Binnengekomen berichten week 37 2024

Vaak krijg ik foto’s toe gestuurd wat net niet genoeg is voor een eigen artikel, maar ook zonde is om niks mee te doen. Daarnaast komen er regelmatig beeldreacties binnen op bestaande artikelen. Plus interessante persberichten, die zonde zijn om ze alleen op truckfan te laten zien, maar ook om welke reden dan ook geen eigen artikel krijgen. Hieronder een aantal van de dingen die ik de afgelopen week via mail, WhatsApp en privéberichten op de diverse socials toegestuurd kreeg.



Jakob Dekker: “Ik zag de nodige aandacht voor sleep en bergingsauto’s op de site . Dat deed mij herinneren aan een tweetal opnamen die ik ooit Alpe D’Huez heb gemaakt tijdens een ijsrace. Volgens mij was het in 2010. Misschien leuk als aanvulling op de reeds bestaande opnamen.


Romek Hoffa zag iets moois bij hun in het dorp staan.


Erik Algera spotte de containertruck van het UMCG met de kantel-ambulance-container als lading.


Iemand die liever anoniem blijft zat de duivel op zijn hielen.


Op 25 maart jongstleden berichtte ik dat Jos Blom over is genomen door Mammoet. Vincent Smit: “Had je al wagens van Jos Blom in de Mammoet lay out?“.


Nog een keer Vincent: “Als ik dit plaatje bekijk dan gaat deze wagen, met groene plaat, van Oudeman naar Druijf. Dit heb ik allemaal zelf bedacht. Kan het alleen niet met zekerheid zeggen.



Jasper vd Berg stuurde een pronkje van Brak Transport. Opvallend hoe veel van de vrouwelijke vrachtwagenchauffeurs in Nederland met MAN rijden overigens.



Peter van Embden: “Leuk eendje bij mij in het dorp. 😃


Martijn Manrho stuurde een foto uit de tijd dat hij nog met een Fiat Multipla en oldtimercaravan op pad ging.


Paul Bennink: “Ik ga even naar Kempen Venlo te laden. Deze auto was van Viggo Jespersen, nu Feringa



Tarik Speelman spotte een bijzondere Faun hoogwerker, en vroeg of dat bijzonder genoeg is voor deze editie van ingezonden berichten. Absoluut! Beide keren dat ik zelf een hoogwerker op Faun kraanchassis spotte, in 2009 en in 2020 kregen die eigen artikelen.


Erik Zalm: “Gespot op de Wereldhavendagen in Rotterdam een SCANIA L 80, datum eerste tenaamstelling in Nederland 25-07-1968.




Op de Higro kwam ik Anne de Boer tegen, na de tijd mailde hij me met foto’s van een ingeklapte fluiter, erg leuk!


Iveco Group Corporate Communications:
Great success for IVECO BUS in France with 12 first GX 337 H2 LINIUM to the Cannes Lérins Urban Community
IVECO BUS continues its progress in the zero-emission bus market. The Cannes Lérins Urban Community, which had already placed its trust in the manufacturer for the supply of GX ELEC electric buses, has just confirmed a new order for 12 GX 337 H2 LINIUM High Level of Service buses. These new hydrogen fuel cell buses, which will be delivered starting in the second half of 2025, mark a new step in the decarbonization of the PALM BUS network. They follow the successful deployment of 35 GX ELEC battery-electric buses.

“We are very proud to have been selected by the Cannes Lérins Urban Community for the supply of these 12 new GX 337 H2 buses,” said Giorgio Zino, Head of IVECO BUS Europe Commercial Operations. “This renewed trust confirms IVECO BUS’s excellence in zero-emission mobility solutions, and in particular hydrogen technology.”

The GX 337 H2 LINIUM is efficient and high-performing, featuring a 100 kW fuel cell and hydrogen tanks paired with a 69 kWh battery for a range of up to 450 km. Its “mid power” design significantly reduces hydrogen consumption by 15 to 20% compared to market standards, while offering excellent thermal comfort and a high passenger capacity of up to 110.

With its modern, aerodynamic design, the GX 337 H2 LINIUM seamlessly integrates into the urban environment. Inside, its carefully designed interior enhances passenger well-being and comfort.

The hydrogen model offered by IVECO BUS has already been awarded the “International Sustainability Award 2024” by the German magazine Busplaner and was recognised as the best hydrogen vehicle by the “Neutral Transport Innovation Awards” organised by the Iberian Association for Sustainable Transport GASNAM.

With the GX 337 H2 hydrogen model, IVECO BUS confirms its role as a pioneer in the energy transition and its ability to offer operators high-performance electric mobility solutions.

Volvo FM 5th gen
Marketing Cornelissen Groep:
AS Watson zet eerste stap naar emissievrije distributie met Cornelissen Transport
AS Watson en haar logistiek partner Cornelissen Transport zijn gestart met de eerste elektrische truck voor de distributie naar de Kruidvat winkels. Met een rit naar Kruidvat winkels in Rotterdam is de Volvo FM Electric trekker vandaag officieel in gebruik genomen.

“We werken hard om onze supply chain te verduurzamen. Hierin speelt CO2-reductie een cruciale rol en het verduurzamen van transport draagt daar voor een belangrijk deel aan bij”, zegt Yvette Heijwegen, Supply Chain director van AS Watson Health & Beauty Benelux. “Met de ingebruikname van de Volvo FM Electric-truck zetten we een nieuwe stap in die verduurzaming. Vervoerders zoals Cornelissen Transport zetten vol in op elektrificatie en zijn koplopers als het gaat om duurzamer transport. Onze jarenlange samenwerking met Cornelissen Transport helpt ons ook om uiteindelijk de juiste strategische keuzes te kunnen maken.”

Emissievrije vloot
Mark van der Drift, CEO Cornelissen Groep, benadrukt het belang van samenwerking in de energietransitie: “Met het inzetten van de Volvo FM Electric-truck voor Kruidvat zetten we een mooie stap in de richting van 100% uitstootvrije winkeldistributie. Elke logistieke operatie is uniek, en daarom is het cruciaal om met onze partners samen te werken en de elektrische voertuigen optimaal in te zetten. Dit gaat verder dan enkel emissievrij rijden; het omvat ook het efficiënt plannen van de ritten en het plannen en uitvoeren van laadsessies. Deze stappen zijn essentieel voor toekomstbestendige logistieke operaties en het opschalen naar een volledig emissievrije vloot.”

Actieradius van 400 kilometer
De Volvo FM Electric trekker is uitgerust met een bruto batterijcapaciteit van 540 kWh, wat zorgt voor een actieradius van ruim 300 kilometer op een volle batterijlading voor de distributieritten. Dankzij het geavanceerde laadsysteem op de laadpleinen van Cornelissen kan de batterij aanvullend tijdens pauzes of tussen de ritten in 30 minuten worden bijgeladen voor een extra 100 kilometer actieradius. ’s Nachts wordt de batterij volledig opgeladen, zodat de trekker dagelijks ongeveer 400 kilometer kan afleggen zonder grote aanpassingen in de logistieke operatie.

Van der Drift besluit: “Samen met Kruidvat werken we niet alleen aan het verduurzamen van onze logistieke operaties, maar ook aan een bredere visie op een duurzame toekomst. Dit partnerschap toont aan dat we door samen te werken het verschil kunnen maken.”


Sectorinstituut Transport en Logistiek:
Nieuwe directeur: STL verwelkomt Annette de Groot
Per half oktober 2024 treedt Annette de Groot aan als directeur van het Sectorinstituut Transport en Logistiek (STL). Met een achtergrond in paritaire omgevingen waar werkgevers en werknemers elkaar tegenkomen, is zij de juiste vrouw op de juiste plek.

Annette de Groot: ‘Ik kijk ernaar uit om deze nieuwe uitdaging aan te gaan. De ontwikkeling van werknemers, arbeidsmarktvraagstukken en hoe organisaties daarmee omgaan, staan altijd al centraal in mijn loopbaan. Deze kennis en ervaring zet ik graag in om een bijdrage te leveren aan uitdagingen op de arbeidsmarkt in de sector transport en logistiek. Samen met werkgevers en werknemers wil ik werken aan een toekomstbestendige sector waarin innovatie en duurzame inzetbaarheid van groot belang zijn.”

STL bedankt interim-directeur Chris van Bokkum voor zijn waardevolle inzet in de afgelopen periode om de continuïteit en stabiliteit van STL te waarborgen.


PR Škoda:
Škoda Elroq: eerste exterieurschetsen van de gloednieuwe compacte SUV
Vandaag, op #WorldEVDay, onthult Škoda nieuwe details van de gloednieuwe Elroq: het eerste productiemodel dat de Modern Solid-designtaal toepast. De eerste exterieurschetsen van de Elroq geven een voorproefje van het opvallende design, inclusief een nieuw front met Škoda-logo, de zogeheten Tech-Deck Face en Matrix-LED-koplampen die zijn geïntegreerd in een opvallende bumper. Andere visuele hoogtepunten zijn de exterieurdetails in Unique Dark Chrome en de nieuwe Elroq-exclusieve kleur ‘Timiano Green‘.

Škoda nieuwe stijl
“De volledig nieuwe Škoda Elroq belichaamt onze nieuwe Modern Solid designtaal.“ Vertelt Karl Neuhold, Hoofd Exterieurdesign bij Škoda Auto. ‘‘Dankzij zijn grote actieradius en stoere carrosserie is de Elroq de perfecte metgezel. Zijn compacte formaat maakt hem ook ideaal voor stadsritten.” De exterieurschetsen van de volledig elektrische Škoda Elroq tonen een nieuw ontworpen, opvallende voorkant.

Tech-Deck Face
Een belangrijk kenmerk is het innovatieve Tech-Deck Face, een plat en breed element dat de traditionele Škoda grille vervangt. De voorkant onderscheidt zich verder door een gesplitst koplampontwerp, waarbij het slanke bovendeel naadloos overloopt in de voorschermen. De motorkap is voorzien van het Škoda naamlogo in Unique Dark Chrome. De Elroq onderscheidt zich door de nieuwe kleur Timiano Green en zijn stoere look wordt geaccentueerd door robuuste bumpers aan zowel de voor- als achterzijde.

De achterzijde van de Elroq is voorzien van een prominente dakspoiler en slanke LED-achterlichten. Extra visuele hoogtepunten zijn de Unique Dark Chrome accenten, zoals de centraal geplaatste belettering op de achterklep en het 2D Škoda logo dat het hart van de lichtmetalen velgen siert.

De onthulling van de Škoda Elroq vindt plaats op 1 oktober 2024.


Tom Coronel:
Pole en podium: Tom Coronel en teamgenoten zeer succesvol bij première Michelin 992 Endurance Cup powered by Porsche Motorsport
Voor Tom Coronel en zijn teamgenoten Paul Meijer en Jan Jaap van Roon was de première van de Michelin 992 Endurance Cup powered by Porsche Motorsport zeer succesvol. Op het Circuit de Spa-Francorchamps startte het team de 12-uursrace, exclusief voor Porsche Cup-auto’s, vanaf de pole-position. Een klein technisch probleem in de beginfase wierp het team wat terug, maar na een sterke inhaalrace werd de Porsche met het startnummer 8, ingezet door het Duitse team Max Kruse Racing, als tweede geklasseerd. “Geweldig om hier op het podium te staan, een gigantisch succes. Dank aan het hele team, dit was echt top”, zei Tom Coronel.

Met zo’n 30 auto’s aan de start, allemaal technisch identiek en aangedreven door de 510 pk sterke zescilinder Porsche-boxermotor, beloofde de eerste editie van de Michelin 992 Endurance Cup in de Belgische Ardennen een spectaculair evenement te worden. De training en kwalificatie werden op vrijdag verreden, waarbij de omstandigheden met mist en regen nogal wisselvallig waren. In de kwalificatie in de avond verraste de Max Kruse Racing-Porsche met het startnummer 8 in de kleuren van Ireckonu, Eurol, Mascot Workwear en ERU met de snelste gemiddelde tijd uit drie sessies, waarmee het team de pole-position veroverde. “We hadden voor slicks gekozen (profielloze racebanden, red.), wat op de opdrogende baan een gok was, maar dat pakte gelukkig goed uit”, zei Paul Meijer, die in de derde en beslissende heat de beste startpositie voor het team binnenhaalde. Eerder hadden Benjamin Leuchter de eerste en Tom Coronel de tweede kwalificatieheat gereden.

De race vond op zaterdag bij mooi zomers weer plaats. Niet alleen vele autosportliefhebbers, ook tal van Porsche-eigenaren hadden voor het evenement hun weg naar het Circuit de Spa-Francorchamps gevonden. De volledig met Porsches gevulde paddock bood een prachtige aanblik. Ook de actie op de baan was het aanzien meer dan waard. Paul Meijer nam vanaf pole bij de start de leiding, maar verloor al in de beginfase terrein als gevolg van een elektronicaprobleem. “Niets deed het meer: stuurbekrachtiging, ABS, waardoor de wielen een paar keer blokkeerden bij het remmen”, berichtte hij. In de pits kon het probleem snel worden verholpen, waarna de opmars vanaf de 23e plaats kon beginnen.

Dat zorgde voor mooi spektakel, waarbij de Max Kruse Racing-Porsche de ene na de andere positie wist goed te maken en gestaag weer opklom. Om 21.45 uur werd de auto als tweede afgevlagd, waarmee het podiumsucces een feit was. Reden voor grote blijdschap bij Tom Coronel en zijn teamgenoten. “Wat een rollercoaster”, zei Coronel. “Gaaf dat we de pole-position pakten, maar jammer dat we door die elektronicaproblemen in de race ver terugvielen. Door constant slim en snel te rijden zijn we een heel eind gekomen. P2 had ik niet verwacht. We hadden twee keer geluk met een ‘full course yellow’ die uiteindelijk een safety-car werd, waardoor het gat verkleind werd. Dat heeft ons ook wel geholpen. Het was echt serieus goed, mooi hoe we dit voor elkaar hebben gebokst! Jan Jaap heeft een goede stint gereden, Paul ook, die was heel snel. Max Kruse Racing heeft het super goed gedaan. Een beker mee naar huis nemen, in zo’n veld, dat is lekker wakker worden de volgende ochtend!”

Ook Paul Meijer en Jan Jaap van Roon blikten tevreden terug op de race. “Dank dat ik erbij mocht zijn, echt heel gaaf”, vond Meijer. “Een geweldige ervaring, in zo’n veld op het podium te eindigen, daar ben ik best een beetje trots op”, zei Van Roon. Benjamin Leuchter verklaarde: “Natuurlijk ben ik als teambaas van Max Kruse Racing heel blij met dit resultaat voor de auto met het nummer 8. Een sensationele inhaalrace. Paul is voor mij de man van de race, heeft echt indruk op me gemaakt. Ook Jan Jaap heeft een heel sterke indruk gemaakt, een heel goede stint gereden. Tom en Paul hebben het samen afgemaakt. Na de kwalificatie heb ik zelf in de race niet meer in de nummer 8 gereden, maar ze hebben het met z’n drieën perfect gedaan! Een podiumplaats, tweede in onze eerste race bij Creventic, dat smaakt naar meer!”


Case IH media relations:
Case IH Proves that 2024 is the ‘Year of the Combine’ with the Full Release of the Axial-Flow 160 and 260 Series and with Further AF Series Models to Debut in Europe Throughout 2024
Case IH continues to celebrate 2024 as its ‘Year of the Combine’ by officially launching the Axial-Flow 160 and 260 series, available for the 2025 harvest. This launch follows the successful preview of these models at Agritechnica 2023. Looking ahead, Case IH will further expand the AF Series lineup with additional model unveilings later this year.

The Year of the Combine 2024 was marked by the introduction of the Axial-Flow 160 and 260 series at Agritechnica 2023. Now available for order, these combines are engineered to enhance productivity and precision. The 7260 (498 hp with a 11,100 or 14,400-liter grain tank), 8260 (571 hp with a 14,400-liter grain tank), and 9260 (634 hp with a 14,400-liter grain tank) come equipped with advanced dual larger, higher-resolution Case IH Pro 1200 terminal displays, offering full connectivity and automated features. Key among these is Harvest Command™, which automatically adjusts combine settings based on operator-defined performance criteria.

For the first time, the new Axial-Flow 160 series (including the 400 hp 6160 with a 10,570-liter grain tank and the 460 hp 7160 with a 12,500-liter grain tank, the largest in its class) integrates Harvest Command™ automation within this power and size category, ensuring consistent results regardless of the operator’s experience. Both series also feature Safeguard Connect, combining Case IH support services like warranty, pre-season checks, FieldOps, remote monitoring, training, and support. Building on the momentum of the 160 and 260 series launch, Case IH has begun introducing new combine models at the highest output levels.

Earlier this year, the new AF11, designed for the North American market, made its debut at the National Farm Machinery Show in Louisville, Kentucky. Most recently, at the Farm Progress Show in Boone, Iowa (August 27-29), Case IH unveiled two additional models: the AF9 and AF10.

The AF Series is equipped with a comprehensive suite of precision technologies, including dual Pro 1200 displays, Harvest Command™ combine automation, and RowGuide Pro™. In addition, the introduction of Connectivity Included* for Axial-Flow 160**, 260, and AF Series models enables seamless transmission of yield and machine data directly to the new Case IH FieldOps™ app, offering farmers a complete data management solution for their operations.

The new AF series will make its official European debut at EIMA 2024 in Bologna, Italy, from November 6-10.

“With these introductions, Case IH will offer the world’s largest portfolio of rotary combines,” says Marco Lombardi, Head of Case IH and STEYR brands EMEA.

“We have now completely renewed the Axial-Flow range in just two years, reinforcing our commitment to offer the technology today’s farmers need to provide the best return on investment. Now we are extending the simplicity and efficacy of Axial-Flow design into new areas by harnessing technology that will help owners extract even more from their machines.”

*Connectivity Included will be active for the useful life of the PCM/PCMF modem. If the modem is no longer capable of receiving current cellular services, any modem hardware upgrades are not the responsibility of Case IH. Acceptance of End User License Agreement (EULA) is required.

**The Connectivity Included option will be available for the Axial-Flow 160 Series from October 2024.



Mike van Stein kreeg Silver Griffin 014 voor de lens.



Romek Hoffa ging met de trein…



…naar China! Of nou ja, met de trein naar het vliegveld. Maar als ik opschrijf dat hij naar China is gevlogen en dat de treinfoto’s er bij worden er ook weer mensen verdrietig.

Daimler Truck: Joint Venture Greenlane vollzieht Spatenstich für erste elektrische Ladestation für Nutzfahrzeuge in Colton, Kalifornien
Greenlane, Joint Venture Partners, and Community Leaders Hold Groundbreaking for Flagship Charging Site in Colton, California


Daimler Truck: Joint Venture Greenlane vollzieht Spatenstich für erste elektrische Ladestation für Nutzfahrzeuge in Colton, Kalifornien
Greenlane, Joint Venture Partners, and Community Leaders Hold Groundbreaking for Flagship Charging Site in Colton, California


Daimler Truck: Joint Venture Greenlane vollzieht Spatenstich für erste elektrische Ladestation für Nutzfahrzeuge in Colton, Kalifornien
Greenlane, Joint Venture Partners, and Community Leaders Hold Groundbreaking for Flagship Charging Site in Colton, California


Daimler Truck:
Daimler Truck’s Joint Venture Greenlane holds Groundbreaking for Flagship Charging Site in Colton, California
Greenlane, a joint venture between Daimler Truck North America LLC, NextEra Energy Resources, LLC, and BlackRock (through a fund managed by its Climate Infrastructure business), hosted a groundbreaking event at Greenlane’s flagship charging site in Colton, CA on September 9. The event marks the beginning of the construction of the company’s first commercial EV charging corridor, which will run from the Los Angeles to Las Vegas metropolitan areas, primarily along Interstate 15. The Colton site, at full build, is planned to include more than 60 chargers for heavy-, medium- and light-duty zero-emissions vehicles (ZEVs).

Key stakeholders, community leaders, and joint venture partners, including Daimler Truck North America leaders, John O’Leary, President and CEO of Daimler Truck North America (DTNA), and Rakesh Aneja, Head of eMobility at DTNA, took part in a groundbreaking ceremony highlighting the importance of this project, its positive regional impact, and the commercial trucking industry in the U.S. as a whole.

“The establishment of this flagship charging site in Colton is a testament to the power of collaboration and shared vision,” said John O’Leary, President and CEO, Daimler Truck North America. “We are confident that this project will help to accelerate widespread adoption of zero-emission vehicles and drive the future of sustainable transportation by addressing the urgent need for a publicly available, nationwide electric charging infrastructure.”

The groundbreaking was held on the same day that Greenlane announced that they secured a $15 million grant from the South Coast Air Quality Management District (SCAQMD) under the Carl Moyer Zero-Emission Infrastructure Program. The grant will allow Greenlane to accelerate the development of the Colton site for its commercial EV charging corridor. South Coast AQMD’s grant funds, specifically allocated for the Colton site, will be utilized for site design and engineering and charging infrastructure build-out, expediting development timelines to facilitate the opening of the Colton site by the end of 2024.

“The Colton charging site represents a major step forward in reducing emissions along several transportation corridors, while also benefiting the region economically in the long term,” said Greenlane CEO Patrick Macdonald-King. “We are grateful to all of our partners and local leaders in the community for making this vision become reality.”

Greenlane, alongside its JV partners, is developing a nationwide network of commercial charging infrastructure locations across the nation. Starting with electrifying heavy, medium, and light-duty vehicles, charging sites will also serve battery-electric passenger car and light-duty fleet customers. Greenlane also plans to provide hydrogen refueling for commercial vehicles in the near future.

About Greenlane
Greenlane Infrastructure is a joint venture between Daimler Truck North America, LLC (DTNA), NextEra Energy Resources, LLC and BlackRock through a fund managed by its Climate Infrastructure business. Greenlane’s mission is to design, develop, install and operate a nationwide, high-performance, zero-emission public charging and hydrogen refueling network for medium- and heavy-duty battery-electric and hydrogen fuel cell commercial vehicles. Greenlane addresses the urgent need for publicly available, nationwide electric charging infrastructure for commercial vehicles, especially for long-haul freight operations, and is a critical step toward the development of a sustainable zero-emission vehicle ecosystem across North America.


Fedecom Fairs:
INNOVATIEPRIJS GOUDEN KLAVERTJE VIER VOOR MOWHAWK VAN WIM VAN BREDA
De MowHawk van Wim van Breda (stand 3.02) wint het Gouden Klavertje Vier, de innovatieprijs voor de meest opvallende innovatie op GroenTechniek Holland 2024 in Biddinghuizen. “Verbeterd de biodiversiteit in de openbare ruimte, doordat een slim camerasysteem op de arm van een bermmaaier inzicht geeft in biodiversiteit, circulaire verwerking van bermmaaisel en het totale maaiproces. D.m.v. AI zijn verschillende soorten fauna per m2 te classificeren o.b.v. kleurherkenning, dat bijdraagt aan het accuraat inzichtelijk krijgen van de nectarindex in de buitenruimte”, aldus de vakjuryleden Gert Vreemann (CUMELA/Grondig), Gertjan Zevenbergen (AgriMedia/Tuin en Parktechniek), Johan Simmelink (Tuin & Landschap), Hein van Iersel (NWST/Stad&Groen/Boom in Business/Boomzorg/Fieldmanager) en Thijs Magielse (VHG Vereniging voor Hoveniers en Groenvoorzieners). Op deze zesde editie van Nederlands grootste, tweejaarlijkse groenvakbeurs lanceren fabrikanten, importeurs en dealers primeurs voor groenprofessionals. “De innovaties zijn heel divers van aard en bieden vaak oplossingen voor actuele problematiek. Het brede palet aan innovaties toont aan hoe uitgebreid het werkterrein van de groenprofessional is.”

Tweede prijs voor de Autonome werktuigdrager van Vector Machines
Op de tweede plaats eindigde de Autonome werktuigdrager van Vector Machines BV (stand 2.25): “Deze autonome werktuigdrager is uitgerust met geavanceerde sensoren en mapping technologie die op zonneparken zelfs onder zonnepanelen kan maaien als er geen GPS bereik of verbinding is, waardoor gebieden rond zonnepanelen vrijblijven van obstakels. Resultaat is verhoogde blootstelling aan zonlicht, dus verbeterde energieproductie, kostenbesparing, milieubehoud en behoud van biodiversiteit.”

Derde prijs voor Stierman de Leeuw en Ramm Equipment
De derde prijs wordt gedeeld, en gaat naar Stierman de Leeuw en RAMM Equipment. “De Ego LBX1000 bladblazer van Stierman de Leeuw (stand V01) is een professionele bladblazer aangedreven door (evt ruggedragen) accu met blaaskracht van 32 Newton en vermogen om 1700 m3/u aan lucht te verplaatsen, zonder uitstoot, overmatig lawaai en trillingen. Met efficiënte borstelloze motor, vergrendelingsschakelaar voor extra veiligheid en dankzij ergonomisch ontwerp goede balans en gebruikscomfort. De Ramm3000 van Ramm Equipment (stand 214) doodt onkruid met elektriciteit die wordt geleverd door battery pack en geruisloos, snel, handbediend, makkelijk verplaatsbaar en zeer laag in energieverbruik is. Slimme combinatie van Volt, Ampère, Weerstand en frequentie/Hz is zo regelbaar dat met iedere grondsoort, vochtigheid en onkruidsoort het juiste vermogen op de lans kan worden gezet waarmee onkruid wordt gedood.”

OVERIGE NOMINATIES VOOR INNOVATIEPRIJS GOUDEN KLAVERTJE VIER
Husqvarna – Transportbox en lader in één (stand 2.01) – Multi-rack acculader om 4 accu’s eenvoudig te transporteren, mee te nemen en in korte tijd efficiënt en veilig op te laden in alle weeromstandigheden. Stapelbaar, aan te sluiten op autolaadpaal en gebruiksvriendelijk dankzij stevige, praktische handgrepen.

Makita Nederland – Elektrische schoffel (stand W01) – Elektrische schoffel voor efficiënt en ergonomisch onkruid wieden en bodem omzetten, dankzij échte schoffelbeweging die vrij diep gaat en losgemaakt onkruid met wortel en al op de zwarte aarde legt, met minimale trillingen die zorgen voor comfort tijdens langdurig gebruik.

C. van der Pols en Zn BV – Ransomes Aurøra EliTE (stand 1.05) – Volledig elektrische cirkelmaaier met stevig geconstrueerd maaidek en afzonderlijk aangedreven messen door 3 aparte elektromotoren die zorgen voor hoge productiviteit. Met gelimiteerd slipdifferentieel die wielen automatisch koppelt onder lastige omstandigheden, onderhoudsvrije parkeerrem en transportsnelheid van 25 km/u.

Op GroenTechniek Holland zijn alle marktleiders en toonaangevende merken met exposities én demonstraties groots van de partij. Dit jaar is GTH van woensdag 11 tot en met zaterdag 14 september dagelijks open van 10 tot 17 uur op het Walibi-evenemententerrein in Biddinghuizen waar tegelijk AgroTechniek Holland plaatsvindt.

Scania 560R
Scania Benelux:
A. Martens Transport Internationaal slaat met Scania nieuwe richting in
Na dertig jaar heeft A. Martens Transport internationaal uit Oosterhout een nieuwe koers ingezet. Kevin Martens koos, na een succesvolle demoperiode, voor een Scania 560R 6×2/4 met Super-aandrijflijn. “Het verbruik ligt vijfentwintig procent lager dan mijn vorige auto. Dat is directe winst.”

Kevin Martens, die samen met zijn vader Ad het bedrijf runt, ontving half augustus de sleutels van zijn nieuwe Scania. Bewust wachtte hij op het vernieuwde model met Smart & Safe pakket. “Ik heb hem gekocht zonder te weten hoe het interieur eruit zou zien. Het digitale dashboard is een grote sprong voorwaarts en het wachten absoluut waard geweest.”

A. Martens Transport is specialist in het vervoeren van staal en andere exceptionele ladingen tot 24 meter. Passend bij deze werkzaamheden werd de keuze gemaakt voor een Scania R-Serie in een 6×2-configuratie met een gestuurde voorloopas. “We rijden met uitschuifbare opleggers, waardoor er veel gewicht op de voorkant komt te liggen. Daarnaast is een voorloopas gunstiger in gewicht, wat met name een groot voordeel is in Duitsland.”

Nadat hij informeerde bij collega-transportbedrijven besloot Martens een zescilinder aan te schaffen. “We hoorden van iedereen dat de Scania Super-motor met zes cilinders kwalitatief goed, betrouwbaar en zuinig is. Na twee weken rijden kan ik dat bevestigen: het brandstofverbruik is voor ons werk opvallend laag.”

Ook over het rijcomfort van zijn nieuwe Scania heeft Martens alleen maar lof. “Hij schakelt goed, stuurt licht, rijdt stil en dankzij de luchtgeveerde vooras is hij heel comfortabel. Ik merk dat ik meer uitgerust ben wanneer ik op mijn bestemming arriveer.”

Indrukwekkend resultaat
De drieassige trekker is uitgerust met het Scania Smart en Safe pakket, dat de verplichte veiligheidsvoorzieningen omvat, waaronder een dodehoekinformatiesysteem, achteruitrijdetectiesysteem en vermoeidheids- en aandachtswaarschuwing. Tevens is het voertuig voorzien van een retarder, extra dieseltank en adaptieve cruise control. Het interieur is verfraaid met lederen bekleding en een lederen stuurwiel en voor de finishing touch liet Martens extra lampen en opvallende zwarte luchthoorns op de R-cabine monteren.

Hermans Truckcoating gaf het geheel een fris en stoer uiterlijk met parelmoer spuitwerk en Van Strien Print & Sign ontwierp een unieke striping, net even anders dan bij zijn vorige truck. “Het resultaat is indrukwekkend en overtreft alle verwachtingen,” zegt een trotse Martens.

Vertrouwen
De trekker werd geleverd door de dealer in Oosterhout, waar de Scania ook in onderhoud is. Hiervoor heeft het transportbedrijf een Scania-reparatie- en onderhoudscontract afgesloten. Het contact met de accountmanager, die Martens al vanaf jonge leeftijd kent, speelde ook een rol in de beslissing om een Scania aan te schaffen. “Het is vooral de service waar ik op moet kunnen bouwen. Daar heb ik alle vertrouwen in.”

A. Martens Transport
Oprichter Ad Martens groeide op in de familie van het in grondverzet en zwaar transport gespecialiseerde Martens Transport, later Martens en Van Oord, waar hij als chauffeur aan de slag ging. Dertig jaar geleden verliet hij het bedrijf en begon als eigen rijder. In 2007 voegde zijn zoon Kevin zich bij hem. Sindsdien vervoeren ze samen exceptionele ladingen tot 25 meter in opdracht van Deltastaal door Nederland, België en het Ruhrgebied.


Frank Klijn: “Is de paus rooms-katholiek?


Fedecom Fairs:
INTELLISENSE VAN NEW HOLLAND WINT BRONZEN SIKKEL 2024
De vakjury heeft de innovatieprijs Bronzen Sikkel 2024 toegekend aan de IntelliSenseTM van New Holland (stand V08). “Dit nieuwe systeem levert hogere productiviteit, baalkwaliteit, bespaart brandstof en biedt bestuurderscomfort door belangrijkste functies van de tractor en BigBaler balenpers combinatie te automatiseren.

Door de tractorbesturing middels een LiDAR sensor aan de voorkant van het cabinedak proactief te automatiseren, afhankelijk van het pad van het zwad, en de snelheid van de combinatie af te stemmen op het volume van het zwad, biedt dit verlichting voor de bestuurder, de beste baalkwaliteit en verhoging van de productiviteit. Machine en sensor sturen de tractor aan in plaats van de bestuurder op de tractor.”

De innovatieprijs is uitgereikt op de eerste dag van AgroTechniek Holland in Biddinghuizen, het grootste agro-evenement van Nederland. Daar lanceren ruim 200 fabrikanten, importeurs en dealers talrijke primeurs voor boeren en loonwerkers. Een vakjury beoordeelde in welke mate alle innovaties vernieuwend en onderscheidend zijn en koos de winnaar uit 11 genomineerden.

Tweede prijs voor Kverneland én Landkracht en derde prijs voor Kemp Machines
De vakjury kende een gedeelde tweede prijs toe aan de iXter B veldspuit met SKAi SpotSpray cameratechniek van Kverneland Group Benelux en spotsprayer Rumex RXF-900 van Landkracht Agri BV. “Deze techniek van Kverneland (stand 6.01) met pulsdoppen van Raven Industries samen met de onkruiddetectie van de camera’s van SKAi levert gezamenlijk een SpotSprayer op met veel mogelijkheden. Het systeem werkt op basis van camera’s die het onkruid herkennen in een specifiek gewas. Op het moment dat ze onkruid waarnemen worden de juiste spuitdoppen boven het gewas aangestuurd, waardoor slechts alleen het onkruid wordt bespoten met herbicide.

De Rumex RXF-900 van Landkracht Agri BV (stand 5.02) is een spotsprayer voor niet alleen grasland maar ook akkerbouwgewassen, met plantherkenning door kunstmatige intelligentie, AI gestuurde techniek. Met een werkbreedte van 9m, dopafstand 42 mm, elektrisch in hoogte verstelbare spuitboom, 6 camera’s voor nauwkeurige herkenning, verlichting voor langere werkdagen en steunwielen met verstelbare spoorbreedte voor werken in beddenteelt.”

De derde prijs is voor Folierolhouder FRH van Kemp Machines (stand 7.16): “Een houder voor 1 of 2 rollen folie van 500 meter om kuilen af te dekken, waardoor de kuil wordt afgedekt met één stuk folie wat broei voorkomt en waardoor je de lengte afsnijdt die nodig is en er minder reststukken folie zijn die je weggooit dan bij de gebruikelijke 50 meter rollen”, aldus vakjuryleden Gertjan Zevenbergen (AgriMedia/Landbouwmechanisatie), Gert Vreemann (CUMELA/Grondig), Hessel Doornbos (Agrio/Trekkerweb.nl), Martin Smits (Misset/TREKKER en Boerderij) en Job Hiddink (Nieuwe Oogst).

7 overige genomineerden voor Bronzen Sikkel 2024
Blauhoff – Maxus All-in-one Battery (stand 4.10)
Een veelzijdige batterijoplossing voor agrarische- en industriële energieopslag en back up systemen, voor opladen van machines en werktuigen, peakshaving voor piekafvlakking en kostenbesparing, virtuele verzwaring van de stroomaansluiting, power back-up bij stroomuitval en met uitgebreid Energie Management Systeem.

Evers Agro – Forest cultivator (stand 8.09)
Deze deelbare cultivator heeft twee rijen vaste tanden, waarbij de tweede rij in een etageframe zit en hydraulisch traploos hefbaar is, waardoor het mogelijk is op twee werkdieptes te werken en afhankelijk van slip of trekkracht zelfregulerend via Isobus aansturing de tweede rij tanden traploos uit te heffen.

Kemp Machines – VGVD (stand 7.16)
Deze ‘Vers Gras Verdeler Dubbel’ zorgt bij het voeren van vers gras aan dieren dat het gras midden op de voergang wordt gescheiden tussen het linker en rechter voerhek, door 2 trommels die naar buiten draaien en de bulten gras scheiden en verleggen naar het voerhek aan 2 kanten. D.m.v. een stuurventiel is het ook mogelijk beide trommels 1 kant op te draaien, wanneer gras aan 1 kant wordt gevoerd.

Slootsmid Mesttechniek – Major Bemester (stand 8.13)
Deze bemester heeft drie met elkaar in verbinding staande Slootsmid mini-exact verdelers, waardoor een gelijke drukverdeling over alle uitlopen ontstaat en met een exact gelijke verdeling ook lage giften kunnen worden uitgereden, wat door de afschaffing van de derogatie vaker gaat voorkomen. Heeft met een werkbreedte tot 9.4m en 50mm slangen een hoge verwerkingscapaciteit.

Smits – E-Lampo (stand 6.21)
Deze nieuwe Euromachine is een kant en klare 100% elektrische plug & play pompoplossing voor schoonwater in een weerbestendige super silent omkasting. Ideale oplossing voor elektrisch beregenen of het verhogen van de waterdruk en een alternatief voor een pompoplossing in vaste permanente opstelling.

Vlaming Groep BV – Saphir Grindstar® (stand 8.04)
Grondbewerkingsmachine met twee rijen passief aangedreven rotors, bewerkt grond en gewasresten tot een werkdiepte van 0 tot 2 cm dankzij parallellogram-geleide ophanging, is makkelijk in gebruik, kostenbesparend dankzij minder herbiciden en heeft hoog rendement dankzij hoge rijsnelheden van 12-18 km/u.

Weevers Nieuwstad – Elektrisch beregenen (stand 7.03)
Volledig elektrisch beregenen door een elektrische bootpomp in oppervlakte water of brompomp om water onder druk naar een regeninstallatie te voeren. Door de elektrisch/hydraulische aandrijving is er weinig tot geen drukverlies in de machine.

Op AgroTechniek Holland zijn alle marktleiders en toonaangevende merken met exposities én demonstraties groots van de partij. Dit jaar is ATH van woensdag 11 tot en met zaterdag 14 september dagelijks open van 10 tot 17 uur op het Walibi-evenemententerrein in Biddinghuizen waar tegelijk GroenTechniek Holland plaatsvindt.


Africa Eco Race:
B.R.M Chronographes will be the official timekeeper of the AFRICA ECO RACE

CMAR rüstet Unimog U 423 für Schienen- und Rillenreinigung im urbanen Schienennetz
CMAR equips the Unimog for rail and groove cleaning on the urban rail network


CMAR rüstet Unimog U 423 für Schienen- und Rillenreinigung im urbanen Schienennetz
CMAR equips the Unimog for rail and groove cleaning on the urban rail network


Unimog U 530 als multifunktionale Arbeitsmaschine mit hydrostatischem Fahrantrieb für Instandhaltungs- und Pflegearbeiten bei Verkehrsbetriebe Zürich (VBZ)
Unimog U 530 equipped as a multi-functional working machine with hydrostat drive for maintenance and servicing work at Verkehrsbetriebe Zürich (VBZ)


Unimog U 530 als multifunktionale Arbeitsmaschine mit hydrostatischem Fahrantrieb für Instandhaltungs- und Pflegearbeiten bei Verkehrsbetriebe Zürich (VBZ)
Unimog U 530 equipped as a multi-functional working machine with hydrostat drive for maintenance and servicing work at Verkehrsbetriebe Zürich (VBZ)


Unimog U 530 als multifunktionale Arbeitsmaschine mit hydrostatischem Fahrantrieb für Instandhaltungs- und Pflegearbeiten bei Verkehrsbetriebe Zürich (VBZ)
Unimog U 530 equipped as a multi-functional working machine with hydrostat drive for maintenance and servicing work at Verkehrsbetriebe Zürich (VBZ)


ZAGRO stattet Unimog U 423 für Rangieraufgaben und Gleisinstandhaltung aus
ZAGRO equips the Unimog for maneuvering/shunting tasks and track maintenance


ZAGRO stattet Unimog U 423 für Rangieraufgaben und Gleisinstandhaltung aus
ZAGRO equips the Unimog for maneuvering/shunting tasks and track maintenance


ZAGRO stattet Unimog U 423 für Rangieraufgaben und Gleisinstandhaltung aus
ZAGRO equips the Unimog for maneuvering/shunting tasks and track maintenance


ZAGRO stattet Unimog U 423 für Rangieraufgaben und Gleisinstandhaltung aus
ZAGRO equips the Unimog for maneuvering/shunting tasks and track maintenance


Unimog U 423 Funkrangierer von Zwiehoff
Radio-controlled Unimog shunting vehicle from Zwiehoff


Unimog U 423 Funkrangierer von Zwiehoff
Radio-controlled Unimog shunting vehicle from Zwiehoff


Daimler truck:
On steel or asphalt: Four multi-functional Unimog for two-way use at InnoTrans
Mercedes-Benz Special Trucks will be unveiling the Unimog as a versatile two-way vehicle for road and rail applications at InnoTrans 2024 in Berlin, the international trade fair for transport technology. Four different Unimog vehicles from the implement carrier model series will be on display at the Mercedes-Benz Special Trucks stand located in the open-air area at stand numbers O/270, O270a and O/270b from September 24 to 27, 2024. These vehicles have a wide range of applications, including track work, maneuvering/shunting, cleaning tasks, and green space maintenance.

Unimog for track work: a cooperation with Müller Technologie AG
The Unimog U 530 with 220 kW (299 hp) has been equipped for use on rails by Müller Technologie AG, a specialist in two-way vehicles. Müller Technologie AG works closely with Daimler Truck AG and officially received the status of “UnimogPartner” in May 2024.

The Unimog U 530 is a versatile multifunction vehicle equipped with a 6-cylinder diesel engine (OM 936 LA) and meets the EURO VIe emissions standard. It has automated manual transmission (EAS) and a permissible gross vehicle weight of 16.5 metric tons.

The Unimog U 530 is used by the transport companies of the city of Zurich (VBZ). The entire vehicle is lifted completely and can cover track widths of between 1,000 mm and 1,435 mm. By replacing the track wheels, the Unimog is suitable for both normal and meter-gauge tracks.

The hydraulically driven track axles in accordance with EN 15746 class 9A can be used for minimum track radii of 18.5 m. With the track chassis, the Unimog can reach up to 40 km/h on rails in hydrostatic operation. On roads, the Unimog travels at up to 89 km/h (legal limit).

The Unimog can be equipped with various modules and attachments, including snow blowers, snowplows, high-pressure street washing bars, and mowers. The vehicle on display is suitable for mounting standardized 10-ft modules, such as a platform for front or rear cranes, cable reels for overhead line construction, elevating work platforms, and tool modules, as well as modules for chemical-free weed control using hot water and steam.

Also in the pipeline for the Unimog is a two-way tandem trailer with a swap body system that can be used to transport 10 or 20-ft modules. Examples of such trailer modules are tipper bodies, sewer suction bodies, probing or anchor drilling rigs, contact wire laying units, collection containers for mowing material, large elevating work platforms, and cranes. The Unimog’s hydraulic power output is used to operate these modules.

To make work even more efficient, the Unimog U 530 comes equipped with a pre-installation for radio remote controls.

Remote controlled and efficient: Unimog radio-controlled shunting vehicle from Zwiehoff
The U 423 radio-controlled shunting vehicle was built by Unimog ExpertPartner G. Zwiehoff GmbH. Equipped with a Knorr wagon braking system, it enables maneuvering/shunting with trailer loads of up to 1,000 metric tons. The Unimog torque converter clutch unit enables the necessary high tractive forces and ensures smooth starting without clutch wear. The permanent all-wheel drive provides traction on the rails.

The Unimog U 423 is equipped with a fully synchronized manual transmission with eight forward and eight reverse gears and reaches a maximum speed of 50 km/h on the rails. For a quick journey to the working site, the Unimog drives at its usual speed of up to 89 km/h on the road. Regardless of the surface, a 4-cylinder OM 934 LA diesel engine ensures low fuel consumption within the Euro VIe emissions class frame. In addition to maneuvering and shunting, its attachment points and mounting areas, as well as its mechanical, electrical and hydraulic interfaces, make it ideal for a wide range of tasks in the maintenance and repair of railway infrastructure. The vehicle is also set up for radio remote control.

ZAGRO equips the Unimog for maneuvering/shunting tasks and track maintenance
This multi-functional two-way Unimog U 423 was specially designed for year-round use in the upkeep and maintenance of railway infrastructure. The vehicle is equipped with a torque converter clutch and EasyDrive hydrostatic drive for stepless driving ex works, and can be upgraded with appropriate equipment for various tasks on rails and roads in addition to maneuvering/shunting operations.

The mechanical power take-off shaft, an engine PTO, and the factory-installed dual-circuit working hydraulics supply power to the working equipment. This means the implement carrier can carry out a wide range of tasks, including maintenance work on infrastructure and, depending on the season, track and verge maintenance as well as winter service. The vehicle on display at the trade fair will be equipped with the Dammann GSA 3003 track sprayer for vegetation control. A Dücker UNA 500 front mower and a Dücker FKM 2200 front sweeper are also planned for track and green space maintenance at customers’ premises.

With VarioPilot® dual-mode steering, the steering wheel and pedals can be moved. The driver’s seat position is therefore variable; they can sit on either the left or right side of the driver’s cab and operate the attachments. The panoramic windscreen, mowing door, and rotating mowing seat provide an optimum view of the working area.

CMAR equips the Unimog for rail and groove cleaning on the urban rail network
This Unimog U 423, built by CMAR (Construction Mécanique Automatisé Rivard), is designed as a maneuvering/shunting and cleaning vehicle that is used on the urban rail network for rail and groove cleaning. Similar to the other Unimog models at the Mercedes-Benz Special Trucks stand, this U 423 also has permanent all-wheel drive with three differential locks. It comes equipped with a 4-cylinder diesel engine (OM 934 LA), including BlueTec 6 technology, that meets the Euro VIe emissions standard.

The body, installed by UnimogPartner CMAR, uses both circuits of the work hydraulics and circuits III and IV of the VarioPower® power hydraulics. The combination of the four circuits is needed to operate several power-intensive consumers simultaneously. These include the high-pressure water pump, whose 500 bar can remove even stubborn deposits, brushes for cleaning the rail head, and the filter system for treating the dirty water that is sucked up. The CMAR water tank has a capacity of 2,100 liters, and the stainless steel waste receptacle holds 4 m³, a volume that ensures long operating periods without the need for intermediate emptying.

Depending on the degree of soiling, the required working speed is achieved by the Unimog’s working and crawl speed mode: The fully synchronized reversing transmission offers 16 forward and 16 reverse gears. The efficiency of CMAR’s rail cleaning system has already been proven in France and other countries.

Greater safety with GSR and UNI-TOUCH – coming soon for the two-way Unimog
Under the new GSR (EU Regulation 2019/2144 General Safety Regulation II), the Unimog implement carrier will be equipped as standard with a host of features including Sideguard Assist, Frontguard Assist, Traffic Sign Assist, a reversing camera, and a tire pressure loss warning system.

Almost all of the attachments available for the Unimog can now be controlled from the new UNI-TOUCH® operating system. It can replace the device’s own control panels and make operations more ergonomic and intuitive. The new center console has been extensively redesigned for this purpose: The number of control elements has been reduced, buttons can be assigned individually, and application profiles and recurring sequences can be saved. A pivoting and tilting touchscreen allows users to quickly and easily adjust settings for the job at hand.

Other elements of the new operating system are the start/stop button, which replaces the classic ignition key of the implement carrier, and the new control panels on the driver’s door, front passenger door, and optional mowing door.


Eurol:
Geen opslagrestricties met de nieuwe Eurol Screenwash Safe Storage
Eurol introduceert Eurol Screenwash Safe Storage, de kant-en-klare ruitensproeiervloeistof die zonder restricties mag worden opgeslagen, veilig is in gebruik en uitstekende reiniging biedt.

De Eurol Screenwash Safe Storage onderscheidt zich doordat het, in tegenstelling tot conventionele ruitensproeiervloeistoffen, CLP-vrij, ADR-vrij en PGS-vrij is en dus niet onderhevig is aan de restrictieve PGS15-normen voor opslag van gevaarlijke stoffen. Het etiket is vrij van gevarensymbolen.

Dit biedt gebruikers zowel in de werkplaats, het magazijn als de winkel economische en logistieke voordelen. Zo mag deze ruitensproeiervloeistof zonder speciale, dure voorzieningen worden opgeslagen. Dit voorkomt de noodzaak voor frequente verplaatsingen van voorraden en zorgt voor besparing in opslagkosten.

Verder garandeert Eurol Screenwash Safe Storage streeploze ruiten en voorkomt de bevriezing van het ruitensproeiersysteem tot -10°C. Dankzij de milde, niet-corrosieve samenstelling is deze ruitensproeiervloeistof veilig voor rubbers, lakken en polycarbonaat. Eurol Screenwash Safe Storage heeft een limoengrasgeur en zorgt ervoor dat de ruitenwissers zonder problemen het glas droogtrekken. De Eurol Screenwash Safe Storage (artikelnummer E502272) is verkrijgbaar in een 2 liter, 5 liter, 20 liter, 60 liter en 210 liter verpakking.

Over Eurol
Eurol is de enige Nederlandse onafhankelijke producent van smeermiddelen en technische vloeistoffen en is actief in meer dan 90 landen. Als totaalleverancier heeft Eurol een full-service benadering met een compleet productportfolio van smeermiddelen, additieven, Specialty producten, reinigings- en onderhoudsproducten en technische vloeistoffen. Het gebruik van Eurol producten in de motor- en autosport, waaronder de Dakar Rally, is het ultieme bewijs van de premium kwaliteit. Mede door de activiteiten in de zwaarste rally ter wereld zijn de Eurol Specialty smeermiddelen met SYNGIS Technology ontstaan. Deze technologie zorgt ervoor dat smerende en beschermende eigenschappen elkaar maximaal versterken onder extreme omstandigheden, met kostenbesparing, verduurzaming en meer efficiëntie als gevolg.


Sectorinstituut Transport en Logistiek (STL):
Lancering nieuwe online werknemerscampagne
De sector transport en logistiek wil werknemers stimuleren om na te denken over hun eigen duurzame inzetbaarheid. Daarom lanceert Sectorinstituut Transport en Logistiek (STL) de online werknemerscampagne ‘A.P.O.tje’. Met deze campagne wordt ingezet op preventie en interventie.

Door preventieve maatregelen te nemen kunnen medewerkers energiek en fit blijven. Gezonde en gemotiveerde medewerkers ervaren meer werkplezier en zijn productiever. Daarnaast leidt preventieve focus op duurzame inzetbaarheid tot minder ziekteverzuim. Hierdoor hoeven werknemers zich minder zorgen te maken over eventuele werkdruk.

Inzicht in inzetbaarheid
Het A.P.O.tje, een afkorting met een knipoog voor ‘Algemeen Periodiek Onderhoud’ biedt werknemers direct inzicht in hun gezondheid en welzijn. Door middel van een korte test krijgen werknemers helderheid in de verschillende uitdagingen die zij ervaren op het gebied van vitaliteit. Na het invullen van de test ontvangen deelnemers direct praktische en toepasbare tips.

Zelf aan de slag
Naast inzicht biedt het A.P.O.tje ook de middelen om zelf aan de slag te gaan met verbeteringen. Dit is cruciaal voor de duurzame inzetbaarheid en een gezonde werk-privébalans. Ook kan STL helpen de best passende persoonlijke oplossing te vinden. Dit zou bijvoorbeeld een interventie van een personal coach kunnen zijn.



Deze twee Dafjes werden door een anonieme apper gespot.


MAN Truck & Bus b.v.:
E.ON en MAN realiseren openbaar laadnetwerk voor elektrische trucks in Europa
E.ON en MAN Truck & Bus zetten samen een beslissende stap voorwaarts in de uitbreiding van de laadinfrastructuur voor zware bedrijfswagens in Europa. Als onderdeel van hun nieuwe samenwerking gaan de energiemaatschappij en de fabrikant van bedrijfsvoertuigen ongeveer 170 locaties met zo’n 400 stations realiseren voor het openbaar laden van elektrische trucks in heel Europa.

E.ON en MAN investeren in de nieuwe laadstations, die parallel aan het bestaande MAN-servicenetwerk worden gebouwd en waar ook bedrijfsvoertuigen van andere fabrikanten geladen kunnen worden. Alleen al in Duitsland staan ongeveer 125 locaties gepland. Hiermee ontstaat het grootste landelijke openbare laadnetwerk voor zware bedrijfsvoertuigen in het land tot nu toe. Andere laadpunten worden gerealiseerd in Oostenrijk, Groot-Brittannië, Denemarken, Italië, Polen, Tsjechië en Hongarije.

“Europa heeft zichzelf ten doel gesteld om de uitstoot van zware bedrijfsvoertuigen in 2040 met 90 procent te hebben verminderd. Elektrische mobiliteit is cruciaal om dit doel te bereiken”, aldus Leonhard Birnbaum, CEO van E.ON. “We investeren fors om de infrastructuur voor elektrisch vrachtvervoer een beslissende impuls te geven en de koers uit te zetten naar een duurzame logistiek en groene toeleveringsketens. Bijna alle grote fabrikanten focussen hun ontwikkelingsinspanningen nu op elektrische mobiliteit. Voor de definitieve doorbraak hebben we een krachtige laadinfrastructuur nodig die op Europese schaal is opgezet. We zijn verheugd dat we daarin samen met MAN het voortouw kunnen nemen.”

De locaties worden modulair opgezet. Als eerste stap wordt elke locatie uitgerust met meerdere 400 kW laadstations. Hiermee kan een gemiddelde elektrische truck in ongeveer 45 minuten worden bijgeladen voor een actieradius van maximaal 300 kilometer. Later worden de locaties voorzien van het Megawatt Charging System (MCS).

Industrie-overschrijdende samenwerking om uitbreiding van de laadinfrastructuur voor trucks te versnellen
De eerste tachtig locaties van het nieuwe laadnetwerk moeten eind 2025 gebouwd zijn. Sukhjinder Singh, CEO van E.ON-dochteronderneming E.ON Drive Infrastructure: “De samenwerking met MAN Truck & Bus is een belangrijke mijlpaal op weg naar een duurzame toekomst voor het zware transport. Door het uitgebreide servicenetwerk van MAN te combineren met de expertise van E.ON op het gebied van laadinfrastructuur, zetten we een nieuwe standaard voor elektromobiliteit in de bedrijfswagensector.”

Friedrich Baumann, lid van de Raad van Bestuur en verantwoordelijk voor Sales en Customer Solutions bij MAN Truck & Bus SE: “Met onze nieuwe eTruck starten we dit jaar de serieproductie van een truck die geschikt is voor bijna alle toepassingen. De reacties zijn zeer positief. Maar de laadinfrastructuur zal uiteindelijk bepalen of onze klanten daadwerkelijk overstappen van dieselmotoren naar elektrische aandrijving. Ik ben daarom blij dat we de elektrificatie van ons servicenetwerk nu samen met E.ON aanvliegen.”

De politieke doelen om de CO2-uitstoot van het transport in Europa te beperken zijn duidelijk. De Duitse overheid wil de uitstoot van broeikasgassen door vrachtverkeer in Duitsland in 2030 met 55 procent hebben teruggebracht en in 2045 klimaatneutraal zijn. De EU is onlangs overeengekomen om de CO2-uitstoot van zware bedrijfsvoertuigen in 2035 met 65 procent en in 2040 met 90 procent te hebben verminderd ten opzichte van het niveau in 2019. Daarom investeert de industrie flink in geschikte voertuigen en het uitbreiden van de infrastructuur.

MAN op koers
De elektrificatie van het modellengamma van MAN verloopt steeds sneller. De eerste productierijpe elektrische truck met een dagelijkse actieradius van maximaal 800 kilometer komt nog dit jaar op de markt. Daarnaast wordt de actieradius van de elektrische stadsbus van de fabrikant volgend jaar vergroot door middel van een product-update. MAN is ook van plan om in 2025 zijn eerste testvloot van elektrische touringcars op de weg te zetten.

Ondertussen biedt E.ON als totaalleverancier van elektromobiliteit en laadoplossingen al toegang tot een uitgebreid netwerk van meer dan 500.000 laadpunten voor voertuigen in heel Europa. Bedrijven en gemeenten profiteren ook van tailormade laadinfrastructuur en elektrificatiestrategieën voor hun wagenpark. E.ON brengt ook zijn expertise in op het gebied van financiering, locatieanalyse en netkoppeling. Netwerkuitbreiding en digitalisering zijn niet alleen essentieel voor de toekomstige levering van hernieuwbare energie, maar ook voor een efficiënte laadinfrastructuur.


Volvo Trucks Nederland:
Volvo Trucks verhoogt het gebruik van staal met een lage CO2-uitstoot
Volvo verhoogt het gebruik van staal met een lage CO2-uitstoot. Dit staal wordt geproduceerd met gerecycled materiaal en fossielvrije energie en zal vanaf volgend jaar in tienduizenden Volvo-trucks worden gebruikt.

Als eerste vrachtwagenfabrikant ter wereld, introduceerde Volvo dit type staal in elektrische trucks in 2022. Nu breidt Volvo Trucks het gebruik van staal met een lage CO2-uitstoot* uit naar alle aandrijflijnen.

Het nieuwe staal met de naam SSAB Zero wordt geproduceerd door het Zweedse staalbedrijf SSAB. Het is gemaakt van gerecycled materiaal en wordt geproduceerd met behulp van fossielvrije elektriciteit en biogas. De CO2-uitstoot wordt hierdoor met ongeveer 80% verminderd in vergelijking met de productie van conventioneel staal waarbij fossiele energie wordt gebruikt.

Volgend jaar zullen de chassisbalken in ongeveer 12.000 Volvo FH- en FM-trucks worden gemaakt van staal met een lage CO2-uitstoot. Dit zal resulteren in een besparing van 6.600 ton CO2-equivalent**. Naarmate de beschikbaarheid van staal met een lagere CO2-uitstoot toeneemt, zal het in meer truckmodellen en in andere onderdelen van de truck worden gebruikt.

Volvo is ook van plan om andere materialen in de trucks te vervangen door alternatieven met een lagere uitstoot.

“Dit is een extra stap op weg naar een uitstootvrije toekomst. Staal is een van de belangrijkste materialen in onze trucks. We zijn ook van plan om andere materialen, zoals aluminium en plastic, te vervangen door alternatieven met een lage uitstoot. We zijn er trots op dat we in de sector het voortouw nemen als het gaat om duurzaam materiaal in onze trucks”, zegt Jan Hjelmgren, Senior Vice President Product Management en Quality bij Volvo Trucks.

De helft van de truck bestaat uit staal
Het potentieel om de CO2-uitstoot te verlagen is groot, aangezien bijna de helft van een truck uit staal bestaat (47% van een Volvo FH-dieseltruck), en het vertegenwoordigt ongeveer 44% van de CO2-uitstoot van de productie (cradle to gate; van grondstof tot het verlaten van de fabriek) van de totale 21 ton CO2-equivalenten voor de Volvo FH diesel.

Volvo Group werkt samen met verschillende leveranciers aan staal met een lage CO2-uitstoot. Staal met een lage CO2-uitstoot zal een belangrijke aanvulling zijn op het traditionele en gerecyclede staal dat al in Volvo’s trucks wordt gebruikt.

Volvo Trucks heeft zich gecommitteerd aan het Parijsakkoord en aan het bereiken van netto nul uitstoot van broeikasgassen in de toeleveringsketen in uiterlijk 2040.

“We streven er voortdurend naar om onze klimaatvoetafdruk verder te minimaliseren. We bewegen ons ook in de richting van meer circulariteit in zowel onze activiteiten, als onze vrachtwagens. Veel van onze fabrieken, transporten en dealers rijden tegenwoordig op hernieuwbare energie”, zegt Jan Hjelmgren.

Feiten:
De belangrijkste materialen in een Volvo FH-dieseltruck zijn staal (47%), gietijzer (26%), polymeren (11%) en aluminium (8%). Ze zijn verantwoordelijk voor ongeveer 44%, 26%, 14% en 8% van de CO2-uitstoot van de productie (cradle to gate) van de in totaal 21 ton CO2-equivalent** voor de Volvo FH diesel.

* Staal met een lage CO2-uitstoot is staal met een aanzienlijke CO2-reductie (80% of meer) in het productieproces (cradle to gate).
** CO2-equivalent omvat alle uitstoot van broeikasgassen, inclusief bijvoorbeeld methaan.









Op zondag was Reinder Meijer bij de Higro.



Martijn Manrho: “Het is maar decor maar best tof

Volvo FM 5th gen
Verzameld werk voor Volvo Group Truck Center:
Hoogvliet doet distributie duurzamer en efficiënter met nieuwe Volvo FM’s
Supermarktketen Hoogvliet heeft zijn vloot vernieuwd met Volvo FM Electrics en custom made Volvo FM bakwagen-aanhangercombinaties. Met de vijftien nieuwe Volvo FM’s kan Hoogvliet zijn supermarkten duurzamer en efficiënter bevoorraden. De Volvo FM’s zijn geleverd door Volvo Group Truck Center.

Hoogvliet heeft 74 winkels in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht, Noord-Brabant en Gelderland. De supermarkten worden bevoorraad vanuit het distributiecentrum in Bleiswijk. De supermarktketen gebruikt daarvoor een uniek systeem met wissellaadbakken. De wissellaadbak wordt in het distributiecentrum volgeladen met goederen voor een vestiging. De chauffeur levert de volle wissellaadbak met bestellingen af bij de supermarkt, en neemt een andere wissellaadbak met retouren en emballage, weer mee terug. Het grote voordeel is de tijdwinst die dit oplevert bij het laden en lossen.

Eerste elektrische trucks
Hoogvliet voert distributie uit met 37 eigen trucks, waarvan vijftien Volvo-trucks. De volledige Volvo-vloot is de afgelopen maanden vervangen. Daarbij heeft Hoogvliet een aantal bijzondere configuraties in gebruik genomen, waaronder drie Volvo FM Electric 6×2-bakwagens. “Onze eerste elektrische trucks”, zegt Kees Twilt, transportmanager van Hoogvliet. “Duurzaamheid is een belangrijk thema binnen de bedrijfsvoering van Hoogvliet. Bij het transport proberen we de uitstoot van schadelijke stoffen zo veel mogelijk te beperken. De inzet van elektrische trucks helpt daarbij en daarom willen we daar nu graag ervaring mee opdoen. Hoe werkt het in de praktijk? Welke actieradius is haalbaar? Hoe zit het met opladen? Elektrische trucks zijn ook een oplossing voor de zero-emissiezones waar we steeds vaker mee te maken krijgen.”

De Volvo FM Electrics rijden vanaf de eerste dag volledig mee in de planning van Hoogvliet. “We hebben voor de Volvo FM Electric gekozen omdat we met deze trucks hetzelfde werk kunnen doen als met onze andere trucks, maar dan volledig elektrisch. Ons distributie is zeer geschikt om elektrisch te doen. Trucks komen vier tot zes keer per dag terug bij het distributiecentrum. Hier hebben we een snellader waar we kunnen bijladen als dat nodig is.”

Primeur voor Hoogvliet
Ook bijzonder: Hoogvliet heeft voor het eerst Volvo FM 380 6×2 bakwagen-aanhangercombinaties in de vloot opgenomen. Deze combinaties zijn op maat gespecificeerd. “Voorheen deden we de distributie alleen met bakwagens”, zegt Twilt. “Met het gebruik van een aanhanger kunnen we het transport nog efficiënter uitvoeren. Onze wissellaadbakken zijn ruim acht meter lang en het was de uitdaging om een combinatie uit te tekenen die binnen de wettelijke kaders blijft. Dat hebben we samen met Volvo Group Truck Center, Pacton Trailers, Trans-Com en Zuidwijk Carrosserieën gedaan. Het was een intensief traject om onze wensen technisch voor elkaar te krijgen, maar uiteindelijk is het gelukt.”

‘Mooie stap in verduurzamen van transport’
Naast de drie Volvo FM Electric en acht Volvo FM 380 6×2 bakwagen-aanhangwagen-combinaties heeft Hoogvliet ook vier nieuwe Volvo FM 330 6×2-bakwagens in gebruik genomen. Met de nieuwe Volvo FM-trucks kan Hoogvliet distributie duurzamer en efficiënter uitvoeren. “Dankzij de Volvo FM-bakwagens met aanhangwagen kunnen we het aantal transportkilometers en de CO2-uitstoot beperken omdat we nu twee wissellaadbakken kunnen meenemen in plaats van één. De elektrische trucks hebben helemaal geen CO2-uitstoot. Al met al is dit een hele mooie stap in de ambitie om ons transport verder te verduurzamen.”

Hoog servicelevel
Hoogvliet heeft voor alle trucks een servicecontract afgesloten. Het onderhoud wordt uitgevoerd in de werkplaatsen van Volvo Group Truck Center in Zoetermeer en Alphen aan den Rijn. Twilt: “We hebben al jarenlang goede ervaringen met Volvo-trucks en Volvo Group Truck Center. Het servicelevel van de dealer is heel goed.”

Over Hoogvliet
Leen Hoogvliet legde in 1968 de basis voor de supermarktketen. Hij opende toen in Kwintsheul de eerste zelfbedieningszaak, onder de naam Cash & Carry. Al snel volgden er meer vestigingen en in 1974 kreeg de supermarktketen de naam Hoogvliet. Anno 2024 heeft het bedrijf filialen in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht, Gelderland en Noord-Brabant. Het service- en distributiecentrum is gevestigd in Bleiswijk. De organisatie telt ruim 6.500 medewerkers. Naast de inzet van 37 eigen trucks, maakt Hoogvliet voor de distributie ook gebruik van de diensten van Duivenvoorde Transport.


Roozworks voor EUMOS:
EUMOS announces groundbreaking standard for the ventilation of light vans
The European Safe Logistics Association – Eumos – will announce its upcoming standard for ventilation of light commercial vehicles in the framework of a press conference at IAA Transportation. Standard EUMOS 40250 – probably one of the most comprehensive standards for ventilation of light commercial vehicles with measurable outcomes – determines how to create safe air quality inside the vehicle by reducing moist and dangerous gases by ventilation. It also foresees a walk-around inspection of the vehicle for the driver to avoid any danger at opening.

Angel Hernandez, Chairman of Eumos, will present the objective of the standard at a press conference on 16 September at IAA Transportation. Angel says “This new standard is an achievement for the European Safe Logistics Association and the logistics industry adding another element of caution and responsibility to the safe transport of goods. It is vital that we ensure the safety of drivers of light commercial vehicles and other participants on the road by setting a benchmark to the transportation of gases.”

Chairman of the Technical Committee responsible for the development of the standard – Gertjan Van Der Veer – is “excited about the achievement of EUMOS 40250 finally setting a standard for ensuring the good air quality inside a light commercial vehicle. LCVs do currently not fall into the full scope of existing legislation and standards in the area. The development of this standard could be achieved thanks to the hard work of senior experts in the area. Watch out for the publication of the standard foreseen in the course of the Autumn 2024.”

The European Safe Logistics Association – Eumos – is an independent non-profit association and follows the mission of improving safety throughout the logistics chain. Eumos relies on the exchange of best practices when working on safety standards for logistics in all transport modes. Thanks to the contribution by its members and their variety of expertise, Eumos has been instrumental in the elaboration of Annex 3 concerning Load Safety of Directive 47/2014/EU regarding Road Worthiness Control of Commercial Vehicles which has included the load stability testing standards EUMOS 40509 and 40511 into its provisions. In the interest of ensuring compliance with EU Policy in logistics safety and European and international logistics safety standards, Eumos has initiated projects aiming at certifying experts for cargo securing and transport packaging as well as at ensuring that the responsibility for cargo securing can be followed up via minimum requirements for European cargo safety cards.


Candela Technology AB:
First Electric Boat Successfully Crosses the Baltic Sea
A group of Swedes set a world record by driving a hydrofoiling Candela C-8 between Stockholm and the Finnish autonomous region of Åland, marking the first time an electric boat has crossed the Baltic Sea and made the journey between the two countries. They even returned the same day – at 95% lower costs than a fossil-fuel-powered boat.

“The aim was to demonstrate that zero-emission sea travel is not only possible today, but that foiling electric ships and boats are so much cheaper to operate than fossil-fueled vessels,” said Gustav Hasselskog, CEO and founder of Candela.

The Stockholm-based tech company has developed the world’s first electric hydrofoil boats and ships, vessels that fly above the water with an 80% reduction in energy consumption compared to traditional ships, providing both long range and high speed on battery power.

The record trip was made last Thursday in the latest version of the leisure boat Candela C-8, equipped with a Polestar battery, starting at 6 a.m. from Stockholm’s Frihamn. After a charging stop in Kapellskär, they reached Mariehamn, the capital and largest town of the Åland Islands, an autonomous region of Finland, at lunchtime, making it the first electric boat to cross the Baltic Sea between Sweden and Finland. In the harbor, the electric boat pioneers were greeted by a delegation headed by Åland’s Premier, Kristin Sjögren.

“The disadvantage of electric boats has been their short range, due to traditional boat hulls consuming so much energy. With our hydrofoil technology, we combine high speed and range, but you get so many other benefits. Flying over the Åland Sea in total silence and without slamming was absolutely magical,” said Gustav Hasselskog.

The trip was made mostly with the existing charging infrastructure, and in partnership with Kempower, a charging solutions provider. In Kapellskär, the Candela charged with a Kempower Movable Charger, a 40-kW wheeled charger connected to the existing power grid at the harbor. In Finland’s Mariehamn, the boat was plugged into the marina’s three-phase outlet. In the evening at 6 p.m., the electric boat pioneers flew back toward Sweden. After a top up in, Kapellskär, the C-8 returned in dense fog to the starting point, Stockholm’s Frihamn, at 11.30 p.m.

“Kempower is proud to contribute to the electrification of boating and help create greener waterways. Electric boats combined with hydrofoiling offer the best possible efficiency. Kempower’s DC fast charging solutions are ideal for electric boating, and our Kempower Movable Charger is a plug-and-play solution that integrates seamlessly with the electrical grids already available in many marinas,” says Antti Vuola, Director, Market Segments, Kempower.

“We actually had range anxiety, but not for the Candela. The irony is that the photographer’s gasoline-powered chase boat had to refuel six times during the trip, while we only charged three times,” said Gustav Hasselskog.

Candela’s hydrofoil technology enables massive cost reductions for sea transport, which was proven when the electric costs were summed up. The gasoline-powered chase boat of similar size that accompanied the trip had to refuel for 750€ during the 150 nautical miles – while the Candela C-8 consumed 213 kWh of electricity, at a cost of about 40-50€.

“We’re talking about 95% lower operating costs. This is a revolution that makes waterborne transöport competitive with land transport in terms of costs, which we will now demonstrate in public transport in Stockholm,” said Gustav Hasselskog.

This fall, Candela P-12, the company’s new 30-passenger hydrofoil ferry, will begin operating the Ekerö-Stockholm City Hall route, where it is expected to halve travel times thanks to not producing damaging wakes, allowing it permission to travel quickly in the inner city.

Candela has recently announced a deal to electrify the water transport network in Saudi Arabia’s giant NEOM project, as well as ferries sold to cities ranging from Berlin to New Zealand.

“We can easily electrify coastal public transport at very low costs, not just in Sweden but across the world. It just requires political will to make the switch,” concludes Gustav Hasselskog.




De anonieme Brabantse busjesfotograaf spotte een groenteventer met zware Sprinter.









En een dag later meer busjes!

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *