Op 21 juni 2024 bezocht ik Národní technické muzeum, het Tsjechische Nationaal Technisch Museum in Praag. Hoofdreden van het bezoek was ‘Puma’, de Tatra T815 waar Karel Loprais drie keer de Dakar mee wist te winnen. Helaas was dat ook de enige full size truck in het museum. Ook helaas: Door een technische fout (ik kan er gewoon niet mee om gaan) zijn de originele foto’s van deze dag verloren gegaan. Gelukkig zijn de verkleinde foto’s met mijn naam er op er nog wel, maar dat is wel verrekte lastig bordjes lezen. Desondanks ga ik toch proberen her en der wat te vertellen.
Net als bij het schrijven van dit artikel, was ik in het museum zelf ook niet happy. Een heel deel van het museum is niet toegankelijk voor mensen met een fysieke beperking. Het was in grote delen binnen nog heter dan buiten. Veel smalle gangen. Maar als je interesse breder is dan vrachtwagens, is het wél een aanrader. Er is ontzettend veel te zien, op verschillende vlakken. Als je voor vrachtauto’s komt? Lekker thuis blijven. Heb je een bredere interesse? Neem je partner mee! Mijn leergierige vriendin zou het geweldig vinden hier.
Je kunt gewoon voor de deur parkeren (wel betaald op een ingewikkelde manier).
Ik ging meteen naar het achterste deel, de transportzaal.
Tatra 27a
NW Präsident uit 1898. Nesseldorfer Werke was de voorloper van Tatra.
De Dion-Bouton L uit 1902.
Gardner-Serpollet H van rond 1903.
Velox 8/10 hp van rond 1908.
Bugatti 13.
Bedelia BD2 uit 1912.
Praga Alfa 5/15 HP uit 1913.
Walter Standard 6.
Zbrojovka Z-4 uit 1936.
Jawa 750 uit 1935.
Škoda 154 brandweerwagen uit 1930.
Tatra 77a uit 1937.
Zbrojovka Z-5 Express uit 1936
Aero 50 hp
Smekal getrokken stoomspuit uit 1914.
Shand, Mason & Co getrokken stoomspuit uit 1882.
Ook erg leuk: de tijdelijke tentoonstelling over ambulances in Praag van vlak na de val van de muur.
TAZ 1203M uit 1987.
Lada Niva.
Mercedes-Benz 250 lang uit 1984, Binz opbouw.
Mercedes-Benz 230E uit 1989 met Miesen opbouw.
Mercedes-Benz G350D uit 1995 met Miesen opbouw.
Ford Transit uit 1993.
Mercedes-Benz 770 uit 1939 met carrosserie uit 1952.
Tatra 87 uit 1947.
Mercedes-Benz 310 KT ‘Bremer’ uit 1993.
Mercedes-Benz Sprinter 416CDI uit 2002, KOV Velim opbouw.
NW 12 hp ‘Rennzweier’ uit 1900.
Wikov 7/28 sport.
Bugatti 51 uit 1931.
Mercedes-Benz W154.
Avia BH-9 uit 1924. Inderdaad dezelfde Avia van de lichte trucks!
Racek 3 Mrkev
Kluzak Pb.3 Praha
Etrich E.VIII uit 1929.
Zanonia I, gebouwd in 1904 en in 1906 uitgerust met een Laurin & Klement motorfietsmotor.
Avia BH-10.
Zlin XIII.
Zlin Z-50.
Benes-Mraz M-1 Sokol.
Klaar bij afdeling transport, hierna alle andere afdelingen in het pand bekeken.
No Responses