In 1990 werd de Renault AE geïntroduceerd. Destijds een revolutie op truckgebied, het was bijvoorbeeld de eerste truck met een vlakke vloer. Magnum was de bijnaam van deze truck, vanaf de tweede generatie werd dit de naam van het type. Als we bij Kleyn Trucks een Renault binnen krijgen is het meestal een T-serie. Heel soms komt er nog een Magnum binnen en eens in de paar jaar een AE. Zo ook nu. Het was al weer meer dan 25 jaar geleden dat ik in een AE had gezeten, dus het werd wel weer eens tijd! Meer foto’s en info over deze truck vind je op de Kleyn site. Voor zover ik weet is deze 520 pk versie uitgerust met een Mack motor!
Naar aanleiding van het artikel van 20 juni over de Renault Magnum AE moeten wij enkele opmerkingen maken.
De Ford Transcontinental was de eerste truck met een vlakke vloer vandaar de hoogte van de geplaatste onafhankelijke goed geveerde (zonder luchtvering) en geruisloze cabine boven de motor en voorzien van een Amerikaans mighty Cummins machine. Dit was toch al in 1975.
Na het stoppen van de productie Ford H. series in 1984, kwam Renault pas in 1990 louter met de voortzetting van hetzelfde concept.
Dat Renault nu als revolutionaire truck wordt gekenmerkt in het artikel……. is niet helemaal………
Ook dat is niet helemaal waar want voor die tijd was er al de busing is later man geworden maar die had al ver voor die tijd de unterfloor motor en ook daar kon je door de cabine lopen nou ja lopen je had voor de bank geen motor tunnel en volgens mij was dat de eerste in Europa met gr kees
In het artikel wordt verwezen naar de revolutie op truckgebied.
Dit wordt bereikt door meerder aspecten zoals o.a., een onafhankelijke van het chassis geplaatste cabine boven de motor waardoor geruisloosheid en ruimte ontstaat, het uitzicht rondom, een vooruitstrevend interieur, en de mogelijkheid om cabinevering uit te voeren vergelijkbaar met personenauto-comfort.
Bij Ford is uitzonderlijk dat het hoge koppel laag in toeren het best bereikt wordt, vandaar de uitzonderlijke trekkracht.
Ook service onderhoud die normaliter rond 6000/7000 km wordt uitgevoerd, gaat bij Ford naar 30.000 km.
Het totale concept is waar wij naar willen verwijzen, naar aanleiding van het artikel.
Ik heb bij jan dohmen de ae gereden met voorloopas en een cummings mack moter beste truck die ik ooit gereden heb
Cummings is een porno actrice, waarschijnlijk bedoel je Cummins. Die motor lag niet in de AE, wel een Mack inderdaad.