De club van 4 cabine

De club van vier cabine werd in 1974 gezamenlijk ontwikkeld door DAF, Magirus-Deutz, Saviem en Volvo. De cabine is echter door veel meer merken gebruikt. Enkelen zijn zeer logisch, Terberg gebruikt Volvo cabine’s, Saviem werd Renault, Magirus werd Iveco… Maar ook minder voor de hand liggende merken hebben deze lichte kantelcabine gebruikt. Hier onder een lijst, waar mogelijk voorzien van een foto.


Agrobil – Een merk van Fendt, de cabine werd vanaf 1985 gebruikt voor een opraapwagen, precies het jaar dat Fendt het merk verkocht aan Rhein-Bayern. Foto wikipedia.


Berliet – Dit merk ging samen met Saviem op in Renault VI. Na het samengaan is de naam Berliet nog kort gebruikt voor een truck met een club van 4 cabine, maar al snel werd alleen nog de naam Renault gebruikt. Foto wikipedia.


DAF – van de vier oermoeders degene die het kortste de cabine heeft gebruikt. In 1986 werd Leyland overgenomen, waarna men vanaf 1987 de T45 cabine van dat bedrijf voor haar lichte modellen ging gebruiken.

Ginaf – Het schijnt dat Ginaf via DAF enkele trucks met club van vier cabine heeft geleverd, ik heb ze echter nooit gezien, net zo min als beeldmateriaal er van, dus of het waar is?


Hollming – Deze Finse fabrikant gebruikte de brede variant van de cabine (vooral bekend van de Volvo F7S) voor haar zelfdragende tanktrucks. Motoren kwamen van Volvo en MAN. Foto Jukka Eriksson.


IFA – Op de foto en IFA L60 6×6 prototype met Volvo F7 cabine. Foto via Juraj Hlavac.


IVECO – Toen Magirus-Deutz in 1975 opging in Magirus bleef de club van vier cabine, ondanks dat ook Fiat cabines voor lichte trucks in het gamma had, nog lang in gebruik.


IVECO-Magirus – De overgang ging natuurlijk niet in 1 dag, na 1975 is eerst nog jaren de naam IVECO-Magirus gebruikt.

LIAZ – In de Last & Kraft van januari 2013 staat een foto van een LIAZ 6×6 prototype met club van vier cabine in de DDR.



Mack – Mack is in 1983 eigendom geworden van Renault VI, daarmee kwam ook deze cabine in beeld, zowel in frontstuur als normaalstuur uitvoering. Beide foto’s door Jos Gijsbers.


Magirus – Voor de export naar de USA en bepaalde types legertrucks gebruikte Magirus-Deutz de merknaam Magirus.


Magirus-Deutz – één van de vier oermoeders. De cabine werd ontwikkeld door Saviem, en leek daardoor op de zware Saviem cabine. Dit leverde in Duitsland de vreemde situatie op dat de lichte trucks van Magirus-Deutz ineens opvallend veel gelijkenis hadden met de zware trucks van M.A.N., die die cabines ook bij Saviem betrok.


Man-Meccanica – Dit Italiaanse merk, wat geen band met het Duitse MAN heeft, gebruikte onder andere IVECO Zeta en club van vier cabines voor haar terreinvaardige trucks. Foto via CamionSuperMarket.it.


Mirandola – dit bedrijf is tegenwoordig DAF dealer, maar maakte vroeger zelf trucks waarbij men her en der cabine’s inkocht. De Mirandola Camir had zelfs een dikke neus.


NASR Magirus-Deutz – Egyptische licentiebouw van Magirus-Deutz. Folderscan door Richard Stainer.

NEBIM Volvo F616
NEBIM – Volvo-importeur NEBIM bouwde enkele trucks dusdanig om, dat ze niet meer als Volvo maar onder eigen merk op kenteken stonden.

Nicolas – Er is minstens één Tractomas met neusje en club van vier cabine gebouwd. Ook hiervan is bij mij helaas geen foto bekend.


Panien – Een knikgestuurde kalkstrooier met Renault techniek en cabine. Foto door J.M. Maclou.


PI Makina – Een Turkse fabrikant van met name bouwmachines. Foto Harm Adams.

Ppm C380
PPM – Dit bedrijf gebruikte de cabines voor haar kraanonderwagens.





Renault – Renault heeft de cabine voor de meeste typen, en het langste gebruikt. Pas bij de introductie van de Midlum, eind jaren ’90, werd de cabine niet meer gebruikt voor reguliere trucks. Voor militaire trucks (Renault Sherpa) is de cabine zelfs nog steeds in gebruik voor nieuwe trucks!

Renault Agriculture – De tractorafdeling van Renault is tegenwoordig van Claas. Men had een sleepwagen met club van vier cabine voor eigen gebruik gebouwd.


Ross – Dit Tsjechische bedrijf was niet alleen toeleverancier van Tatra, maar bouwde ook zelf trucks. Toen het slecht met de zaken ging heeft Tatra het hele bedrijf overgenomen. De Tatra legertrucks met Renault Premium cabine zijn oorspronkelijk door Ross ontwikkeld.


Samag – SAMAG staat voor South Africa Magirus, zoals de naam al doet vermoeden bouwde men Magirus-Deutz trucks in licentie. De militaire varianten zijn bekend onder de merknaam SAMIL. De productie stopte in 1998. Foto via http://johannesburg.olx.co.za/


Saviem – het meeste ontwikkelings en productiewerk voor de club van vier cabine werd bij deze Renault dochter gedaan.

Sita – hierover is me verder niets bekend.


Tatra – na de overname van Ross kon Tatra ook trucks met de club van vier cabine leveren. Foto door Juraj Hlavac.


Terberg – Terberg gebruikt al decennia lang veel Volvo onderdelen.


Thomas {Frankrijk} – Dit Franse bedrijf bouwt speciale trucks, vaak met Renault onderdelen.

Werner Götzl – Grupo LKW der 60er,70er,80er und 90er Jahre


Titan {Duitsland} – Er werden twee prototypes gebouwd door de fabrikant uit Appenweier met een zelfdragende carrosserie, deze voor drankentransport, een broertje met Mercedes-cabine voor het transport van glas.


Titan {Frankrijk} – Titan heeft Terberg trucks verkocht en in licentie gebouwd. Foto gevonden op de flickr pagina van hayes69.


Volvo – één van de vier van de club van vier. De Renault Midlum cabine is niet alleen bij Renault de opvolger van de club van vier, maar nu bij Volvo (en DAF) ook in gebruik op de lichte typen.

7 Comments

  1. Arnold 8 november 2013 Reply
  2. henry 23 mei 2017 Reply
  3. Jan Clevering 2 januari 2018 Reply
    • Jan Clevering 2 januari 2018 Reply
  4. Jan Clevering 4 juni 2020 Reply
  5. Jan Clevering 14 augustus 2022 Reply
    • Alex Miedema 16 augustus 2022 Reply

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *