IAA 2024: een belachelijk groot verslag

Normaalgesproken komt mijn IAA verslag de avond van, of zelfs vóór de persdag online. Deze editie niet.. Zoals de mensen die me ook op sociale media hebben gevolgd hebben kunnen zien is met dat niet gelukt. Mijn moeder is de vrijdag voor de IAA overleden en de donderdag van de IAA begraven. Ondanks hevige twijfel ben ik tóch gegaan, iets waar ik geen spijt van heb. Ik had op mijn LinkedIn pagina een bericht geplaatst over mijn omstandigheden. IEDEREEN die ik op de IAA trof was daar heel begripvol over, ik heb enorm veel steun ervaren in Hannover. Heel veel dank aan iedereen! Ook heel veel dank aan Daimler Truck, die hotel en eten verzorgden deze dagen. Ook dit heeft me enorm geholpen.


Maar nu is het tijd om mijn leven weer op te pakken. Hier onder vind je een uitgebreid IAA verslag. Later zullen, zoals jullie van me gewend zijn, nog diverse voertuigen en merken apart uitgelicht worden. Deze kun je (zodra ze online zijn) onder de IAA 2024 tag vinden.


We beginnen op de Mercedes-stand. De Mercedes-Benz eActros 600 was niet alleen de eerste truck die je zag als je de beurs via hal 19/20 op ging, maar werd op de avond van de persdag ook uitgeroepen tot Truck of the Year 2025! Gefeliciteerd Daimler Truck!


Linxyz, de eerste in een lange rij Chinese fabrikanten op deze beurs. Voor zover ik weet hebben de meeste niet de ambitie om op korte termijn de Europese markt te betreden, maar is het voor deze bedrijven heel prestigieus om op de IAA te staan. Door hier te staan denken ze niet hier (meer) te verkopen, maar thuis wel.

Fuso eCanter, vuilniswagen voor Griekse binnensteden.

Valeo.

Evig by VleanMotion.

DongFeng e-star V5.

DongFeng e-star V7.

DongFeng e-star V9.

Sitrak FCEV op waterstof.


Sitrak GX EV.

Howo LD EV.

CNHTC (China National Heavy Duty Truck Group) wordt ook wel Sinotruk genoemd en gebruikt diverse merknamen. Howo had daarbij de roots bij Steyr-licentiebouw liggen, Sitrak is de naam voor de samenwerking met MAN. Welke merknaam aan deze pick up hangt ben ik nog niet helemaal achter.


Sitrak van binnen bekeken.


Shacmoto lijkt de/een nieuwe naam voor Shacman te zijn, een dochter van Shaanxi. Deze X6000 is met 840 pk de sterkste truck in serieproductie ter wereld! Ze is uitgerust met een 16,6 liter Weichai motor.

Shacmoto L6000 EV.

Shacmoto X6000 LNG.

Shacmoto X6000 Hybrid.

Shacmoto X8000 FCEV. Er stond dus in dezelfde hal als de Actros op waterstof, nog een truck met Actros cabine en waterstof-aandrijving, maar een moderner front. Dat moet toch pijn doen in Wörth.

Enginius Citypower BEV. (Battery Electric Vehicle)

Enginius Citypower FCEV. (Fuel Cell Electric Vehicle, op waterstof dus)

Yellow River HICEV. Huanghe is de Chinese naam voor de Gele Rivier, en ook de één van de eerste merknamen die CNHTC gebruikte.

Veilige Ford F-Max.

Ruimtebesparing op de stand van ik dacht BYD.

BYD ETH8.

BYD eVans.

BYD ETM6.

BYD EYT2.0


DAF XBC, voor zover ik weet bestond die al maar werd hij hier voor het eerst aan het publiek getoond. Het verslag van de DAF stand is wat minder uitgebreid in dit artikel, ik kom begin oktober uitgebreid op het DAF nieuws terug.

DAF XF 8×2.

DAF XB Electric.

DAF XF facelift.


DAF XDC.

DAF XFC.

DAF XDC en XFC.

Op de Volvo stand mocht ik even bijkomen van een instortmoment, waarvoor uiteraard veel dank. Twee jaar terug waren op die stand geen dieselmotoren te vinden. Nu werd juist getoond hoe breed men tegenwoordig is. Naast een dikke diesel ook elektrisch, waterstof en hier een FM op gas.

Volvo FH Electric was (is) truck of the year in 2024. Toen nog zonder Aero overigens, wat deze wel is.


Volvo FMX Electric.


Volvo FM Low Entry Electric.

Volvo FE Electric.

Ford F-Line E.

Ford F-Line 4145 DL.

Mooie F-Line up.

Ford F-Line 1845T.

Limited Edition Ford F-Max.

JAC N75 EV.

JAC N42 EV.

JAC N75 EV.


BIG.e AOS.

DAF XG.

Volvo FH16 780, de op één na sterkte serieproductietruck ter wereld.

DAF XFC.

De HS Schoch Ford F-LIne stond helaas vrij verstopt, ben bang dat veel mensen deze gemist hebben?

Eindelijk heb ik de Irizar ietruck in het echt kunnen zien!! Leuk om weer een Spaanse truckfabrikant te ‘hebben’.

Nog een busfabrikant die het programma verbreed is King Long. Deze bestelwagen was al onverwacht voor mij….

… maar de Merry Haul truck zag ik helemaal niet aankomen! King Long verkoopt al redelijk veel bussen in Europa. Benieuwd of de rest van het programma volgt.

Busfabrikant nummer drie met een elektrische truck, de Habas SteelPower-2. Deze Turkse fabrikant schijnt een Chinese truck in licentie te bouwen, maar daar moet ik me nog verder in verdiepen. Zoals bij alles geldt, weet je meer, meldt het gerust in het reactieveld onder dit artikel.

Iveco en Metallica hebben een gelukkig huwelijk, dat laat de statutair Amsterdamse fabrikant graag zien op deze beurs.

Het huwelijk tussen Nikola en Iveco bleek wat minder gelukkig, in de USA is het nu onder Nikola naam, bij ons is alles Iveco, ook dit exemplaar waar je door het gebrek aan cabine goed de waterstof-techniek kunt zien.

Iveco Eurocargo Bio CNG.

Zepp waterstof truck op Actros basis. Dit bedrijf komt uit Delft. Kunnen de mensen die graag een hollandse truck willen eindelijk ook hun zin hebben, en niet Brabant en Utrecht uitschelden voor holland.

Kaiyun roestvrijstalen mijnbouwkipper.



Niet alles is groot bij Kaiyun.


Wisdommotor, ik had er nog nooit van gehoord.

Orthaus.


MSG paardentrucks op Nissan en Iveco basis.

Adero.


Leuk nieuws bij Coxx: ze gaan samen met E-Lions waterstofvoertuigen bouwen!

Şahin Tanker.

Burgers.

Pacton.

Mercedes-Benz eActros met Kässboher opbouw voor autotransport.

Reis Treyler.

Iveco S-Way voor Edeka in het Röhr hoekje van de gezamenlijke stand met Kässboher.

Röhr tankoplegger

Pijphoofd.

Mooie Volvo FM RMO met Schwarte Jansky opbouw.

Giesse Sisterne is een Italiaanse fabrikant van bulktrailers.

Goldhofer SPMT.

Goldhofer voor Wiemann.

Chart Gofa.

OKT Trailer.

Stand met Oekraïnse trailerfabrikanten.

TAD.

BE-Combi komt niet uit Oekraïne maar gewoon uit Vuren.

Rolfo.

Vako.





Het buitengebeuren bij Iveco.

Karsan autonome bus met chauffeur.

Volvo VNL860.

Grote opkomst bij de Volvo persconferentie.

Na de DAF persconferentie even bij de Kleyn stand langs.



Even wat foto’s verbeterd nu ik er toch weer was.




‘US trucks & oldtimers’, viel wat tegen. Maar de trucks die er wél waren, waren ook echt heel leuk zoals jullie zien.







Truckrace paddock. Er werd niet geracet, maar toch leuk deze mooie sport eens aan een grotere groep mensen te tonen.

Niko-Metallica.


Nog een stukje buitenterrein van Iveco, de fabrikant met by far de grootste stand deze editie.

VDL Weweler.

De truck en personenafdeling van Mercedes-Benz zijn apart van elkaar verder gegaan, Mercedes-Benz Vans was op de IAA helaas niet met een eigen stand vertegenwoordigd, maar op de Paul stand was wel een zware Sprinter te zien.

Paul Arocs.

Paul PH2P.

Het Hyundai Xcient project in Zwitserland is gestopt, maar Paul gaat door.

MOIA.

Ford F-Line met Hyva haak.

Corvus corone.

Ook bezoekers zonder rijbewijs konden zelf in een truck rijden.


Ook binnen een handjevol oldtimers.

Higer bus.

Food…truck?

Neomor.

Foodtruck!

Coole Fiat.



In hal 11 kon zelf met elektrische voertuigen gereden worden, inclusief de Iveco eMoovy, die een paar minuten voor deze foto’s op de IAA haar wereldprimeur beleefde.

VW ID. Buzz.

Iveco S-Way.

MAN eTGX.

Tesla Semi.

Volta blijkt een herstart gemaakt te hebben.

Volvo FM Low Entry Electric.

Volvo FMX Electric.

Renault T powered by Toyota.

Maxus T90 EV.

Ford Transit Custom.

Scania 40R.


Scania R460 Biomethane.

Dakarband!

Superpanther Black Diamond.


Steyr eTOPAS 600. Een Steyr met Actros cabine zag ik ook niet aankomen.

Autonome Superpanther, opvallend veel overeenkomsten met de Volvo Vera.

Keyou op Actros basis.

Keyou op Volvo basis.

Ook binnen een waterstof Hyundai Xcient.

Vos doet samen met de Delfste studenten/Zepp zelf veel ontwikkeling met de waterstof truck op Actros basis.

Renault Trucks had helaas geen eigen stand, maar was wel op stands van derden te zien. Andere opvallende afwezige was Broshuis.




De avond vóór de persdag werd de nieuwe VW Transporter onthuld, niet meer uit Hannover, maar uit een Turkse Ford-fabriek.

MAN eTGS.

Magna, bekend van onder andere de Mercedes-Benz G-klasse, heeft veel ontwikkelwerk gedaan voor de Rosenbauer brandweerwagen. In Amsterdam was deze helaas geen succes.

Zo veel rust er om de Tesla semi was in hal 11, waar je er mee mocht rijden, zo druk was het op de statische stand. Frappant.

MAN hTGX. Eigenlijk is deze foto te lelijk voor publicatie, maar ik wilde graag even melden dat Yme Kamminga er één besteld heeft. En dat kan nu eenmaal beter met een foto er bij.

MAN TGE.

MAN eTGX.

MAN eTGL.

MAN eTGS.

Ford Tranist Custom.

Maxus eTERRON 9.

Maxus eDELIVER 5.

Maxus eDELIVER 9.

Maxus eTERRON 9.

Stellantis Pro One (oa Opel, Peugeot en Fiat) had een gemeenschappelijke stand.


Nieuwe variant van de zware SEVEL-besteller, de Toyota ProAce Max.

Toyota HiLux FCEV.

Ford e-Transit Custom.

Toyota ProAce Max.

Toyota ProAce City.






KIA is terug op de lichte bedrijfswagenmarkt! Geen Besta, maar elektrische vans. Komt later een uitgebreid artikel over.

Opel Combo Electric.

Opel Movano Hydrogen.

Fiat Ducato.

Citroën Jumpy.

Peugeot Expert Electric.

SEVEL familieportret.

Pegeot Boxer by Dangel met bedeo elektrische retrofit. Oftewel, een busje wat al een kleine boodschap heeft gedaan met een nieuwe aandrijflijn.

Dangel TReK.

De nieuwe Renault Estafette concept car.

Mobilize Bento op de Renault stand.


Nextem.

RAP Bange (in het oosten van ons land is dat marketingtechnisch geen handige naam).

U-Shift.

Direct ook al opgebouwde Transporters aanwezig, dat geeft toch net een beter beeld wat we écht van dit nieuwe model kunnen verwachten.

OHM EcoVan 7.

OHM C35.

OHM F75.


Nissan en VW op de Veth stand.

Isuzu.

Toyota HiLux.

Pilotcar P-1000 Mini uit Turkije.

Feidi Enter.

Feidi trike.

Feidi EW5.

Feidi Enter.

Gecko.

Piaggio Porter NP6.

Framo waterstoftruck.

Duracar is er trots op dat hun voertuigen in de EU worden gebouwd.

Ford F-Max op waterstof.

Evum.

Ook de vorige generaties van de VW Transporter waren present.


BuitenMANnen.

Sany.

Eigenlijk was ik hier al te gaar om foto’s te maken en had ik gewoon naar het hotel terug moeten gaan… Maar omdat het mijn eerste truck met twee volledige opleggers is zet ik hem er toch maar tussen. Mag nu ineens wél in Duitsland. Deutsche Bahn is aan het bezuinigen, schijnbaar is er nu minder lobby-budget? (Lobbyen is de kapitalistische term voor politici omkopen).

De Windrose was de reden dat ik toch nog niet weg wilde. Zou het hier net zo als bij de Concorde gaan, dat het voertuig wat de kopie (in dit geval van de Tesla Semi) wordt genoemd eerder op de markt is dan het ‘origineel’?

Wanneer kun je nu een Tesla en een Windrose samen op de foto zetten?



Meteen nog wat foto’s verbeterd nu ik toch terug in hal 11 was.

Renault bij Meiller.

LiftBoxx.


ATP zoekt nog dealers, wie wil?

Stamer.

Volvo FM met KH Kipper.

Mercedes-Benz Arocs met Palfinger kraan.

VP.

Ewers drankopbouw.

Orten.

Van Eck.

Iveco eMoovy met Spier opbouw.

De Spier busjes voor UPS zijn tegenwoordig vaak op Iveco Daily basis sinds het wegvallen van de Mercedes-Benz Vario.

Wecon deed ook aan ruimtebesparing op de stand met een groot model.

ClubCar.

Volta op de Junge stand.

Nextem met Junge opbouw.

RAP.

Kalepar.

De marketeer in mij noemt dit een ‘kettingaangedreven voertuig voor last mile logistiek’. De boer in mij noemt dit een bakfiets.

Talson.

Nieuw snoetje voor de Renault D.

De Iveco eMoovy is samen met Hyundai ontwikkeld. Hier komt ongetwijfeld in de toekomst een testverslag van *kijkt lief richting Almkerk*.

De andere noviteit die bij Iveco eerst nog onder doek stond, elektrische S-Way 6×2.

Herko.

Dag drie voor mij, de eerste dag dat het voor publiek open was. De eerste uren ben ik als een razende Roeland over het Messegelände gerend om de foto’s die op de maandag niet goed genoeg waren over te maken. Hier dus niet overal bijschriften.

Deze truck is hier al vaker op de blog geweest, die had lekkere Berliner bollen uit Berlijn gehaald voor de persconferentie op de Mercedes stand op maandagochtend, nadat we die zondagavond op de Daimler media night uit hadden gezwaaid.

Waterstof bij Volvo.


Iveco S-eWay


Meer ATP.

Terberg DT183.


DW.

De tweede Windrose was inmiddels ook aangekomen. Arjan Velthoven van TTM was de eerste Nederlander die met deze truck mocht rijden en maakte daar een mooi verslag van.

Wanneer kun je nu een Tesla en een Windrose samen op de foto zetten?


DSK.


Veldhuizen, helaas geen elektrische vijfasser op de stand.


Het enige Friese bedrijf met een eigen stand, Wierda.

Es-Ge.

Peterbilt bij Continental.

Scania 560R XT.

Scania 660R.

Scania 770S Fire Edition.

Kuda.

HS Schoch.

Terberg BC203EV.

Terberg RT403.

Goldhofer Sherpa E6 op de Terberg stand.

Terberg YT223CC.

Iveco X-Way met Palfinger kraan.

Megalift.

Jost.

Trux heeft van alles voor de Volvo Aero ontwikkeld.

MAN TGS met Palfinger haak.

MAn eTGS met Palfinger portaalarminstallatie.

Doll.

CombiLift.

MHS.


Alucar.

Scania 500G XT met Dautel kipper.

ClubCar op de ThermoKing stand.

Biertruck op stroom.


Hammar.

KH-Kipper.

Terberg, was schijnbaar heel bijzonder, maar ik ben vergeten waarom.

Saubermacher, mooie naam voor op een vuilniswagen.

Helaas geen Unimog bij Daimler deze editie. Wel één bij een opbouwer, en het schijnt dat er bij het familie-weekend een Unimog Experience was. Ik gok dat dat met de mobiele heuvel van ESVE was?

Schmitz Cargobull.

Ackermann.


Blyss.

VW Multivan Taxi.

Als je er twee maanden over doet om van Assen naar Hannover te komen kan het lang duren voor je Scania in Japan is (dit is een grap, niet boos worden).

Renault Kangoo.

Renault Master, Van of the Year 2025. En met net zo veel punten op de tweede plek in die competitie! Dit doordat ze door zowel de personenwagen (geel) als truck (rood) dealers worden verkocht. Het dealerapparaat van de personenwagens werd opvallend genoeg als iets beter beoordeeld, vandaar dat er toch één winnaar was.

Polizei ID. Buzz.



Taizhou Xiangyuan New Energy Technology Co., Ltd.

Nog een F-Line die de meeste mensen gemist hebben.

Ford F-Max.

De plasticfabrikant die de Vlastuin neusjes levert was er ook.


Heimann.

Scania 25P voor Havi.

Mercedes-Benz eActros met FVG trailer.

Hendrickson.



Trux en Jumbo.

Opvallend weinig bussen dit keer, sip.

Nog een laatste keer langs de Kleyn stand, waar ondertussen lekker veel aanloop was.

ZF en de Zeppelin zijn onlosmakelijk met elkaar en Friedrichshafen verbonden. Mooi om dat op de weg terug naar de auto nog even te zien.

Maar… het artikel is nog niet af! Met mijn telefoon ook de nodige foto’s gemaakt.


Karin Rådström, vanaf 1 oktober 2024 CEO van Daimler Truck.


DW met Kässbohrer opbouw.


Empl bergingstruck.

Moe na het lezen van dit verslag? Snap ik… Ik was na de IAA ook me, meer dan een marathon gelopen in twee dagen tijd! Met 420 foto’s in dit artikel zou dat on de 100 meter een foto betekenen. Maar ik heb nog veel meer foto’s gemaakt. Wat de selectie heeft gehaald komt de komende tijd in aparte posts en op truckfan.nl.

2 Comments

  1. Sander 22 september 2024 Reply
  2. Lucas Ensing 24 september 2024 Reply

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *