Binnengekomen berichten week 35 2024

Vaak krijg ik foto’s toe gestuurd wat net niet genoeg is voor een eigen artikel, maar ook zonde is om niks mee te doen. Daarnaast komen er regelmatig beeldreacties binnen op bestaande artikelen. Plus interessante persberichten, die zonde zijn om ze alleen op truckfan te laten zien, maar ook om welke reden dan ook geen eigen artikel krijgen. Hieronder een aantal van de dingen die ik de afgelopen week via mail, WhatsApp en privéberichten op de diverse socials toegestuurd kreeg.

Dit keer extra aandacht voor Formule 1: er waren twee Belgen een wedstrijdje hardrijden aan het doen, de Belg in de oranje auto won. Voor de veldvulling reden ook nog 18 andere auto’s mee. De hoge dosis sterren komt doordat ze deze week veel interessante persberichten stuurden, ik word helaas niet omgekocht deze te plaatsen.


Martijn Manrho: “Staat te verpieteren in Roermond.


PR Volkswagen Bedrijfswagens:
Het feestnummer van Volkswagen Bedrijfswagens: de DJ. Buzz
Het Circuit in Zandvoort was swingender dan ooit dankzij de opvallende DJ. Buzz. Vanuit deze mobiele DJ booth streamde DJ La Fuente opzwepende muziek naar alle speakers op het circuit. De DJ. Buzz, die speciaal voor het race-evenement werd ontwikkeld, laat ook zien dat de maatwerkmogelijkheden van de elektrisch aangedreven ID. Buzz Cargo vrijwel onbeperkt zijn – voor elke branche zit er muziek in.

De DJ. Buzz is op maat gemaakt voor DJ’s. Tijdens het eerste optreden was DJ La Fuente de man aan de knoppen. Speciaal voor het grootste racefeest van Nederland was de DJ.Buzz bovendien uitgevoerd in een bijzondere en opvallende wrap.

Uit je dak
Het dak van de DJ. Buzz is multifunctioneel. Dankzij een slimme uitschuifconstructie is het om te beginnen ruim 90 centimeter te verhogen. In combinatie met de verhoogde vloer stak DJ La Fuente daardoor boven het voertuig uit en kon hij zelfs vrijuit zwaaien. Daardoor was de interactie met het publiek optimaal. Bij de Driver’s Parade in Zandvoort afgelopen zondag werd het uitschuifdak ingewisseld voor een volledig open dak, waardoor de populaire DJ nog beter zichtbaar was.

Techno
De DJ. Buzz heeft de modernste DJ-apparatuur aan boord. Alle technische voorzieningen zijn op maat gemaakt en in een apart compartiment onder de vloer geplaatst. Voor optimaal gebruiksgemak zijn er ook nog lades geplaatst voor extra opbergruimte. Uiteraard is de DJ. Buzz aan een vaste stroomvoorziening te koppelen, maar hij kan dankzij de accu in de vloer ook ‘stand-alone’ functioneren. Dankzij het accu monitoringssysteem is altijd precies te zien hoe lang de DJ van dienst nog kan draaien. Op Circuit Zandvoort streamde DJ La Fuente muziek vanuit de DJ. Buzz naar alle speakers op het circuit, maar het is uiteraard ook mogelijk om speakers op de ID. Buzz Cargo zelf aan te sluiten.

Draaifunctie
De DJ. Buzz is ook uniek omdat hij overal ingezet kan worden. Op reis naar bijvoorbeeld een festival kan de DJ gewoon op de comfortabele passagiersstoel plaatsnemen. Tijdens een festival of een optreden heeft zelfs die stoel een draaifunctie. Door hem 180 graden te draaien, ontstaat een doorloop tussen de passagiersruimte en de DJ booth waardoor bijvoorbeeld een technische assistent snel kan schakelen tussen DJ en chauffeur.

Maatwerk en visitekaartje voor elke branche
De DJ. Buzz is niet alleen een feestnummer. Hij laat ook zien dat de om- en opbouwmogelijkheden van de ID. Buzz Cargo vrijwel onbegrensd zijn. Het maatwerk van de DJ. Buzz is mede mogelijk gemaakt door gespecialiseerde partners van Volkswagen Bedrijfswagens zoals Outbase Campervans (dak, draaisysteem stoelen), Veth Automotive (hefsysteem dak, technische apparatuur, inrichting) en Modiforce (bestickering). Voor elke branche en inzet kan Volkswagen Bedrijfswagens met behulp van gerenommeerde partners maatwerk voor ondernemers verzorgen. Daar komt nog eens bij dat de ID. Buzz Cargo een kenmerkende, sympathieke look heeft. Daarmee én met zijn elektrische aandrijving is hij ook een duurzaam visitekaartje voor elke ondernemer.


DAF Corporate Communications:
DAF sluit aan bij internationaal platform voor reserveren laadpalen
DAF Trucks treedt toe tot het consortium HDV Booking, dat werkt aan een platform voor het reserveren van publieke laadpalen voor vrachtwagens in Europa. Daarmee kan de inzetbaarheid van de volledig elektrische DAF trucks verder worden vergroot, vooral ook voor het vervoer over de lange afstand.

HDV Booking is een nieuwe consortium, waarvan onder meer ook aanbieders van laadfaciliteiten, kaart-lees-systemen, transporteurs en softwareontwikkelaars deel uitmaken. Het werkt aan een platform voor transporteurs om beschikbare laadpalen te vinden en te reserveren. Hierdoor kan voor elektrische voertuigen de meest efficiënte planning en route bepaald worden. Door het laden goed te plannen, worden wachttijden beperkt en zijn langere, zelfs internationale routes mogelijk. HDV Booking streeft ernaar om in de loop van 2026 in heel Europa operationeel zijn.

‘DAF transitiepartner voor ondernemers’
“Voor een goed functionerend en effectief boekingssysteem moeten elektrische voertuigen, laadpalen en planningssoftware met elkaar verbonden zijn”, aldus Bart Bosmans, directeur Marketing & Sales en lid van de Board of Management van DAF Trucks. “Door verder rekening te houden met onder andere files en rij- en rusttijden van de chauffeur kunnen de publieke oplaadinfrastructuur en elektrische vrachtwagens optimaal ingezet worden.”

Met de XD en XF Electric heeft DAF de perfecte trucks voor ook de lange afstand, dankzij een ‘zero emission’ bereik tot 500 km. Dit kan verder vergroot worden tot 1.000 kilometer per dag door de batterijpakketten bijvoorbeeld tijdens de pauze van de chauffeur bij te laden. “Inzicht in de beschikbaarheid van de publieke laadstations betekent een belangrijke stap voor de inzetbaarheid van elektrische trucks voor het lange afstandsvervoer”, benadrukt Bart Bosmans. “Dat DAF aansluit bij HDV Booking onderstreept bovendien onze positie als partner in de energietransitie. We bieden onze klanten naast een volledig programma elektrische trucks immers ook laadpalen, gespecialiseerd advies en gerichte trainingen.”


PR MAN:
Elektrische MAN eTGX wint European Truck Test 2024 met ‘Goed totaalpakket’
Tijdens de European Truck Test 2024 is de nieuwe MAN eTGX als beste uit de test gekomen. De nieuwe, elektrisch aangedreven truck van MAN nam het op tegen vijf concurrenten van gerenommeerde merken en behaalde daarbij net als één van de andere deelnemers 568 van de 590 punten. De MAN eTGX dankte de topscore vooral aan het relatief lage leeggewicht, de harmonieuze aandrijving en de eenvoudige bediening. Overall roemde de jury het ‘Goede totaalpakket’ van de eTGX.

De European Truck Test voor elektrisch aangedreven zware trucks werd georganiseerd door de vaktijdschriften Trucker en Verkehrsrundschau. Internationale vakjournalisten verleenden hun medewerking aan deze eerste accu-elektrische vergelijkingstest.

Winnende pluspunten
De MAN eTGX (18-28 ton) is er met vermogens van 333, 449 en 544 pk. Afhankelijk van de inzet kunnen klanten kiezen voor 3 tot 6 modulair combineerbare en variabel te plaatsen batterijen. Een actieradius tot maximaal 500 kilometer is mogelijk.

Het relatief lage leeggewicht was een belangrijke factor voor de topscore van de MAN eTGX in de European Truck Test. Dit draagt namelijk bij aan het maximaliseren van het laadvermogen. Samen met de combinatie-/variatiemogelijkheden is het mogelijk om voor elke inzet de ideale balans tussen laadvermogen en actieradius te vinden.

De accu’s van de eTGX hebben nog meer pluspunten. Zo stipt de jury van de European Truck Test 2024 aan dat MAN over een eigen accuproductie beschikt, waardoor de truckfabrikant niet afhankelijk is van externe partijen. Daarnaast roemde de jury de compacte wielbasis van 3.750 mm en het beproefde aandrijfconcept met een klassiek asdifferentieel, dat een mechanische krachtafnemer bij de transmissie mogelijk maakt. Mede daardoor is de variatie aan opbouwvarianten groot.

‘Goed totaalpakket’
Uit de European Truck Test 2024 kwam tevens naar voren dat de MAN eTGX beschikt over een harmonieuze aandrijving, een comfortabele totale afstemming én een uitgekiend bedieningsconcept. De jury vatte alle positieve punten samen als een ‘Goed totaalpakket’.


Een anonieme inzender kwam Steven tegen.







Wouter Rolf: “Staat weer wat moois bij Weidelco Leeuwarden. Nog niet helemaal af komt nog wat verlichting op.



Pier van Solkema: “Mijn oudste dochter is op vakantie in Tsjechië geweest en had deze foto’s gemaakt voor mij een totaal onbekend merk maar misschien voor jou niet. Het is een BelAZ, een fabrikant uit Belarus (wat sommige mensen, vast ‘hollanders’ uit de andere tien provincies, nog steeds foutief Wit-Rusland noemen) van vliegveldvoertuigen, spoorwagons, mixer, wielladers en dus ook dumpers.


Emiel Broere: “Kom ik in Nieuw Bergen tegen. Een Unic.” Deze zelfde Unic werd door mij al eens uitgeroepen tot mooiste truck op MOT 2022.



Met Annette en Wolfram, de moeder en stiefvader van mijn ex-vrouw, heb ik nog steeds goed contact. Ze stuurde nu dit: “Hallo Alex! Wie ist der Fiat dahingekommen? Und wie kommt er wieder weg 😄😉🤨” Persoonlijk vermoed ik dat Johnny Cash deze auto met zijn maten gebouwd heeft, one piece at a time.

Harrie Lavreijsen en Charles Leclerc (foto Nikki van der Toorn)


Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix:
Super Friday maakt de Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix uniek
Met Super Friday maakt de Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix dit jaar weer een statement. Het raceweekend in Zandvoort is er voor iedereen en bestaat uit drie volle dagen topsport en entertainment. Intussen bereiden de vandaag gearriveerde Formule 1-coureurs zich voor op wat komen gaat. Max Verstappen staat na de zomerbreak te trappelen van ongeduld. “Ik heb er weer zin in. Het blijft mooi om een thuis Grand Prix te hebben.”

‘Traditioneel’ is vrijdag de dag waarop je met je familie optimaal kunt genieten van wat de Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix allemaal te bieden heeft. De Opening Show in de Fanzone, waar vrijdag op het podium de coureurs van onder meer Red Bull, Aston Martin, McLaren, VCARB, Williams en Stake worden geïnterviewd en de Snollebollekes al lekker vroeg de toon zetten voor een gezellige sfeer, liegt er niet om.
Vervolgens staan de trainingssessies voor de vrouwenteams van de F1 Academy en de Formule 1 op het programma. Tussendoor worden de bezoekers getrakteerd op de Dutch GP Trackshow in de Arena en op de Main Straight.

Investering
De afsluiting in de Fanzone is er een waar menig festival jaloers op zou zijn. Na het Hollands uurtje met Yves Berendse, Xander de Buisonjé en Wolter Kroes als opwarmertje is het tijd voor de Dutch GP Closing Party. De kick-off komt voor rekening van DI-RECT en niemand minder dan DJ Armin van Buuren draait tot 21.30 uur het dak eraf met een spectaculaire en ongeëvenaarde drone show als visuele omlijsting.
Dit jaar is er extra geïnvesteerd in de Super Friday, een dag die bij veel andere Grand Prixs nauwelijks publiek trekt. Maar in Zandvoort lopen ook dan de tribunes en de Fanzone vol.

“Wij hebben er veel werk ingestoken om onze reputatie wat betreft hoog te houden en presenteren met afstand de grootste show die ooit op een Gand Prix is vertoond”, aldus directeur Robert van Overdijk. “De Dutch Grand Prix is in veel opzichten al een lichtend voorbeeld voor anderen en ik verwacht dat ook andere organisatoren hier meer werk van gaan maken.”

Aankomst coureurs
De coureurs maken daar in Zandvoort ook nadrukkelijker onderdeel van uit. De Q&A op een groot podium in de Fanzone is er een goed voorbeeld van.

De rijders van de tien Formule1-teams meldden zich vandaag een voor een op het circuit. Uiteraard was er veel aandacht ‘thuisrijder’ Max Verstappen. De Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix dit weekeinde is zijn 200ste race in de Formule 1. Hij won er al 61.

Op de vraag of hij zichzelf er nog eens 200 ziet rijden, was zijn antwoord op de persconferentie duidelijk: nee. Maar met dat antwoord kan zijn afscheid nog niet worden aangekondigd, zei hij ook. Verstappen, die tot 2028 onder contract staat bij Red Bull. “Ik denk op dit moment niet aan een nieuw contract en ik kijk ook niet verder vooruit. Alles ligt nog open.”

Na drie eerdere overwinningen in Zandvoort moet de leider in het F1-klassement zondag naar verwachting harder dan ooit knokken om de streak intact te houden.
“Je zult mij niet horen zeggen dat we weer gaan winnen. Als je kijkt naar hoe het seizoen tot dusverre verloopt, kunnen hier ook anderen winnen. Ik focus me op een clean weekend en dan zien we wel verder. Wij zijn nog steeds bezig om de auto te verbeteren. Als we daarin slagen, maken we het onszelf wel een stukje makkelijker. Het was lekker om in de zomerbreak even niet aan de Formule 1 te denken, maar nu heb ik er weer zin in.”

Het is Verstappen niet ontgaan dat er over het voortbestaan van de Grand Prix na 2025 wordt gesproken. “Ik houd van dit circuit. Het is mooi om een thuis Grand Prix te hebben, alleen is de beslissing niet aan mij. Maar zeker is dat ik hier heel graag blijf komen zolang er een Formule 1-race wordt gereden.”

Hoog bezoek
Vandaag bracht de ‘koning’ van de Olympische Spelen in Parijs een bezoek aan de Dutch Grand Prix. Op een gouden fiets sjeesde Harrie Lavreysen op het circuit van Zandvoort door de scherpe Hugenholtzbocht. Met in zijn wiel Ferrari-coureur Charles Leclerc, een fanatieke amateurwielrenner. De twee sporthelden wisselden bij die ontmoeting wat ervaringen uit.

Het Nederlandse wielerfenomeen was onder de indruk van de aandacht die de Formule 1 trekt. “Mijn vader is een groot fan en ik probeer zelf ook wel zo veel mogelijk te kijken, maar hier was ik nog niet eerder geweest. Als het straks vol zit, is dat wel heel indrukwekkend”, zei de baanwielrenner, voordat hij samen met Leclerc een sprintje ‘bergop’ trok. Leclerc was op zijn beurt onder de indruk van de prestaties van Lavreysen in Parijs en de drie gouden medailles die hij had meegenomen.

Steil
De Hugenholtzbocht was natuurlijk niet bij toeval gekozen voor de ontmoeting. Bocht nummer drie van het circuit heeft de contouren van een wielerbaan, waarop een dominante Lavreysen sinds een aantal jaren huishoudt en zijn roem vergaart. “Maar dit hier is niet zo steil”, constateerde de drievoudig olympisch kampioen van Parijs, die zijn medailles ook maar had meegenomen naar Zandvoort. “De wielerbaan heeft op het steilste stuk een hoek van 45 graden. Daar kun je niet staan, want dan glijd je naar beneden. Je moet er met minstens 30 kilometer per uur doorheen.”

Zondag komt Lavreysen met eigen ogen aanschouwen hoe Leclerc en de anderen in hun bolide door die bocht met een maximale hellingshoek van 18 graden scheuren. “Dat en de hele Grand Prix is echt wel iets om naar uit te kijken”, glunderde de olympische held.

Lando Norris zijn moeder met kushand (foto Ole Rethans/ Dutch Grand Prix)


Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix:
Super Friday bij Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix heeft nu al cultstatus bereikt
De Super Friday van de F1 Heineken Dutch Grand Prix heeft in vier jaar tijd al een cultstatus bereikt. Vandaag liep de Fanzone op het circuit van Zandvoort vol voor de Opening Show featuring de Q&A’s met de coureurs en een spetterende aftrap van de Snollebollekes. De Closing Party vanavond belooft nog meer spektakel.

Weer of geen weer, het is geenszins van invloed op de populariteit van de side-acts bij de Dutch Grand Prix aan de vooravond van het raceweekend. Super Friday is een begrip geworden. Het publiek komt op deze dag niet alleen voor de vrije trainingen van de Formule 1 naar Zandvoort, maar zeker ook voor het entertainment dat op het programma staat.

Tequila-party
Bij de Opening Show vanochtend in de Fanzone keken de F1-coureurs weer hun ogen uit. Het plein voor het podium stond vol met duizenden fans. “Great weather, nah?”, polste Max Verstappen even de stemming voor zijn neus. “Mooi dat jullie hier zijn.”
Achtereenvolgens Daniel Ricciardo en Yuki Tsunoda (RB), Max Verstappen en Sergio Perez (Red Bull), Fernando Alonso en Lance Stroll (Aston Martin), Alexander Albon en Logan Sargeant (Williams), Lando Norris en Oscar Piastri (McLaren) en Valtteri Bottas en Guanyu Zhou (Kick Sauber) werden door host Ariana Bravo bevraagd.

Over ditjes en datjes en serieuze zaken, zoals de weercondities. Het opvallendste dat Max Verstappen over de zomerbreak van zijn ploeggenoot Checo had gehoord? “Hij schijnt een heftige Tequila-party te hebben gehad.”

Lando’s moeder
Lando Norris spotte tijdens de Q&A zelfs zijn moeder in het publiek. “Ik wist niet dat ze hier zou zijn”, was de verbaasde reactie van de McLaren-coureur, die nog even zwaaide.

“Great to be back”, opende Fernando Alonso, waarmee hij de fans een luid gejuich ontlokte.

Na de Q&A nam Rob Kemps met de Snollebollekes het podium over. De inmiddels internationaal vermaarde feestact kreeg de fans nog meer in beweging. Voor Kemps was dat een aparte gewaarwording, zei hij na afloop. “Ik heb nog nooit de wekker om 7 uur gezet voor een optreden in de ochtend. Meestal begint het feest pas om 11 uur ’s avonds. Ik heb al op veel podia gestaan, maar dit is wel heel bijzonder. Dat iedereen op dit tijdstip al staat te hossen is voor mij iets nieuws.”

Potentie
Als entertainer kan Kemps de potentie van Super Friday wel op waarde schatten. “Het is natuurlijk het totale pakket. Als je maar genoeg biedt, maak je het aantrekkelijk, zoals hier gebeurt. Het carnaval in Brabant was ook ooit maar drie dagen en nu vijf.”

Super Friday wordt vanavond afgesloten met de Closing Party (20.30 uur) in dezelfde Fanzone. Dan treedt DI-RECT op en zorgt DJ Armin van Buuren inclusief een magistrale drone show voor een weergaloos einde van de dag.


Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix:
Magistrale Closing Party op Super Friday met Armin van Buuren
Openingsdag F1 Heineken Dutch Grand Prix sluit met grootste droneshow
Met een betoverende Closing Party kwam er vandaag een einde aan de Super Friday op de Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix in Zandvoort. De meer dan tienduizend fans die tot het einde bleven, waren in de Fanzone getuige van een spetterend optreden van Armin van Buuren, dat aan het einde met een magistrale drone show nóg een geweldige apotheose kreeg.

De verlichte drones aan de donkere hemel vlogen in formatie tot allerlei herkenbare Formule 1-figuren zoals een helm, een bolide, en het kenmerkende stuur en de tekst F1 Loves Zandvoort. En natuurlijk vormden de drones samen aan het einde ‘Super Friday’, inmiddels een begrip.

Na de regen en wind in de ochtend, brak de hemel in de middag open en was na een fraaie zonsondergang het zicht op de verlichte drones perfect. Met een weergaloze show voor een massaal publiek tot gevolg.

Daarvoor had Armin van Buuren, een van ’s werelds grootste deejays, al een meeslepende set gedraaid op het grote podium in de Fanzone.

De beroemde muziekproducent was zelf ook behoorlijk onder de indruk. “Hieruit blijkt maar weer dat we in Nederland vooroplopen met dit soort producties. Dit samen met die drone show was zo gaaf. Echt heel vet. Mijn hart klopt voor de Formule 1. Ik kijk al sinds de hoogtijdagen van Damon Hill. Vanavond heb ik in een van de liedjes quotes van Ayrton Senna gebruikt. Als een soort eerbetoon. Ik hoop dan ook dat de Formule 1 nog lang in Zandvoort zal blijven.”

Goede humeur
Daarmee kwam een enerverende Super Friday. Niet voor het eerst was die het toonbeeld van een Hollandse zomer. De F1-coureurs reden vandaag één vrije training in harde wind en regen en de late middagsessie onder een stralend zonnetje. Het goede humeur van de ruim 75.000 racefans had er geenszins onder te leiden.

Dat laatste werd al snel in de ochtend duidelijk bij de Q&A en de Opening Show van de Snollebollekes in de Fanzone. Daar kwamen ook al duizenden fans op af, die op een volgepakt plein van links naar rechts door de druilige regen hosten.

Het zette de toon voor een sfeervolle dag, die in het tweede deel van de middag alleen maar beter werd. Bij de eerste vrije training van de Formule 1 was het weliswaar nat en waaide het hard, maar niet zo stormachtig als sommige coureurs een dag eerder vreesden.

F1 Academy
Ook de F1 Academy presenteerde zich vandaag aan de fans. In de nog jonge maar nu al spectaculaire raceklasse voor vrouwen van de Formule 1 komen dit weekeinde drie Nederlandse coureurs in actie.

Emely de Heus en Maya Weug zijn twee van de vaste drivers dit seizoen en Nina Gademan maakt dankzij een wildcard op het circuit van Zandvoort haar debuut. De pas 20-jarige coureur rijdt in de zogenaamde Female Quotient-auto mee voor het team van PREMA Racing.

Het is de tweede keer dat de F1 Academy Zandvoort aandoet, maar vorig jaar gebeurde dat twee maanden vóór de Dutch Grand Prix. Nu is de race in de week van het grootste sportevenement in Nederland geprogrammeerd. Morgen en zondag zijn de races waarin de punten zijn te verdienen.

Verstappen vlak voor de kwalificatie (foto Chris Schotanus / Dutch Grand Prix)


Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix:
Kan Verstappen in Zandvoort ook vanaf de tweede startpositie winnen?
Zandvoort verheugt zich op ‘Super Spannende Sunday’
De Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix is al drie jaar het grootste racefeest van Nederland, maar morgen is er ten opzichte van alle voorgaande edities toch één ding anders. Max Verstappen start in zijn eigen GP voor het eerst niet op pole position. Wel op de eerste startrij. Naast vriend én rivaal Lando Norris.

Hoe de race vanaf 15.00 uur ook afloopt, de 100.000 racefans zijn na Super Friday en Qualifying Saturday verzekerd van óók nog een ‘Super Spannende Sunday’.
Na een natte laatste vrije training, die vanwege een zware crash van de gelukkig ongedeerde Logan Sargeant slechts een kwartiertje duurde, stelde de Qualifying bepaald niet teleur. De fans zaten de volle 45 minuten op het puntje van hun stoel. Figuurlijk dan, want het feestje op de tribunes werd natuurlijk staand en dansend gevierd. Vandaag waren er ondanks de regen toch weer een kleine 100.000 fans naar Zandvoort gekomen.

Kleine verschillen
In de kwalificaties vandaag waren de verschillen al héél klein. Zo klein, dat coureurs als Lewis Hamilton (Mercedes) en Carlos Sainz (Ferrari) zich door een slippertje niet eens kwalificeerden voor Q3.

De McLarens leken ‘in control’ te zijn, terwijl Max Verstappen alles gaf om in hun spoor te blijven. Lando Norris imponeerde in Q3 met de snelste tijd; een behoorlijk stukje sneller dan de thuisfavoriet. “Ik had in Q1 en Q2 niet het idee dat ik me in de strijd om pole position kon mengen”, zei de drievoudig winnaar in Zandvoort na afloop. “Maar ik sta morgen gelukkig wel op de eerste startrij. Daar kan ik dan best tevreden mee zijn.”

Aanval
Morgen wordt een droge race verwacht en heeft Verstappen na de start exact 265 meter te gaan, voordat hij moet insturen voor de Tarzanbocht. De vraag is of hij dan al zijn eerste aanval heeft geplaatst. Norris is gewaarschuwd. Hij is vol vertrouwen, maar kent Verstappen maar al te goed. “De auto was goed en ik was goed. Het is geen makkelijk circuit en zeker niet met die wind. Ik voel me dit weekeinde erg comfortabel. Het gat met Max verraste me, maar dat wil niet zeggen dat ik het morgen ook onder controle heb.”

Strategie
Verstappen legt zich zeker niet bij voorbaat neer bij een triomf van Lando. “Maar ik voel me niet helemaal comfortabel in de auto. De balans is nog niet op orde en ik heb in elk rondje wel ergens wat tijd laten liggen. Misschien wil ik me vasthouden aan iets dat er nu niet meer is”, sluit Verstappen zijn ogen niet voor de nieuwe realiteit.

Verstappen heeft morgen bij de start een McLaren vóór én achter zich. Oscar Piastri gaat voor zijn eigen kansen, zo maakte hij duidelijk. “Ik ben benieuwd naar de strategie van Red Bull, dat kan zeker nog interessant worden. Tussen mij en Lando liggen er geen afspraken. We mogen tegen elkaar racen. Dat is geen issue.”
Wel is er één regel, vulde Norris aan. “We mogen elkaar niet van de weg rijden.”

F1 Academy
Na de droge kwalificatie van de Formule 1 sloeg vandaag in Zandvoort het weer om. Daardoor kon de geplande eerste race van de F1 Academy, de vrouwenklasse van de Formule 1, geen doorgang vinden. De zestien coureurs, onder wie landgenoten Maya Weug, Emely de Heus en debutante Nina Gademan, rijden nu morgen twee races. De eerste race is ingelast om 8.30 uur. De rest van het programma blijft ongewijzigd.

Foto Nikki van Toorn.


Foto Nikki van Toorn.


Foto Nikki van Toorn.


Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix:
Ongeëvenaarde Pre Race Show voor 100.000 fans in Zandvoort
Kippenvelmoment vertolking volkslied Duncan Laurence
Nog voordat de Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix vandaag van start ging, waren de 100.000 racefans op Circuit Zandvoort getuige van een opeenstapeling van gedenkwaardige momenten. Met als hoogtepunten van de Pre Race Show de vlaggenparade met 92.000 vlaggen en de bijzondere vertolking van het volkslied door Duncan Laurence.

De Pre Race Show en Opening Ceremony vóór de start vormden een aaneenschakeling van waanzinnige mini-shows en acts, die werden ingeluid door een bijzondere Driver’s Parade. De coureurs reden rond op een prachtig ontworpen praalwagen, versierd met dahlia’s. Daarachter volgde een volledig in bloemen gestoken Formule 1-auto.

Voor het bloemrijke schouwspel zijn in totaal 150.000 dahlia’s gebruikt. Daarmee tekende de Dutch Grand Prix in samenwerking met stichting Bloemencorso Bollenstreek voor het oog van de wereld wederom voor een mooi stukje Hollandpromotie.

Kort voor de race openden Kris Kross Amsterdam, Tino Martin en de Showfanfare Advendo Sneek de muzikale omlijsting van de Pre Race Show en met nog een kwartier te gaan toverde Nederlands bekendste en wereldberoemde illusionist Hans Klok de sportief directeur Jan Lammers mét de winnaarstrofee tevoorschijn.

Als slot vertolkte Eurovision Songfestival-winnaar Duncan Laurence vanachter zijn piano en voor het oog van de Koninklijke familie een ontroerende versie van het Wilhelmus. Vervolgens namen 92.000 fans op de tribunes, aangespoord door Tino Martin, deel aan de grootste vlaggenparade ooit bij een Nederlands sportevenement.

Ongelooflijke fanervaring
Ook het Formule 1 Management koestert het unieke entertainmentgehalte van de Dutch Grand Prix, benadrukte Louise Young, Director of Race Promotion van de Formula 1, dit weekeinde in Zandvoort. “Zandvoort is een heel bijzondere race op de Formule 1-kalender, dat een geweldig erfgoed combineert met een ongelooflijke fanervaring. Daarmee wordt een hoge standaard gezet voor andere evenementen. Zelfs in het uitdagende weer kwamen de Nederlandse fans in grote aantallen op Super Friday. Dat is een compliment aan de fans waard.”

Dat zorgde voor waanzinnige beelden en een uitgelaten sfeer op de tribunes. Die werd zo mogelijk nog beter toen Max Verstappen na de start al voor de Tarzanbocht Lando Norris had gepasseerd.

25 augustus 2024 F1 Heineken Dutch Grand Prix 2024. Circuit Zandvoort Photo © Chris Schotanus


Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix:
Lando Norris doorbreekt hegemonie Verstappen in Zandvoort
Andere winnaar, enthousiasme onverminderd groot
Na vier jaar heeft de Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix een andere winnaar gekregen. Lando Norris (McLaren) slaagde er vandaag in om de hegemonie van Max Verstappen in Zandvoort te doorbreken. “Het feit dat de overwinning van Lando hier ook met groot gejuich wordt begroet, is voor mij het bewijs dat dit evenement niet langer alleen afhankelijk is van het succes van Max”, aldus sportief directeur Jan Lammers.

De overwinning van Norris in Zandvoort kwam niet helemaal onverwacht. McLaren hijgt al maanden de Red Bull van Max Verstappen in de nek. Maar zo superieur als Verstappen de voorgaande drie edities van de Dutch Grand Prix was, zo dominant is hij dit seizoen niet meer. Dat beïnvloedde overigens geenszins de aanloop naar het evenement. Ook nu waren de racedagen uitverkocht. Bovendien was het enthousiasme op de tribunes opmerkelijk en hartverwarmend toen niet Verstappen maar Norris als winnaar werd afgevlagd. Lammers: “Natuurlijk heeft de hype rondom Max Verstappen ons in het begin heel erg geholpen, maar ik durf nu wel te beweren dat de Dutch Grand Prix inmiddels meer is dan dat. Het is niet alleen meer ons feestje. Ik heb aan alles gemerkt dat we dat stadium voorbij zijn.”

De kaartverkoop voor volgend jaar, die nog tot 31 augustus 2024 loopt, laat dat volgens Lammers eveneens zien. “De tickets voor 2025 gaan weer hard.”
Ook Norris voelde vandaag de steun van de racefans in Zandvoort. “Ik merk dat ik hier veel supporters heb en dat waardeer ik.”
Met Norris, Verstappen en Leclerc stonden in Zandvoort drie coureurs op het podium die naar verwachting ook de komende jaren de Formule 1 naar hun hand zullen zetten. Jong, gretig en charismatisch.

Toekomst
Wat de toekomst in Zandvoort brengt, kan directeur Robert van Overdijk van de Dutch Grand Prix niet voorspellen. “Officieel is volgend jaar de laatste editie. Maar dit weekend hebben we Stefano Domenicali, de baas van Formula One, horen zeggen dat hij veel vertrouwen heeft in een positieve toekomst. Met Super Friday en een fantastisch weekend heeft de Dutch Grand Prix bewezen dat er hier inmiddels iets unieks is neergezet.”

“Domenicali is positief en wij zijn dat ook. Anders hadden we dit evenement nooit teruggehaald naar Nederland. We gaan nu bekijken of alle puzzelstukjes in elkaar passen, zodat we met aanvaardbaar risico de toekomst met vertrouwen tegemoet kunnen zien. Maar we hebben nog wel een paar maanden nodig om een definitief besluit te kunnen nemen,” legt Van Overdijk uit.

Formel 1 – Mercedes-AMG Petronas Motorsport, Großer Preis der Niederlande 2024. George Russell
Formula One – Mercedes-AMG Petronas Motorsport, Dutch GP 2024. George Russell


Formel 1 – Mercedes-AMG Petronas Motorsport, Großer Preis der Niederlande 2024. Lewis Hamilton
Formula One – Mercedes-AMG Petronas Motorsport, Dutch GP 2024. Lewis Hamilton


Formel 1 – Mercedes-AMG Petronas Motorsport, Großer Preis der Niederlande 2024. Lewis Hamilton
Formula One – Mercedes-AMG Petronas Motorsport, Dutch GP 2024. Lewis Hamilton


Formel 1 – Mercedes-AMG Petronas Motorsport, Großer Preis der Niederlande 2024. George Russell
Formula One – Mercedes-AMG Petronas Motorsport, Dutch GP 2024. George Russell


Mercedes-Benz Media:
2024 Dutch Grand Prix – Saturday: Tricky Saturday in Zandvoort.
– George Russell will line up P4 with Lewis Hamilton P12 for Sunday’s Dutch Grand Prix.
– Rain throughout the morning left the circuit damp for the start of FP3.
– The team completed limited running with most of the session spent under red flag conditions owing to barrier repairs.
– Qualifying proved tricky with cooling conditions rendering it a challenge to get the tyres in their best operating window.
– In an incredibly tight field at the end of Q2, Lewis was unfortunate to be knocked out in P12 after suffering from a lack of rear grip.
– George progressed through to Q3, and his final effort put him P4 for tomorrow’s grid.

George Russell
It was a challenging qualifying session today. In Q1 I was really struggling. In Q2, I had the pace to match the McLarens. In Q3, we slipped back a little and ultimately that left us in P4. I think that was probably the maximum for us today.

It was very difficult to get the tyres consistently in the right window. Lewis had great pace in Q1 but suffered from that in Q2. The conditions kept changing too so it was difficult to align everything to get the most out of the car. Finding that sweet spot was definitely not easy. The gap to the front was quite big today but I think we can have a better race tomorrow. We will be looking forward and trying to get on the podium once again.

Lewis Hamilton
Today was frustrating. We had been looking good throughout the weekend and in Q1, I was pleased with the balance of the car. Unfortunately, we struggled more in Q2, and it slipped through our fingers. I couldn’t go any faster than I did on my final lap and that wasn’t enough to get us through. These things happen but ultimately, I didn’t do a good enough job. I will push to get as many points as we can tomorrow and enjoy myself out there.

Toto Wolff, Team Principal & CEO
We were hoping for a better Saturday. In all the practice sessions, we had looked like we were close to the front of the field. Unfortunately, in Qualifying the car was on a bit of knife edge. It was hard for both drivers to get the most out of it consistently. Lewis was therefore knocked out in Q2, despite showing strong pace in Q1. George likely got the most we could have hoped for today with P4, but we are not pleased with those results.

We look ahead to tomorrow now and will be aiming to move forward with both drivers in the race. Our race pace on Friday looked solid, although it will be difficult to compete with the McLarens. They looked very strong in FP2 so our fight will likely be to get on the podium.

Andrew Shovlin, Trackside Engineering Director
Our performance today was disappointing, and we had certainly hoped for more. Both drivers looked more competitive at times in the session than the results showed. Lewis was strong in Q1 and George in Q2, but we failed to get it together when it mattered. The car hasn’t felt as good for either driver today. We were suffering from understeer yesterday but today we were struggling for rear grip.

Our attention now turns to tomorrow’s race. Our long run pace was reasonable yesterday and hopefully that will remain. If it does, we will be looking to move forwards with both drivers. The McLarens looked very strong on Friday so we may be looking at keeping George in the fight for the lower reaches of the podium, rather than victory. With Lewis, we will aim to recover well and score as many points as we can.

Formel 1 – Mercedes-AMG Petronas Motorsport, Großer Preis der Niederlande 2024. George Russell
Formula One – Mercedes-AMG Petronas Motorsport, Dutch GP 2024. George Russell


Formel 1 – Mercedes-AMG Petronas Motorsport, Großer Preis der Niederlande 2024. George Russell
Formula One – Mercedes-AMG Petronas Motorsport, Dutch GP 2024. George Russell


Mercedes-Benz Media:
2024 Dutch Grand Prix – Sunday: Challenging afternoon for the team in Zandvoort.
– George Russell finished P7 and Lewis Hamilton P8 in Sunday’s Dutch Grand Prix at Zandvoort.
– They lined up P4 and P14 respectively on the grid; Lewis receiving a three-place grid penalty for impeding another car in Qualifying.
– Both gained positions on the opening lap, with George jumping the Ferrari of Charles Leclerc for P3.
– Lewis meanwhile set about carving through the field and cycled through to P9 before his first stop. Once others had pitted, he had made his way up to P8.
– George meanwhile was undercut by Leclerc and was unable to resist the McLaren of Oscar Piastri in his middle stint.
– Struggling on the Hard compound tyre, George made a second stop onto the Soft tyre and rejoined ahead of his team-mate who had done the same five laps earlier.
– They pushed hard in the final laps to close down Sergio Perez and Carlos Sainz ahead but were unable to do so.
– The team’s attention now turns towards next week’s Italian Grand Prix at Monza.

George Russell
Today’s race was an odd one. We didn’t have the pace and that was the case on all three tyre compounds. It felt that I was sliding around quite a lot, suffering from high degradation, and slowly went backwards. We will have to understand why that was as we were relatively quick on Saturday. Performance does swing circuit to circuit, but we have been up near the front in the past six races. I am therefore confident that this is an outlier.

We will get to work immediately to understand why we were slower than our competitors today. We have another race next weekend in Monza and we will aim to put in a much better showing there.

Lewis Hamilton
We knew today was all about damage limitation. We managed to work our way back into the points but ultimately, we didn’t have the pace to fight for much more today. If we had qualified better yesterday, than it may have been a little different. I enjoyed getting past several cars though and putting the Soft tyre to use in that opening stint. It felt good to move forwards but I’m a little disappointed as if we had a better Saturday, then the fight would have been for more points.

Strategy wise, we were looking at running to the end on the one-stop. I had a lock-up on the Hard tyre though and that meant we switched to the two-stop. It was a shame to lose the point for fastest lap at the end, but I should have put in a quicker effort earlier on.

Toto Wolff, Team Principal & CEO
We had a bad race today. It was quite a contrast to the previous Grand Prix in Spa where we had set the pace and finished first and second on track. We clearly got some decisions wrong in terms of how we were running the car here. We will evaluate that quickly so we can avoid another race like this. It is bruising. Sometimes it is good to be bruised though to take a step forward.

With George, we switched to a two-stop strategy as he was running out of tyre in his second stint. That higher degradation was likely in part due to some set-up decisions we took. We will need to do a full analysis to understand how much of it was down to that or other factors. With Lewis, we planned a two-stop race for him, although we were evaluating the one-stop midway through. However, he suffered a lock up on the Hard tyre and, with no risk behind, we switched him onto the two-stop strategy. His pace was good throughout though and that gives us encouragement. There is clearly lots of learning we can take from this weekend and hopefully we can bounce back next weekend in Monza.

Andrew Shovlin, Trackside Engineering Director
Overall, it has been a poor weekend. We will go away and pick through the data to understand why we were off the pace both in qualifying and race trim. Today we were lacking the speed to fight for much more than we achieved. We were not generating good grip and, consequently, were sliding around on the tyre. That led to higher degradation than our competitors and forced us into a two-stop race. We were on the back foot today, but we will be working hard to ensure that isn’t the case next weekend in Monza.

De Ligier LMP3 © More Motorsport


Max en Mark van der Snel © More Motorsport


Smith Communicatie:
Podiumplek voor Mark & Max van der Snel in Michelin Le Mans Cup op Spa-Francorchamps
More Motorsport eindigt als 3e na zinderende race
Nederlands succes dit raceweekend op het circuit van Spa-Francorchamps. Vader en zoon Mark (53) en Max van der Snel (21) hebben hun eerste podiumplek van het seizoen gehaald in de Ligier LMP3 in de Michelin Le Mans Cup. Mark begon de zaterdag met een nette kwalificatie en zette de auto op P11 van de 28 deelnemers. Gelijk na de start wist hij een grote crash in de eerste bocht te ontwijken en reed Mark zeer consistent lange tijd op P5. Na een goede pitstop en de rijderswissel reed Max continu snelle rondetijden en lag hij zelfs even virtueel 2e. Uiteindelijk finishte Max op P4. Pas enkele uren na de race kreeg More Motorsport te horen dat de stewards een aantal penalty’s hebben uitgedeeld aan andere teams en dat ze op P3 zijn geëindigd.

“Natuurlijk is het erg jammer dat we ter plekke niet op het podium hebben gestaan, ten overstaande van alle aanwezige vrienden, familie en sponsors die speciaal naar Spa-Francorchamps waren gekomen”, aldus Max van der Snel. “Maar het belangrijkste is dat we gedurende deze week een zeer goede racepace hadden en grote stappen hebben gemaakt met het team. Iedereen heeft zijn steentje bijgedragen aan dit mooie resultaat, dus daar mogen we zeer trots op zijn. Wij kijken nu al uit naar onze volgende race op 28 september op het circuit van Mugello in Noord-Italië.”

Over More Motorsport
More Motorsport is het eerste volledig Nederlandse raceteam dat deelneemt aan de Michelin Le Mans Cup. De Michelin Le Mans Cup is onderdeel van de European Le Mans Series en de 24 uur van Le Mans en doet zes populaire Europese circuits aan: Barcelona, Le Castellet, Le Mans, Spa-Francorchamps, Mugello en Portimao. De 21-jarige Max van der Snel maakt dit jaar als ‘silver driver’ zijn debuut in deze competitieve, internationale raceklasse. De talentvolle autocoureur startte vorig raceseizoen voor het eerst in de LMP3. Hij debuteerde samen met zijn vader Mark in de Prototype Cup Germany en won niet alleen de thuisrace op het TT Circuit van Assen, maar werd tevens Junior Champion. Mark won vorig seizoen het Tropy Championship.

More Motorsport wordt ondersteund door de Fortezza Groep, Sonic Equipment, Fynanch, Electro World Stadhouder, Printed Sim Racing en Smith Communicatie.


Kia Nederland:
De vernieuwde Kia EV6: designupdates en nog meer efficiency, veiligheid en comfort
Kia heeft de EV6 grondig vernieuwd. De eerste elektrische Kia op het baanbrekende E-GMP platform heeft een vernieuwd in- en exterieurdesign en is nog efficiënter, comfortabeler en veiliger dankzij een groot aantal updates. En met zijn nieuwe batterijen van de vierde generatie heeft hij ook een groter bereik van maximaal 582 km*.

Kia heeft sinds de lancering in augustus 2021 al meer dan 210.000 exemplaren van de EV6 verkocht en de eerste dedicated elektrische auto van het merk heeft wereldwijd een ongekend groot aantal awards gewonnen, waaronder de titel Europese Auto van het Jaar 2022. Met de vernieuwde versie start Kia het tweede hoofdstuk van het succesverhaal dat EV6 heet.

Vernieuwd exterieurdesign met Star Map signatuurverlichting
Het designteam van Kia heeft de looks van de EV6 in lijn gebracht met die van de recentelijk geïntroduceerde modellen. Aan de voorkant valt de innovatieve Star Map signatuurverlichting op die de EV een futuristische en sportieve uitstraling geeft. Ook nieuw zijn de vloeiende karakterlijn die de voorzijde van de EV6 naadloos verbindt met het onderste deel van de auto en het vleugelvormige bumperontwerp, dat een extra element van dynamiek toevoegt. Van opzij valt de vernieuwde EV6 op met zijn nieuw ontworpen lichtmetalen velgen. Ook aan de achterkant zijn de verlichtingsunits voorzien van de kenmerkende Star Map technologie, waardoor het gevoel van breedte en de futuristische uitstraling van de EV6 visueel worden versterkt. En net als de nieuwe voorbumper heeft ook de achterbumper het nieuwe vleugelvormige design.

De vernieuwde EV6 GT-line onderscheidt zich met nog dynamischere voor- en achterbumpers, een centrale LED-verlichtingsunit en speciale lichtmetalen wielen.

Verfijnde ambiance en nog meer comfort
Het interieur van de vernieuwde EV6 is uitgevoerd met strakke designelementen die een luxe en moderne ambiance creëren. Het nieuwe stuurwiel combineert samen met het panoramische, gebogen display een verfijnd design met ruimtelijkheid en bedieningsgemak. De nieuwe sfeerverlichting accentueert de horizontale vormgeving van het interieur voor een visueel verbluffend effect.

Voor extra bedieningsgemak is voortaan een vingerafdrukherkenningssysteem geïntegreerd in de middenconsole, waarmee EV6-rijders de auto kunnen starten zonder een smart key of digitale sleutel, hun bestuurdersprofiel kunnen laden en zich kunnen identificeren voor toegang tot andere services. Het ergonomisch verbeterde, draadloze oplaadstation van de vernieuwde EV6 kan nu opladen met 15W vermogen.

Om het rijcomfort verder te verfijnen, en de stabiliteit op oneffen wegdekken verder te verhogen, is de EV6 voortaan ook uit te rusten met nieuwe, frequentie selectieve dempers. Kia heeft zich daarnaast gericht op het verminderen van het interieurgeluid door de isolatie van de achterste motor te verbeteren.

Meer bereik: nieuwe batterij van de vierde generatie
Kia rust de vernieuwde EV6 uit met een nieuwe batterij. Dankzij de hogere energiedichtheid is de capaciteit in alle versies toegenomen: van 58 kWh naar 63 kWh voor de Standard Range en van 77,4 kWh naar 84 kWh voor de Long Range. De maximale actieradius is daarmee, afhankelijk van de uitvoering, voortaan 582 km*.

De grotere batterijen laden sneller op dan hun voorgangers. Met de geavanceerde 800V-technologie en een verbeterd piekvermogen van 258 kW kan de nieuwe 84 kWh batterij in 18 minuten van 10-80 procent worden opgeladen en kan in slechts 15 minuten tot 343 km worden bijgeladen.

De nieuwe generatie batterijen heeft een verbeterde warmtegeleiding, wat helpt om de temperatuur beter te regelen tijdens het opladen. Bovendien is de batterij nu 1 kg lichter ondanks de 8,5% grotere capaciteit.

Nog meer gebruiksgemak en veiligheid
Een andere belangrijke update is het infotainmentsysteem van de volgende generatie, op basis van de nieuwe Software Defined Vehicle (SDV)-architectuur van het merk. De connected car Navigation Cockpit (ccNC) biedt een ongekend overzicht en gebruiksgemak en is via OTA te voorzien van upgrades en updates. Gekoppeld aan dit systeem zijn onder meer draadloze Apple CarPlay- en Android Auto, de optionele Kia Digital Key 2 en het vingerafdrukherkenningssysteem.

Om het comfort en bedieningsgemak naar een nog hoger niveau te brengen is de vernieuwde EV6 voortaan leverbaar met een elektrisch verstelbaar stuurwiel (hoogte en diepte) en een 12-inch Head-Up Display.

Ook het arsenaal aan assistentiesystemen is verder uitgebreid dan wel opgewaardeerd. Nieuw of vernieuwd zijn het Hands-on Detection stuurwiel, de Lane Following Assist 2, Remote Smart Parking Assist 2 en het Front, Side & Rear Parking Collision-avoidance Assist. Om de veiligheid naar een nog hoger plan te tillen heeft de vernieuwde EV6 een sterkere carrosserie gekregen dankzij dikkere B-stijlen, en hij is uitgerust met een uitgebreid 7-airbagsysteem, inclusief een front center airbag voor maximale veiligheid voor de bestuurder en voorpassagier.

Naar verwachting vanaf eind september in Nederland
De vernieuwde Kia EV6 arriveert naar verwachting eind september in de Nederlandse showrooms. De line-up, prijzen, uitrustingsdetails en technische gegevens worden in aanloop naar de marktintroductie bekend gemaakt.




Romek Hoffa spotte blauwe Scanias.



Iets minder cc had de Jawa die Mike van Stein deze week zag.


Over de Zuk die Mike spotte was al eens een top 10 artikel.


Kleyn collega Frank Klijn: “Ecoliner on steriods!


Martijn Manrho: “Ik kan niet langs dit beest lopen zonder er een foto van te maken.


Volvo Trucks Nederland:
Volvo introduceert nieuwe service voor het opladen van elektrische trucks
Volvo Trucks blijft nieuwe diensten introduceren voor het opladen van elektrische trucks. De meest recente, Charging Management, maakt efficiënt thuisladen mogelijk.

De nieuwe service Charging Management van Volvo Trucks helpt transportbedrijven bij het efficiënt monitoren van het laden van elektrische trucks op het eigen terrein. Het zorgt ervoor dat de trucks binnen de vloot voldoende opgeladen zijn voor geplande werkzaamheden en het vermindert het aantal ongeplande laadsessies. De dienst draagt daardoor bij aan een hogere productiviteit en uptime.

Met Charging Management kunnen oplaadsessies via het platform Volvo Connect worden gepland, beheerd en gerapporteerd. Het biedt een visueel overzicht van het laadproces van de vrachtwagens en inzicht in het accuniveau en de laadstatus.

Ook is het mogelijk om een laadplan te maken, waarbij berekend wordt wanneer de voertuigen moeten beginnen met opladen en wanneer de accu’s vol zijn. Afwijkingen van het plan worden aan de gebruiker gemeld, om een laag batterijniveau te voorkomen. Rapporten over laadsessies van zowel voertuigen als laders zijn beschikbaar voor follow-up.

“Opladen is een belangrijk aspect bij het gebruik van een elektrische vrachtwagen. Als transportbedrijf wil je er zeker van zijn dat je trucks opgeladen zijn en klaarstaan voor de volgende transportmissie. Het opvolgen van het laadproces is ook belangrijk, om te kunnen zien of er afwijkingen zijn. Deze service helpt de vervoerders hierbij,” zegt Johan Östberg, Electromobility Service Owner bij Volvo Trucks.

In drie stappen openbaar laden met Volvo Open Charge: vinden, boeken, laden
Vorig jaar introduceerde Volvo Trucks al Volvo Open Charge, een dienst die ontworpen is om het opladen onderweg voorspelbaarder en betrouwbaarder te maken. Volvo Open Charge helpt transportbedrijven bij het vinden van en toegang krijgen tot openbare laadstations, waaronder de laadstations van Milence.

Laadsessies bij de stations waar Volvo een partnerschap mee heeft kunnen worden gestart met de Volvo-laadpas, via de Truck Charging App of via Volvo Connect. Facturatie vindt achteraf plaats aan de hand van een gespecificeerde verzamelfactuur.

In de nabije toekomst zal het mogelijk zijn om een laadsessie te boeken via de tool, waardoor de laadplanning kan worden geoptimaliseerd. De Volvo Open Charge service is intussen uitgerold in Zweden en Nederland. Andere landen in Europa en andere delen van de wereld zullen volgen.

Charging Management en Volvo Open Charge zijn beide onderdeel van Volvo Connect, het online platform van Volvo Trucks voor digitale diensten.


Mercedes-Benz Media:
2024 Italian Grand Prix – Preview: The second leg of the double header takes place at Monza.

Toto Talks Italy
It was a disappointing weekend in Zandvoort. We didn’t perform to the level we expected. Lewis drove a strong race to recover to the points, but qualifying out of position limited the returns. George meanwhile suffered with high degradation and therefore didn’t have the pace to fight with for the top-six. The team is already working hard analysing all the data to understand what caused this. Whilst it’s a quick turnaround, we have the opportunity to bounce back straight away in Monza. I am confident we can do so. It is a very different circuit to Zandvoort, and likely even quicker this year with some of the changes they have made. We will also need to understand the impact of the track resurfacing that has been carried out. Monza is always a fascinating challenge for both teams and drivers, and one we are looking forward to.

The atmosphere is always special as the Italian fans are passionate about their racing. That will be even more so in FP1 as Kimi Antonelli steps into George’s car for a rookie session. Kimi has been part of our junior programme since he was 12 so this is an exciting moment for both him and the team. I am sure he will enjoy the experience of driving in front of his home crowd, and in turn I am sure they will be excited to see a new Italian talent on track. We look forward to seeing Kimi in the W15 on Friday morning and contributing to the team’s start to the weekend.

Fact File: Italian Grand Prix
Monza is nicknamed the ‘Temple of Speed’ and for good reason. Recorded top speeds through the speed traps during the Grand Prix typically top 350 km/h.
Due to the long straights and large portion of lap spent in eighth gear, the Monza lap is one of the lowest for gear changes on the calendar, with just 38.
The high-speed nature of Monza means the Italian Grand Prix is often one of the shortest races of the year. If run uninterrupted, it usually takes around one hour and 15 minutes from lights out to the chequered flag.
The circuit contains just 11 corners, four to the left and seven to the right. That is the second fewest of the year, behind only Austria which has 10.
Extensive work has taken place at Monza ahead of this year’s race, with significant upgrades to circuit infrastructure.
The entire circuit has also been resurfaced and new kerbs installed which may give drivers a chance to carry a little more speed into certain corners.
The 476m run from pole position to the first braking point at Monza is the fourth longest on the F1 calendar. Only Mexico, Great Britain, and Spain are longer.
Monza has the highest percentage time (76%) and distance (84%) per lap spent at full throttle of any circuit on the F1 2024 calendar.
Only Las Vegas and Mexico have a higher maximum top speed reached per lap than Monza.
Lewis Hamilton has five wins at Monza, and in 2017 he broke Michael Schumacher’s F1 record of 68 career pole positions at the track.
Mercedes has seven wins at Monza in F1. Four with Lewis, two with Juan Manual Fangio, and one with Nico Rosberg.
FP1 in Italy will see junior driver Kimi Antonelli take part in his first F1 practice session. The Italian will drive George’s car, for the team’s first of two mandatory FP1 sessions where a rookie driver must be used.


Goodyear FIA ETRC Media:
Championship Showdown Looms as Season Resumes at Autodrom Most
As the Goodyear FIA European Truck Racing Championship roars back to life after the summer break, the action is set to intensify at the Autodrom Most in the Czech Republic. With just three rounds remaining in the 2024 season, the battle for the championship is heating up.

Heading into the Most round, Norbert Kiss is firmly in the driver’s seat, leading the championship standings. The Hungarian driver has been the class of the field this season, showcasing a blend of speed, consistency and race craft that has seen him collect a substantial lead of 55 points. However, with three rounds and 12 races still to go, nothing is set in stone and the competition is breathing down his neck.

Jochen Hahn, Sascha Lenz and Antonio Albacete remain Kiss’s closest rivals. Hahn, a six-time champion, has the experience and the skill to mount a late-season charge. Meanwhile, Lenz has proven to be a formidable force, frequently challenging at the front and keeping the pressure on the leaders. Albacete has had a strong showing last time out at the Nürburgring and is capable of shaking up the championship dynamics with strong performances in the remaining rounds. The trio will be looking to close the gap at Most, knowing that a strong showing could be crucial in their bid to dethrone Kiss.

The Chrome class has also seen intense competition this season. José Eduardo Rodrigues has emerged as the standout competitor, showcasing impressive speed and consistency that have kept him at the top of the standings.

However there is still plenty to play for in the last three rounds with Faas, Taylor and Newell all in the mix for top positions. Each of these drivers has shown flashes of brilliance, making the Chrome class unpredictable and exciting this the season. As the championship resumes at Most, the fight for supremacy in this class will be one to watch closely.

Race-by-race entry Bradley Smith returns with Don’t Touch Racing once again to build on his experience racing in the Goodyear FIA ETRC.

Autodrom Most is a challenging circuit known for its mix of fast straights and technical corners, providing plenty of opportunities for overtaking and close racing and the unpredictable weather is sure to spice things up.

Racing action starts on Friday with two free practice sessions and qualifying in the afternoon.

Der neue Mercedes-Benz Sprinter – die ideale Basis für Reisemobile, tenoritgrau metallic, MBUX Multimediasystem, Stoff Caluma schwarz; Landesspezifische Vorschriften zum Wildcampen sind zu beachten
The new Mercedes-Benz Sprinter – the ideal basis for motorhomes, tenorite grey metallic, MBUX multimedia system, Caluma black fabric; country-specific regulations for wild camping must be observed


Mercedes-Benz Media:
Caravan Salon Düsseldorf 2024: The new Sprinter in the motorhome market
For almost 30 years, successive generations of the Mercedes-Benz Sprinter have convinced more and more motorhome manufacturers and end customers of its qualities as the ideal base vehicle for motorhome use. The needs of the motorhome industry also played a key role in the development of the new Sprinter. The all-rounder retains its wide spectrum of body, engine and drive variants. At the same time, thanks to an expansion of intelligent technology, the new large van is even safer and more comfortable. It serves as the basis for numerous motorhome models from various manufacturers presented at the Caravan Salon in Düsseldorf from 31 August to 8 September.

The new Sprinter – as versatile as ever
From panel van to chassis to traction head – the body variants remain as diverse as ever and so do the conversion options for motorhome manufacturers. As a panel van, the new Sprinter is ideal for high-end camper vans. As a chassis, it can be converted into an alcove, semi-integrated or fully integrated motorhome. And as a traction head variant, the new Sprinter continues to offer motorhome manufacturers a high degree of freedom in designing the living area. This is because the engine, fuel tank and all other ancillaries are located in front of the B-pillar in the cab area. Manufacturers can then install the frame and rear axle individually and connect them to the traction head.

The engine options for the new Sprinter are just as varied: The proven, highly efficient OM 654 four-cylinder diesel engine is available in four output levels: 84 kW, 110 kW, 125 kW and 140 kW. The Mercedes-Benz large van is not only available with front and rear-wheel drive, but also as an all-wheel drive version – up to a permissible gross vehicle weight (GVW) of 5.5 tonnes. The all-wheel drive facilitates driving off the beaten track – even in winter – and is a real plus, especially for inexperienced motorhome drivers. It distributes propulsion fully variably between the front and rear axles depending on the situation and without the driver having to do anything (torque-on-demand). This ensures high traction and excellent handling characteristics.

The new Sprinter is even safer and more comfortable thanks to an expansion of intelligent technology
With additional and further developed safety and assistance systems[1], the new Sprinter offers even more intelligent support than before and enhances the hallmark Mercedes driving experience. This represents a significant value add, especially for motorhome applications. For example, Active Brake Assist now includes among others a crossing function. The new Moving-off Information Assist[2] can help to avoid collisions when pulling away. Sideguard Assist[3], also available for the first time, aids identification of other road users within a defined area on the passenger side. Depending on the chassis variant, Active Brake Assist, Active Lane Keeping Assist, Blind Spot Assist, ATTENTION ASSIST, Intelligent Speed Assist and a reversing camera are fitted as standard.

Further features meet customer wishes for even more Mercedes like comfort, while at the same time giving the cockpit a modern look and feel. These include a new high-tech steering wheel with capacitive hands-off detection and the updated intelligent MBUX multimedia system (Mercedes‑Benz User Experience) as standard. The latter has a 26.04-centimetre (10.25-inch) touchscreen and a colour display in the instrument cluster. The updated MBUX multimedia system also offers improved menu navigation and faster computing power. The dialogue-enabled voice assistant is now even more intelligent and can trigger certain actions without the activation term “Hey Mercedes”. It now also explains vehicle functions and helps with connecting smartphones via Bluetooth® connection. There is also the option of wireless connection with Apple CarPlay and Android Auto. Installation of software updates and new vehicle or convenience functions can take place over-the-air (OTA).

Those who want to top off their relaxed journey benefit from the tried and tested and partly further developed digital extras[4], such as navigation for trailers and oversized vehicles. It takes vehicle dimensions and weight into account in order to avoid narrow roads and passage restrictions. There are also a number of functional features developed especially for motorhome use. One example is “Hibernation Mode”. This conserves the starter battery when the motorhome is parked for a longer period of time. The function is activated and deactivated via the MBUX multimedia system.



PR Porsche:
Feestelijke livery ter ere van 75 jaar Porsche Nederland in Porsche Mobil 1 Supercup
Om het 75-jarig bestaan van Porsche Nederland te vieren is er dit weekend tijdens de Porsche Mobil 1 Supercup op Circuit Zandvoort een 911 GT3 Cup voorzien van een feestelijke livery.

De feestelijke, eenmalige livery op de voorklep van de Porsche 911 GT3 Cup is een eerbetoon aan Nederlandse Porsche coureurs die de afgelopen 75 jaar bijzondere prestaties hebben geleverd. De voorklep is te zien op de Porsche met startnummer 24 waarmee Kas Haverkort, rijdend voor Uniserver by Team GP Elite, uitkomt.

De livery is een mozaïek van fraaie foto’s van acht coureurs, waaronder Gerd Roeloffzen, die al in 1951 met een Porsche 356 SL aan de start verscheen in Zandvoort, en Carel Godin de Beaufort, die tijdens de Dutch GP van 1962 met zijn Porsche 708/2 als eerste Nederlander een punt scoorde in het WK Formule 1. Natuurlijk ontbreekt ook Ben Pon jr. niet – hij wordt afgebeeld samen met zijn favoriete Porsche, een 904 GTS.

Porsche Nederland eert acht succesvolle Porsche coureurs
Gijs van Lennep, die als fabriekscoureur van Porsche onder andere twee keer de 24 uur van Le Mans won, wordt geflankeerd door Toine Hezemans. Hij won met een Porsche het NK voor toerwagens, het EK voor GT-auto’s en de 24 uur van Daytona.

Het mozaïek wordt gecompleteerd door Cees Siewertsen (in 1974 Nederlands kampioen met een Porsche 911 RSR) en de meervoudig Porsche Mobil 1 Supercup kampioenen Patrick Huisman (1997 t/m 2000), Jeroen Bleekemolen (2008 en 2009) en Larry ten Voorde (2020 en 2021).

Opvallend detail: alle in het mozaïek verwerkte foto’s zijn ooit gemaakt op het circuit van Zandvoort. Bovendien is in het mozaïek subtiel een Pepita patroon verweven. Dat is een verwijzing naar de gelijknamige interieurbekleding die Porsche sinds de jaren 60 van de vorige eeuw gebruikt voor interieurbekleding.

Het programma van de Porsche Mobil 1 Supercup op Circuit Zandvoort start op vrijdag 23 augustus met de vrije training van 14.00 tot 14.45 uur. Op zaterdag volgt van 13.00 tot 13.30 uur de kwalificatie, waarin de startposities voor de race bepaald worden. De race wordt op zondag verreden, de start is om 11.55 uur en de wedstrijd gaat over 17 ronden of een maximale duur van 30 minuten. De race is te volgen via Viaplay, Ziggo Sport, Eurosport en F1 TV Pro.

Scania P370
Scania P370
Scania Benelux:
A1 Verhuur koopt voor het eerst een Scania
A1 Verhuur uit Nijkerk met vestigingen in Barneveld, Ede, Ermelo, Nijkerk en Zeewolde nam deze maand een nieuwe Scania in gebruik als kraanwagen met een laadbak. De rondom luchtgeveerde P370 6×2*4 met een gestuurde en hefbare naloopas is de eerste truck van het Zweedse merk die directeur Martin van Ginkel aan zijn wagenpark toevoegt. Het voertuig gaat voornamelijk eigen materieel van en naar klanten brengen. Maar natuurlijk rijdt A1 Verhuur ook voor derden.

A1 Verhuur bestaat in 2025 twintig jaar en is door Van Ginkel door de jaren uitgebouwd tot een landelijk opererend verhuurbedrijf voor materieel in de bouw, maar ook in de evenementenbranche. “Wij verhuren alles van een rolsteiger tot een klopboor en van een shovel tot een hoogwerker aan bedrijven en particulieren. Maar we leveren ook hekken en generatoren. Al dat materieel wordt of door klanten zelf afgehaald en geretourneerd of door ons op de bouwplek aangeleverd. Dat laatste hebben wij het liefste omdat het voor ons beter planbaar is. En daar gebruiken we tot nu toe drie bestelauto’s en twee trucks voor en sinds deze maand dus een derde vrachtwagen.”

Dat het een Scania geworden is heeft een wat bijzondere achtergrond. “Ik was al in gesprek met een ander merk. Maar mijn 17 jarige zoon die op de zaterdagen ook bij mij in de zaak werkt, had veel liever een Scania. Alleen ik had zoiets van ‘Jawel, Ricardo, maar ik praat nu al met een andere toeleverancier’. Blijkt dat mijn zoon op eigen initiatief een mailtje gestuurd had naar de Scaniadealer hier vlakbij. Dat heeft hij blijkbaar goed gedaan want die nam hem uiterst serieus en belde prompt. Dat was tijdens schooltijd in de klas dus hilariteit alom. Maar toch kwam er een accountmanager van de Scaniadealer op de koffie. En dat werd een goed gesprek. Er was duidelijk een klik en zijn aanbod was ook serieus. Dus hebben we nu voor het eerst in ons bestaan een Scania lopen. Mijn chauffeur tevreden, zoonlief blij en ik moet zeggen: het is een prachtige truck die helemaal precies zo uitgerust is dat wij er optimaal mee kunnen werken.”

De rode Scania met de verlengde dagcabine is rondom luchtgeveerd en heeft een vier keer gestempelde HIAB 40 ton/m kraan achter de cabine staan. “Daarom hebben we ook gekozen voor een 10 tons vooras. De luchtvering geeft weer net iets meer bodemspeling op een bouwterrein. En we hebben we bij Scania het voordeel dat we meteen een nauwkeurige aslastindicator hebben die per as het gewicht aangeeft”, somt Martin een aantal van de speciale features op. “Daarachter staat weer een 6,30 meter lange laadbak met ingebouwde twistlocks in de bodem. Dat is bij ons superhandig. Want nu kunnen wij allerlei zaken als steigermaterieel meenemen of een machine, een kleine shovel of een generator. We verhuren ook containers en een 20 voeter past ook in de bak en kan dan gezekerd worden met de twistlocks.

Hoe de Scania het gaat doen binnen zijn bedrijf weet Martin natuurlijk nog niet. “Maar ik verwacht van een premium merk dat het verbruik in orde is. En verder hebben we er alles aan gedaan om hem een echte kans te geven. We hebben bewust voor een gewone cabinehoogte gekozen zodat de chauffeur ook voorover de cabine kan kranen. Daarvoor biedt de 10 tons vooras ook voldoende technische ruimte. En dankzij de 6×2*4 configuratie met de gestuurde naloopas weet ik zeker dat de auto heel kort draait. Dat is in ons vak belangrijk. Want wij zitten geregeld op plaatsen waar het niet bepaald ruim is. In dat verband zijn de uitstekende zichthoeken door de lage cabine ook heel fijn. En ik heb mij laten vertellen dat zeker ook de spiegelbezetting van deze truck goed is. Dus met voldoende werkverlichting en twee camera’s die ik heb laten monteren, kan het niet anders dan dat Robinson onze chauffeur optimaal zicht rondom heeft. In de cabine hebben we gekozen voor een premium stoel en een koelkastje. Daarmee zou het toch moeten lukken voor die 80.000 km per jaar die wij rijden.”

En zoon Ricardo? “Die gaat eerst nog een paar jaar leren voor werktuigbouwkundige. Maar wie weet groeit er wel een echte directeur uit die jongen. Hij weet in ieder geval wat hij wil.”


Anonieme dashcamspot.

Prototypen des Mercedes-AMG PureSpeed auf der Zielgeraden der Erprobung
Prototypes of the Mercedes-AMG PureSpeed in the final stages of testing


Prototypen des Mercedes-AMG PureSpeed auf der Zielgeraden der Erprobung
Prototypes of the Mercedes-AMG PureSpeed in the final stages of testing


Mercedes-Benz Media:
Prototypes of the Mercedes-AMG PureSpeed in the final stages of testing
Mercedes-AMG is commencing the final phase in the development of the highly exclusive PureSpeed sports car, which celebrated its world premiere as a concept vehicle in Monaco in May 2024. Prototypes of the limited-run model are currently undergoing test drives. It starts on a variety of different roads in northern Italy before heading south to the high-speed test track in Nardò. The radical design, a completely open, two‑seater performance car with neither roof nor windscreen, is a homage to racing and must prove itself on this test programme over a total of more than 3,000 kilometres.

During these drives, the development team is focusing on a broad spectrum of tasks – necessary for testing the high quality of the two‑seater under real‑life driving conditions. These ensure the functionality and interaction of all systems and components. Likewise, the spectacular body concept is being evaluated in wide-ranging situations for adherence to exacting quality standards. On top of that, experts are carrying out fine-tuning under extremely dynamic handling and at high speeds on the test track. Total vehicle testing on public roads is undertaken in cooperation with project partner Pininfarina, renowned experts in small‑volume specialist projects.

One of the two-seater’s highlights is the HALO system, which replaces the conventional A‑pillar. This element is derived directly from the pinnacle of motorsport. It protects the occupants in the event of an accident. As in Formula 1TM, the aerodynamically optimised safety system in the Mercedes‑AMG PureSpeed consists of a curved bar fixed to the vehicle body. Two helmets, which are also aerodynamically optimised, provide additional protection and were designed and produced exclusively for the Mercedes‑AMG PureSpeed.

The small production run is limited to 250 and reserved for just a few enthusiasts and collectors. Inspired by legendary racing cars, the combination of inimitable racing aesthetics and exceptionally dynamic performance makes the Mercedes‑AMG PureSpeed a unique driving machine for connoisseurs. It is the first model in the new ultra-limited Mercedes‑Benz Mythos series.

Feierliche Übergabe von 22 Reisebussen der Marken Mercedes-Benz und Setra an das polnische Busunternehmen Sinbad. Mirko Sgodda, Head of Marketing, Sales and Customer Services bei Daimler Buses (links) übergab den symbolischen Schlüssel für die neuen Fahrzeuge an Ryszard Wójcik, den Geschäftsführer der Sindbad sp. z o.o.
Ceremonial handover of 22 Mercedes-Benz and Setra coaches to the Polish bus company Sinbad. Mirko Sgodda, Head of Marketing, Sales and Customer Services at Daimler Buses (left) handed over the symbolic key for the new vehicles to Ryszard Wójcik, Managing Director of Sindbad sp. z o.o.


Daimler Truck:
22 Daimler coaches for major Polish company Sindbad
Large order from Poland for Daimler Buses. Sindbad, one of the largest bus companies in the country, took possession of 22 Setra and Mercedes-Benz coaches. The company is continuing to expand its Setra fleet with twelve new Setra vehicles, including six S 531 DT double-decker coaches. And with its purchase of ten Mercedes-Benz Tourismo vehicles, Sindbad has chosen what has already been the most popular touring coach model in Poland for many years.

Mirko Sgodda, Head of Marketing, Sales and Customer Services at Daimler Buses (left) handed over the symbolic key for the new vehicles to Ryszard Wójcik, Managing Director of Sindbad sp. z o. o.

At the handover, the Daimler Buses Sales Manager said: “The 40-year history of Sindbad is also characterized by 30 years of excellent collaboration with the Setra and Mercedes-Benz brands. The trust that you have placed in our products, for which we are extremely grateful, has been reflected in your success and certainly has also set high standards for bus and coach transportation in Poland and throughout Europe.”

The new coaches will compel the conversion of the entire fleet to vehicles with Euro VI engines. The coaches are equipped with the latest safety systems, including Active Drive Assist ADA 2. This system for partially automated driving is currently only available in Setra coaches. All the acquired vehicles are also equipped with 230V+USB sockets and Wi-Fi, which has been standard in the Sindbad fleet for a long time now.

Sindbad fleet with over 120 buses and coaches
Sindbad’s core business is the operation of international coach services. However, the Polish market leader also offers services in the travel, school transportation and excursions segments, as well as business travel. The Opole-based company employs just under 500 people, with the fleet now consisting of 121 buses and coaches – including 101 Setra and 19 Mercedes-Benz vehicles.
The Sindbad Group is currently setting up a modern service center, which will be authorized to service buses of the Mercedes-Benz and Setra brands.

One Response

  1. P. 30 augustus 2024 Reply

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *