Saubermacher heeft de rommel van het WK ski opgeruimd met een prik-truck

Van 4 tot en met 16 februari was Saalbach-Hinterglemm in Oostenrijk het toneel voor internationale skisporten en was dit jaar gastheer van de FIS Alpine World Ski Championships 2025. Midden in het beeld stonden twee Mercedes-Benz eActros 300’s, die hielpen de milieu-impact van dit grote evenement te verminderen door ze in te zetten als volledig elektrische afvalinzamelingsvoertuigen.
Mercedes-Benz eActros
Saubermacher als officiële afvalverwerkingspartner van de FIS Alpine World Ski Championships 2025
Samen met haar lokale dochteronderneming Gassner Entsorgung en in nauwe samenwerking met de Oostenrijkse skivereniging ÖSV heeft Saubermacher Dienstleistungs AG – kortweg Saubermacher – een uitgebreid “Circulair WK-concept” opgezet, dat zich naast de traditionele afvalinzameling richt op preventie. Dit betekent niet alleen het vermijden van afval door bijvoorbeeld het gebruik van herbruikbare containers. Het betekent ook het verminderen van de lokale CO2-uitstoot. Ter plaatse werd dit gerealiseerd door de inzet van twee volledig elektrische Mercedes-Benz eActros 300 afvalinzamelingsvoertuigen met opbouw van het bedrijf Stummer. Dankzij intelligente containers met niveau-indicatoren en de daaruit voortvloeiende geoptimaliseerde routekeuze kon de CO2-voetafdruk van dit evenement in Saalbach nog verder worden verkleind.
Mercedes-Benz eActros
Uitdagende evenementenlogistiek geen probleem voor de eActros 300
De twee Mercedes-Benz eActros 300 en hun bemanningen reden in lijn met de evenementenkalender en de daaruit voortvloeiende bezoekersstroom. Twee uur voor de start van de race mochten er geen voertuigen meer op de fan mile. Dit tijdslot werd gebruikt om de vuilnisbakken te legen op de World Cup-parkeerplaats bij de ingang van de vallei en op de busparkeerplaats aan het einde van de vallei. Zodra de wedstrijd begon en de fan mile weer verlaten was, werden de talrijke recyclingstations leeggemaakt: terwijl er vanuit het finishstadion luid gejuicht werd in de zonnige straten, voerde de Mercedes-Benz eActros 300 in stilte zijn missie uit. Dankzij de stille en volledig elektrische aandrijving is ook de geluidsemissie tot een minimum beperkt, wat het winterwonderland perfect maakt.
Mercedes-Benz eActros
De Mercedes-Benz eActros 300/400
De batterij-elektrische Mercedes-Benz eActros voor zwaar distributietransport rolt sinds 2021 van de band in de fabriek in Wörth. De batterijen van de eActros bestaan ​​uit drie (eActros 300) of vier batterijpakketten (eActros 400), die elk een geïnstalleerd vermogen van 112 kWh bieden[1]. Met vier batterijpakketten heeft de eActros 400 een actieradius van maximaal 400 kilometer[2]. De technologische kern is de aandrijfeenheid: een elektrische starre as met twee geïntegreerde elektromotoren en een transmissie met twee versnellingen. Beide vloeistofgekoelde motoren genereren een continu vermogen van 330 kW en een piekvermogen van 400 kW. Bovendien kan bij vooruitziend rijden elektrische energie worden teruggewonnen door recuperatie. De energie die wordt gewonnen bij het remmen, wordt teruggevoerd naar de batterijen van de eActros en is dan weer beschikbaar voor het rijden. Dit maakt afvalverwerking, met zijn permanente stop & go-verkeer, een van de ideale toepassingsgebieden voor de zware volledig elektrische serie van Mercedes-Benz Trucks.
Mercedes-Benz eActros
[1] Nominale capaciteit van nieuwe batterij, gebaseerd op intern gedefinieerde randvoorwaarden, kan variëren afhankelijk van het gebruiksscenario en de omgevingsomstandigheden.
[2] De actieradius is intern bepaald onder optimale omstandigheden, inclusief 4 batterijpakketten na voorconditionering in gedeeltelijk beladen distributieverkeer zonder aanhanger bij 20 °C buitentemperatuur.
Mercedes-Benz eActros
Tekst (in engels): Daimler Truck
Beeld: Daimler Truck en ikzelf

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *