Een dagje Subaru’s testen

Gisteren was ik uitgenodigd voor de persdag die de Nederlandse Subaru-importeur had georganiseerd. Na ontvangst en lunch kozen we om eerst te gaan offroaden. Toen ik nog in een Lada Niva reed heb ik natuurlijk al wat licht offroad werk gedaan, maar ook met het zwaardere werk heb ik ervaring, toen ik met een Suzuki Samurai een mooi parcours reed. We kregen een Subaru Forester mee, ik ging er dus van uit dat de route wel niet heel heftig zou zijn.


Tot mijn verbazing was het best een zware route. Maar daar waar het in een Samurai hard werken was, was het met de Forester kinderspel geworden om de trial-heuvels op te klimmen. Het afdalen was zelfs nog gemakkelijker, dankzij het X-Drive systeem. Dit helpt de auto met afdalen, door de wielen apart af te remmen. Je hoeft zelf alleen nog maar te sturen, gas en rem moet je loslaten. Een bijzondere ervaring. Het ontbreken van een lage gearing wordt ruimschoots gecompenseerd door de aanwezigheid van de CVT. Deze continu variabele transmissie kennen we in Nederland vooral van de Dafjes, maar ook de meeste huidige tractoren zijn er mee uitgerust. Dit systeem zorgt er voor dat de auto altijd de ideale overbrenging heeft, zonder te schakelen of koppelen. De boxermotor zorgt voor een laag zwaartepunt, wat ook van pas komt in het terrein. Een echt terreinmonster zal de Forester natuurlijk nooit worden. De inloophoek en uitloophoek zijn niet ideaal, hij staat niet heel hoog op de poten en als je een lier wilt monteren heb je een probleem. Maar desalniettemin heb ik maar één keer vast gestaan, in een diep spoor heuvelop, waar ik na een paar tellen ook al weer uit was. De terreinvaardigheid viel me ontzettend mee, zonder zweten heb ik het relatief zware traject af weten te leggen.
Subaru


Met deze XV kon ook offroad gereden worden, hier was het wat meer werken, doordat er minder elektronica in zit. Met deze auto terreinrijden zijn we niet aan toe gekomen.

Subaru





De tweede auto die we konden testen was de Subaru Outback, op Belgisch kenteken zowaar. Uiteraard ook uitgerust met een boxermotor, dit keer op diesel. Van de Outback hebben we, ondanks de aanwezigheid van het X-Drive systeem, de terreinvaardigheid niet getest, wel of hij geschikt is als zakelijke reiswagen. Hij is met vlagen wimpel door de keuring gekomen. Comfortabel, ruim, vlot genoeg, wat wil je nog meer?










Auto nummer drie die we aan de tand voelden was de BRZ. Een heel verschil met de rest van het programma van Subaru. Geen CVT, maar een handgeschakelde zes-versnellingsbak, en in plaats van vierwielaandrijving gaat alle kracht naar de achterwielen. En in plaats van een riante achterbank, twee stoelen speciaal voor oorlogsveteranen. Voor mensen met benen is er geen plek… Maar wat maakt het uit!? Als je een BRZ hebt wil je ook helemaal geen mensen op je achterbank, of het terrein in. En schakelen wil je zelf. Deze auto is gemaakt om te racen… Ik snap helemaal waarom deze auto in het assortiment zit van een bekende ringtool-verhuurder. Het jeukt bij mij in ieder geval enorm om eens met een BRZ over de Nordschleife te sturen. Als het op de A6 en in de Stripheldenbuurt van Almere als zo gaaf is, hoe is het dan wel niet om met dit snoepje over een circuit te gaan? De zit in de auto is ideaal, perfecte stoelen. Als je lang en niet al te dun bent zoals ik, is het wel lastig om er in en uit te stappen. Maar het rijplezier maakt alles goed. En het verbruik? Dat valt nog ontzettend mee ook!



Subaru
Als afsluiter van de dag werd er geslalomd in een XV, dit om aan te tonen dat vierwielaandrijving ALTIJD goed is, niet alleen bij sneeuw en op bospaden. Het is me dan inderdaad ook niet gelukt de auto te laten uitbreken bij de slalom, op het droge deel niet, maar ook op het natgespoten wegdek was de grip de hele tijd perfect. Mijn tijd: 14,5 seconden.

Subaru had altijd al een bijzonder plekje in mijn hart. Het is een eigenzinnige fabrikant, maar ik ben ook altijd al een liefhebber geweest van vierwielaandrijving en CVT transmissies. Nu ik eindelijk diverse modellen van het merk aan de tand heb kunnen voelen, is dat plekje bepaald niet weg gegaan. Sterker nog, vooral de Forester viel me positief mee. En met de BRZ sturen was natuurlijk gewoon een feestje.

No Responses

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *