Bijzondere Porsche Heynsdyk te koop bij Classic Cars Heerde

Gisteren postte Jelle Blom van Classic Cars Heerde een aantal foto’s van een heel bijzondere auto: een Heynsdyk! Heynsdyk was een Nederlands automerk, dat in 2010 door Ronald Heijnsdijk is opgericht. Heynsdyk maakte een sportwagen op basis van de Porsche 944, genaamd Heynsdyk 2500SF. Een zeldzame verschijning en dit exemplaar betreft de enige met automaat. Omdat ik iets met zeldzame auto’s heb (en als ze uit Nederland komen én op de Porsche 944 baseren maakt dat ze nog net wat leuker) heb ik Jelle gevraagd of ik wat foto’s van hem mocht gebruiken. De foto’s en tekst hier onder komen ook van hem af. Dit is geen gesponsorde post, ik word hier niet voor betaald, ik vind het gewoon een hele leuke auto!

Hij is oud maar toch nieuw. Vervuilend maar toch schoon. En een Porsche maar ook weer niet. Stap in de Nederlandse Heynsdyk 2500 SF; de auto die de Porsche 944 volgens zijn geestelijk vader eigenlijk had moeten zijn
Hij is geen Groen Links aanhanger en evenmin bevreesd dat het einde der tijden nakende is. Toch is ir. Ronald Heijnsdijk (52) blij dat zijn auto een steentje bijdraagt aan een beter milieu. “Onze keus om een Porsche 944 als basis te gebruiken voor een nieuwe sportwagen sluit aan bij het ‘Cradle to Cradle’ concept: niet weggooien maar hergebruiken. Je kunt een auto natuurlijk recyclen. Maar de 944 is zo degelijk gebouwd, dat je ook heel gemakkelijk de levenscyclus kunt verlengen en dat doen we met de 2500SF. We laten daarmee zien dat een passie voor mooie auto’s heel goed te combineren valt met een gezonde groene kijk op hergebruik – ook al is de motor iets minder schoon dan een moderne. Er zullen heus geen auto’s verkocht worden puur op basis van deze argumenten, maar het is wel leuk voor aan de borreltafel.”

Alfa-geluid
Even later lijkt Heijnsdijk de groene gedachte plotseling even vergeten wanneer hij in zijn Passat TDi met een noodgang voor ons uitrijdt op weg naar een geschikte fotolocatie. ”Ja, ik ben natuurlijk in eerste plaats autoliefhebber”, verdedigt hij zich. “En ik wilde dat je even kon voelen hoe goed onze Heynsdyk op de weg ligt.” Dat laatste lukt aardig. De besturing had een tandje directer gekund naar de smaak van nu, maar de algehele eerste indruk is goed. Een beetje Austin Healey qua wegligging en motor. Een heerlijke toerwagen vooral dankzij zijn lange versnellingen en hoge koppel. En dat alles gecombineerd met het uitlaatgeluid van een ….. Alfa Romeo. Een boze Giulietta om precies te zijn, inclusief boze plofjes uit de uitlaat bij het loslaten van het gaspedaal. Ronald Heijnsdijk stond er zelf ook van te kijken. “Toen ik de einddemper had verwijderd, kwam dit geluid eruit. Het is niet alleen prachtig, maar zorgt tevens voor een gewichtsbesparing van maar liefst 13 kilo. Want zoveel weegt een einddempertje van een 944.”

900 kilo
Volgens Heynsdyk is dat laatste typerend voor de 944. “Die auto was gewoon te zwaar voor zijn 163 pk, maar in de basis was het een goede auto. Juist omdat alles zo goed in elkaar is gezet werd ‘ie ook zo zwaar. Het concept is goed met zijn achterwielaandrijving en versnellingsbak achterin, ook al is zijn achtervering te slap en zit je er niet echt goed in. Maar ik maak van de 944 de auto die hij eigenlijk had moeten zijn. Want laten we wel wezen; door hem 300 kilo lichter te maken weegt hij nu 900 kilo en komen zijn sterke punten veel beter naar voren. De wegligging verbetert doordat hij minder overhangt en de prestaties worden aanmerkelijk beter. Ook hebben we ergonomisch gezien het een en ander aangepast. Wat precies? Nou ja, ik hou er niet van om anderen te bekritiseren, maar als je het echt weten wilt; het stuurwiel ligt nu niet langer bij je op schoot, maar is een stuk hoger geplaatst.”

Prijs is € 29.999,-

No Responses

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *