Op 10 December 2024, kon ik (Hans Kramer) mijn 7500e foto online zetten op Truckfan.nl. Zoals ik al aankondigde in mijn blog over de 7000e foto (die kan je hier https://www.alexmiedema.nl/2024/11/14/hans-kramer-zijn-7000e-een-blik-op-vsb/ teruglezen), krijgt ook deze foto een eigen blogje. Het thema van deze blog; Britse Truckmerken. In dit geval begeleid door mijn eigen foto’s.
Mijn 7500e upload betreft een foto van een Leyland Hippo uit 1943 die ik 2021 maakte in het Victory Museum in Grootegast, Groningen (overigens best een aanrader).
Leyland Hippo.
Leyland is, zoals velen wel weten, een Brits Truckmerk dat ooit als zelfstandige organisatie vrachtwagen bouwde. De historie van het truckmerk gaat terug naar 1896, waar het onder de naam ‘The Lancashire Steam Motor Company’ een op stoom aangedreven 1,5 tons vrachtwagen presenteerde. De naam Hippo werd door het truckmerk al in de jaren 30 van de vorige eeuw geintroduceerd.
Leyland Hippo.
In de jaren 50 werden de merken als Scammel en Albion gekocht en groeide Leyland verder. Sinds 1987 is het onderdeel van DAF Trucks, later samen met DAF opgegaan in Paccar. Op dit moment worden bij Leyland Trucks, dat als fabriek in de gelijknamige Britse plaats (lancaster area) gevestigd is, een ‘full-range of DAF trucks’ geproduceerd en geassembleerd ‘met het stuur aan de verkeerde kant’.
Scammell Constructor.
Scammell Constructor.
Scammell Constructor.
Ik verzin dit natuurlijk niet allemaal zelf. De informatie voor de blog heb ik gehaald van de website; https://www.leylandtrucksltd.co.uk/en-gb.
De Leyland Roadrunner gebruikt de T45 cabine die in de jaren 80 is geintroduceerd.
Leyland Roadtrain.
Leyland Roadtrain.
In de tijd dat Leyland onderdeel was van DAF heeft de merknaam Leyland DAF op de wagens gestaan. De T244 is onder de naam Leyland DAF, vanaf 1987, gemaakt voor ‘The British Army’. Er zijn volgende de gegevens iets meer dan 5300 van deze types gemaakt. Enkele zijn uiteindelijk in particuliere handen terecht gekomen.
Leyland-DAF T244.
Leyland-DAF T244.
Naast Leyland, Leyland DAF, Scammel zijn er nog enkele Britse merken waar ik foto’s van heb kunnen maken door de jaren heen.
Zo is daar ERF. Een truckmerk dat is ontstaan vanuit een afsplitsing van Foden (1856). Een onenigheid over de visie van het wegvervoer (welk type brandstof de toekomst zou hebben) maakte dat Edwin Richard Foden, in 1933, ‘E.R.Foden & Son Diesel’ presenteerde op de motor show in Olympia. ERF introduceerde in 1993 het laatste eigen design; De EC-serie. Kort daarop werd het merk overgenomen door Western Star, en in 2000 onderdeel van MAN. Het merk heeft in de laatste jaren MAN producten onder de ERF naam op de markt gebracht. (Bron; https://erfhistoricvehicles.co.uk/)
ERF EC11.
ERF EC12.
ERF overig/onbekend.
Het merk Foden (zie ook ERF) is helaas ook niet meer onder ons. Evenals DAF en Leyland is Foden onderdeel van het Paccar concern geworden. De overname van Foden door Paccar vond plaats in 1980. Toen Paccar in 1996 ook DAF trucks onder de vleugels nam werd afscheid genomen van de Foden cabine-fabriek. Kort daarop is de productie ondergebracht bij de LeyLand-DAF fabriek en werden de DAF producten verkocht onder de merknaam Foden. Qua cabine uiterlijk verschilden deze wel van het DAF-design en ook was het mogelijk om afwijkende motoren te kiezen, zoals Detroit, Cummins of Caterpillar diesels. Uiteindelijk is Foden als merk in 2006 volledig gestopt.
(Bronnen; https://historicvehicles.com.au/historic-truck-brands/foden/ en https://archief.bigtruck.nl/08-2019/#!/bigtruck-online-magazine-augustus-2019-editie-08-bigtruck-vintage-de-laatste-dagen-van-foden)
Foden Alpha.
Foden Alpha.
Naast voorgenoemde had je nog vele andere merken. Ik zal ze niet meer volledig uitkauwen. Immers er zijn boeken vol geschreven over de historie van deze merken. Ik deel liever nog wat foto’s die ik heb teruggevonden in mijn archief.
Guy 1914 – 1982
Guy Big J4.
Guy onbekend/overig.
AEC in 1980 geschrapt als merk
AEC Routemaster.
AEC Mammoth Major.
AEC Matador.
Austin 1905 tot 1987
Austin onbekend/overig.
Bedford 1930 -1986
Bedford KM.
Bedford TK.
Bedford TK.
Tot slot. Deze blog is gemaakt door mij. Puur hobbymatig. Het moet tenslotte wel leuk blijven. Maar geheel journalistiek foutloos kan ik het niet garanderen. Ik baseer me op openbaar vindbare bronnen, bij voorkeur buiten wikipedia om.
Maar omdat ik het zo leuk vind zo nu en dan een blogje te schrijven zal ik binnenkort weer een blog opstellen. Niet zoals voorspelbaar bij de 8000e foto, maar daarvoor kies is de 8181e upload. Nog even geduld dus.