Het einde van de truckersrun

MAN TGX 2nd gen

Het was een kort berichtje op de website van de regionale omroep; “Truckrun Spijkenisse past programma aan vanwege stikstofregels”. Al tijdens het lezen van de kop van het bericht gingen mijn (Jaco Terlouw, red.) nekharen overeind staan. De stikstofregels gaan hoe langer hoe meer de dagelijkse gang van zaken in de maatschappij beheersen.

DAF XF Euro 6

Chauffeursverenigingen, serviceclubs en andere groepen georganiseerde vrijwilligers arrangeren sinds jaar en dag truckruns door het hele land. Hun doelgroep is zeer specifiek. Een relatief kleine groep kwetsbare medemensen, waar de vrijwilligers graag een leuke dag voor willen verzorgen. Deze vrijwilligers zetten samen de schouders onder een ééndaags evenement om met, over het algemeen, jonge (geestelijk) gehandicapten een rondrit te maken in een konvooi van stoere trucks.

DAF XF Euro 6

Het bericht van de regionale omroep geeft twee problemen aan met betrekking tot het organiseren van truckruns. Ten eerste geeft de veiligheidsregio aan dat een konvooi tot maximaal 100 trucks beperkt dient te worden, om de bereikbaarheid voor hulpdiensten te waarborgen. Aan de ene kant begrijp ik het besluit van de veiligheidsregio, aan de andere kant vind ik het onbegrijpelijk dat de lengte van een konvooi een probleem is voor de bereikbaarheid van het gebied waar doorheen gereden wordt. De truckrun wordt over het algemeen op een dag in het weekeinde of op een feestdag gereden; een dag waarop al veel minder verkeer op de weg is dan op een doordeweekse dag. Het gebied van Truckrun Spijkenisse ken ik goed. Iedere werkdag is het file-rijden op Voorne-Putten, in zowel de ochtend- als de avondspits. In het onfortuinlijke geval van een ongeval op autosnelweg A15 is het leed helemaal niet te overzien. Voorne-Putten verandert dan in een grote parkeerplaats van stilstaande voertuigen met een stationair draaiende motor.

MAN TGS 2nd gen

Suggesties om het konvooi op te delen in kleinere secties zijn bij voorbaat gedoemd te mislukken. Waar het al een uitdaging is om een konvooi van 100 trucks te begeleiden met vrijwilligers, is het simpel onmogelijk hetzelfde te doen voor twee konvooien van 50 trucks. Er zijn eenvoudig gezegd onvoldoende begeleiders om deze twee konvooien een veilige en georganiseerde doorgang te verlenen.

MAN TGS 2nd gen

Ten tweede zijn er de stikstofregels. Hierbij voeren de gemeenten die aangedaan worden het beleid van de landelijke overheid uit. De absurdheid van dit beleid is al uitgebreid aan de kaak gesteld in de diverse protesten van de afgelopen maanden. Des te zotter wordt het als bedacht wordt dat de truckrun op Voorne-Putten plaatsheeft naast één van de meest vervuilende industriegebieden van Nederland, namelijk de Botlek en de Europoort beiden grenzend aan de Nieuwe Waterweg. Deze verbinding tussen de Rotterdamse haven en de Noordzee geeft dagelijks een doorgang voor vele tientallen schepen met een uitermate vervuilende voortstuwing op stookolie.

Mercedes-Benz Actros MP3

De stikstofnorm is een op landelijk niveau uitgevoerde wet, gebaseerd op een advies vanuit de Europese Unie. Dit advies zegt dat een land moet voorkomen dat de kwaliteit van het leefgebied door de uitstoot van stikstof ‘significant’ wordt aangetast. Dat de kwaliteit van leven voor een grote groep hulpbehoevenden structureel wordt aangetast vind ik onverteerbaar. Ik weet dat heel veel (gehandicapte) meisjes en jongens het hele jaar uitkijken naar het rondje met de toeterende trucks. Trucks die, ook door wetgeving, veelal voorzien zijn van een Euro6 motor, die tijdens de truckrun ook nog eens nauwelijks boven een stationair toerental uitkomt. Misschien kan er zelfs wel gesteld worden dat de uitlaatgassen van de deelnemende trucks schoner zijn dan de lucht waarin zij rondrijden. Het aantal meerijdende oldtimertrucks is verwaarloosbaar.

Mercedes-Benz Actros MP4

Van de truckruns in de regio Rijnmond ken ik de volgende ritten:
Voorne-Putten: 150 deelnemende trucks
Hoeksche Waard: 130 deelnemende trucks
Goeree-Overflakkee: 258 deelnemende trucks
Alblasserwaard: 77 deelnemende trucks
Rotterdam: 65 deelnemende trucks (alleen bebouwde kom)

Scania 143

Met uitzondering van de truckrun in Rotterdam komen alle ritten langs de zogenoemde Natura2000 gebieden, de door de overheid aangewezen kwetsbare natuurgebieden. Binnen de huidige regelgeving rond de stikstofnorm lijkt het haast onmogelijk om in de toekomst nog truckruns te organiseren. Voor de gehandicapte jonge passagiers van de trucks kan en mag dit niet gebeuren. Zelf kunnen ze niet van zich laten horen. Die ene dag feest in en rond de trucks hebben deze kwetsbare mensen echt nodig.

Scania R500

Tekst en foto’s: Jaco Terlouw

De foto’s bij dit artikel werden gemaakt tijdens de Truckerstocht Alblasserwaard 2015.

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *