Binnengekomen berichten week 32 2024

Vaak krijg ik foto’s toe gestuurd wat net niet genoeg is voor een eigen artikel, maar ook zonde is om niks mee te doen. Daarnaast komen er regelmatig beeldreacties binnen op bestaande artikelen. Plus interessante persberichten, die zonde zijn om ze alleen op truckfan te laten zien, maar ook om welke reden dan ook geen eigen artikel krijgen. Hieronder een aantal van de dingen die ik de afgelopen week via mail, WhatsApp en privéberichten op de diverse socials toegestuurd kreeg. Het is duidelijk vakantie: weinig persberichten maar des te meer foto’s uit het buitenland van lieve lezers.


Jakob Dekker: “Deze heb ik ooit decennia geleden op een vliegveld gemaakt. Is het een Pegaso? Of toch een ander merk? Op de achtergrond volgens mij een DC 9 van MartinAir.
Het is een White 3000, en ik vind hem geweldig!!


Den Engelsen Bedrijfswagens:
Den Engelsen Bedrijfswagens viert 5-jarig Jubileum
Den Engelsen Bedrijfswagens viert deze maand zijn vijfjarig jubileum. Dit markeert een belangrijk moment in de geschiedenis van het bedrijf en biedt een kans om terug te kijken op vijf jaar van groei, innovatie en klanttevredenheid.

Het bedrijf begon in 2019 met de overname van de vier MAN-vestigingen in Eindhoven, Nijmegen, Stein en Venlo, en het Volkswagen Bedrijfswagencentrum in Eindhoven. Vanaf dag één was de missie, de beste partner zijn voor ondernemers en hen voorzien van een optimaal functionerend bedrijfswagenpark.

“In de afgelopen vijf jaar hebben we ons continu gericht op verbetering,” zegt Michel den Engelsen. “Een mix van ervaren medewerkers en jong talent vinden we erg belangrijk en stelt ons in staat om flexibel te zijn en snel te reageren op de behoeften van onze klanten. We blijven ons inzetten voor service van topkwaliteit en werken hard om de beste partner voor onze klanten te zijn én te blijven.”

Ondanks de bijzondere uitdagingen in de afgelopen vijf jaar heeft Den Engelsen mooie stappen gemaakt. Zo namen zij Nabuurs Truckservice over en gingen daarmee een langdurige samenwerking aan met Nabuurs. Den Engelsen Top Used werd opgericht, een bedrijf dat actief is in de in- en verkoop van gebruikte trucks en bestelwagens. En om klanten van tijdelijke transportoplossingen te voorzien, werd Den Engelsen Verhuur opgericht. Elke gemaakte stap past bij de strategie; groeien in activiteiten waarmee Den Engelsen een completere partner wordt voor zijn klanten.

Over Den Engelsen Bedrijfswagens
Den Engelsen Bedrijfswagens is officieel dealer van de merken MAN en Volkswagen Bedrijfswagens. Het bedrijf biedt een compleet aanbod van diensten, waaronder verkoop, verhuur, onderhoud en reparatie van bestelwagens, trucks en trailers. Daarnaast verzorgen ze rijvaardigheidstrainingen en code-95 trainingen. Met vijf strategisch gelegen vestigingen in Zuid-Oost Nederland zijn klanten in het hele verzorgingsgebied binnen een half uur bereikbaar.

Een laagdrempelige, platte organisatie staat bij Den Engelsen Bedrijfswagens centraal. Het bedrijf biedt volop kansen voor medewerkers om zich te ontwikkelen. Den Engelsen Bedrijfswagens, al meerdere jaren op rij erkend als beste Volkswagen Bedrijfswagens Dealer van het Jaar of Volkswagen Bedrijfswagens Sales Dealer van het Jaar, is tevens een voorbeeld van toewijding aan service en klanttevredenheid.


Iveco Group Communications:
IDV and RENK sign a cooperation agreement on propulsion systems for defence tracked vehicles
IDV, the brand of Iveco Group N.V. (EXM: IVG) specialised in defence and civil protection equipment, and RENK Group AG, a leading supplier of military and civilian propulsion solutions, have signed a cooperation agreement aimed at evaluating the potential of IDV and RENK drive technologies for future combat platforms.

This cooperation agreement is a crucial step to enable the two companies to actively contribute to the acceleration of tracked vehicle programmes for their customers. It will also respond to the need of strengthening the European defence sector supply chain, reducing lead time and increasing production capacity.

The aim of the agreement is to share the know-how and experience of IDV and RENK in the development and manufacturing of specialised powertrain solutions, technologies and equipment.

This agreement underlines IDV’s commitment to the defence tracked segment, particularly in the current geopolitical context.


PR Audi:
Jonathan Wheatley tweede teambaas van Audi F1-fabrieksteam
Audi maakt de volgende stap met het samenstellen van het toekomstige Audi F1-fabrieksteam. Na de recente benoeming van Mattia Binotto, is nu ook Jonathan Weathley aangesteld om het ambitieuze team te gaan leiden. Wheatley heeft bij zijn vorige werkgevers, waaronder Red Bull Racing, een belangrijke rol gespeeld bij veel overwinningen en heeft veel ervaring opgedaan in de paddock.

Jonathan Wheatley’s carrière in de Formule 1 begon begin jaren ‘90 bij Benetton Formula One, waar hij opklom tot hoofdmonteur. Vervolgens stapte hij over naar het nieuw opgerichte Red Bull Racing-team, waar hij zeer succesvol was als Sporting Director. In zijn tijd bij Red Bull Racing was Wheatley betrokken bij het winnen van alle zes constructeurs- en zeven coureurswereldkampioenschappen.

Mattia Binotto en Jonathan Wheatley gaan samen het nieuwe managementteam van Sauber Motorsport AG leiden. In hun nieuwe functies rapporteren ze rechtstreeks aan Gernot Döllner in zijn rol als voorzitter van de Raad van Bestuur van Sauber Motorsport AG.

Ontwikkelingsteams in Hinwil
Mattia Binotto is in zijn rol als COO en CTO verantwoordelijk voor het operationele management van Sauber Motorsport AG op de locatie in Hinwil en de technische ontwikkeling van de toekomstige racewagens. In deze rol leidt hij onder meer de ontwikkelingsteams in Hinwil en Audi Formula Racing GmbH op de Audi-locatie in Neuburg an der Donau, dat verantwoordelijk is voor de ontwikkeling van de aandrijflijn.

Jonathan Wheatley gaat vanaf juli 2025 het nieuwe managementteam van Audi voor de Formule 1 completeren in de rol van teamleider en woordvoerder van het management. Hij gaat zich daarbij vooral richten op de raceprestaties van het toekomstige F1-fabrieksteam, op het operationele management van alle race-evenementen en op het vertegenwoordigen van Audi op teamleidersniveau in zaken met betrekking tot de Formule 1.

Dual managementteam
De beslissing ten gunste van een ‘dual’ managementteam is onderdeel van de herinrichting van de structuur van het toekomstige fabrieksteam in het kader van de volledige overname van alle aandelen in de Sauber Group door Audi. Met de benoeming van Binotto en Wheatley heeft Audi een beslissende stap gezet om snel voet aan de grond te krijgen in de competitieve wereld van de Formule 1.


Romek Hoffa: “former fire brigade


Romek nogmaals: “530 hp, €800.000,- in The Netherlands


Martijn Manrho: “Dikke Amerikaan hier in Venlo.


Arnold Tamminga: “2,5uur rijden, maar nu bij Sinsheim.


Peter van Embden vanaf zijn vakantieadres in Denemarken: “Leuke spot bij de Biltema in Aalborg vanmiddag.


Hoornaar Vincent Smit: “Vandaag in Haarlem geweest. Dat ik Hoorn uitreed kwam ik al 3 bussen van hun tegen. Hoor ik in Haarlem dat ze een dagje naar Hoorn zijn.


Hij vervolgt: “Over een jaar of 10 nog maar eens kijken.


Peter van Embden: “Tractor.” Peter, bedankt voor deze verhelderende uitleg!


Kleyn collega Frank Klijn: “We hebben weer wat bijzonders hoor.


Mijn omkesizzer (niet dat hij dat ooit zegt, maar toch…) Matthijs Visscher was met zijn vriendin naar Duitsland, uiteraard moest hij de Nürburgring ook laten zien. Daarbij kwam hij deze auto tegen en vroeg aan mij: “Wat is dit?“. Dat is een Suzuki Cappuccino!


Wat dit is weet hij wel.



Peter van Embden: “Leuk ding op de camping hier.


Voor wie wil weten Waar Peter precies op vakantie was…. Tsja… (Wie de ongekuiste versie wil zien moet Peter maar even een berichtje doen)



Ook Henk Veenstra had de deuren van Henkietoys even een weekje dicht en was op vakantie, in zijn geval naar Wuppertal.


Twahier Rostamkhan: “Shacman F2000, vandaag op de landing vastgelegd.




Paul Bennink spotte Nederlandse topkwaliteit in Zweden.




PR Maserati Benelux:
Maserati levert twee one-off meesterwerken af: de Quattroporte Grand Finale en MC20 Iris
Maserati heeft in Stresa, aan het Lago Maggiore, twee unieke Maserati’s afgeleverd aan een gepassioneerde Maserati-rijder uit de VS. Beide meesterwerken zijn prachtige voorbeelden van het exclusieve Fuoriserie personalisatieprogramma van het exclusieve merk uit Modena.

De ene Maserati is de laatste Quattroporte – tevens de allerlaatste Maserati met de legendarische V8 benzinemotor – en heeft dan ook de toepasselijke naam Quattroporte Grand Finale. De andere, de MC20 Iris, staat in het teken van de kleuren van de regenboog (waarvan iris het Latijnse equivalent is) waarmee de hypermoderne supersportwagen is getooid, van binnen en van buiten.

Het exterieur van de Quattroporte Grand Finale is uitgevoerd in de elegante kleur Blu Nobile, en heeft een bodykit van koolstofvezel, gespoten in dezelfde tint, en remklauwen van geborsteld aluminium. Deze allerlaatste Quattroporte is uitgerust met de onvergetelijke en krachtige 572 pk sterke V8-motor. Op de voorruit en in het bestuurdersportier staat het identificatienummer van de auto: 999999. Er is ook een op maat gemaakte beschermingshoes gemaakt, bedrukt met de handtekeningen van het Fuoriserie-team en de ingenieurs die aan het project hebben gewerkt.

Het interieur is een eerbetoon aan het Italiaanse vakmanschap en bevat hoogwaardige materialen die geheel op verzoek van de klant zijn geselecteerd. Enkele voorbeelden zijn het stuurwiel met noppenaccenten, de deurpanelen in bruin, de A-stijlen in zwart leder, het Drietand-logo met zwarte stiksels op de hoofdsteunen, de met leder beklede kofferbak en passagiersdeurhandgreepaccenten in noppendesign. Het speciale ‘Grand Finale’-embleem op de middentunnel en de speciale dorpel met dezelfde bewoording geven de Quattroporte Grand Finale een onderscheidend uiterlijk.

De MC20 Iris is van een geheel andere orde en ook deze Maserati kent geen gelijke. Op verzoek van de klant staat deze supersportwagen in het teken van de regenboog. Hij valt direct op met zijn futuristische kleur AI Aqua Rainbow en de unieke velgen. In het interieur zijn stiksels in de kleur AI Aqua Rainbow terug te vinden op het stuurwiel, de armsteunen en op de middentunnel – die is uitgevoerd in ICE-leder, de eerste keer dat een tunnel van dit prestigieuze materiaal is gemaakt. De tekens ‘+’ en ‘-‘ op de stuurwielflippers hebben dezelfde unieke kleur als de bovenrand van het stuurwiel. De dorpels zijn versierd met de met laser gesneden letters ‘MC20 Iris’ en de AI Aqua Rainbow-kleur is ook toegepast in de stiksels van de opvallende afwerking van het motorcompartiment en de kofferbak.


Verzameld Werk:
Mijlpaal: alle vestigingen van Bluekens Truck en Bus voorzien van laadpunten voor elektrische voertuigen
Een elektrisch voertuig opladen? Dat kan voortaan bij alle vestigingen van Bluekens Truck en Bus. Iedere vestiging is inmiddels voorzien van meerdere laadpalen voor het opladen van elektrische personenauto’s, bedrijfswagens en trucks.

“Het aantal elektrische voertuigen neemt toe, ook voor het zwaartransport”, zegt Wilbert Karstanje, kwaliteits- en ICT manager bij Bluekens Truck en Bus. “De komende jaren gaat elektrisch rijden een steeds belangrijkere rol spelen. Daar bereiden we ons op allerlei manieren op voor, onder meer door te investeren in de aanleg van laadinfra. Bij onze vestigingen in Breda, Oosterhout, Roosendaal, Goes en Middelharnis zijn laadpalen geplaatst voor het laden van personenwagens en lichte bedrijfswagens met een maximum van 22 kW. Ook zijn alle locaties voorzien van een 180 kW dc-lader. Deze hebben een dubbele aansluiting, zodat er twee trucks tegelijkertijd (met een gereduceerd laadvermogen) geladen kunnen worden.”

Verzwaring infra
De afgelopen tijd is het aantal laadpunten stap voor stap uitgebreid. “Om hiervoor genoeg capaciteit beschikbaar te hebben, zijn bij al onze vestigingen de bestaande aansluiting op het elektriciteitsnet verzwaard.”

Steeds meer zonnepanelen
De installatie van de laadpalen volgt op investeringen die Bluekens Truck en Bus de afgelopen jaren al heeft gedaan om te verduurzamen. Zo liggen op de daken van onze vestigingen in Breda, Roosendaal, Goes en recentelijk Middelharnis zonnepanelen. “Met de zonnepanelen kunnen we zo’n 80% van de energie die we verbruiken in onze werkplaatsen en kantoren duurzaam opwekken. De zonnepanelen leveren per vestiging zo’n 130.000 kWh per jaar op. Dat is net zoveel als het stroomverbruik van 52 huishoudens in een heel jaar1.”

Zuinig en duurzaam verwarmen met warmtepomp
Daarnaast zetten we in op energiebesparing. Zo is de verlichting in alle werkplaatsen, magazijnen en kantoren inmiddels vervangen door energiezuinige (en op kantoor zelfs slimme) LED-verlichting. “Ook voor het verwarmen van onze panden kijken we naar duurzame alternatieven”, zegt Karstanje. “Bij de uitbreiding en vernieuwing van onze vestiging in Middelharnis hebben we gekozen voor een warmtepomp: een zuinig en duurzaam alternatief voor gasverwarming. Middelharnis is na Breda de tweede vestiging die is uitgerust met een warmtepomp. De komende jaren zullen we daar verdere stappen in zetten. Het past in ons doel om zo snel mogelijk gasloos te zijn.”

Specialist in duurzaam transport
De maatregelen die we als bedrijf nemen staan niet op zichzelf. Zorg voor het milieu is een belangrijk thema. Bluekens Truck en Bus is Erkend Duurzaam Plus gecertificeerd en duurzaam transport en logistiek zijn al jaren een belangrijke pijler. Bluekens Truck en Bus is gespecialiseerd in alternatieve brandstoffen en aandrijflijnen, zoals elektrisch aangedreven bedrijfswagens en trucks. We hebben een uitgebreid aanbod elektrische trucks en bestelwagens en helpen klanten bij een soepele transitie naar zero emissie transport.

Bluekens Truck en Bus beschikt inmiddels over gespecialiseerde werkplaatsen voor onderhoud aan elektrische, LNG en H2 bedrijfswagens, trucks en bussen. Alle kennis en diensten die nodig zijn voor de soepele transitie naar mobiliteit met alternatieve brandstoffen is samengebracht in het Zero Emissie Centrum in Breda. Bezoekers kunnen zich in het kenniscentrum door specialisten laten informeren over alle ins en outs van zero-emissie logistiek.


Frans van Dam: “Paar weken terug gespot in Suriname!


DACHSER Regional Office Benelux:
Dachser in Waddinxveen neemt nieuw warehouse in gebruik
Dachser in Waddinxveen heeft een nieuw warehouse in gebruik genomen. Het pand is gevestigd aan de Nijverheidsweg 5 op het bedrijventerrein Doelwijk in Waddinxveen. Het gloednieuwe gebouw, volledig gericht op contractlogistiek, vergroot de opslagcapaciteit van de logistieke dienstverlener met 6.900 m2 en biedt ruimte voor zo’n 10.000 pallets.
Dit warehouse is het vierde logistieke pand van Dachser op het strategisch gelegen bedrijventerrein Doelwijk. Het pand bevindt zich tegenover het warehouse voor contractlogistiek dat eind 2020 werd geopend en is net als de andere panden van Dachser ook direct aangesloten op het distributienetwerk van de logistieke dienstverlener. Vanuit Waddinxveen wordt heel Europa bereikt, met meer dan 90 vaste vertrekken per dag.
Het nieuwe warehouse, dat zich compleet richt op contractlogistiek, heeft drie hallen, een ruimte voor value added services, twee kantoorgedeeltes en ruime parkeergelegenheid.
Het pand valt op door de grote vensters in de blauwe gevels die veel daglicht binnenlaten en is voorzien van zonnepanelen op het dak met een productiecapaciteit van 400 kW. Daarnaast wordt het gebouw verwarmd met een warmtepomp in beide kantoordelen. De verlichting in zowel het kantoorgedeelte als in de drie hallen is volledig uitgevoerd met LED-armaturen.

55.000 palletplaatsen voor contractlogistiek
Edwin Vermeulen, General Manager van Dachser in Waddinxveen: “We zijn ontzettend blij met ons nieuwe warehouse, dat ook op bedrijventerrein Doelwijk gebouwd kon worden. In 2007 koos Dachser ervoor om de eerste vestiging in het westen van Nederland te openen, in Waddinxveen. Toen met nog slechts 3.000 m2 en met 16 medewerkers. Ik had toen nog niet kunnen vermoeden, wel gehoopt uiteraard, dat wij in 2024 ons vierde logistieke pand hier konden openen.”
Met het nieuwe warehouse, dat plaats biedt aan 10.000 pallets, komt de totale opslagcapaciteit in Waddinxveen uit op 55.000 palletplaatsen. Deze uitbreiding biedt de logistieke dienstverlener de kans om te kunnen blijven voldoen aan de toenemende vraag voor opslagruimte. “Onze huidige klanten weten dat Dachser staat voor stabiliteit en flexibiliteit en dat willen wij kunnen blijven continueren. Met deze uitbreiding van 6.900 m2 zijn wij ingesteld op verdere groei en het leveren van de service die onze klanten van ons zijn gewend.”
De uitbreiding van Dachser op het bedrijventerrein Doelwijk is bijzonder te noemen. “Vanwege de gunstige ligging, onder de rook van Rotterdam, is de grond op dit terrein zeer gewild. Toen de kans voorbij kwam om hier te kunnen uitbreiden, grepen we hem met beide handen aan. Gelukkig pakte dat gunstig uit. Het nieuwe warehouse is gebouwd op een van de laatste beschikbare stukken grond op het bedrijventerrein.”

Over Dachser
Dachser, een familiebedrijf met het hoofdkantoor in Kempten, Duitsland, biedt transportlogistiek, warehousing en op maat gemaakte diensten binnen twee bedrijfsgebieden Dachser Air & Sea Logistics en Dachser Road Logistics. Deze laatste is onderverdeeld in de twee business lines Dachser European Logistics en Dachser Food Logistics. Uitgebreide warehousing diensten en industrie specifieke oplossingen maken het aanbod compleet. Een naadloos netwerk – zowel in Europa als daarbuiten – en volledig geïntegreerde IT-systemen zorgen wereldwijd voor intelligente logistieke oplossingen.
Dankzij zo’n 34.000 werknemers op 382 locaties wereldwijd genereerde Dachser in 2023 een geconsolideerde netto-omzet van ongeveer 7,1 miljard euro. In hetzelfde jaar verwerkte de logistieke dienstverlener in totaal 77,4 miljoen zendingen met een gewicht van 40 miljoen ton. Dachser wordt vertegenwoordigd door eigen landenorganisaties in 43 landen.
Dachser is sinds 1975 actief in Nederland en heeft 10 vestigingen in Nederland met ongeveer 1500 werknemers.


Mediatic:
Toyota Material Handling Japan en Fujitsu lanceren eerste AI-gestuurde evaluatieservice voor vorkheftruck
Toyota Material Handling Japan (TMHJ), een divisie van Toyota Industries Corporation, en Fujitsu Limited (Fujitsu) ontwikkelen gezamenlijk Japan’s eerste AI beveiligingsservice. Voor vorkheftruck rij-analyses. De service evalueert in de cloud de veiligheid van het rijden met vorkheftrucks, waarbij de logistieke expertise van TMHJ wordt gecombineerd met de AI-service Fujitsu Kozuchi op Fujitsu Data Intelligence PaaS. Deze service is beschikbaar via TMHJ’s FORKLORE (2), een suite van IoT-abonnementsdiensten voor logistieke locaties.

Vorkheftrucks worden vaak gebruikt op plaatsen waar mensen en goederen voortdurend in beweging zijn, zoals fabrieken en logistieke magazijnen. Daarom moeten operators veilig rijden. Om de veiligheid van het rijden met vorkheftrucks te evalueren, installeren veel klanten dashcams. Het kost echter veel tijd om de opgenomen beelden te bekijken om onveilig rijden te identificeren, en de evaluaties zijn vaak inconsistent.

De AI Vorkheftruck Rij-analyse service maakt gebruik van Fujitsu Kozuchi voor het stroomlijnen van het evalueren van veilig rijden en zo de veiligheidstraining te ondersteunen. AI, getraind op vorkheftruckmanoeuvres en het veiligheidscontrolegedrag van de operator, analyseert dashcambeelden om automatisch onveilige handelingen te detecteren. Het genereert automatisch een veiligheidsscorekaart voor elke bediener door potentiële risicoscenario’s en onveilige situaties te identificeren. Dit biedt objectieve gegevens die gebruikt kunnen worden voor feedback. De gedetecteerde handelingen kunnen efficiënt worden bekeken, waardoor de tijd die nodig is om videobeelden te beoordelen aanzienlijk wordt verkort en het veiligheidsbewustzijn van de operator wordt verhoogd.


PR Maserati Benelux:
Maserati viert 110 jaar innovatie op Monterey Car Week met wereldpremière van gloednieuwe supersportwagen op basis van MC20
Het Italiaanse luxe- en performancemerk Maserati viert tijdens de Monterey Car Week 110 jaar innovatie en toont er zijn legendarische verleden, heden en toekomst. Een van de hoogtepunten van de week is de wereldwijde onthulling van een gloednieuwe supersportwagen op basis van de MC20. The Quail, A Motorsports Gathering, is niet alleen het toneel van de wereldprimeur, maar ook van het Noord-Amerikaanse debuut van de onlangs onthulde MC20 Icona. Het Huis van de Drietand viert ook een andere belangrijke mijlpaal, met de eerste levering aan klanten van het circuit-only race-‘beest’, de MCXtrema, op het beroemde Laguna Seca Circuit.

Home of Maserati
Het elegante Home of Maserati fungeert als thuisbasis voor de activiteiten van het merk gedurende de week en biedt de ware ‘La Dolce Vita’-gastvrijheid aan iedereen die het merk bezoekt. Hier is ook de MC20 Tributo Modenese te ervaren, een unieke MC20-coupé die is gemaakt als ode aan Modena, dé stad van Maserati, en om de festiviteiten van Monterey Car Week te vieren.

In het House of Maserati vindt ook de officiële Noord-Amerikaanse lancering plaats van Maserati Classiche. Zo wordt er onder meer een MC12 Special Edition tentoongesteld als knipoog naar het rijke race-erfgoed van de Drietand. Ook de overige modellen van het merk geven acte de présence, waaronder de volledig elektrische Folgore-reeks met de GranTurismo Folgore, GranCabrio Folgore en Grecale Folgore. Ook aanwezig zijn de GranCabrio Trofeo en MC20 Cielo. Bezoekers kunnen er met een exclusieve testrit zelf de ongeëvenaarde kracht van de GranCabrio Folgore, GranCabrio Trofeo en MC20 Cielo ervaren.

Gasten van het House of Maserati genieten van heerlijke wijnen van de Italiaanse wijnmaker en merkpartner Marchesi Antinori, de Italiaanse familie die zich al meer dan zes eeuwen bezighoudt met wijn maken. Premium audiopartner Sonus faber biedt de mogelijkheid om hun verheven geluidsprestaties in de hele residentie te ervaren. Eveneens present zijn de hoogwaardige meubels van Giorgetti, een gevestigd merk dat het kernprincipe van tijdloze Italiaanse luxe deelt met Maserati, in samenwerking met lokale partner Robina Benson Design House.

The Quail, A Motorsports Gathering
Hoogtepunt van The Quail, A Motorsports Gathering, is de wereldprimeur van een gloednieuwe supersportwagen die is afgeleid van de Maserati MC20. Maserati Global Head of Marketing & Communications Giovanni Perosino onthult deze nieuwe Maserati samen met Global Head of Design Klaus Busse. De supersportwagen maakt indruk met de ultramoderne pure Maserati-racetechnologie en de unieke Italiaanse ‘fun to drive’-dynamiek waar het merk wereldwijd bekend om staat.

Tevens maakt de MC20 Icona Special Series er zijn Noord-Amerikaanse debuut, met een prominente plek op de Maserati-stand. Het productiemodel wordt wereldwijd aangeboden in een gelimiteerde oplage van twintig exemplaren en heeft een speciale kleurstelling en een exclusieve uitrusting die is geïnspireerd op de MC12 Stradale. Hij onderscheidt zich onder meer met zijn carrosserielak in Bianco Audace Matte en Blu Stradale, en exclusieve details zoals het Maserati Fuoriserie-logo in Bianco Audace aan de zijkant en in de onderste panelen bij de achterwielen.

Het circuit-only ‘beest’ dat voor het eerst werd onthuld op The Quail in 2023, rondt de Corse line-up op het podium af. Het is het eerste exemplaar dat aan een klant wordt afgeleverd en het toont Maserati’s toewijding om de grenzen van prestaties te verleggen met een mix van luxe, technologie en pure snelheid.

Eerste levering MCXtrema op Laguna Seca
Op zaterdagmiddag 17 augustus staat de MCXtrema centraal op de WeatherTech Raceway Laguna Seca. Het is hier waar de eerste klantlevering gaat plaatsvinden en de unieke sound van de Nettuno-racemotor voor het eerst te horen zal zijn in Noord-Amerika. Andrea Bertolini, hoofdtestrijder van Maserati, is aanwezig om de eigenaar van de MCXtrema een briefing te geven.

Pebble Beach Concours d’Elegance Concept Lawn
Maserati sluit het weekend op zondag 18 augustus af met een terugkeer naar het Pebble Beach Concours d’Elegance, waar een toekomstige klassieker – de gloednieuwe supersportwagen die wereldwijd werd onthuld op The Quail – wordt tentoongesteld op het Concept Lawn. Zijn prachtige ontwerptaal, het lage gewicht en de maximale performance output creëren een uniek aanbod voor de aanwezige verzamelaars en kenners.

De dynamische 110-jarige geschiedenis van Maserati wordt op deze dag gevierd met een speciale, prominente klasse in het concours, waarbij Maserati Head of Design Klaus Busse optreedt als ere-jurylid.


Felgen nach Belastungstest: Original (links) und Fälschung (rechts)
Rims after stress test: Original (left) and counterfeit (right)


Mercedes-Benz Media:
20 percent more raids worldwide: More than 1.6 million Mercedes-Benz product counterfeits seized in 2023
Mercedes-Benz has taken on the fight against counterfeiters in close cooperation with trade supervisory and law enforcement authorities. The focus is on safety-related counterfeits, which can be a danger to all road users if they do not have the quality of genuine parts. For example, in May and June 2023, paper air filters were seized, which can cause serious accidents after installation. Counterfeit brake parts, wheels as well as body and steering parts were also seized. The counterfeit parts are destroyed after seizure. In 2023 alone, the authorities seized more than 1.6 million Mercedes-Benz counterfeits in over 740 raids worldwide. The number of raids increased significantly by almost 20 percent compared to the previous year.

“The counterfeiting industry generates enormous margins and has the structures of organized crime. It endangers road safety, takes no account of the environment and stands neither for fair wages nor for occupational safety. There are no quality controls. By taking action against these highly criminal structures consistently and with all legal means, we protect not only the reputation of our brand, but also our customers, other road users and ultimately all victims of the counterfeiting industry. In close cooperation with the authorities, we were able to track down many counterfeit factories directly.”
Renata Jungo Brüngger, Member of the Board of Management of Mercedes-Benz Group AG for Integrity, Governance & Sustainability

Raids are often preceded by months of investigation and preparation. The brand protectors at Mercedes-Benz check offers on websites, investigate indications of counterfeiting and conduct intensive research to identify the factories of the counterfeiters. The team makes the results available to the authorities responsible for conducting raids. In order to reliably detect product counterfeits, a trained eye and many years of experience are necessary, because a counterfeit often hardly differs visually from a genuine part.

The global Intellectual Property Enforcement Team at Mercedes-Benz are therefore repeatedly called in by authorities to quickly verify counterfeit parts. In 2023, an average of more than two raids per day took place worldwide.

Counterfeiting networks are increasingly moving to online platforms and social media in order to distribute counterfeit products on a large scale. When trading, counterfeiters use the extensive anonymity and decentralised nature of online marketplaces and technologies. Mercedes-Benz is therefore continuously expanding its strategic and operational anti-counterfeiting measures, including in online retail. In 2023, the brand protectors have deleted over 142,000 offers of counterfeit Mercedes-Benz products and content infringing trademark rights. The brand protection strategy is based on three pillars: tracking down, attacking and preventing.
Mercedes-Benz brand protectors regularly support custom authorities and service providers with training events and provide information material to raise awareness.

What can I do to avoid falling for counterfeit products?
A few simple criteria can help consumers avoid falling for counterfeit products. This starts with the careful examination of conspicuous offers in everyday (online) life. Typical alarm signals to identify potential counterfeit products are significantly lower prices, abnormalities in product quality or sales via dubious (online) sources. In some cases, it is immediately apparent from the product images or the designations that the products cannot be genuine, for example if Mercedes-Benz does not manufacture these products itself. However, the layperson will hardly be able to visually distinguish many of the offers from genuine products.


PR Skoda:
Škoda voor derde jaar op rij officieel hoofdsponsor Tour de France Femmes avec Zwift
Voor het derde jaar op rij is Škoda de officiële hoofdsponsor van de Tour de France Femmes avec Zwift. Van 12 t/m 18 augustus doorkruisen 154 wielrensters van 22 teams tijdens een 950 kilometer lange route via acht etappes Nederland, België en Frankrijk. De Grand Départ staat dit jaar gepland in Rotterdam. Škoda voorziet de organisatie van de Tour van zeventig volledig elektrische en plug-in hybride Škoda-modellen. Tourdirecteur Marion Rousse leidt de koers vanuit een elektrische Škoda Enyaq, die fungeert als mobiel commandocentrum.

Start in Rotterdam
Dit jaar koerst het peloton van 154 wielrensters en 22 teams over een 950 kilometer lange route door Nederland, België en Frankrijk. Vanwege de Olympische Spelen in Parijs vindt de Grand Départ dit jaar plaats in Rotterdam en worden aansluitend de eerste drie etappes in ons land verreden:

11 augustus: etappe 1 – Rotterdam-Den Haag (124 km)
12 augustus: etappe 2 – Dordrecht-Rotterdam (67 km)
13 augustus: etappe 3 – Rotterdam-Rotterdam (individuele tijdrit over 6,3 km)
Op 14 augustus verlaat de Tour ons land vanuit Valkenburg. De grootste sportieve uitdaging staat de rensters op de achtste en laatste etappe van Le Grand-Bornand naar Alpe d’Huez te wachten. Daar bereiken ze op de Col du Glandon het hoogste punt van de Tour op 1.924 meter en overwinnen ze in totaal 3.900 hoogtemeters.

Omvangrijk wagenpark van geëlektrificeerde Škoda’s
Škoda levert zeventig elektrische en plug-in hybride Škoda-modellen aan de organisatie van de Tour de France Femmes avec Zwift. Tourdirecteur Marion Rousse krijgt de beschikking over een volledig elektrische Škoda Enyaq als ‘Red Car’, en houdt vanuit dit speciaal uitgeruste mobiele commandocentrum toezicht op de actie op het parcours.

Ook in andere opzichten is Škoda nadrukkelijk zichtbaar in de Tour. Net als in voorgaande edities sponsort de Tsjechische autofabrikant de groene trui voor de leider in het puntenklassement, en ontvangt de winnaar van de Tour een groene kristallen trofee die is ontworpen door Škoda Design.

“Als trouwe supporter van het wielrennen zijn we er trots op om voor het derde jaar op rij officieel hoofdsponsor van de Tour de France Femmes avec Zwift te zijn”, verklaart Martin Jahn, Škoda Auto bestuurslid voor Sales and Marketing. “Met onze betrokkenheid bij het vrouwenwielrennen willen we de impact en het bereik van dit geweldige evenement verder versterken. Met een Škoda-wagenpark van zeventig elektrische en plug-in hybridemodellen voor de organisatoren versterken we onze aanwezigheid en zichtbaarheid in de Tour, van de Grand Départ tot aan de finish.”

Škoda: sponsor van wielrennen op top- én amateurniveau
Škoda heeft zijn samenwerking met de organiserende instantie A.S.O. dit jaar verder uitgebreid en sponsort nu in totaal twintig internationale professionele en amateurwielerevenementen voor zowel mannen als vrouwen. Naast de Tour de France en de Tour de France Femmes avec Zwift zijn dat bijvoorbeeld gerenommeerde koersen als La Vuelta en De Waalse Pijl. Daarnaast sponsort Škoda ook L’Étape by Tour de France, een evenement dat wordt georganiseerd voor amateurwielrenners.



Marco Havers spotte een Hanomag-Henschel.




Monique Jonkman stuurde een aantal foto’s die ze in Slowakije heeft gemaakt. De LIAZ die ze hiernaast ook op de foto heeft gezet krijgt een eigen artikel!

Mercedes-Benz C 111-II Experimentalfahrzeug mit Vierscheiben-Wankelmotor, 1970. Foto der Ausbringung aus dem Mercedes-Benz Museum. 2024 macht das Mercedes-Benz Classic Center diesen Supersportwagen wieder einsatzfähig.
Mercedes-Benz C 111-II experimental vehicle with four-rotor Wankel engine, 1970. Photo of the removal from the Mercedes-Benz Museum. In 2024 the Mercedes-Benz Classic Center restored this super sports car to working order.


Mercedes-Benz C 111-II Experimentalfahrzeug mit Vierscheiben-Wankelmotor, 1970. Historisches Foto des bei der Pebble Beach Automotive Week 2024 präsentierten C 111-II.
Mercedes-Benz C 111-II experimental vehicle with four-rotor Wankel engine, 1970. Historic photo of the C 111-II presented at Pebble Beach Automotive Week 2024.


Pebble Beach Concours d’Elegance 2023. Ein Mercedes-Benz 540 K Spezial-Roadster (W 29) von 1937 gewinnt den prestigeträchtigen Titel „Best of Show“.
Pebble Beach Concours d’Elegance 2023: A Mercedes-Benz 540 K Special Roadster (W 29) from 1937 wins the prestigious title of “Best of Show”.


Pebble Beach Concours d’Elegance 2023. Übersichtsaufnahme.
Pebble Beach Concours d’Elegance 2023. overview photo.


Mercedes 2-Liter-Targa-Florio-Rennwagen, 1924. Gefahren von Mercedes-AMG Formel-1-Rennfahrer George Russell in Imola, Italien, vor dem Großen Preis der Emilia-Romagna im Mai 2024. (Fotosignatur der Mercedes-Benz Classic Archive: D835980)
Mercedes two-litre Targa Florio race car, 1924 driven by Mercedes-AMG Formula 1 racing driver George Russell in Imola, Italy, before the Emilia-Romagna Grand Prix in May 2024 (photo signature of the Mercedes-Benz Classic Archive: D835980)


Mercedes 2-Liter-Targa-Florio-Rennwagen, 1924. Gefahren von Mercedes-Benz Classic Markenbotschafter Karl Wendlinger beim Solitude Revival im Juni 2024. (Fotosignatur der Mercedes-Benz Classic Archive: D837700)
Mercedes two-litre Targa Florio race car, 1924, driven by Mercedes-Benz Classic brand ambassador Karl Wendlinger at the Solitude Revival in June 2024 (photo signature of the Mercedes-Benz Classic Archive: D837700)


Maybach Zeppelin DS 8, 1932. Studioaufnahme von rechts vorn. (Fotosignatur der Mercedes-Benz Classic Archive: D150040)
Maybach Zeppelin DS 8, 1932 studio photo from the front right. (Photo signature of the Mercedes-Benz Classic Archive: D150040)


Mercedes-Benz W 196 R Formel-1-Rennwagen mit freistehenden Rädern, 1955. Foto vom Großer Preis von Holland in Zandvoort am 19. Juni 1955. Der spätere Sieger Juan Manuel Fangio (Startnummer 8) vor seinem Teamkollegen Stirling Moss (Startnummer 10). (Fotosignatur der Mercedes-Benz Classic Archive: R7886)
Mercedes-Benz W 196 R Formula 1 race car with free-standing wheels, 1955. Photo of the Dutch Grand Prix in Zandvoort on June 19 1955. The eventual winner Juan Manuel Fangio (starting number 8) in front of his teammate Stirling Moss (starting number 10). (Photo signature of the Mercedes-Benz Classic Archive: R7886)


Mercedes-Benz Media:
Mercedes-Benz at the Pebble Beach Automotive Week 2024
Mercedes-Benz stands for innovation, quality and luxury in automobile manufacturing. Epochal technical developments, exceptional engineering and outstanding design characterise the brand’s long history and make it an icon of the automotive world. Success in motorsport has always played a decisive role. Mercedes-Benz is demonstrating this excellence with a diverse brand experience at Pebble Beach Automotive Week 2024, with the world premiere of the new Mercedes-Maybach SL (preliminary values, combined energy consumption: 13.7 l/100 km | combined CO₂ emissions: 312 g/km | CO₂ class: G)[1] being one of the highlights. Mercedes-Benz Heritage GmbH is also reviving historic motorsport successes for this special event and presenting automotive rarities from 100 years at the top event in California.

“Pebble Beach Automotive Week is one of the most important international platforms for exclusive automotive culture, from fascinating classics to inspiring innovations. The presence of Mercedes-Benz in 2024 with various brands also stands for this. A particular highlight is the C 111-II from 1970: With Wankel engine, high-tech materials, breathtaking performance and a futuristic design, it is a fascinating time machine today. It brings the visionary spirit from 1970 to life. We are bringing this innovative sports car with 257 kW (350 hp) after more than 50 years to Pebble Beach for the first time. This is a true super sports car with a top speed of up to 300 km/h – back in 1970!“
Marcus Breitschwerdt, CEO Mercedes-Benz Heritage GmbH

It is said that blank cheques were even received in Stuttgart, when the C 111-II experimental vehicle was presented in 1970, but it was never built in series. The experts at the Mercedes-Benz Classic Centre have now used their unique expertise to restore one of these super sports cars to working order.

The Maybach Zeppelin DS 8 brought to Pebble Beach exudes a very different kind of fascination. It is reminiscent of the heyday in the 1930s of Maybach Motorenbau, the company being the nucleus of today’s Mercedes-Maybach luxury brand. Celebrating its world premiere at Pebble Beach is the new Mercedes-Maybach SL. It will be presented to the public on the Sunday of the Pebble Beach Concours d’Elegance as part of an exclusive event on the “Concept Lawn”.

Mercedes-Benz is also honouring 130 years of motorsport at Pebble Beach this year. Mercedes-AMG Motorsport from Affalterbach has taken this anniversary as an opportunity to develop a unique Mercedes-AMG GT3 racing sports car. The exclusive vehicle draws from two formative eras of motorsport at Mercedes-Benz. During the Pebble Beach Automotive Week, the collector’s item, limited to just 13 units, will be presented to the public for the first time.

At the Pebble Beach Concours d’Elegance, the Mercedes-Maybach S 680 Edition Nordic Glow will be presented for the first time, continuing the successful series of exceptional special editions. This exclusive edition was specially developed and produced for Pebble Beach with options from the MANUFAKTUR customization programme, among others. The Nordic Glow edition is available in limited quantities exclusively for the American market.

Mercedes-Benz Classic will bring the following vehicles to Pebble Beach in 2024:
Mercedes two-litre Targa Florio race car; 1924: 100 years ago, this car won the Targa Florio, the legendary, gruelling road race in Sicily. Mercedes-Benz Classic has painstakingly restored an original vehicle with the utmost authenticity. Further details: me/Mercedes-2-Litre-Targa-Florio-Racing-Car

Maybach Zeppelin DS 8; 1932: In the 1930s, Maybach’s top-of-the-range products competed with the top cars from Mercedes-Benz. The Maybach Zeppelin DS 8 produced 149 kW (200 hp) from a displacement of 7,922 cubic centimetres. Further details: mercedes-benz.com/article/8818ed22-4186-4485-ae06-1c063d53bf15

Mercedes-Benz W 196 R; Formula 1 race car 1955: Mercedes-Benz returned to Grand Prix racing in 1954 with the W 196 R. Featuring open wheels or streamlined bodywork, depending on the track. Juan Manuel Fangio became the Formula 1 World Champion in 1954 and 1955. Further details: me/racing-car-W-196-R

Mercedes-Benz experimental vehicle C 111-II; 1970: the 300 km/h futuristic super-sports car with four-rotor Wankel engine thrilled fans of the brand. It was never built in series. The Classic Center has brought the experimental vehicle back to life after more than 50 years. Further details: mercedes-benz.com/article/d35ee4b4-5273-40c9-a712-e59a0e9aed69

Tour d’Elegance and Concours d’Elegance
One of the top events of Pebble Beach Automotive Week is the Tour d’Elegance on 15 August 2024, which Mercedes-Benz is leading this year with the Targa Florio race car and the C 111-II. The Pebble Beach Tour d’Elegance presents around 150 cars from the circle of concours participants on a scenically breathtaking route. These include 17-Mile Drive and Highway 1 to Big Sur.

The Pebble Beach Concours d’Elegance will take place for the 73rd time on 18 August 2024 on the grounds of the Pebble Beach Golf Course near Monterey, California. The “Best of Show” award is particularly coveted. In 2023, a Mercedes-Benz 540 K Special Roadster won the title. This is the 10th “Best of Show” title for a vehicle from the brand in the history of the Pebble Beach Concours d’Elegance since 1950, making Mercedes-Benz the most successful brand in the history of this top classic car event.

[1] The figures are provisional and were determined internally in accordance with the ‘WLTP test procedure’ certification method. Neither an EC type approval nor a certificate of conformity with official values are yet available. Deviations between the data and the official values are possible.












Er komen een paar leuke blogs van Romek Hoffa aan. Hij stuurde alvast een voorproefje.

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *