Spectaculaire Pinksterraces voor The Truckrace Battle


Voor het eerst in de 60-jarige geschiedenis van de Pinksterraces waren er niet alleen toerwagens op het circuit van Zandvoort, maar ook racetrucks. Alle deelnemende coureurs kijken terug op een geslaagd weekend. Het weer was mooi, schade en pechgevallen waren er slechts in beperkte mate en het publiek was enthousiast.

Er waren dit weekend, het eerste raceweekend van het jaar, enkele primeurs te beleven. David Smith uit Engeland heeft zich met zijn Renault Premium bij The Truckrace Battle aangesloten, Marco Donk, Jan van Holland en Frans Smit hadden hun trucks dusdanig verbouwd dat ze er totaal anders uitzagen en als primeur reden de deelnemende coureurs op GTL, een schonere brandstof gemaakt van aardgas, die in dieselmotoren gebruikt kan worden.*

Bij de kwalificaties op vrijdag zette Scania-coureur Cees Zandbergen de snelste tijd neer en sleepte daarmee zijn eerste kampioenschapspunten al binnen. De Duitse Sascha Lenz werd tweede, David Smith derde. Werner Lenz, de vader van Sascha, kon maar twee ronden rijden, daarna blies hij zijn turbo op. Een nieuwe turbo werd op zaterdag pas vlak voor de race aan het team geleverd, deze was binnen een kwartier ingebouwd, zodat Lenz senior op tijd aan de start verscheen.

Vanuit de achterhoede stootte Werner Lenz direct door naar het gevecht om de kop, met Sascha Lenz en Cees Zandbergen. Na een lange en bijzonder spannende strijd was het de Nederlander die won, voor Sascha en Werner Lenz. Direct achter de kopgroep was er nog een strijd gaande, die om de vierde plek, tussen David Smith, Frans Smit en Rody Smit. De Brit werd uiteindelijk ‘best of the rest’, terwijl Frans Smit als eerste van de gebroeders Smit over de finish kwam.

De rustdag op zondag werd door de buitenlandse teams gebruikt om Nederland wat verder te verkennen, terwijl de Nederlandse teams er van profiteerden dat het strand op loopafstand van het rennerskwartier is. Allemaal uiteraard pas nadat de trucks weer gereed gemaakt waren voor de volgende racedag.

Bij race twee, op maandagochtend, werd als startgrid de uitslag van race 1 aangehouden. Cees Zandbergen wist zijn pole position wederom om te zetten in winst, maar moest daar letterlijk tot de laatste centimeter voor vechten. Hij kwam naast Sascha Lenz over de eindstreep, die slechts 0,2 seconden langzamer was. De derde plaats was wederom voor Werner Lenz. Wim Groteboer en Marco Donk kozen er voor om de race voortijdig te stoppen in verband met bandenproblemen, veiligheid gaat immers voor alles.

Nadat er bij diverse teams flink gesleuteld was kwamen alle trucks weer aan de start van de derde race, op maandagmiddag. Dit maal werd gestart met een ‘reversed grid’. Dat wil zeggen dat de laatste van de ochtendrace van pole position mocht starten, de op één na laatste vanaf plek twee, enzovoort. De mannen die het weekend tot dan toe gedomineerd hadden moesten achteraan startten, wat tot gevolg had dat alle trucks tegelijk de Tarzanbocht in doken, met enkele schuivers als gevolg. De ervaren Werner Lenz duwde zijn zoon aan de kant en stuurde slim om kluwen van trucks die vlak voor hem ontstaan was heen. Daardoor had hij direct in de tweede bocht al een paar seconden voorsprong op de rest van het veld, een voorsprong die hij niet meer weg zou geven. De strijd om de andere plekken was wel bijzonder spannend, er volgde inhaalactie na inhaalactie. Cees Zandbergen werd uiteindelijk tweede, wederom met de hete adem van Sascha Lenz in zijn nek.

De volgende keer dat The Truckrace Battle in actie komt is van 18 tot en met 20 juli op de beroemde Nürburgring, er worden daar 160.000 bezoekers verwacht. De volgende keer op het circuit van Zandvoort is op 18 en 19 oktober, tijdens de finaleraces.

*GTL (gas-to-liquids) is een vloeibare brandstof, gemaakt van aardgas.  GTL verbrandt schoner dan gewone standaarddiesel en produceert daardoor minder lokale uitstoot.  De brandstof is praktisch zwavel en aromatenvrij, waardoor het vrijwel geurloos is. GTL kan zonder aanpassingen direct in bestaande dieselvoertuigen worden gebruikt.


No Responses

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *