De DAF A2200DKD548 met het kenteken 01-99-HB werd door de Rijksdienst voor het Wegverkeer (tegenwoordig Dienst Wegverkeer) op 27 maart 1969 ingeschreven in het Nederlandse kentekenregister. De truck verliet als bakwagenchassis de fabriek in Eindhoven. Over de eerste jaren waarin kilometers onder de wielen van de bakwagen doorrolden is weinig te vinden.
Dankzij het uitgebreide archief van Marcel van der Sluis is bekend dat de A2200 gedurende de seizoenen 1975 en 1976 in gebruik was bij de firma Boesveld in de kermiswereld met de attractie ‘Bayern Curve’. Deze attractie werd voor aanvang van seizoen 1977 vervangen door de ‘Enterprise’. In 1978 werd de DAF, inclusief de attractie, verkocht aan kermisexploitant Frits Ropers.
Veel kermisexploitanten kochten hun trucks via de (buitenlandse) handel. Gezien het kenteken van de DAF (uit 1975) zal exploitant Boesveld de bakwagen eind 1974 of begin 1975 in het buitenland hebben gekocht. In Nederland werd vervolgens het kenteken aangevraagd.
Boesveld had twee DAF DO bakwagens rijden om zijn kermisattracties te vervoeren. Omdat de DAF’s van Boesveld een afwijkend kenteken hadden (67-24-GB en 01-99-HB; niet opeenvolgend), is er een sterk vermoeden dat de kermisexploitant de twee vrachtauto’s via de handel in het buitenland heeft gekocht. Vervolgens zijn de laadbakken op maat gemaakt om te attracties te kunnen vervoeren. Bij gereedkomen van de beide DAF’s werd een kenteken aangevraagd.
De DAF AS2400DP505 (67-24-GB) in gebruik bij de firma Boesveld. Bernard Dijkhuizen maakte de foto.
Bernard Dijkhuizen fotografeerde de DAF midden jaren ’80. De DAF was destijds in gebruik als gondelwagen bij Ropers. De bruine kleur werd met de verfroller aangebracht voor aanvang van kermisseizoen 1981 in de winterstalling van 1980/1981. Hiervoor had de zeilenwagen een lila kleurstelling.
De DAF A2200DKD548 (01-99-HB) in gebruik bij de firma Boesveld. Bernard Dijkhuizen maakte de foto.
De spiegelbak zou origineel op het bakwagenchassis geplaatst kunnen zijn vanaf de eerste ingebruikname. Een dergelijke open opbouw over de cabine werd voornamelijk toegepast in het fourage transport. Het is echter niet waarschijnlijk dat het zware DAF DO chassis gebruikt werd in deze vorm van vervoer.
Eind 1988 verdween de bakwagen uit de kermiswereld. De nieuwe eigenaar werd Van Die uit Ridderkerk. Vader en zoon Van Die verwijderden de spiegelbak en zetten vervolgens de zaag in het chassis, waarbij de wielbasis ingekort werd tot 340 cm. De wijziging aan het chassis werd, zoals het hoort, netjes aangemeld bij de RDW. Het DAF type mocht niet gewijzigd worden, hoewel de configuratie veranderde van A2200DKD548 naar T2200DKD340.
Bij de rijklare massa van 5.580 kg bedraagt het samengestelde GVW 23.0000 kg. Als motorwagen heeft de DAF een GVW van 15.400 kg. De zescilinder DAF DKD1160 dieselmotor levert een vermogen van 165 pk.
De truck kwam omstreeks 1990 voor mijn (Jaco Terlouw, red) lens aan de Kerkweg in Ridderkerk bij de oude garage van Maarten van Die.
De DAF A2200DKD548 (01-99-HB) in gebruik bij de firma Van Die. Jaco Terlouw maakte de foto.
Van Die verkocht de trekker in 1999, op een paar dagen na dertig jaar na de eerste toelating door de RDW, aan Simon van der Mark uit Oud-Beijerland. Van der Mark voorzag de DAF van de eigen bedrijfsjas. Daarbij werden accessoires als staande uitlaten, buswieldoppen en de F3600 onderspoiler verwijderd. Alex Miedema maakte de foto in de huidige uitvoering.
De DAF A2200DKD548 (01-99-HB) in gebruik bij de firma Van der Mark. Alex Miedema maakte de foto.
Aanvullingen en correcties op de geschiedenis van de 01-99-HB zijn altijd welkom, met name over de periode vóór 1975. Foto’s in de lila-kleurstelling zijn ook van harte welkom op truckfan.nl.
Liefhebber van de ‘levens van’-blogs? Dit is deel 471 in de reeks. Alle vorige en volgende blogs uit deze categorie vind je hier.
Tekst: Jaco Terlouw
Foto’s: Bernard Dijkhuizen, Alex Miedema en Jaco Terlouw
Informatie: Maarten van Die en Marcel van der Sluis
No Responses