Even in sneltreinvaart een geschiedenisles: In 1969 wordt Melkweg in Bolsward opgericht door Wiersma Bolsward, Doorenbos Bolsward, Veenstra Heeg en Kuipers Oosterzee. In 1971 neemt Melkweg collega melktransporteur Jansen uit Zwolle over, zodat Melkweg Zwolle ontstaat. In 1989 wordt samen met Müller de Melkweg Müller Combinatie opgericht. In 2003 gaan de food divisies van Melkweg Zwolle en Müller Transport Holten samen onder een nieuwe naam: Müller Melkweg Transport en wordt er naar Enter verhuist. In 2006 neemt Fritom (de overlap tussen de bedrijven achter Fritom en Melkweg is geen toeval uiteraard) de aandelen van Müller over en wordt de naam naar Bidon gewijzigd. Later gaan de Fritom dochters hun moederbedrijf beter uitdragen en wordt de naam Bidon|Fritom. Per 1 januari 2024 wordt dit bedrijf (en dus geen enkele andere Fritom dochter! Voor er boze Veenstras, Wiersmas, Doorenbossen of seenden aan mijn voordeur staan te rammelen) overgenomen door Schenk, die het bij haar Belgische dochteronderneming voor vloeibaar voedsel, Thys, onder gaat brengen. Hier onder de tekst van Schenk vanaf haar facebook pagina:
“Schenk Tanktransport en Bidon|Fritom kondigen een voorgenomen transactie aan betreffende de overname van de wegtransportactiviteiten van Bidon|Fritom door Schenk.
Doelstelling is om de overdracht per 1 januari 2024 te realiseren en de activiteiten operationeel te integreren binnen Schenk.
Het voornemen is om de over te nemen activiteiten van Bidon|Fritom operationeel samen te voegen met de activiteiten van dochteronderneming Tanktransport Thys (Antwerpen, België), gespecialiseerd in het vervoer van vloeibare Food & Feed producten.
Daarmee ontstaat een business unit met een omzet boven de € 30 mio. met meer dan 130 medewerkers. Vanuit de Bidon|Fritom vestigingen in Bolsward en Enter (Nederland) Food & Feed zullen de wegtransportactiviteiten van o.a. chocolade in hoofdzakelijk de Benelux, het Ruhrgebied en de UK worden toegevoegd aan het al bestaande programma.
Deze integratie en daaropvolgende uitbreiding en verdichting van het transportnetwerk, zal Schenk toestaan zijn Food-Feed transportactiviteit verder te versterken en haar opdrachtgevers nog meer flexibiliteit en kwaliteit aan te bieden. Middels verdere optimalisatie, verduurzaming van het wagenpark en schaalvergroting zal Schenk blijvend in staat zijn de markt continuïteit en stabiliteit te bieden.”
Zo uit mijn hoofd is Doorenbos ook ergens in Bidon opgegaan, maar daar ben ik niet helemaal zeker van.
No Responses