Beste Babette (deel 65) de laatste F1 race van het jaar


Beste Babette, maandag begon het wereldje klein, in het donker. Gelukkig hadden we een bekend ritje van de loswal in Alkmaar naar het nieuwbouwplan in Heerhugowaard, want tegen de tijd dat het al licht had moeten zijn, bleef de wereld klein door een hardnekkige mist. Voor de afwisseling stuurde de planner ons ook nog even naar een andere klus. Ook in Heerhugowaard, maar dan in een wijk die al af is. Een wijk die er al zo lang staat, dat het weer opgeknapt moet worden *smiley die achter z’n oor krabt* eigenlijk moet het helemaal platgegooid worden en opnieuw neergezet, we zochten naar een parkeervak dat als zanddepot werd gebruikt in een wijkje dat de indeling heeft van een doolhof, waar auto’s op elke willekeurige plek worden neergezet, of er nu een NP-tegel ligt of niet. Zo’n buurt waarvan ik me afvraag of daar nooit vuilnis word opgehaald, of er nooit een brandje uitbreekt of dat er mensen verhuizen, want met een vrachtwagentje daar rondrijden is nogal een uitdaging. Een uitdaging is er ook voor mensen die een dieselauto hebben van 10 jaar of ouder, want de belastingdienst heeft nogal wat brieven rondgestuurd met de vrolijke mededeling dat de motorrijtuigenbelasting omhoog gaat *smiley die wit wegtrekt* *smiley die rood aanloopt* en dan alleen voor die ene specifieke groep. Het idee is natuurlijk om mensen te prikkelen om iets te kopen wat nieuwer en schoner is. In de praktijk worden oude dieseltjes meestal niet uit weelde gereden, hebben mensen weinig budget om wat anders te kopen, en ook weinig zin. Aangezien oudere dieseltjes vaak nog gewoon echt zuinig zijn, zonder dat alles word verstoord met sjoemelsoftware en adblue narigheid. Maar goed, de mensen die dus al niet zoveel te besteden hebben aan een auto, krijgen nu een verhoging van de kosten zodat er nog minder ruimte overblijft om te sparen voor een nieuwere auto. In plaats van het veranderen van de regels van de ene op de andere dag, had de overheid beter een paar jaar geleden al begonnen met het afbouwen van de BPM, de luxebelasting op personenauto’s en motorrijwielen die naast de 21% gewone belasting word geheven, zodat nieuwe auto’s en daarna ook de tweedehands auto’s goedkoper zouden worden. Inmiddels is de gemiddelde leeftijd van een auto in Nederland tussen de 11 en 12 jaar. Dat is niet omdat we allemaal klassieker liefhebbers zijn, maar omdat nieuwe auto’s door alle belastingen zo duur zijn, dat mensen liever een bijna-nieuwe uit het buitenland importeren. In plaats van vooruit te zien en problemen aan de voorkant aan te pakken, is de overheid met een soort paniekvoetbal op veranderingen aan het reageren en komt het niet verder dan een belabberde vorm van symptoom bestrijding.

Om ons af te leiden van de sombere en schemerige maandag, hadden de planners een extra klusje gekregen: het uitdelen van de Sinterklaaspakketten *smiley die zit te juichen in z’n tuigje* een muur van grote, rode dozen stond in de gang, allemaal voorzien van naamstickertjes *smiley met glimmende ogen* het was te groot om zelf naar huis te sjouwen, dus stuurde ik Wingman langs om dit belangrijke pakket op te halen. Waarna ik een half uur lang alles heb staan uitstallen in de woonkamer *smiley die glundert* het thema was veilig bouwen, en het begon al met een grote bouwvakkerstas met allemaal van die handige vakjes voor gereedschap. Vervolgens bleek er ook echt wat handig gereedschap in te zitten, zo’n ovaal bouwpotlood waar geen puntenslijper voor is te vinden, maar ook een pen die tegelijkertijd schroevendraaier is, een zaklamp, een zakmes, een snoezig ehbo-setje voor het geval er iets mis gaat, chocola van Tony Chocolonely *smiley die in de lampen hangt* een spaarvarkentje om voor de volgende verbouwing te sparen, en een tas met hapjes, omdat je na gedane arbeid lekker op de bank moet kunnen zitten met een glaasje borrel, kaasplankje en wat knabbelwerk *smiley die een kushandje doet* het was weer teveel om op te noemen, en heerlijk ongegeneerd luxe, daar gaan we nog wel een tijdje plezier van hebben. Dankuwel Sint Nicolaas!

Dinsdag hadden we een ander rondje, niet naar de loswal in Alkmaar, vandaag toerden we naar Schagen, om te laden voor Opmeer. De hele dag reden we over de weg die word bezongen door Oôs Joôs, want het is zo gaaf op de AC de Graaf *smiley die strak in z’n tuigje hangt* een passend achtergronddeuntje bij het bericht dat de Duitse boeren ook een protestactie hadden. PAS en PFAS kennen ze daar (nog) niet, maar er was wel wat aan het beleid verandert, waardoor duizenden trekkers massaal naar Berlijn toe kwamen. In Nederland hadden we weer een ander relletje. Dit trof niet alleen de boeren, niet alleen de bouwers, niet alleen de leraren of het ziekenhuispersoneel, dit raakte vrijwel iedereen. Er dook een bericht op dat ministers, naast hun loon, nog wat geld kregen uit een wachtregeling of een vorige functie. Sommigen reageerden daarop door te beloven het terug te betalen, maar er was ook iemand die vol hield dat hij er recht op had. Minister Dijkhoff had in een reactie laten weten dat de vergoeding die hij kreeg, een soort uitgesteld loon uit een vorige functie was. Technisch gezien had hij er dan ook recht op *smiley die z’n schouders ophaalt* het werkt in Den Haag iets anders dan in de rest van het land, dus het zal wel. Tot er wat getallen werden genoemd en ik me ook begon op te winden. In zijn huidige functie krijgt Dijkhoff al een salaris van 115.000 euro per jaar, met wat toeslagen en extraatjes hier en daar, en het uitgestelde loon uit de vorige functie bedraagt nog eens 37.000 euro per jaar *smiley die aan het stuur knaagt* dat is een modaal jaarsalaris, met 40 uur in de week verdien ik dat geeneens. En dat krijgt hij dus nog eens bovenop een salaris wat al meer dan een ton is. Ja misschien heeft hij er volgens de nogal aparte regeltjes wel recht op, maar moet je het ook willen? Als je vertegenwoordiger bent van een volk dat met een modaal jaarsalaris niet eens een woning kan kopen? Als die krapte op de woningmarkt is ontstaan door het beleid van een overheid waar je zelf in zit? Ben je dan echt een tevreden persoon als je bovenop je salaris nog eens het equivalent krijgt van een starterswoning, terwijl starters massaal bij hun ouders blijven wonen of illegaal onderhuren omdat de markt zo verknipt is? Als er volgend jaar nog mensen voor de VVD gaan stemmen, dan hebben die wel onder een heel dikke steen gewoond de afgelopen tijd.

Woensdag kon ik een dagje zonder nieuwsberichten doen. Na het uitslapen pakte ik de grote, witte doos met de trouwfoto’s uit de kast, en toerde ik naar Oma om eindelijk eens het fotoboek te laten zien. Toevallig was ik net op tijd voor de lunch, een broodje dat je zelf moet snijden omdat ongesneden brood goedkoper is, met een eitje van de kippies uit de tuin (kreeg Oma nog maar wat uitgesteld loon uit een vorige functie) en een plakje krentenbrood met spijs, want zo zijn Oma’s, die laten geen gelegenheid onbenut om even te kunnen verwennen. Eigenlijk was het de bedoeling dat ik daarna nog door zou rijden naar andere Oma, maar toen ook Tante nog aanschoof om de foto’s te bekijken, en er een pot thee werd gezet, vloog de middag zo hard voorbij dat ik alweer richting huis moest om voor de kostwinner te koken.

Donderdag begon regenachtig. Gelukkig kon ik tussen de buien door droog bij jou komen, maar een groot gedeelte van de ochtend bleven de ruitenwissers aan staan. Dat is niet het ideale weer om op zoek te gaan naar het werk. In de boordcomputer stonden een plaats en straatnaam, met een achtcijferig telefoonnummer van de uitvoerder erbij, reden genoeg voor mij om te denken dat we het wel zouden zien als we er langs zouden rijden *smiley die op het stuur trommelt* in het donker, in de regen, op zoek naar een bouwkeet of een afzetting met schildjes. Door het knusse gedeelte van Lutjebroek, ja dat plaatsje bestaat echt, maar ze zijn er niet zo gek op vrachtwagens. Na een belletje met een andere uitvoerder van hetzelfde bedrijf, bleken we achter de fietsenboer te moeten zijn *smiley die diep zucht* een fietsenboer die we toevallig zagen, een meter of wat van de weg af, verstopt achter een paar boompjes en een parkeerterrein. Mazzel dat de gevelverlichting brandde. Daarna konden we een kwartiertje maken voor een hek dat in storing stond. Samen met een paar mannen die in de loods daarachter werkten, wachtten we tot er iemand was om de boel te resetten. Vrachtje kiepen en terug naar loswal Hoorn, om de rest van de dag verder te gaan met het ritje naar De Strip. In de loop van de middag werd het al wat droger, het zonnetje kwam er zelfs even doorheen, en die vrolijkheid konden we goed gebruiken, want er was weer slecht nieuws op de radio *smiley die wit wegtrekt* de patat word duurder! Niet vanwege een slechte oogst, maar *smiley die een tromroffel doet* jawel: door de PFAS! Het treft niet alleen de bouwers, het is wel duidelijk dat de stofjes en het overheidsbeleid het hele land dwars zitten. Wat is er nu aan de hand; aardappels, maar ook suikerbieten, worden gerooid en met vrachtwagens naar de fabriek gebracht waar ze worden verwerkt. Bij het rooien (uit de grond halen) word de meeste grond er wel vanaf gehaald, maar hardnekkige klontjes en kluitjes reizen mee naar de fabriek. Daar worden de knollen grondig gewassen, waardoor er naast de fabriek een grote berg met grond verschijnt. Normaal gesproken word dat weer terug gebracht naar het land waar de aardappels (of suikerbieten) vandaan komen, maar omdat er PFAS is geconstateerd in een hoeveelheid van 0,3 tot 1,5 (microgram per kilo) mag de grond niet vervoerd worden. Daardoor word de fabriek met extra kosten opgezadeld en dat word doorberekend aan de consument. Mensen die bij het nieuws de schouders ophalen en denken “pff, houden die gasten nooit op met actie voeren?”, die hebben nu hopelijk wel door dat het geen gezeur is, dat het beleid van het kabinet ons allemaal treft, in alle lagen van de bevolking.

Vrijdag mochten we weer naar de loswal in Schagen, waarna we in het donker over boerenwegen slingerden, op zoek naar een stukje kade waar al wat vrachten waren gekiept. Eenmaal in het licht, zagen we dat de kraan het zand in een bootje laadde, waarna het ergens naartoe werd gevaren waar waarschijnlijk geen vrachtwagens bij konden komen. Ondanks dat ik de laatste tijd weer vaak muziek zit te luisteren (had ik al 3 keer verteld dat Decibel weer op de radio is?), pikte ik toch nog een paar interessante nieuwsberichten mee. Zo is er een winkelketen in Japan die graag wil dat vrouwen tijdens die bepaalde periode van de maand een badge op hun kleding dragen. Op die manier willen ze het taboe wat er nu nog op ongesteldheid rust, proberen te doorbreken. De winkelketen schijnt trouwens te handelen in ‘vrouwenproducten’, dingen die je nodig hebt wanneer je aan de roje bent, dus zo raar zal het daar toch niet zijn om daar te vertellen dat opoe op bezoek is? Blijkbaar is men er in Japan niet zo van gediend wanneer mensen praten over onafhankelijke eicellen. Natuurlijk moest er meteen vergeleken worden met Nederland, moeten vrouwen hier ook een herkenbaar teken dragen tijdens de maandstonden? Natuurlijk werden er genoeg grapjes gemaakt op de radio, dat kerels het wel doorhebben als hun meissie last heeft van Eva’s vloek. Voor Wingman heb ik ook een duidelijk teken gevonden: als ik naar bed ga met een grote onderbroek aan, dan loopt hij het risico om wakker te worden met jam in zijn baard of een plakstrip die aan zijn been is blijven hangen *smiley die aan z’n kin krabt* die training was met een maand klaar, dat ging sneller dan hem leren de vuile was in de wasmand te gooien. Er was ook nieuws uit het land waar de menstruatie een doodzonde is, omdat het betekent dat je alweer niet zwanger bent: het Vaticaan. De paus heeft namelijk een nieuwe auto besteld. Of het kleine heiligdommetje in grote financiële crisis verkeert, of dat hij bewust gaat ‘consuminderen’, het werd niet helemaal duidelijk, maar na een Mercedes G-klasse word de paus eerdaags rondgereden met een Dacia Duster. Natuurlijk geen standaard Duster, de auto word iets verlengd voor meer beenruimte en er moet een extra groot schuifdak in zodat de paus naar iedereen kan zwaaien zonder klem te komen zitten. Kijk dus niet vreemd op als straks de hele Bijbelriem vol staat met Dacia’s.

Maar er was meer nieuws *smiley die zit te juichen in z’n tuigje* de minister liet weten dat er iets gaat veranderen aan de PFAS norm! Het zou uiterlijk op 1 december bekend gemaakt worden, maar omdat ze dan op een zondag zou moeten werken, heeft ze het maar een paar dagen naar voren gehaald. Iedereen zat natuurlijk aan de buis (spreek- danwel kijkbuis) gekluisterd om het goede nieuws te kunnen horen, en ja hoor, zelfs de minister klonk blij toen ze bekend maakte dat de norm van 0,1 naar 0,8 (microgram per kilo) gaat *smileys die de slingers naar beneden halen* ja dat is leuk voor de tuincentra, waar grond per zak word verkocht die 0,5 tot 0,7 bevat, en een aantal werken kunnen nu wel opgestart worden, maar de prijs van de patat gaat evengoed omhoog, want de grond naast de fabriek bevat soms wel 1,5. Mensen mogen nog steeds niet bloeden op het werk, want een mensenlichaam bevat ongeveer 3,5 (microgram per liter). Veiligheid voor alles, natuurlijk, maar de norm is nog steeds erg laag om al het werk weer door te laten gaan. Daarom kwamen er nog een paar opmerkingen achteraan. Er werd niet toegegeven dat de strenge norm en het lange wachten op aanpassing een foutje van de overheid was, wel werd er gezegd dat er steun komt voor bedrijven die het door deze wet erg zwaar hebben gehad in de portemonnee. Dat is een aardige handreiking, we kunnen het de minister immers niet kwalijk nemen dat zij slechts de wet volgt en uitvoert *smiley die een bordje SARCASME omhoog houd* als ze de wet netjes had gevolgd, was de norm meteen al een stuk hoger geweest, zoals in andere landen in Europa het geval is. Dat had een hoop drukte op het Malieveld en bij de UWV gescheeld. Ook liet mevrouw Schouten weten dat ze het probleem bij de bron wil aanpakken, dingen die PFAS bevatten en niet essentieel zijn voor de samenleving, moeten verboden worden of vervangen door iets waar geen PFAS in zit. Klinkt goed, helaas moet ze daarvoor eerst in Brussel komen praten, dus er zal nog wel een tijdje overheen gaan eer het zover is. En waarschijnlijk is het ook niet veel meer dan een loze belofte, want het bedrijf Chemours kreeg onlangs nog een vergunning om afvalwater met GenX en PFOA (2 PFAS-stofjes die kanker veroorzaken en problemen geven als je probeert zwanger te worden) te lozen in een rivier, waarna het vervolgens weer doorvloeit ons drinkwater in *smiley die z’n schouders ophaalt* je zou er haast moedeloos van worden, doe je er alles aan om gezond te leven, probeert de overheid je alsnog ziek te maken.

Zaterdag hoefden we ons niet druk te maken om ziektes. Eerst lekker uitslapen, daarna de kwalificatie van de Formule 1 race in Abu Dhabi kijken. In de vrije training waren er nog wat uitstapjes en was er hier en daar wat schade, de kwalificatie ging een stuk netter. De volgorde werd uiteindelijk Hamilton, Bottas, Verstappen, Leclerc, Vettel, Albon, Norris, Ricciardo, Sainz, Hulkenberg, Perez, Gasly, Stroll, Kvyat, Magnussen, Grosjean, Giovinazzi, Raikkonen, Russell en Kubica. Bottas werd tig plaatsen terug gezet wegens het wisselen van technische delen en startte als laatste, waardoor Verstappen vanaf plek 2 kon vertrekken. Daarna konden we aankleden en optutten, want ’s avonds hadden we nog een feestje, ergens net voorbij Amsterdam in de omgeving van Breda. Tussen andere chauffeurs stonden we in het nieuwe pand van een transportbedrijf te genieten van een borreltje. De tent was mooi aangekleed, er was zelfs een frietkar geregeld *smiley die in z’n handen wrijft* we hoefden niet bang te zijn dat we trek zouden krijgen. Hoe klein het chauffeurswereldje is, bleek wel toen ik daar, aan de andere kant van het land, een klasgenoot van de chauffeursopleiding tegen kwam *smiley met opengesperde ogen* die een dorp verderop blijkt te wonen. Hoe toevallig is dat? We hebben een tijdje mooi staan babbelen en knabbelen, maar moesten uiteindelijk toch de kou weer opzoeken. Achter het stuur van Wingmans auto, terwijl hij op de directeursstoel zat, toerde ik die nacht door de mist weer naar huis toe.

Zondag rustig op de bank boekie lezen terwijl Wingman zijn roes een beetje kon uitslapen. Daarna de voorbeschouwing, Ferrari heeft misschien toch weer iets gerommeld met brandstof, of per ongeluk verkeerde hoeveelheid opgenoemd? Het zou vreemd genoeg pas na de race onderzocht worden *smiley die achter z’n oor krabt* staat FIA dan nog steeds voor Ferrari International Association?
Start ging lekker, Hamilton pakte de leiding, Verstappen kon goed volgen maar moest zich op een recht stuk toch laten inhalen door het Steigerende Paard van Leclerc. Achter in het veld waren er wat strubbelingen, Gasly kreeg een tikje tegen de achterpoot van zijn Pinkenbulletje, dat werd veroorzaakt door een Roze Point auto, daardoor tikte hij met de neus tegen de andere Roze Point auto en verloor hij de vleugel. Hij moest noodgedwongen de eerste pitstop maken. Bottas reed ondertussen lekker door naar voren, kort na de start had hij plek 15 al te pakken, in ronde 9 kwam hij de top 10 weer binnen. Ondertussen had Norris de eerste reguliere pitstop, terwijl Gasly nog steeds achteraan bungelde en op een ronde werd gezet. Het vervangen van het neusdeel had ook wel iets langer geduurd dan er normaal gesproken voor nodig is. In ronde 13 kwamen de eerste coureurs van de topteams naar binnen. Bij Ferrari kwamen Leclerc en Vettel achter elkaar aan de pitstraat in, Leclerc kwam als derde terug op de baan en Vettel als zevende, want zijn pitstop ging ook wat trager dan normaal, 4 seconden kunnen een hoop verschil maken als het middenveld zo dicht op elkaar zit. Een middenveld waar Hamilton langzaam maar zeker steeds meer afstand van nam. En dat allemaal zonder DRS, want na het bericht dat de openklappende spoiler gebruikt mocht worden, kwam het bericht binnen dat er door een technisch dingetje geen gebruik van gemaakt kon worden. Later kwam het bericht dat het iets te maken zou hebben met de timing sensories ofzo. Ook in de lijst links in beeld waren er wat onduidelijkheden over wie er nou wel en geen pitstop had gemaakt, gelukkig lette Olav Mol wat beter op dan ik, met een schuin oog op de computer kreeg ik niet alles mee. In ronde 18 kwam het bericht dat de DRS wel eindelijk werkte. Helaas voor Hulkenberg, die op de vierde plek reed achter Hamilton, Verstappen en Leclerc. Hij wist Vettel en Bottas niet langer achter zich te houden, en maakte van de gelegenheid gebruik om de pits in te duiken. In ronde 23 hoorden we Verstappen zeggen dat zijn banden begonnen af te lopen. Kubica verloor een stukje van de vloer van zijn Tandpastatube, beetje eigen schuld want hij stuurde in op Giovinazzi. Kubica is dat natuurlijk ook niet gewend dat er nog auto’s achter hem reden die hem zouden willen inhalen, een vijftiende plaats had hij nog niet vaak behaald in dit seizoen. Een seizoen wat zijn grote comeback zou zijn, maar helaas ook meteen de laatste, want net als Hulkenberg zwaait hij na deze race af. In ronde 26 kwam Verstappen binnen voor vers rubber, hij kwam daarmee terug als derde, achter Leclerc en voor Bottas, die trouwens ook nog naar binnen moest. Daarna kwam ook Hamilton binnen, met 29 seconden voorsprong op Leclerc kon hij zijn koppositie vasthouden. In ronde 30 kwam dan ook Bottas binnen, om als zesde en net voor Perez de baan weer op te komen. Hamilton leidde nog steeds, voor Leclerc, Verstappen, Vettel, Albon, Bottas en de rest van het veld. Verstappen was ondertussen flink aan het stoeien met zijn auto, hij liet over de boordradio weten dat zijn auto niet helemaal lekker aanvoelde. Na wat instructies vanaf de pitmuur werd het iets minder erg, maar was het nog verre van perfect, aan de zenuwachtige stem te horen. In ronde 32 kon Verstappen ondanks de problemen toch Leclerc voorbij, die ondertussen achterblijver Russell inhaalde. Leclerc probeerde zijn positie nog terug te pakken, moest het toch opgeven en liet meteen een gaatje vallen. In ronde 39 kwam Leclerc voor een tweede keer binnen, hij wisselde naar de zachte banden om nog een snelste ronde binnen te kunnen harken. Vettel kwam in zijn kielzog de pits in en wisselde naar medium banden. Leclerc kwam terug als derde op de baan, Vettel als zesde en daarmee kon hij nog net zien hoe Bottas de vierde plaats van Albon overnam. In ronde 41 kwam Kvyat dan als laatste binnen voor een pitstop, hij was eerste van de rest en viel daarna terug plek 12, net buiten de punten. Hiermee leidde Norris het veld achter de topteams, voor Hulkenberg, Sainz, Perez en Ricciardo. Niet voor lang trouwens, want Sainz maakte net als veel anderen een tweestopper, en viel daarmee ook weer buiten de top 10. Terwijl Kvyat in navolging van Perez weer terug de top 10 in klom, kwam Stroll weer binnen. Niet voor een pitstop, hij werd de eerste uitvaller in deze race. Met de zwartwit geblokte vlag maakte Albon het nog even spannend door de aanval te openen op Vettel, maar Vettel wist ternauwernood voor te blijven. Hamilton finishte als eerste, 17 seconden later kwam Verstappen over de witte streep. Leclerc pakte de derde plaats, met de Zilveren Pijl van Bottas die aan zijn staart snuffelend als vierde binnen kwam. Daarna waren het Vettel, Albon, Perez, Norris, Kvyat en Sainz die de top 10 vol maakten.

In de nabeschouwing werd er hard geklapt voor Verstappen die als derde in het klassement eindigde. Nog maar 2 plaatsen verwijderd van het felbegeerde kampioenschap. Over Ferrari werd alleen bekend gemaakt dat ze zich een half uur na de race moesten melden bij de wedstrijdleiding. Natuurlijk werd er ook ruimschoots aandacht besteed aan Hulkenberg, de vrolijke snuiter die zo zijn best heeft gedaan om Nederlands te praten en nu helaas met een 0-score bij zijn laatste race moet afzwaaien. Hij was wel verkozen tot coureur van de dag, maar dat zorgt nog niet voor een stoeltje in het volgende seizoen helaas. Ook Kubica moest afscheid nemen, gelukkig waren er nog een paar grappige momentjes bij elkaar verzameld door Van Gameren in de studio, en daarna was het afgelopen, de laatste nabeschouwing voor dit seizoen. Alsof het zo getimed is, begint het hier nu ook te schemeren. Straks maar op tijd te bed, want er word weer strooiweer voorspeld vannacht. Fijne avond allemaal!

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *