Op bezoek bij Geurts Trucks


Het is een mistige en koude dinsdagochtend als ik onderweg ben naar Andelst. Met zicht op de A15 is daar Geurts Trucks gevestigd. Op het industrieterrein twee keer de bocht om en dan weet je direct dat je goed zit: een lange rij perfect uitgelijnde jong gebruikte zwaar transport trekkers blinkt je al tegemoet. Als je deze rij volgt kom je uit bij het kantoor van het bedrijf. Ik parkeer mijn Saab op de parkeerplaats en loop snel naar het warme kantoor. Na een hartelijke ontvangst door Jelle van Veen word ik direct meegenomen naar boven, het epicentrum van het bedrijf. Na een korte kennismaking met Jan Geurts neem ik samen met Jelle plaats in het kantoor bij Dick Geurts, die met gepaste trots over het bedrijf vertelt.

Het familiebedrijf is 35 jaar geleden opgericht door Dick Geurts senior. Zijn zonen Dick en Jan zijn mede-eigenaar. Het bedrijf verkoopt echt hele specifieke producten, aan een diverse groep klanten. Denk daarbij aan oliebedrijven, bedrijven in de mijnbouw, energie-maatschappijen en overheden. Als een klant een keer binnen is bij het bedrijf, komen ze vaak regelmatig terug. Niet alleen vanwege de unieke producten die Geurts altijd op voorraad heeft, maar ook door de hoge kwaliteit daarvan. Er worden zo’n zeshonderd voertuigen per jaar verkocht. Deze gaan de hele wereld over, maar een deel blijft ook in Nederland. Zo is onlangs de eerste vijf-assige Volvo met 200-tons Palfinger kraan in Nederland verkocht door Geurts. Over deze eerste 200-tons Palfinger in Nederland later in een eigen blogpost meer.

Het specialisme van Geurts zijn de ondersteunende voertuigen voor de bouwsector. Dat uit zich in een groot aantal zwaar transport trekkers, trucks met zware kranen en diepladers. Maar ook voor telescoopkranen, reinigingsvoertuigen en zware kippers kun je in Andelst terecht. Niet alleen kwalitatief goede gebruikte voertuigen, Geurts laat ook zelf nieuwe voertuigen bouwen. Op deze manier is de levertijd voor een klant die zo’n voertuig nodig heeft minimaal. Geurts is daardoor bijvoorbeeld de grootste afnemer van Titan zwaar transport trekkers, op basis van Mercedes-Benz componenten. Maar er wordt ook regelmatig een New Generation Scania torpedo besteld. Van de 17 tot nu gebouwde exemplaren zijn er vier direct naar Geurts gegaan.

Na deze aangename kennismaking lopen we een rondje over het terrein. Tussen de trucks door, naar de werkplaats. Over iedere truck valt wel een eigen verhaal te vertellen, de ene is nog zeldzamer dan de ander en ik heb zelden meer unieke trucks bij elkaar gezien. Tijdens dit rondje geef ik mijn ogen goed de kost: ik mag later een paar exemplaren uitzoeken die mooi voor me neergezet worden, voor het pand. Een lastige keus met zo veel moois en veel machines die precies mijn smaak zijn. De zes gelukkige voertuigen die ik samen met Geurts uitgezocht heb zijn de eerste zes foto’s van dit artikel.

Wat mij tijdens mijn bezoek aan Geurts op viel is hoe ontzettend net het bedrijf is. Voor een journalist langs komt halen veel bedrijven even snel de bezem er doorheen, maar bij Geurts merk je echt dat het altijd superschoon is. Er is nog geen kruimel op het terrein te vinden. De trucks staan precies goed naast elkaar. Dat gebeurt allemaal op het oog, maar het lijkt wel of het met een lasergestuurde waterpas is gedaan. Ook in het kantoor en in de werkplaats is nog geen stofje te bekennen en het is lastig het verschil te zien tussen de gebruikte en nieuwe voertuigen, zo goed is de staat van alles.

Geurts Trucks, en dan met name Jelle, Dick en de mannen die de trucks klaar maakten voor de fotoshoots, nogmaals heel erg bedankt voor jullie gastvrijheid en alle moeite die er voor me is gedaan!



Geurts is ook groot in telescoopkranen. Dat kun je ook heel letterlijk nemen: onlangs zijn er twee stuks van de grootste telescoopkraan ter wereld, de 1200-tons Liebherr LTM11200-9.1 door Geurts verkocht naar Azië.

Bijna sprookjesachtig effect door de mist.


Bij zwaar transport trekkers is de achterkant vaak minstens zo mooi als de voorkant, dat geldt zeker voor de Titans.


Mooi uitzicht over het terrein.

Deze bijzondere Arocs met 165 tonmeter Palfinger kraan had al eens een eigen blogpost.


Altijd mooi om inzetfoto’s te zien.

Er zijn diverse fabrieksnieuwe Actros MP3’s met hoogwerkeropbouw beschikbaar. Deze variëren tussen 53 en 88 meter reikwijdte.

Naast verkoop wordt er ook verhuurd. Bijvoorbeeld deze Liebherr LTR 1100.

De derde generatie Dick Geurts heeft ook al zijn eigen Scania, op elektriciteit zelfs.

Ik blijf toch een zwak houden voor Unimog. Zeker als ze een opbouw hebben die ze nóg veelzijdiger maakt dan een regulier exemplaar.

Mooi rijtje vijfassige kippers.

Twee identieke in nieuwstaat verkerende 3-bed-5 Goldhofer diepladers.

Ook voor aslijnen kun je in Andelst terecht.




Uitzicht vanaf de A15 bij Andelst.


Binnenkort meer over deze truck, die in Nederland blijft.







De werkplaats.

Er zijn diverse Sivi trucks aanwezig.





Als ik het goed heb is dit één van de drie Zetrossen die momenteel in Nederland is.

De vier- en vijfasser met zware Fassi kraan mooi naast elkaar.


Erkin ER245000L7 op MAN TGS 41.400 8×4 chassis.




De Turkse Erkin kranen zien we ook steeds vaker in Nederland.

De laadbak is afneembaar zodat deze Volvo ook als trekker ingezet kan worden.

De eerste truck die ik uit de rij wilde hebben was niet lastig om te bedenken. Naar deze MAN was ik al eens tevergeefs in Denemarken op zoek geweest toen hij nog bij de vorige eigenaar in dienst was. Een vreemde eend in de bijt bij Geurts, door zijn hogere leeftijd, maar deze 10×8 is zo uniek dat hij er wel heel goed tussen past. De truck uit 1998 is uitgerust met een V10 motor die 500 pk levert. Elk van die paarden kan een ton trekken, waarmee dit een uitzonderlijk sterke machine is.

Wij hadden Ginaf en Terberg, Italië heeft Astra.


Mining-truck met Terberg bloed en KH-kipper.

Deze 6×6 Sivi met ZF WSK koppeling uit 2011 kan 275 ton duwen of trekken.

De tweede Sivi is iets ouder, maar net zo sterk. Sivi is in Nederland relatief onbekend, maar heeft internationaal een goede naam als bouwer van speciaal transport voertuigen op Iveco basis.

De SK ’94 blijft ook een van mijn persoonlijke favorieten. Deze 3553 8×4 kan 250 ton trekken. Opvallend is dat hij in 2001 gebouwd is, toen was de Actros al ruim vier jaar in productie.

De Zetros is nieuw met nog geen 100 kilometer op de teller. Deze is niet alleen te koop maar ook te huur, ook al is hij met zijn Euro 3 motor minder geschikt voor werk in de EU.

HIAB XS 122-2 op Unimog 405/12 basis.

Ook de tweede Unimog heeft een baas kraan gemonteerd gekregen, in dit geval een MKG HMK 175 A4L montagekraan.

Paul heeft een 9-tons gestuurde as bijgeplaatst zodat de Actros een 56 meter Sermac betonpomp kan dragen.

Voor de 65 meter Sermac pomp is zelfs een 12×4 chassis nodig, in dit geval een Arocs.

Nog iets wat je in Nederland eigenlijk nooit ziet maar waar ze er bij Geurts doodleuk twee van hebben staan, ‘kersenplukkers’. In dit geval de XCMG ZQ 20.

Mooie Kroll zuigmachine op DAF CF85 8×2 chassis.

Nog een dikke zesasser, dit keer een Paul Actros 6560 met 62 meter Putzmeister betonpomp.

Voor wie liever een MAN dan een Unimog heeft, deze TGM 18.340 4X4 BB met HMF kraan.

30 kuub laadvolume en 80 ton GVW, indrukwekkende cijfers!

De Fassi F 2150RA.2.28 XHE op FH540 10×4 nog even een keer uitgeklapt. Maar liefst 215 tonmeter.

Het ‘kleine’ broertje, een FH540 8×2 met Fassi F 16502.28 XHE kraan, maar met 165 tonmeter nog steeds een flinke hengel.

De aanwezige oldtimers zijn misschien nog wel in beter staat als toen ze uit de fabriek gaan. Ideaal speelgoed voor wie graag kippertreffens bezoekt. Deze Mercedes-Benz LK 2624 stamt uit 1973.

DAF V1600 uit 1976 met kraantje en driezijdenkipper.

Zo’n sticker maakt het toch helemaal af?


Nog een V1600, dit keer uit 1964 en met Hiab 550-2 kraan.




Alsof je zo de jaren ’60 in stapt. Deze Krupp F380 6×4 stamt uit 1967 en is met een Meiller driezijdenkipper opgebouwd. De 12,7 liter V8 motor levert 360 pk.

Tekst: Alex Miedema.
Foto’s: Alex Miedema en Geurts Trucks.
Deze blogpost is mede mogelijk gemaakt door Geurts Trucks.

4 Comments

  1. Lucas Ensing 26 januari 2020 Reply
  2. Bennie Tijhuis 26 januari 2020 Reply
  3. Wim 26 januari 2020 Reply
  4. Henk van Splunder 17 februari 2020 Reply

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *