Blik vooruit: De buitenlandse Dakartrucks – Dakar 2020 – ROBERT BAARDA

(door Robert Baarda)

In de vorige vooruitblik keken we naar de Nederlandse teams. Sindsdien weten we dat Gerard de Rooy wegens rugklachten helaas heeft moeten afhaken. Verder werd ik vriendelijk op de spreekwoordelijke vingers getikt door Pascal de Baar. Hij moet namens Riwald Dakar Team vol voor een topklassering gaan en stapt dus niet in de MKR Renault als waterdrager zoals ik abusievelijk had geschreven.

In deze vooruitblik kijken we naar de belangrijkste buitenlandse teams, waaronder natuurlijk het machtige Kamaz. Teamcaptain Vladimir Chagin stuurt 4 Kamaz-43509 rallytrucks de woestijn in met Anton Shibalov, Andrey Karginov, Dmitry Sotnikov en natuurlijk titelverdediger Eduard Nikolaev als rijders. De krachtbron is een in China gebouwde Cummins en Kamaz zal ook in Saudie-Arabië als grote favoriet aan de start verschijnen.

Wit-Rusland zal weer vertegenwoordigd worden door het fabrieksteam van MAZ. Waarschijnlijk verschijnt dit team wederom met drie trucks aan de start. Te verwachten is dat Sergey Vyazovich, Alexander Vasilevski en Alexey Vishneuski weer de eer hebben met de rode trucks de strijd voor podiumplaatsen aan te gaan. Ook dit jaar maakt dit team gebruik van een Gyrtech Caterpillar motorblok. Gyrtech is een Tsjechisch bedrijf dat de tuning doet voor race- en rallytrucks. Één van de MAZ trucks is een torpedo zijn waarmee men het afgelopen jaar flink mee heeft getest. MAZ lijkt de grote uitdager van Kamaz te worden, nu Team De Rooy toch wat verzwakt aan de start zal staan.

Uit Tsjechië komen weer een behoorlijk aantal aansprekende teams. Afgelopen jaren bleek het Buggyra team een gevaarlijke outsider met Martin Kolomy als kopman. Het contract met Kolomy is echter niet verlengd. Het eerder genoemde Gyrtech is nauw verbonden aan Buggyra en prepareert logischer wijze ook voor dit team een Caterpillar motor. De exacte plannen van dit team worden binnenkort bekent gemaakt, maar er zijn signalen dat het met slechts één Tatra zal deelnemen.

Foto facebook Valtr Racing Team


Big Shock Racing met Martin Macik en Valtr Racing Team met Jaroslav Valtr hebben ieder een nieuwe Iveco torpedo truck tot hun beschikking. Eerstgenoemde wist de laatste jaren al aansprekende resultaten te behalen met zijn Liaz rallytruck en de verwachtingen van de nieuwe truck is daarom hoog. Valt heeft voorheen bij het Bonver Dakar Project in een Tatra Jamal gereden. In de Rally du Maroc de gloednieuwe Iveco en nieuwe crew kunnen testen en wist hij de onderlinge strijd met Macik te winnen. Maar zoals bij ieder nieuw concept liggen kinderziektes op mechanisch vlak op de loer. Deze Tsjechen moet je echter in de gaten houden en kunnen aansprekende resultaten behalen.

Foto facebook Martin Macik jr.


Een ander ‘nieuw’ neusje uit Tsjechië is die van Ales Loprais. Zijn nieuwe truck is een Praga V4S BKR. Ik moest Goolge even raadplegen, maar Praga is één van de oudste auto- en truckmerken in de wereld. De merknaam wordt tegenwoordig gebruikt voor exclusieve raceauto’s, karts en men bouwt zelfs een multi-purpose vliegtuigje. Ook de Praga heeft, net als Valtr en Macik, een Cursor 13 Iveco krachtbron. Die van Loprais is een oude motor van De Rooy, maar nu in Tsjechië getuned.

Foto facebook Aleš Loprais Dakar Live


Hino Team Sugawara is altijd een gevaarlijke outsider, al verliep de vuurdoop van de nieuwe torpedo tijdens de Silkway Rally niet goed. Teruhito Sugawara is de kopman van het Japanse team, nu de “Iron Man of Dakar” Yoshimasa Sugawara op 78 jarige leeftijd met dakarpensioen is gegaan. Tweede rijder wordt Ikuo Hanawa.

Foto facebook HINO Team Sugawara


Dan hebben we de meest belangrijke Buitenlandse teams voor topposities in het klassement wel onder de loep genomen. De spoeling lijkt de komende Dakar dunner te zijn wat echte top rallytrucks betreft, maar zeker niet minder interessant. Het zal weer een bikkelharde strijd worden en dringen voor het posities op het podium.

Foto facebook Motorsport Behringer


Achter de pure klassementsrijders zal je waarschijnlijk Mathias Behringer tegenkomen. Hij is een zeer goede coureur die zelf in de afgelopen jaren een MAN rallytruck heeft ontwikkeld op basis van een MAN KAT (oude legertruck van MAN) met schroefveren en een door Arthur Klein geprepareerde krachtbron. Helaas heeft deze Duitse coureur niet de mogelijkheid om voor eigen kansen te gaan en werkt hij nu als zeer luxe wegenwacht voor South Racing die met meerdere Ford Racing Rangers in het autoklassement deelneemt. Komende Dakar zal Motorsport Behringer ook een tweede truck inzetten voor South Racing. Wie deze gaat rijden is ons nu nog onbekend.

In de categorie snelle service voor klantenteams kan je niet om het Franse Boucou heen. Een ex De Rooy Iveco is verhuurd in de wedstrijd (ons onbekend aan wie) en een eveneens ex De Rooy DAF zal voor snelle service van diverse klanten zorgen.

Wat onze zuiderburen betreft is het rustig aan het front. VDR Truck Racing heeft afgelopen zomer een filmpje geplaatst op haar Facebook pagina van een test voor de Dakar van 2020, maar verder is het ons niet bekend wat de plannen zijn. Vorig jaar bleken de nieuw gebouwde Ford Cargo rallytrucks nog niet degelijk genoeg om in de rally te kunnen imponeren en vielen beide equipes al vrij snel uit. Peter van Delm en Yves Rutten waren toen de rijders en hopelijk zien we deze Belgen terug in de Dakar 2020 voor een herkansing met beter resultaat.

Het lijkt er op dat we, Steven Rotsaert, Dave Ingels, Cor Bezemer en Noël Essers, allen ervaren Dakarrijders uit België, misschien wel moeten gaan missen in de 2020 editie. Wie weet duikt er toch nog info op dat het tegendeel bewijst, maar vooralsnog weinig bekent over bovengenoemd viertal. De meeste van deze rijders zien we waarschijnlijk wel terug in de MDC komend voorjaar.

Één zuiderbuur willen wij van Dakartrucks niet missen, maar toch dreigt het wel te gebeuren: topnavigator Charly Gotlib! Hij heeft nog geen stoeltje gevonden voor de aanstaande Dakar. Deze Dakarlegende heeft een palmares waar je u tegen zegt. Zo was hij jaren lang de navigator van Frits van Eerd en zat hij bij recente Dakars in Tatra’s van het Bonver Dakar project. Mocht iemand dus nog een ervaren navigator zoeken…

Foto facebook Charly Gotlib


Robert Baarda – Dakartrucks, oktober 2019

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *