Mercedes-Benz CLK-GTR: de supercar die tiener-Alex geweldig vond


Veel tienerjochies hebben posters van Ferrari’s, Lamborgini’s en dat soort dingen aan hun muur hangen. Tiener-Alex niet, daar hingen de muren vol met trucks. Maar er was één supercar die ik wél heel gaaf vond (en vind!): de Mercedes-Benz CLK-GTR. Ik had er een 1:18 miniatuur van, en het mis misschien wel de reden dat ik zelf ook een tijdje een Mercedes-Benz CLK (zonder GTR uiteraard) heb gehad. En ik moet eerlijk zeggen: ik ben wel eens omgefietst omdat deze auto zo nu en dan in Leeuwarden gesignaleerd werd, om he te spotten. Helaas nooit gelukt. Toen ik een uitnodiging kreeg om naar de opening van de expositie ‘Supercars uit de jaren 90’ in het Louwman Museum te komen, én dat in die uitnodiging werd vermeld dat de CLK-GTR er ook zou zijn, zei ik uiteraard direct ja!

Van het bord bij de auto in het museum: “De Mercedes-Benz CLK GTR werd in recordtijd van vier maanden ontwikkeld voor het GT1-kampioenschap van 1997. Toen moesten er nog minimaal 25 straatversies van de racewagen waarmee de Duitse coureur Bernd Schneider in het debuutjaar kampioen werd, verschijnen. De carbon fibre coupé werd in samenwerking met een Engels bedrijf gebouwd, terwijl AMG de motor ontwikkelde en ook de straatversie produceerde. Voor de aandrijving zorgt een tot 6,9 liter vergrote V12-motor met 600 pk. Mercedes bouwde 28 exemplaren met kentekenplaathouder, waarvan zes als Roadster zonder dak. CLK in de naam verwijst naar de vierzits coupé en Cabriolet op basis van het productiemodel C-Klasse, maar behalve de lichtunits en grille hebben de twee niets met elkaar gemeen.

MOTOR: 6.9 V12, 600 PK, 323 KM/H


Ik weet het, mijn foto’s zijn niet al te best… Daarom ook nog de officiële persfoto’s van het Louwman museum hier onder.

No Responses

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *