minuten te gaan, Verstappen had al de snelste tijd neergezet en bleef lekker binnen staan. Het laatste stukje van de kwalificatie, waarin de laatste 10 strijden voor de beste startplek, verliep zonder crash. Leclerc had in de vorige ronde wel een tijd neergezet, wat een tiende plek in het lijstje betekende, Bottas was weer de snelste, voor Hamilton en Vettel, Verstappen pakte met zijn Rode Stier de vierde plaats. Gezien de weersomstandigheden bleven we na de kwalificatie lekker binnen *smiley die zich nog eens uitrekt*

Om zondag na het uitslapen dan toch maar even actief te doen. Wingman hield thuis de tijd in de gaten terwijl ik naar de zaak fietste om een rondje over de tijdelijke camping te lopen. Een paar bussen waren al vertrokken, maar op de parkeerplaats naast het kantoor was het nog steeds een kleurige bedoening. Klassiekers, oudjes en relatief nieuwe bussen stonden gebroederlijk naast elkaar en zoals het bij gezellige campeerders gaat, moest ik ook nog even binnen kijken hier en daar *smiley met opengesperde ogen* vergeet het kramperen! Wanneer het weer niet helemaal meewerkt, zoals tijdens Koningsdag, kunnen de bewoners zich terugtrekken in een zithoek met flinke keuken. Hapjes genoeg in huis met een koelkast en vriezer, bang voor afwas hoeven ze niet meer te zijn met een vaatwasser aan boord. Verwarming, airco, zonnepanelen op het dak zodat er wild gekampeerd kan worden, een auto aan de trekhaak of motoren achter in de bak om een knus stadscentrum te kunnen verkennen, overal is aan gedacht. Na zo’n actieve dag stapt de ene in een ruime douchecabine om op te frissen en heeft de ander de beschikking over een bad, in een badkamer met tegeltjes aan de muur. Het zijn stuk voor stuk projecten waarbij ik me afvraag waarom je er nog een huis bij zou hebben. Op deze manier is vrachtwagen (of touringcar) rijden nog echt vrijheid. Hoe gezellig en vrij het ook was, toch moest ik weer naar huis voor het volgende feestje. De voorbeschouwing was net begonnen, waarmee ik precies op tijd was voor de start.


En die was er zonder schades, een beetje duwen en trekken en Albon die een barrier aantikte, maar iedereen kon door. Verstappen liet Perez voorbij maar pakte zijn plaats later terug. Leclerc klom vlot naar voren en ging in 10 ronden ook Verstappen voorbij naar plek 4. Ondertussen waren er ook al veel pitstops in eerste 10 ronden. Gasly, die vanuit de pits was gestart, kwam snel naar voren en reed al in de punten. Ook Kubica startte vanuit de pits en kreeg een drive through penalty aan zijn broek, omdat die startprocedure niet helemaal zuiver was gegaan. Bottas reed ondertussen welhaast ongenaakbaar vooraan, na een beetje stoeien bij de start pakte hij de leiding en reed zo zoetjes aan op seconden weg van Hamilton. Puppies knuffelen, het werkt dus echt. In ronde 11 kwam de eerste pitstop in de top, Vettel dook naar binnen en kwam terug op plek 5, Leclerc pakte de snelste ronde en kwam door de pitstop van Bottas op plek 2, waarna hij doorschoof naar P1 door de pitstop van Hamilton terwijl het andere Steigerende Paard een suikerklontje opknabbelde en Vettel de snelste ronde pakte. Verstappen had een langzame pitstop en kwam terug achter de Rode Stier van Gasly, die niet naar binnen leek te willen gaan. Bottas probeerde ondertussen zijn koppositie terug te pakken, hij kroop steeds dichter naar Leclerc toe, die nog steeds naar binnen moest. Rustig afwachten was geen optie, want waar Hamilton eerst een gat had laten vallen, kroop hij tegen het einde van de rit toch steeds meer naar zijn teammaat toe. Verderop in het veld waren er ook veel inhaalacties. Grosjean verremde zich, reed halverwege de race nog steeds met oude banden en moest Ricciardo voor zich laten, vervolgens kwamen ook Hulkenberg en Giovinazzi langszij, die samen verder streden voor plek 15. In ronde … probeerde Ricciardo Kvyat in te halen maar verremde zich, daardoor moest hij rechtdoor en dwong hij Kvyat ook van zijn lijn. Het Pinkenbulletje kwam daardoor net buiten de bocht stil te staan en werd vervolgens in de flank geraakt door het zwartgele Wybertje, beiden wilden daarna hun weg vervolgen maar zij vielen gezamenlijk uit wegens teveel schade aan de bolides. Als kers op de zure taart volgde ook nog een under investigation, die na de race verder zou worden uitgeplozen. Tussen de herhalingen door zagen we de Zilveren Pijlen voorbij gaan aan Leclerc, die toen toch maar eens de pits op ging zoeken. Hij kwam daarmee terug op P6 achter de Rode Stieren van Verstappen en Gasly. Met nog 15 ronden te gaan zat Leclerc er 20 seconden achter, terwijl Verstappen een podiumplek 3 seconden verderop zag lonken. Gasly wachtte nog steeds op een safety car om met zo min mogelijk tijdsverlies banden te kunnen wisselen, maar zo ver mocht het niet komen. Zijn bolide stopte ermee en hij moest de Stier in een uitloopzone parkeren, met een virtual safety car tot gevolg. Wat echter geen probleem was voor Verstappen, die pakte nog snel even het paarse klokje mee voor de snelste ronde. Grosjean werd ook geretired, Kubica klom daarmee op naar plek 16 terwijl we keken naar slingerende auto’s op het rechte stuk in een poging de banden op temperatuur te houden. In ronde 48 van de 51 ging Leclerc toch nog naar binnen voor nieuwe banden en mogelijk een extra punt voor de snelste ronde, die hij op de valreep ook binnenhaalde. Hamilton maakte van die laatste ronden gebruik om de aanval op Bottas om te zetten in een overwinning. Toch was het Bottas die als eerste onder de geblokte vlag doorreed, met Hamilton in zijn slipstream, dat wel. Vettel volgde daar niet ver achter en Verstappen finishte net buiten het podium. Niet zoveel sensatie op de baan als van tevoren was verwacht, maar wel weer netjes punten gepakt door Max, een fijne opsteker voor de race over 2 weken in Barcelona.

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *