Voordat de bedrijfswagenafdeling van Renault fuseerde met Berliet en de naam van het moederbedrijf (weer) ging dragen, was haar naam Saviem. Dit staat voor Société anonyme de véhicules industriels et d’équipement mécaniques, oftewel Naamloze vennootschap van industriële voertuigen en mechanische uitrusting. Maar goed dat het een Frans bedrijf is, Nvivmu had voor geen meter gebekt!

De kipper is vanzelfsprekend Nederlands en eigendom van Willem Greving. Wel bijzonder: het is een 6 x 4, ik vermoed wel haast de enige van dit model ooit verkocht in Nederland.
Toen het Renault werd verdwenen vele Saviem types geruisloos van de markt, waaronder de SM-serie. De laatste telg van deze serie was de PS30, die in 1977 op de markt kwam. Twee jaar later is het dus al weer einde verhaal, maar niet voor het interieur: dat wordt bijna één op één in een Berliet cabine gestopt, waarmee de Renault R-serie ontstaat.

De combinatie is Frans en gefotografeerd bij de Mont Blanc tussen Aosta en Courmayeur aan de Italiaanse zijde.
Maar hoe zit het dan met die MAN cabine? Saviem had een deal met de toen nog relatief kleine Beierse truckfabrikant: MAN leverde haar betrouwbare motoren aan Saviem en Saviem leverde cabines aan MAN. Saviem was sowieso goed in cabines ontwerpen, de club-van-vier-cabine stamt ook grotendeels uit haar koker.

De koelwagen is ook frans en gefotografeerd op het plateau vlak voor de ingang van de Mont Blanc tunnel.
Zelf heb ik helaas nooit een PS30 voor de lens gehad, maar ik had wél de miniatuur van Majorette in mijn kist met autootjes.
Foto’s inclusief bijschriften: Reinder Meijer.
Meer lezen en interieurfoto’s zien? Dat kan bij Losange Magazine.
Van de letters SAVIEM op de grille kun je mooi een eigen logo maken met de tekst MA VIE ( je houdt alleen de S over)
Die kun je er achteraan zetten, niet aan je moeder vertellen.
vaak naar staan kijken een saviem
stond in noordhorn naast het woonhuis van de chauffeur de man werkte bij steenbergen transport lettelbert.
ik dacht dat het een 280? was maar dat weet ik niet geheel zeker
destijds al in een mooie groene kleur!
Er was na (of naast) de PS30 ook nog een PX40, maar die was identiek aan een Berliet 350 (GR of TR), met V8 motor. Ik heb er nooit een gezien in het echt, maar ik heb wel de folder ervan.