Beste Babette (deel 60) verander het veranderen van de tijd


Beste Babette, maandag begon de week donker en grauw. Na het laden en het kwartiertje maken in Schagen, reden we met de ruitenwissers op hoog tempo naar Slootdorp. Ergens midden in een donker weiland, op een verregende platenbaan, moesten we wachten op de kraanmachinist. Het bleek dat we de baan zelf gingen opknappen. Platen eraf, vers laagje zand er overheen, hier en daar een buis erdoor om het water van het land af te laten lopen, en de rijplaten er weer netjes bovenop. Wat er op het naastgelegen land aan het groeien was, kon ik niet goed zien. Waterkers misschien? Voorlopig hoeft het in ieder geval niet geoogst te worden, tenzij de boer een hovercraft in de schuur heeft. Ondanks een beetje vertraging in de ochtend, wisten we toch 9 vrachten weg te brengen, voordat we met gezwinde spoed en ietsie aan de late kant naar Heerhugowaard vlogen voor de vlootschouw *smiley die in z’n handen wrijft* de collega die met jou gaat schuiven, stond al te trappelen van ongeduld, mijn strooitrekker stond nog ergens met een andere collega in de file, maar eigenlijk kwam het wel mooi uit dat er een paar wat later waren *smiley die op het stuur trommelt* het korte verhaal van de vlootschouw: je kan er maar beter om lachen, want van huilen word je niet knapper.

Het lange verhaal: er was geen shovel geregeld om achterkleppen eruit te tillen en bakkies achterop trekkers te zetten, gelukkig hadden we nog een paar knijperauto’s die dat voor mekaar kregen. We stonden met ruim 15 vrachtwagens en 2 handen vol met fietspadauto’s onder hetzelfde afdak de strooiers en schuivers en sproeiers op te bouwen. Vorig jaar was al geconstateerd dat de vloer onder het ene afdak schuin afliep, de verkeerde kant op. Je zou zeggen dat er tijd genoeg is geweest om dat op te knappen, maar we stonden nu te kijken naar een vloer waar wel betonijzer in was geboord (zodat we er niet overheen konden zonder lekke banden te rijden) en verder nog niets aan was gedaan. Over minder dan 2 weken begint het strooiseizoen voor ons, bij andere steunpunten is het op 1 oktober al begonnen, en de boel is nog steeds niet klaar. Eerst maar even eten dan. Er was een nieuw mannetje aangesteld om als leidinggevende van de strooicoördinatoren te fungeren, die moest natuurlijk weer een toolbox geven. Reflecterende kleding aan, helm op, handschoenen aan, meteen afspoelen en desnoods douchen als je in aanraking komt met de calciumvloeistof *smiley die gaapt* ondertussen zit de chauffeur nog steeds alleen in de auto, terwijl ie met maximaal 60 km/h (tijdens het schuiven 50 km/h) over de weg rijd en de apparaten bedient. Maar goed, daar gaan we het niet meer over hebben. De opkomst was groter dan verwacht, wat ook te zien was aan de kroketten, want de laatste chauffeurs en monteurs die binnen kwamen, hadden geen warme hap meer en moesten het doen met de koude belegde broodjes. Kerels en eten koken, het ken ook nooit eens gewoon goed gaan. Na het invullen van de persoonsgegevens en het doorspreken van de routes, konden we weer naar buiten. Alle strooiers stonden onder het afdak dat eigenlijk was bedoeld voor de schuivers (of ploegen, zoals anderen het blijven noemen), daar hingen niet zoveel stroomhaspels, de meeste ook nog eens met een andere stekkeraansluiting, dus stond iedereen op elkaar te wachten omdat er slechts 1 verlengverlengsnoer was. Nouja niet iedereen stond te wachten, er was 1 strooier die nog een ouderwetse dieselmotor heeft, en 1 strooier reageerde helemaal niet op de stroom, dus daar moest de monteur nog even naar kijken. Een andere keer dan, want inmiddels was het gaan miezeren en schemeren en waren we al dik 3 uur bezig. Even was ik nog bang geweest dat we een reprimande zouden krijgen, omdat er weer een vijfasser was waarvan de bak toch net iets te smal bleek om de strooier te kunnen herbergen. In gedachte streepte ik dat weg tegen het tekort aan kroketten, werkruimte en duidelijkheid bij de coördinatoren over de gang van zaken. Al met al was het weer geen motiverende avond geweest, hopelijk word het weer net zo’n lullig wintertje als vorig jaar, en hoeven we niet meer dan 15 keer te stoeien met verkeerde vloeren, deuren die nog op slot zitten en waarvan niemand de sleutelt heeft, en een nog lagere waterdruk bij het schoonmaken. Zie je binnenkort een bericht van de provincie of Rijkswaterstaat in de krant staan, dat ‘we helemaal klaar zijn voor het winterseizoen’, dan komt dat waarschijnlijk bij de NOS vandaan en staat er een foto bij van vorig jaar.

Dinsdag mochten we in alle vroegte naar Amsterdam toeren, om een materiaal genaamd microzand te laden. We hebben daar al eens eerder mee gewerkt, super mooi spul, beetje blauwgroen kleurtje en als de shovel er 2 keer overheen heeft geschoven, word het bokhard. Het is vreselijk voor stratenmakers om mee te werken, maar de uitvoerder kan met de fiets door de zandbaan heen rijden. Bij wijze van spreken dan, want het is pas een echte uitvoerder als hij zijn auto in de weg zet. Het laden ging snel, met slechts 2 bakken van de grote shovel was jouw rugzakje vol. Helaas was het nogal druk op het terrein, naast de 8 auto’s die bij ons in het rijtje meereden, en stonden we regelmatig in de wacht bij het laden of daarna voor de weegbrug. Gelukkig hadden we een aardig ritje naar Cruquius toe, een van de meest exquise plaatsnamen in Nederland. Op de radio hoorden we dat een wetenschapper een manier heeft gevonden om ammoniak in de veeteelt te verminderen, zodat er geen gekke overheidsplannen gemaakt hoeven te worden om de sector in te krimpen *smiley die diep zucht* had ie dat onderzoek niet 2 weken eerder kunnen afronden? Eigenlijk is het heel simpel: de dieren moet vaker naar buiten, en er moet meer water bij de mest worden gemengd. Zo simpel kan het zijn. In de praktijk word het iets lastiger. Want Yvon heeft in het programma Onze Boerderij juist laten zien dat varkens en kippen zoveel mogelijk binnen, in afgeschermde gebouwen moeten blijven zitten. Daar is de lucht gecontroleerd en gezuiverd, en is het risico op vogelgriep of Afrikaanse varkenspest vele malen kleiner dan wanneer ze buiten lopen en er wilde dieren langs de hokken lopen of overvliegen en in het hok poepen. Oja en dan zijn er nog de gemeentes die bouwvergunningen hebben verleend, waardoor sommige boeren amper nog land rond de boerderij hebben om de koeien naar buiten te laten. Elke dag met een koppel van 100 koeien dwars door het dorp heen naar de groene weides, dat zou wel een stunt zijn maar word waarschijnlijk ook niet gewaardeerd. En dan het mengen met water, dat is makkelijk te doen natuurlijk, gewoon de regenpijp in de mestput uit laten komen. Alleen jammer dat de overheid beslist in welke periode er mest uitgereden mag worden, en niet de boer zelf. Dit jaar mocht er van half februari tot eind augustus mest worden gereden. De helft van de zomer was het te warm en te droog, dan beschadig je de grond teveel en komt je gewas niet goed terug, dus kon er niet gereden worden. In september is het nog een tijdje mooi weer geweest, hadden de boeren nog wat kuubs weg kunnen brengen, maar dat mocht dus niet. Door de regen in oktober zijn de meeste koeien alweer naar binnen gegaan, omdat anders het land in een prutbende verandert. Gevolg: de mestput raakt langzaamaan vol, als je er water bij mengt gaat dat wat sneller, en als het in het voorjaar een paar maanden nat blijft, waardoor je niet met de trekker het land in kunt, dan komt de verdunde mest boven de roosters uit en staan de koeien in de stront. Het simpele plan kan alleen werken als de overheid de regels aanpast. Misschien dat het plan van de varkensboer, die zijn dieren trainde om op aparte plekken te plassen en te poepen, dan wat beter kan werken. Door poep en plas niet te mengen, komt er helemaal geen ammoniak vrij, en kun je de zuivere plas beter gebruiken als meststof in de landbouw. Een ander opvallend bericht, was dat het juist slecht kan zijn voor onze gezondheid, als we willen voldoen aan het klimaatakkoord. Denk aan brommende warmtepompen en suizende windmolens die ons uit onze slaap houden. Huizen die iets te goed geïsoleerd worden, waardoor er te weinig frisse lucht binnenkomt. En dan de uitlaatgassen van de biovergisters, daar is te weinig over bekend wat dat op de lange termijn met ons lijf doet. Landelijk gezien kunnen we dan wel aan het akkoord voldoen, toch moeten we volgens de GGD oppassen dat het lokaal gezien niet juist ongezonder word. Na 6 vrachten en 12 keer langs de stijg- en landingsbaan van Schiphol te zijn gereden, mocht ik jou naar je logeeradres bij de loswal in Amsterdam brengen, om daarna terug naar de zaak te carpoolen.

Woensdag lag ik weer opgebaard bij de schoonheidsspecialiste. Het waren duidelijk drukke tijden geweest, want mijn huid was wel erg van slag. Een combinatie van lekker uitgebreid eten en drinken tijdens de vakantie, stress voor het huwelijk van Zusje, misschien toch wat bozigheid over het boerenprotest en al die klimaatongein er omheen, lichte paniek omdat ik straks mijn baan in de bouwsector ga kwijtraken? Geen peeling dit keer, maar een oppepper met maskers vol hydratatie en vitamines. Tussendoor een kopje rustgevende thee om de boel goed in te laten trekken. Het was dus niet aan mijn gezicht te zien, maar toch wel degelijk een heerlijk ontspannen ochtend. Daarna mocht ik bij Vader en Moeder aanschuiven voor de lunch, om vervolgens met mijn gladgestreken bakkes in de stress van de grote stad aan te schuiven *smiley met opengesperde ogen* ik had me opgegeven voor een proefrit met de Carver. Een driewielige scooter met een dakje erop, wat suffer klinkt dan het eruit ziet. Ondanks de nogal hoge ‘gesjeesde yup-factor’, heb ik me kostelijk vermaakt tijdens een kort ritje over het Java-eiland. Wie had dat gedacht, dat ik ooit nog eens vrijwillig Amsterdam in zou duiken, om naast een Jakartaans hotel in een Friese scooter te stappen *smiley die zit te juichen in z’n tuigje* toch staat dat gekke apparaat nu wel heel hoog op mijn verlanglijstje. Ondanks dat het door Wingman en Zwager meteen van tafel werd geschoven met de argumenten “het is een brommer” en “hij gaat electrisch”.

Donderdag mocht ik jou gewoon weer thuis op de zaak oppikken. Weer toerden we naar Amsterdam om in de rij aan te sluiten voor de weegbrug en microzand te laden, waarna we aansloten in de rij op het stort, waar we in het donker een stuk achteruit moesten rijden. Gelukkig zonder ongelukken en gekkigheid, want op het nieuws werd verteld dat steeds meer mensen worden geweigerd of zelfs geroyeerd bij hun verzekeringsmaatschappij, waardoor ze zijn aangewezen op De Vereende. Autorijden blijkt voor veel mensen toch lastig te zijn, maar omdat het verplicht is je voertuig te verzekeren, hebben de reguliere maatschappijen samen De Vereende opgericht, waar zelfs de ergste probleemgevallen nog een polis voor hun auto kunnen krijgen. Wel tegen een wat hogere prijs natuurlijk. De oorzaak is deels omdat de gewone polissen zo goedkoop mogelijk moeten, waardoor verzekeringen de lat om brokkenpiloten te weigeren steeds lager leggen. Ja heel sneu natuurlijk voor de mensen die per ongeluk een keer of 4 dikke schade hebben gehad of een ongelukje hebben veroorzaakt, die zitten opeens met een premie van 300 euro in de maand *smiley die achter z’n oor krabt* van de andere kant moeten we ons misschien ook een keer afvragen of we wel iedereen op de weg moeten toelaten. Misschien kunnen sommige mensen het gewoon niet, net zoals niet iedereen een sterrenchef kan zijn, of varkentjes kan haken. In een tussenzinnetje werd nog iets gezegd over grove nalatigheid, dat mensen die willens en wetens te weinig onderhoud aan hun auto (laten) plegen, ook worden geweigerd. Of ze nu te laks zijn, of er te weinig geld voor hebben, als ze ergens 300 euro per maand vandaan kunnen halen, blijven ze dus gewoon doorrijden met een auto met gladde banden en twijfelachtige remmen. In Nederland gaan er dagelijks gemiddeld (bijna) 2 personen dood in het verkeer. Misschien hebben die verzekeringsmaatschappijen wel een goed punt, dat sommige mensen geweerd moeten worden uit de auto, zodat het voor de anderen veiliger word op de weg. Van een andere orde was de waarschuwing vanuit de bouw- en technieksector *smiley die de kalender erbij pakt* dat we binnenkort wegzakken in een recessie als het kabinet zo stug blijft vasthouden aan de PAS. De woningbouw liep door de vorige financiële crisis al achter op de groei van het aantal inwoners, het is de laatste jaren mondjesmaat opgeschaald en nu ligt het weer helemaal plat. Vanwege regels die jaren geleden al zijn gemaakt, en die nu opeens een tikkeltje worden aangepast en direct streng gehandhaafd. Tenminste, als het niet om een circuit gaat, want daar gaat men vrolijk verder, met of zonder vergunning. Het gekke is dat een andere regel niet zo strikt word gehanteerd: als je met een verbouwing of aanpassing een gebouw energiezuiniger kunt maken en dat binnen 5 jaar kunt terugverdienen, dan ben je verplicht om dat ook te doen. Die regel is al 20 jaar oud, maar als je hoort dat er op 3500 industrieterreinen door MKB’ers nog steeds voor de mussen word gestookt, dan zou je kunnen stellen dat we eerst die regel gaan hanteren, voordat we verder gaan met de PAS. Alhoewel een flinke recessie een deel van het probleem ook al zou oplossen, want als veel mensen werkloos thuis komen te zitten (waarvoor nu dus word gewaarschuwd) dan scheelt dat ook veel verkeer en vervuilende files op de weg. Wel jammer dat de MKB’ers dan ook helemaal geen budget meer hebben om hun gebouwtje op te laten knappen, waardoor we alsnog in een neerwaartse spiraal raken.

Donderdag was je weer in Amsterdam blijven slapen, en dus carpoolde ik vrijdagochtend met de collega’s mee die kant op. Weer het rondje Amsterdam-Cruquius, maar dit keer was het een stuk rustiger op de laadlocatie. Wat jammer was voor de jongens op de stortlocatie, want we hoorden nu dat er eigenlijk pas vanaf 7 uur gewerkt mag worden, en op dat tijdstip stonden er al wat vrachtwagens op het pad te wachten. Gisteren was er net iets meer dan een kwart tank uit, dus dacht ik dat we wel 2 dagen op een tank konden rijden. Tijdens het wachten netjes de motor uit, dat moest te doen zijn. Nu liep het echter zo vlot dat we voor de schaft al de vijfde vracht hadden gekiept, en jouw tanklampje begon te branden *smiley die begint te zweten* bij het wegwerken van de uitsmijter bedacht ik om dan maar even langs de pomp te rijden. Een vrachtje doen met een brandend lampje was geen probleem, nu konden we er echter nog 2 doen voordat het hek zou worden dichtgetrokken. Onderweg zagen we een nieuwe Aston Martin DB11, wat een mooi ding is dat toch. Een Bentley Continental GT, niet perse heel opvallend in donkergrijs, maar wel met een flinke roffel uit de uitlaten vandaan. Net als de BMW 8-serie (voorheen 6-serie) die met grote klappen opschakelde. En dan was er ook nog een Mitsubishi Lancer Evo, 6 of 7 ofzo, sorry ik kan ze altijd slecht uit elkaar houden. Helaas hebben we wel al 2 keer een McLaren gemist op de route. Op het nieuws kwam ondertussen weer een bericht voorbij waar een heel verkeerde beginzin bij werd verteld: volgens Engels onderzoek leidt biologisch telen tot een hogere CO2 uitstoot *smiley die achter z’n oor krabt* op zich niet vreemd, want elke boer kan je vertellen dat er meer minder opbrengst van dezelfde hoeveelheid land af komt. Er moet meer met een trekker heen en weer gereden worden om tussen de planten te schoffelen. Mankracht is duur en bijna niet te vinden, zelfs de Polen en Portugezen willen dat soort werk niet meer doen. De planten moeten dus verder uit elkaar staan, zodat de mechanische schoffel achter de trekker er tussendoor kan. En dan is er nog de grotere kans op het mislukken van de oogst door ziektes of beestjes. Daar staat tegenover dat er geen bestrijdingsmiddelen worden gebruikt tegen onkruid, ziektes of beestjes, wat goed is voor de kwaliteit van het product zelf en van het omringende water. Er komt meer ruimte voor biodiversiteit, omdat verschillende soorten gewassen worden gewisseld tussen verschillende stukken land, waardoor de bodem ook minder eenzijdig word gebruikt en uitgeput raakt. Er word helemaal geen kunstmest gebruikt, wat ook niet nodig is als je pure varkensplas kunt gebruiken van boeren die hun varkens hebben getraind om het urinoir te gebruiken. Dat er iets meer uitstoot is van een dieseltrekkertje (er zijn al electrische trekkers, maar die vergen nogal een investering) kun je dan wegstrepen tegen het algehele voordeel van biologisch landbouwen. Het enige wat we dan nog hoeven te doen, is als consumenten ook daadwerkelijk meer te betalen voor biologisch en onbespoten producten van Nederlandse bodem, dan is het hele cirkeltje rond *smiley die aan z’n kin krabt* vraag ik me alleen nog af: als we in Nederland alleen zouden produceren voor de Nederlandse consumptie, puur hypothetisch gezien he, en dat allemaal biologisch, zouden we dat redden met de hoeveelheid land die we hebben? Of kunnen we geen zelfvoorzienend land zijn omdat we gewoonweg te klein zijn?

Zaterdag kon ik lekker uitslapen. Er stond een recordpoging gepland om met allemaal vrouwelijke chauffeurs in een colonne te gaan rijden, die was een tijdje terug afgezegd omdat er nog flink wat georganiseerd moest worden voordat het officieel meetelt voor het Guinness record boek. Ergens volgend jaar schijnt het nu te gaan gebeuren. Voor nu betekende het dat ik niks in de agenda had staan. Wingman had ook een drukke week achter de rug, dus die was vrij snel met zijn conclusie: lekker een dag op de bank hangen en tv kijken. Ondertussen heb ik nog maar een wassie gedraaid en een poging gedaan om zelf kaarsen te maken. Onder toeziend oog van een grinnikende Wingman, die zag hoe langzaam het allemaal ging en hoeveel tijd ik kwijt was om het half gesmolten kaarsvet onder m’n nagels vandaan te peuteren.

En daar kan ik vandaag mee doorgaan. Weer geen activiteit op de agenda, behalve dan Formule 1 kijken vanavond. Als ik het red tenminste, want ik dacht dat ik redelijk had uitgeslapen, tot de klok op de computer mij liet zien dat het nog absurd vroeg is *smiley die tegen z’n voorhoofd slaat* natuurlijk, de klok is weer een uur verzet! Ik kan niet wachten tot 2021, of wanneer zouden ze dat ook alweer regelen? Dan is die ongein over, hoeven we niks meer te verzetten, hebben we geen jetlags meer bij kinderen, ouderen, dieren en alle mensen die gewoon heel onrustig worden van zulke veranderingen. Het eerste brokje kaarsvet begint alweer te smelten, dus ik ga zo lekker verder met kliederen, een beetje de dag zien door te komen tot de race vanavond om 19:00 van start gaat met een voorbeschouwing. Tijdens de kwalificatie ging het lekker met de Rode Stieren, Verstappen pakte pole positie, gevolgd door Leclerc, Vettel en Hamilton. Bottas boorde zich net voor het vallen van de vlag in Q3 nog even in de muur, hij had een zesde tijd maar de kans is heel erg groot dat ie als laatste start omdat er onderdelen gewisseld worden, of dat ie vanuit de pits start. Door die klap echter, moesten de coureurs die net achter hem bezig waren met hun laatste snelle rondje, van het gas af. Vettel deed dat keurig, Verstappen verbeterde zijn eigen snelste tijd nog een keer *smiley die achter z’n oor krabt* niet zo netjes als er een auto in de muur staat. Wingman zag later een berichtje voorbij komen dat ie is terug gezet naar een vierde startplaats. Wel lekker dat er dan wat druk van zijn schouders is, want het starten was toch wel een dingetje, en nu zijn er iets minder ogen op hem gericht. Nouja we gaan het zien in de voorbeschouwing straks. Fijne zonnigdag allemaal. Geniet van de vrije tijd en blijf niet te lang stilstaan bij alle dingen die je had kunnen doen, want die te-doen-lijst krijg je toch nog af op 1 dag.

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *