Duitser uit Zweden: de Faun van Jo van Summeren

Scania-Vabis LS80
In Langenboom spotte Jeroen Janse deze prachtige Faun L1206 WP/45 Z, volgens het briefje achter het raam van Jo van Summeren, die je kunt kennen van de Scania-Vabis LS80 met 8-cilinder lijnmotor hier boven.

De Zweedse energiereus Vattenfall had al eerder Faun zwaar transport trekkers gekocht. Nadat ze het exemplaar van Van Seumeren in Nederland hadden gezien, bestelden ze in 1970 zelf twee stuks van de Faun L1206 WP/45 Z.

De 450 pk sterke V6 motor was gezamenlijk door MTU en Mercedes-Benz ontwikkeld. Uitzonderlijk veel voor die tijd, ook voor zwaar transport trucks! De reguliere aandrijflijnen van die tijd konden deze vermogens niet aan. Daarom werd dit model uitgerust met een Clark koppeling en versnellingsbak.

De trucks werden uitgerust met planetaire assen, voor een nog hoger laadvermogen.

Ook heel uitzonderlijk voor een zwaar transport trekker: de Rotzler 10-tons frontlier! Deze werd bijvoorbeeld gebruikt om de lading een stukje te verplaatsen.

De trucks werden af fabriek met aan reguliere Faun cabine afgeleverd, maar daarmee liepen ze in Zweden toch tegen een paar problemen aan. Zij pasten niet door alle tunnels, en als ze op een trein getransporteerd moesten worden, werden de mogelijke routes wel heel erg beperkt. Bij een Zweedse ombouwer werden de cabines aangepast. Doordat treincabines ook door een tunnel moeten passen, komen de looks behoorlijk overeen. De Faun lijkt nog meer op een wegtrein dan zijn broertjes met reguliere cabine.

In 2006, toen het boek ‘Faun Archiv 2’ van Ralf Koch uit kwam, waren beide trucks nog voor Vattenfall aan het werk. Kraftdragarna AB, de naam op de deur, is een Zweeds zwaar transportbedrijf, wat voor 50% eigendom is van Vattenfall. De andere 50% is van Svenska kraftnät, de Zweedse elektriciteitsnetbeheerder.

Uiteraard heb ik Jo van Summeren benaderd of het ok was om over deze geweldenaar een artikel te schrijven. Zoals jullie zien heb ik toestemming gekregen, en als dikke vette bonus kreeg ik ook nog een heleboel foto’s van toen hij nog schoon was!!! Jo van Summeren: “Deze Faun heb ik gekocht van het Zweedse Vattenval waterkracht centrale, het is een ‘zweiweg’ truck, geschikt voor over spoor en over de weg. Railwielen heb ik er niet bij gehad. Heb hem zelf in Zweden geladen en naar huis gehaald.


3 Comments

  1. Erik 18 augustus 2024 Reply
  2. Cornelis P. Druif 20 augustus 2024 Reply
  3. marien van den berg 1 september 2024 Reply

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *