Net als het Nederlandse Ministerie van Defensie eerder met Scania deed, kiest ook het Belgische leger voor een deels in eigen land gebouwde truck: in hun geval de alwiel aangedreven versie van de DAF CF. Hier onder het volledige persbericht van DAF.
DAF heeft een grote order ontvangen van de Belgische krijgsmacht. De opdracht omvat de levering en het onderhoud van 879 all wheel drive CF Military trucks. De levering van de eerste voertuigen staat gepland voor 2022; de laatste voertuigen worden in 2025 gebouwd.
De order van 879 CF legervoertuigen bestaat uit 636 2-assige trucks met een 4×4 aandrijflijn, die zullen worden ingezet voor algemene transporttaken. Daarnaast levert DAF 243 trucks met een 4-assige 8×8 aandrijflijn voor een veelheid aan toepassingen (kipper, containertransport en inzet waarvoor een kraan nodig is).
Ongeëvenaarde offroad-capaciteiten
Voor de CF Military modellen werkt DAF nauw samen met het gerenommeerde TATRA Trucks in Tsjechië. Dat resulteert in een uniek chassis-concept met een centrale buis, waarin de onafhankelijke wielophanging en de eersteklas aandrijflijn geïntegreerd zijn. Dit geeft de CF Military ongeëvenaarde off-road-capaciteiten en uitzonderlijk rijcomfort, zelfs in de meest uitdagende terreinen. De trucks worden aangedreven door een 10,8 liter PACCAR MX-11 (4×4) of een 12,9 liter PACCAR MX-13 (8×8) motor met vermogens van 300 kW/410 pk tot 340 kW/460 pk.
DAF heeft HIAB geselecteerd als leverancier voor alle haakarmsystemen en laadkranen. VS-Mont levert de kipperopbouw en Porgest tekent voor de laadbakken. In totaal zullen 352 CF Military voertuigen worden uitgerust met een geavanceerde ballistische cabine, geleverd door TATRA Defense Systems.
Cabines ‘Made in Belgium’
De productie van de cabines van de CF Military trucks vindt plaats in de DAF-fabriek in het Belgische Westerlo. De motoren worden gebouwd in de motorenfabriek van DAF in Eindhoven. De chassis worden geproduceerd bij TATRA in Tsjechië.
Onderhoud door DAF-dealers
Het volledige onderhoud van de CF Military trucks van de Belgische krijgsmacht kan worden uitgevoerd door het professionele DAF-dealernetwerk met 27 locaties in België en door de meer dan 1.100 wereldwijd. Voor een toonaangevende beschikbaarheid van onderdelen kan de DAF-dealerorganisatie overal ter wereld rekenen op de steun van PACCAR Parts.
“We zijn erg trots dat we deze prestigieuze order van de Belgische strijdkrachten hebben ontvangen”, aldus Harry Wolters, president-directeur van DAF Trucks. “Omdat onze ultramoderne cabine- en assenfabriek in Westerlo is gevestigd, beschouwen we België als onze thuismarkt. Dat maakt deze order extra waardevol voor ons. Met de CF Military voertuigen bieden we het Belgische leger een serie unieke trucks waarmee ze onder alle omstandigheden hun verantwoordelijke taak perfect kunnen uitvoeren.”
Waarom hebben ze op deze afbeelding starre (Sisu) assen? Dat is toch vreemd, aangezien ze nu een Tatra-onderstel gaan leveren. Daar bestaan gewoon afbeeldingen van en er was al een ‘DAF prototype’ voor het Nederlandse leger met een DAF gril. Hadden ze oorspronkelijk een variant met starre assen aangeboden (in samenwerking met Tatra) zoals afgebeeld, maar hebben ze dit uiteindelijk gewijzigd? Iemand die het weet?
Ik denk vooral een photoshopper op een PR afdeling die werkelijk geen idee had wat een Tatra is.