Reinder Meijer bij Historischer Containerumschlag Hamburg 2024

Historischer Containerumschlag is een oldtimer truck-gebeuren waar kwaliteit hoog in het vaandel staat. Als gevolg van zoveel tijdgetrouwe zaken om je heen waan je je écht in het verleden. De organisatie daar over: “Wir suchen ständig Gleichgesinnte, die an zeitgenössichen Veranstaltungen zum Thema Gütertransport Spaß haben und mitmachen wollen. Das heißt Auftritte in entsprechender Kleidung als Motoradfahrer, mit PKW, Lieferwagen, LKW, Schiff oder Eisenbahn. Ladegut wie Kisten, Fässer (Holz und Eisen), Korbflaschem, Blechflaschen und Säcke sind vorhanden ebenso wie Dezimalwaagen.

Stiftung Historische Museen Hamburg over het evenement van 15 juni 2024: “Das Deutsche Hafenmuseum (im Aufbau) lädt zu einem Aktionstag rund um den historischen Güterumschlag ein. Vorführungen an und mit historischen LKW, dem Ladegeschirr der Viermastbark PEKING, einem Van Carrier vom Containerterminal Burchardkai, mehreren Feuerwehrfahrzeugen, der historischen Hafenbahn und dem Stückgutfrachter BLEICHEN der Stiftung Hamburg Maritim ermöglichen an diesem Tag einen lebendigen Einblick in die Welt des Hafens im Übergang vom Stückgut- zum Containerumschlag. Kinder können im Schaudepot funktionstüchtige ferngesteuerte Modellbaugabelstapler bewundern.Und last but not least: Der schwimmende Dampfbagger SAUGER IV aus dem Jahre 1909 wird seine 720 PS starke Dreifach-Expansions-Dampfmaschine vorführen. Eine effiziente Technologie, die durch ihren hohen Wirkungsgrad dazu beigetragen hat, dass die Dampfschifffahrt sich gegen die Segelschifffahrt durchsetzen konnte.

Reinder Meijer was er bij met zijn zoon en kon bijgaande foto’s maken. Reinder: “Het evenement vindt jaarlijks tweemaal plaats bij het havenmuseum. Het is een zeer complete museum in één van de weinige nog overgebleven havenloodsen in Hamburg. Er is een permanente expositie in de loods. Daarnaast beschikt men over een eigen kade aan de Elbe met een aantal (vracht)schepen. Op de kade staan een aantal oude havenkranen welk ook tijdens het evenment in actie komen. Naast de scheepvaart beschikt men ook over een klein stuk spoor met een diesel rangeerlok en een aantal wagons. Bij vorige edities van het evenement werd ook de overslag vanuit het schip op het spoor gedemonstreerd, dit keer was dit helaas niet het geval.

De beide evenmenten hebben een verschillend tijdperk als vertrekpunt. Deze keer was het de jaren zeventig en de nog komende editie in september beslaat de jaren tachtig. De organisatie screent de deelnemers, de trucks moeten “passen“ in het beoogde tijdperk.

Samen met zoon Arnoud was ik reeds vroeg aanwezig en zag de eerste deelnemers arriveren waaronder een fraaie Scania 141 van Anhalt. Na wat foto’s te hebben gemaakt maakte ik kennis met de chauffeur. Het bleek één van de eigenaren van Spedition Anhalt, de heer Thies Anhalt. Van het één kwam het ander en werden Arnoud en ik uitgenodigd om mee te gaan naar één van hun vestigingen vlak bij de bekende Kohlenbranderbrücke. Bij het vertrek in de Scania 141 kwamen we in een heuse wolkbreuk terecht met vrijwel geen zicht …. De Scania gaf geen krimp en we bereikten met ca. 60 km per uur het hoogste punt van de brug. Eenmaal op het terrein van Anhalt werd ik in de gelegenheid gesteld foto’s te maken.En wat voor foto’s, ook de andere oldtimers kwamen naar het depot en met een stacker werden diverse containers gewisseld. Na nog koffie te hebben gedronken ging het weer terug naar het museum en ditmaal met mooi weer. Voor ons reden twee Mercedesz 1632 trekkers (Kubische), de 141 bleek toch wel een stuk potenter te zijn dan de Duitse 10 cilinders. Kortom een enerverende dag voor ons beide!

Denk je na het zien van deze foto’s DAT WIL IK OOK!!!? Snap ik! Op 7 september is het weer. Meer informatie hier.

One Response

  1. Lucas Ensing 16 juni 2024 Reply

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *