Leyland kocht de T45 cabine in bij Motor Panels, die we in Nederland vooral kennen van de cabines voor FTF. Jammer dat ze nooit op dit bijzondere merk toegepast zijn, persoonlijk vind ik dit een érg mooie cabine. Vooral in de brede variant, maar de smalle, die we onder andere van de DAF 45 kennen, mag er ook zijn. Leyland werd overgenomen door DAF, en langs die weg kwam de cabine ook bij GINAF terecht. Leyland dochter Scammell gebruikte de cabine ook. En als ik het goed herinner was er ook het merk ‘Mountaineer’ voor de Canadese markt wat deze cabine gebruikte, ik meen dat dat gerebadgede Scammells waren.
Leyland Roadtrain, foto Andries van der Meulen.
Leyland-DAF S26 DROPS, foto Jaco Terlouw.
Leyland-DAF 50, foto Ronald de Jaeger.
Leyland-DAF 55, foto Harrie Kuiper.
Leyland-DAF 55, foto René Henkes.
Leyland-DAF 60, foto Ronald de Jaeger.
Leyland-DAF 80, foto Chris Eekel.
Scammell S26, foto Jos Gijsbers.
Scammell S26, foto Harrie Kuiper.
Scammell S26, foto Harrie Kuiper.
Update: Jan Clevering vond de Mountaineer op facebook:
Meer aanvullingen zijn welkom!
Gebruikte Sisu deze cabine ook voor de SM serie?
Nee, dat is een cabine van eigen ontwerp, maar Sisu had wel altijd Leyland invloeden.
Deze Leyland T45 opbouw was een verademing t.o.v. van de Marathon cabine, waarbij gezegd moet worden dat de cabines van de van oudsher Leyland, Albion, Scammel, AEC producten altijd duidelijk anders waren dan de van oorsprong BMC Bathgate cabines, die gebruikt werden in de series Terrier, Boxer, Chieftain, Mastiff enz. Ik werkte, als Operations Manager voor Leyland Vehicles (LMC) Benelux vanaf 1973 tot 1981 in Mechelen & Gouda (samen met British Leyland Ned.) toen de Leyland activiteiten werden gestopt vanuit de Benelux heb ik nog even wat activiteiten mogen doen voor Leyland Bus UK, maar daarna gestopt met mijn automotive werkzaamheden, want ik kon mij niet makkelijk verplaatsen naar een ander merk (bijv. DAF) omdat ik een op-en-top Leyland man was geworden. Mooie periode, maar jammerlijk beëindigd door het bedrijfsbeleid van deze complex samengestelde truck & Bus reus.
Bedankt voor je uitgebreide reactie, mooi om te horen van iemand die zo dicht bij het vuur zat!
Het Ierse merk Dennison (maakt nu alleen nog maar opleggers) gebruikte vroeger SISU-cabines voor hun trucks.
SISU daarentegen gebruikte vroeger wel Leyland motoren voordat ze overstappen op Cummins.
als ik het me goed herinner reden de Ginaf R2120-S en ondermeer rond in Sassenheim/Voorhout voor de afval ronde
Goedemorgen Ramon,
Kun jij mij vertellen of de T45 cabine serie er in 2 breedtes was of in 3 breedtes?
De roadrunner (die volgens mij bij DAF de serie 600-800-1000 werd en weer later de 45/55) is de smalste versie.
De roadtrain (die in aangepaste versie de DAF 80 werd) is de breedste versie.
Maar was de Cruiser (na de fusie met DAF de serie 60-70 denk ik?) dan dezelfde cabine als de Roadrunner? of was dit een middelste versie?
Met vriendelijke groet,
Arnold