Kia e-Soul: People get up…


People get up…
… and drive your funky Soul! Al in 1988 zong James Brown dit nummer, misschien had hij een vooruitziende blik, want pas in 2008 bracht Kia de Soul op de markt. Bij een auto met een ziel word vaak gedacht aan een sportwagen die inspeelt op emoties, Kia bracht echter een kekke gezinsauto die leek geïnspireerd door de Japanse kei car-cultuur. In 2013 kwam de volgende generatie Soul op de markt, vanaf 2014 was ook de Soul EV te koop, naast de versie met een benzinemotor. Hoewel je de auto in Nederland niet vaak tegenkomt, en de electrische EV nog minder, zijn er wereldwijd zoveel Soul EV’s verkocht dat Kia heeft besloten om (in Europa) alleen nog maar de electrische variant te leveren. Het word niet snel verwacht van een Koreaans merk, maar Kia heeft dus al wat ervaring met volledig electrische auto’s. Het nieuwe model, dat tot e-Soul is omgedoopt, heeft al wat meer geschiedenis dan het flitsende uiterlijk doet vermoeden.

Als je naar de auto toe loopt…
Zie je inderdaad hoe flitsend de e-Soul is geworden, met dunne LED-strips als koplampen en achterlichten. De koddige Soul met een stoer bedoelde bullbar op het snoezige neusje, is in een paar generaties veranderd in een auto waarbij je niet direct lieflijk begint te glimlachen. De van Kia bekende tijgerneus-vormige grille is naar beneden gezakt en lijkt nu op een tijgerbek, met fel priemende ogen erboven. Volgens Kia moeten we de e-Soul in het hokje ‘crossover SUV’ plaatsen, maar die omschrijving past niet helemaal. Het is meer een zeer moderne interpretatie van vroegere auto’s met een zogenoemd ‘2 blokken design’, waarbij het voorste kleine blok de motor bevat, en het grote blok daarachter ruimte bied aan de passagiers. Er word wel een SUV-pack aangeboden, maar dat behelst slechts een paar aluminiumkleurige strips langs de voor- en achterbumper en zijskirts. De e-Soul doet heel verfrissend geen moeite om op een dikke 4×4 te lijken terwijl het slechts een 4×2 is, dat vind ik (Martha de Boer, red.) in de huidige markt al een voordeel. De achterkant oogt iets minder stoer dan de voorkant, met LED-achterlichten die het achterraam lijken te omhelzen. Een aantal jaar geleden waren LED-lampen nog een dure optie op exclusievere auto’s, tegenwoordig is zelfs een Kia rondom in de energiezuinige lampen gestoken. Dat helpt niet alleen om meer vrijheid voor de designers te creëren, onderweg is er ook minder stroomverbruik wat de actieradius ten goede komt.

Wanneer je gaat zitten…
Kijk je uit over een zwart, plastic dashboard. Wat er netter uit ziet dan de woorden ‘zwart’ en ‘plastic’ doen vermoeden. Recht voor je neus vind je een digitale klokkenwinkel, in de middenconsole een 10,25 inch groot aanraakscherm, waarop de navigatie, beelden van de achteruitrijcamera, radiozenders of andere muziekdragers en de stand van de accu en actieradius te zien zijn. De knoppen zijn netjes geclusterd, een paar snelkies-knoppen voor het grote scherm zitten er direct onder, daaronder vind je een uitgebreide combinatie van draai- en drukknoppen om de verschillende gebieden in de auto van verschillende temperaturen te kunnen voorzien. Rondom de draaiknop van de automaat, die je direct een luxegevoel geeft, vind je de knoppen voor luxe zoals stoel- en stuurverwarming. Op het stuur zelf zitten knoppen voor het instellen van de cruise control/snelheidsbegrenzer, kun je zonder de handen van het stuur te halen de informatie in het digitale dashboard aanpassen, de cruise control of snelheidsbegrenzer instellen, of de via bluetooth geschakelde telefoon opnemen. Zodat je de telefoon niet uit het draadloos-laden-vakje hoeft te pakken, heel handig. In de deuren vind je bergvakjes, in de middenconsole bekerhouders waar ook kleine flesjes in kunnen, en de armsteun herbergt ook nog een groot opbergvak. De bestuurdersstoel is verstelbaar in hoogte, waardoor je kan kiezen om op de bok te zitten, of sportief laag in de auto plaats te nemen. De achterbank had ook verstelbaar mogen zijn, want die is erg laag, waardoor mensen met lange benen weinig worden ondersteund. Terwijl er wel degelijk is gedacht aan lange mensen, want als je met 1,80 meter achter jezelf gaat zitten, blijft er veel knieruimte over. Met de origami-achtige versiering in de deuren (geïnspireerd door Lexus misschien?) zet Kia de e-Soul als luxepaard neer. Duidelijk niet als werkpaard, want daarvoor is de kofferbak wat te klein. Onder het hoedenplankje zijn 4 kratten bier geen probleem, om de rest van de boodschappen mee te nemen, heb je de achterbank nodig. Er zit wel een dubbele bodem in de kofferbak, maar die lijkt meer bedoelt te zijn voor de het optionele reservewiel (standaard krijg je een spuitbusje mee) en het laadsnoer. Ga je vaak met het gezin op vakantie, kruis dan de dakdragers en dakkoffer aan in de optielijst. Of ga als een echt luxepaard met het vliegtuig.

Wanneer je weg wilt rijden…
Hoef je de sleutels niet uit je broekzak te pakken. De deur gaat open met keyless entry en naast de grote draaibediening van de automaat, vind je de startknop. Met een wasmachine-achtig piepertje laat de e-Soul je weten dat de auto word gestart, op het dashboard zie je dat er nog een korte voertuig check word gedaan voordat je de automaat naar D kunt draaien en met een lichte zoem wegrijd. Sturen gaat licht maar niet wazig, dat er geen direct contact is tussen het stuur en de wielen omdat er een computer tussen zit, merk je pas wanneer de rijbaanwaarschuwing je nadrukkelijk weg stuurt van de witte strepen. Dat systeem ziet niet alle belijningen en op 60 km/h wegen, waarbij je over de stippellijn rijd om elkaar te passeren, kan het zelfs irritant worden. Gelukkig is het uit te schakelen. Je kunt rondrijden als een verantwoorde ouder, met 2 kinderen vast geklikt in de isofix aansluitingen achterin, de snelheidsbegrenzer die op dezelfde snelheid staat als de maximum snelheid die de e-Soul heeft gelezen en aangeeft op het navigatiescherm. Of je klikt de stoel naar de laagste stand en trapt het acceleratiepedaal stevig in, wat op nat wegdek zelfs voor wat wielspin kan zorgen. Van 0 naar 100 doe je er 7,9 seconden over, op tussenacceleraties gaat het allemaal wat vlotter. De draaicirkel is klein, bochten kom je door met de handen op de kwart voor 3 stand en door het accupakket dat laag in de auto ligt, gaat de e-Soul zonder overhellen de bocht door. Op een hobbelige boerenweg word het niet sportief stuiteren, als gezinsauto blijft het comfortabel, zonder dat je al deinend van het asfalt af glijd. Om de weg goed in de gaten te kunnen houden, heeft Kia een head-up display op het dashboard gezet. De snelheid die je rijd, de geldende maximumsnelheid, de ingestelde snelheid van de cruise control of snelheidsbegrenzer en de aanwijzingen van het navigatiesysteem zijn erop te zien, zonder dat je je ogen heel ver van de weg af moet halen. Wil je toch meer zien van de navigatie, dan kun je het beeld op het aanraakscherm in de middenconsole nog wat vergroten. Heb je de adaptieve cruise control ingesteld, en word er voor je geremd, blijf dan niet te lang naar een navigatie- of telefoonscherm kijken, want de e-Soul remt helemaal af tot stilstand, maar heeft daarna wel een voetje op het acceleratiepedaal nodig om weer verder te gaan rijden. Achteruit inparkeren moet geen probleem zijn met de vierkante koets, heb je toch wat extra hulp nodig, dan zie je op het grote scherm wat er achter je gebeurt. Met duidelijke lijnen word aangegeven welke kant je opdraait en hoeveel ruimte je over moet laten om de achterklep te kunnen openen. Wat ik heel prettig vond, maar dat zou ook een vrouwending kunnen zijn, is dat de radio vanzelf iets zachter gaat als je de automaat naar R draait.

Hoe ver kan je dan rijden?
Volgens Kia en de WLTP kun je 452 kilometers lang genieten. Volgens de ev-database varieert het van 260 snelwegkilometers in de winter tot 560 zomerse kilometers in de stad. De accu is 64 kWh groot en volgens de WLTP is het verbruik tussen de 14 en 15 kWh per 100 kilometer. Gebruik je de flippers achter het stuur om meer te kunnen afremmen op de motor, dan kun je bijna zonder te remmen door het verkeer laveren en laad je tijdens het rijden ook extra bij. Laden gaat echter wel wat langzamer dan we van een merk met een aantal jaar ervaring zijn gewend. Thuis aan de wallbox duurt het 10 uur om volledig bij te laden, ga je naar een snellader dan kun je in 3 kwartier weer voor 80% bijladen. In het dagelijks gebruik geen probleem, omdat de accu niet leeg rijd en op het werk of ’s nachts genoeg tijd hebt om te laden. Ga je op vakantie, dan word het wel een kwestie van plannen als je ver van huis gaat. Of kies je voor dat andere electrische voertuig: de trein.

Wat moet dat kosten?
Het is niet nodig om je ziel te verkopen aan de duivel, de e-Soul is er al vanaf 42.995 euro. Voor dat geld krijg je een Dynamic Line met zaken als climate control, LED verlichting (zelfs in de richtingaanwijzers in de zijspiegels), stoelverwarming in de standen ‘poeh, warm’ en ‘heet!’, stuurverwarming op de kwart voor 3 stand, DAB+ radio, rijbaanassistentie en adaptieve cruise control voor de veiligheid, een combinatie van stoffen en lederlook bekleding, maar bijvoorbeeld ook batterijverwarming om de accu’s topfit te houden in de winter. Voor slechts 2000 euro meer heb je de Executive Line, dan kun je de voorstoelen ook ventileren en komt er verwarming in de achterbank, de e-Soul gaat achterlangs kruisend verkeer en auto’s in de dode hoek vermelden, je kijkt tegen een head up display, de bekleding word volledig van leer en de binnenkant van de auto word opgeleukt met sound mood verlichting. Beide uitvoeringen krijgen 2 laadkabels mee (voor het stopcontact thuis en de publieke laadpaal), hebben privacy glass, een 10,25 inch scherm voor navigatie en de achteruitrijcamera, en ze staan beide op 17 inch lichtmetaal. Maar er is nog een aardige optielijst met verschillende kleuren, waarbij ook het dak in een andere kleur gespoten kan worden, 18 inch velgen, dashcam, haspel voor het laadsnoer en zelfs uitstapverlichting waarbij het Kia-logo naast de auto word geprojecteerd. De opties zijn snel terug verdiend, want je hoeft voor electrische auto’s geen wegenbelasting te betalen.

Zou ik deze zelf kopen?
Ondanks dat de kofferbak wat klein lijkt en het volledig opladen wat langer duurt, vind ik dit toch een hele leuke auto. De e-Soul ziet er anders uit dan andere, dat is een groot pluspunt. De Koreanen hebben het model luxe aangekleed, al moet je dat niet vergelijken met het luxe wat we uit Duitsland kennen. Het is inmiddels wel bekend dat Kia op alle modellen 7 jaar garantie geeft, dat je ook 7 jaar gratis updates voor de TomTom Live Services krijgt, is minder bekend. Voor een concurrerende prijs, zoals we van Kia gewend zijn, staat er knappe auto voor de deur die standaard meer bied dan waarvoor je bij andere merken moet bijbetalen. Al met al is dit dus een mooi aanbod in het steeds groter wordende gamma van volledig electrische auto’s.

Ben je een zakelijke rijder en wil je nog dit jaar gebruik maken van de 4% bijtelling, dan ben je bij de Kia-dealer helaas aan het verkeerde adres, want zowel de e-Soul als de volledig electrische Niro worden pas in januari geleverd. Wil je er toch gebruik van maken, of wil je als particulier een auto waar de kop al vanaf is, dan kun je bij autobedrijf Renses terecht. Op renses-online.nl staan verschillende e-Souls te koop die zo goed als nieuw zijn maar iets goedkoper. Ook kun je daar uitleg krijgen over de wallbox. Vind je het uiterlijk te blits, dan kun je ook kiezen voor het model uit 2018, of de Soul EV die daarvoor leverbaar was. Wil je de e-Soul juist nog opvallender maken, dan kun je de auto bij Renses ook laten wrappen en van andere velgen voorzien.


Test, tekst en foto’s door Martha de Boer, die hier door niemand voor betaald is.

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *